Hae Anna.fi-sivustolta

Haasteltasko tänäki vuonna 2019 hauskoi vai turistasko tukevii

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 04.01.2019.

1. vm47 Vierailija

Kevät on vähä salakavala aika. Lämmint päälle vaa, villasukkaa viel saappaasee ja päähinettä päähä. Ei tuu tauti sitte.

Olin mie uuvelleeki sopanjakels. Meininkii ei ollu mut pantii kauha kättee (kuvaannollisest) ja toist tuntii siin meni mut täl kertaa tääl itäses kaupungiosas. Kansalaiset tykkäs syyvä ja hyvvää se soppa olikii. Muutamam viittas kintaalla. Oma tappio.

Kevvään seuraamine on hauskaa hommaa. Puistos ja pihas on pesän rakentamine täyves touhus ja taitaa jossai olla jo pennutkii (sinitiaiset). Joku muuttolintu laulo nii makkeest puistos aamulla ja joutseniikii on nähty viereises salmes ku siin on sullaa vettä. Lokkiloit on näkyny jo kauva sitte.

Nuorii naisii oon valistanu siit mitä politiikka on ja mitä puolueet tahtoo. Hyö aikoot äänestää mut ku eivät oikee ymmärtänneet mitä ja ketä. Mie auttelin kattomaa asioit silmät auki ja vaik ettimää lisätietoo. Tää koskee heitäkii, koulutukse, työtömyystukie, laste teon ja monen muun asian kohalt. Se alkaa vähitelle kirkastuu et tosissaa tää äänestämisjuttu on otettava.

Mut päivä paistaa tännää pakkastaivaalt, päiväll on varmaa taas monta lämpöastetta. Hiirenkorvii ja leskellehtii ei viel näy eikä monnee päivää/viikkoo viel. Siirtyy kurakeli kuitekii vähäse pakkase ansiost. Koht lähetää, pittää pukkee jottai päällee. Voikaa hyvi

2. vierailija Vierailija

Vualit lähestyy ja uattelin käävä ennakkoiänestämässä. Oon kahtonu Ylen vualiohjelmia.
    Enemmän kiinnostaa rittien EU-ero voohotus.
    Katoin viimesen osan rittisarjasta Eroja ja avioeroja. Ee oo hiäviä juristeillakkaan elämässään. En tykänny sarjan loppuratkasusta. Luin, että sarjalle tulloo jatkoo.
    Harmi tv-sarjat, kun niihin jiäp kookkuun.
    Kevät on jo pitkällä ja eessä on ikkunoitten pesu ja polokupyörän eli ryöpän laetto ajokuntoon. Elämä oloneevoksena tuntuu mukavalta. Kään yhen kurssin ja mietin mikä minusta tulloo isona.
    Värityskirjassani on runoja ja elämänviisaaksia. Tykkään runosta, jossa sanotaan mikä on elämässä tärkeintä. Ne ovat aaringon paiste, vappaus ja pieni kukka. Ostin Lidl-kaapasta narsissiruukun ja yöllä mukula heekaleet olivat aakasseet nuppunsa. Pikku Rinssi kirjassa sanotaan, että kukan hoetamine on tärkeetä.
    Ilimastonmuutoskeskustelu näyttää miten retoriikkoo pittää opetella. Ee tunnu hyvältä miten ikäimmeisiä syytettään luonnon tärveemisestä. Suomi on pieni suari pallon pohjososassa. Tiältä pittää piästä ees kerran vuojessa mualimalle. Ee viistoistakesäne vielä tiijä mitä elämä tuop etteen. En minä sillon sanonu, että juuttaan ikäloput kun pilasitte tulevaisuuven. Isä ja äeti surivat, kun sota pisti tulevaisuuven pärreiks. Aeka on heettee kivet ja aeka kerätä kivet sano mukava uskonnonopettaja kevätjuhlassa. Ee tässä mualimassa mikkään tule ikinä valamiiks.
    Yksinasuvia on paljo. Elämäntyylissä on hyviä puolia. Ee tarvii lähtee hookutusten suarelle testaammaan parisuhetta. En oo kuin rittisarjan Hannah. Minkä lupasin aikonnaa vihillä pijän luppaukseni viimesseen hengenvettoon asti. Kukista oon aena tykänny. Tykkeen myös pilivisistä päevistä. Vappaassa muassa on hyvä ellee. Voe tokkiinsa kun Teresa May sais sovun niin olis ens kerralla Lontoossa heleppoo passijonossa. Eepä silti kyllä jootenolijalla on aekoo ootella. Mikäpä tässä on ollessa valamiissa mualimassa. Toesekseen valamista ee ikinä tuu tekemälläkkään. Siinä on se juju, joka pittää mielen virkeenä.
    Ressi ja muu ee vaevoo, kun elän elämee, jossa ee oo mittään kiirettä tulla isoks immeiseks. Taijampa keettee kahvit lettujen kera Bon Mama hillolla. Tulloo samalla ikävä aekoo, kun kävin Parriisissa tyttäreni luona. Ee sillo puhuttu niin paljo piästöistä ja hiilijalanjälistä eekä siellä sillon keltaliivit hillunu kavuilla. Nyt mopo alako keelia ja jutut karata lapasesta. (Tapletti mokoma yrittää oekolukkee tekstiä ylleiskielelle. Vastuu jiäp lukijalle Savonmualla ja tulukki hoetaa loput.)
    Terveesin nimimerkitön sityvilosovi

3. Lounane Vierailija

Kui huhtuikuu o alkanu? Lehmuste kaupungi suunnal onki mannerilmasto ja sitä varte teill ei viäl ol kevän kukkassi. Meilpäi taas ei ol soppaeventei.

Meil meni piän telkkari rikki. Kaua jo se välil toimi ja välil ei, useimmite ei. ilmari tilas uude ku ei simmost kenenkkä hermot kestä. Kun hän piruuttas laitto telkkarin olohuanen pöydän pääl ni eik se pahus toiminu. Kehtas viäl mäkättä signaaleist vaikka samat ne o ku ennenki. En sit tiädä et onks se nii kronkeli et vaa olohuanen kelppa, enne se oli mun silityssessionien ilona. Mä marisi Ilmaril et mitä sitä olohuanen pöydäl mutku autotallin pöytä o häne tavari täyn. Ku tule yäviarai ni ne saa oman telkkarin - jos alentu toimima.

Uuden tekniikka toimi mut mut.... Se laiteta flaattina seinäl mutku töpselis o varsi, eli muutama sentti pois seinäst ni kui he o mahtanu sen ajatel? Taas meilt vaadita maalaisjärkke, mut oikkiastas mä odottaisi sitä tekniika asiamiähilt.

Voikka hianost ja kertoka jotta hauska.

4. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii lehettömie lehmuste kaupungist

Vähä kuulumisie päivityst: auto on käynt huollos ja katastukses, saap taas ajaa vuuven pahemmi hermostumatta - huoltaja korjas ohjaustehostimen, joka ol joskus viime kesän tai alkusyksyst nielassu öljysä tai tehny jotaki muuta radikaalii - ilmankos oli ku kivirekkee ois kääntänt. Nyt ratti pyörähtää iha tyttömäise kevyest melkei vaik vaa pikkurillil. Merkittävä tapahtuma tännää: käin hoitamas sen oikeuteni eli äänestin, ite asias mie olin menos vahtimaa vaalikeräyslipasta pariks tunniks, ku oli mei yhistyksen lipaskeräyspaikka sillee keskel kaupunkii. Kyl siihe lippaasee rahhaa mukavasti tuli, kuka enemmä kuka vähemmä laitto, mut kaikkia kiitin nätist ja samal taval, ei se määrä, vaa se, et laitto rahan lippaasee. Mennee näie lippaie tuotto vammais- ja sairausliittojen ja niie paikallisyhistysten toimintaa. Tarpeelline tuloerä, ku jäsenmaksujakkaa ei voi nostaa kattoo. Ja varsinki se paikallisyhistysten työ on tarpeellista, niis on sitä tietoo ja aika paljo taitooki, jota varsinki vast sairastunu tarvii - vertaistukee ja kokemuksii.

Meil ois olt tännää kevätmarkkinatki, mut en ehtint, ku piti hoitaa näitä tärkeitä velvollisuuksii. Jos menis huomenna, jos vaik sais auton johoki soveliaasee paikkaa parkkii. Luolii mie en mee, ne on sen ver hämärii, et miu likinäköset silmät ei tykkää, niil pittää olla hyvä valo. Ei miul mittää tähellist asiaa ja hankittavaa sielt markkinoilt oo, mut on yks miu entine naapuri ylleesä myymäs rinkelii, ni jos vaik päiväkahville pienen rinkelin hakis. Saattaa olla se huominenki siin ja siin, ku meil on vesijumppa just parhaasee kauppa-aikaa toisel puolel kaupunkitaajamaa - meil ku on tuota maaseutuu aika hyväst tuos ympäril, on Nuijamaa ja Ylämaa ja Joutsenon kaupunkiki täs kaupungis niitte ennemmi liitettyje Lappeen pitäjän ja Lauritsalan kauppalan lisäks.

No, huomisiltan sen tietää, et ehtiks sitä rinkelii ollekaa hakemaa. Jos ei ehi torilt ni on niitä nois lähikaupois, samanmakusii ja -näkösii ne on ku markkinatorilt sais, ku samat rinkelileipomot niit kauppoihi toimittaa.

Käi minjä toispäivän kyläs, printattii sille matkalippui miu konneel, lähtiit miu nuoremp omatekemä ja rouvasa, tää miu minjä, viikoks reissuu. Minjäl oli olt syntymäpäivät iha hiljakkoi, iha vaa jotaki neliskanttisii tai jotaki, annoin parit villasukat lahjaks, ku sattu taas olemaa. Ilahtu, lupas ite päätellä, ku olin vast saant puikot edellisiltan pois enkä olt ehtint päätellä.

En mie tiijä, onks meil mittää nii ilahuttavaa tapahtunt, lunta on takapihal vissii viel puol metrii, asvalttipiha taas on iha sula, jalkakäytävä tuos ikkunan vieres ja ajorata siin äärel ovat kans lumettomat ja hiekotushiekat oottaat harjakonetta. Tännää kattelin siel vahtipaikal, ku sen kuppees olevalla aukeella sellasii pienen pienii tornadoja yritti kehitellä ittestää isompii, mut tais olla liia painavii senki aukeen hiekotukset. Eilisiltan telkkarist katoin varsinaista tornado-ohjelmaa, tuli National Geographicilta.

Hyh, nyt tullee tuuletusikkunast nii paha palaneen moottoriöljyn katku, joku naapuritalon opiskelijapoika päästeli nii pahasti ajopelillää, ääntä piti olla ja vauhtiiki, ei palant kaik valotkaa, mut kovvaa piti mennä tuo muutama kymmene metrii enne liittymää kokoojatielle. Ei ymmärrä, vähemmälläki ois päässy.

Oho, meni Ylen iltauutiset jo, pittää kattoo Maikkarilta, onks maailma viel paikallaa vai onks joku löytänt sen pitkän vivun, jolla kammeta tää meiä Gaia tai Tellus, mite kukaki tykkää, pois paikaltaa.

Pimmeetä on, vaik piti kesäaikana illatki olla valosii, ei oo. Ulkon ei taia kovast tuulla, mittää ei sada ja mittar näyttää näi iltayheksältä kolmee (3) lämpöastetta. Kyl tää täst viel kevääks muuttuu.

Voikaa hyvi älkääkä viel heitäiskö kesäsii tunnelmii, huhtikuu on kuukausist julmin. Ootellaa juhannusta ja sit alkavaa kesää, lumetki ainaki näi etelämmäs saattaat olla sulaneet.

Tervehyksii uuvestaa ja jos mie oon jotaki tähellist unohtant, ni kirjotan sit joskus täyvennystä.

Nuorin sisar

5. Bonne Maman Vierailija

Korjasin kaks ränttivirhettä. Theresa h:lla ja Bonne Maman.
    Kävin eelen iänestämässä. Ruskeen kuoren liima kostutettaan. Luulin, että voep repiä poekkeen valakosen liuskan. Mukava, että vielä käätettään vanahoo konstia.
    Kun tulin kottiin olin suanu viestin kännykkään. Selevis, että perikunnan asioijen hoetajan kännykkä oli aatossa soettanu turhan soeton. Kuulu vuan rahinoo ja ilosta puhetta. Tiijä miten monta jootavvoo puheviestiä omasta älykännykästä on lähteny. Kukkaa ee vuan oo reakoenu.
    Sain eelen kirjeen verovirastosta. Niin se mualima muuttuu. En oo etes uatellu koko veronpallautusta.
    Ostin eelen Anna-lehen. Lehtikin muuttuu ens viikolla. Oon tässä jo miettiny miten ite muuttusin. Sain laskun kurssista. Katellaan päevä kerrallaan. Eelen postin jono oli pitkä ja sisällä oli kuuma talavitakissa. Kävin kotona vaehtamassa kesätakkiin. Elämä on jatkuvvoo takin kiäntöö. Ens viikolla on tuas kylymä ilima.
    Olis kaet pitäny ruveta kansanevustajaksi. Saes kansa naaroo, kun minulla takki olis joskus nurinpäen.

6. Bonne Maman Vierailija

Korjasin kaks ränttivirhettä. Theresa h:lla ja Bonne Maman.
    Kävin eelen iänestämässä. Ruskeen kuoren liima kostutettaan. Luulin, että voep repiä poekkeen valakosen liuskan. Mukava, että vielä käätettään vanahoo konstia.
    Kun tulin kottiin olin suanu viestin kännykkään. Selevis, että perikunnan asioijen hoetajan kännykkä oli aatossa soettanu turhan soeton. Kuulu vuan rahinoo ja ilosta puhetta. Tiijä miten monta jootavvoo puheviestiä omasta älykännykästä on lähteny. Kukkaa ee vuan oo reakoenu.
    Sain eelen kirjeen verovirastosta. Niin se mualima muuttuu. En oo etes uatellu koko veronpallautusta.
    Ostin eelen Anna-lehen. Lehtikin muuttuu ens viikolla. Oon tässä jo miettiny miten ite muuttusin. Sain laskun kurssista. Katellaan päevä kerrallaan. Eelen postin jono oli pitkä ja sisällä oli kuuma talavitakissa. Kävin kotona vaehtamassa kesätakkiin. Elämä on jatkuvvoo takin kiäntöö. Ens viikolla on tuas kylymä ilima.
    Olis kaet pitäny ruveta kansanevustajaksi. Saes kansa naaroo, kun minulla takki olis joskus nurinpäen.

7. vm47 Vierailija

On kevät virkistäny kirjailijoit. Kiva. Mie käin siel markkinoil kakskii kertaa, kumpanakkii päivänä ja ostin rinkelii ja siel oli sukkalankoikii iha vyyhel. Ostin 6 yhteesä 15 euron kauppahintaa. Kuulemma kotimaist lankaa. Mie olin jakelemas vaaliehokkaije mainoksii ja namusii siel kumpanakkii päivänä. Kivvaa oli.
    Mie oon kuunnellu telkkarist näit vaalihaastatteluit. On muute ollu toimittajie asenne epättasane. Rinnettä ja niit ensimmäisii tyttölöit, Henriksonii ja Anderssonii, vai oliks se se kävelijätyttö, mut annapa ku tuli Orpo ni voi ku hyö olliit höylii. Ja muillekkii seuraaville. Oisko tullu tasotteluu ylemmält taholt. Hyvi nää kaik pärjäs, ei siin mitä.

Pihas huomasin tännää et tulppaanit on noussu lume alla jo viissenttisiks ja muutkii pistää piippaa näkyvii ku lumi suli just pois. Peippostakkii olin kuulevinnai tänä aamuna ku lehtee hain. Puistos (koira-) on kuulunu tipusii, mustarastaskii on nähty. Se on sulanukkii nätist ku on ollu yöpakkasii, aamusel varsinkii on ollu hyvä keli. Kuivuup nätist. Väkkee käyp tasasest pitki päivää. Varispariskuntakii näytti pessää kyhhäävä lähipuuhu. Pöntötkii on käytös, uusin ei viel mut koha kirjosiepot tullee ni eiköhä sekkii mee.

Pietää viel takki päällä ja hattukii usseimmite ni pysytää lunssattomina. Vappukii lähestyy ja vappulaulut pittää käyvä läpi. Kesäks saatii kaks toriesiintymiskeikkaa. Laulajat tykkää.

Voijaa kaik hyvi

8. Lounasest Vierailija

Mä luulen et naiset yleensä ei tykkä parkkilualist. Yhdest mull o traumoi ku automaatti ei ottanu lippu ja koko jonon piti peruutta ja mä tunsi itteni kauhia syylliseks. Nyt siihe o tullu ohje et älkkä pitäkä lippu kännykä viäres.

Kevät tule Lehmustenkaupunkiiki, mä ku ymmärsi et siäl o viäl viis metri lunta. Te otatte lounaisnurka pian kii kukkaloistos. Mut siin ensmäises titityys o tunnelma ja koko kroppa iloitte et elämä voitta ja kevät tule. Niis mais ku o ain lämmi ni siäl ei ymmärrä tämmössi ilon aihei. Mikä tunnelma mukulana oli keväöl ku voi laitta kumitossut jalkka. Varmuude vuaks mä pidän viäl toppataki yll. Kiinalaise lääketiäte mukka munuaiset pitä pittä lämpiminä. Meilpäi taas sanotti flikoil et älkkä istuka keväl kylmie kivien pääll.

Mä olen kaakun teos ja Ilmari kävi jo tiadustelureissul et kui pitkäl se o. Voikka hyvi ja käykkä äänestämäs.

9. vm47 Vierailija

Telkas mainostaaat ittiää, ehokkaat. Uudistuksia uudistuksia. Vaa ku lasketaa mite paljo meijä sukupolvi on eläny läpi uuvistuksii ni varsinkii nuo nuoremmat ja nuoret keski-ikäset ei oikei tajjuukkaa. Mie oon nauranu monest nuoremmille et ku mie alotin työt viimesimmäs paikas miu työkalut oli kynä ja kumi ja mekaanine kirjotuskone.
    Puhelint ei meijä kotona ollu (yks vaihe unohettaa, se oli virkapuhelin) ku vast ties millo. Sit mite puhelimet on muuttunu, mite sihteertätin kirjottamine on muuttunu siit kynäst tietokonneesee monen kehitysvaihee läpi ja monistamine käsikäyttösest vahaksii käyttäväst konneest nykyseks kopiokonneeks, oi voi.
    Pankis käytii paika päällä viemäs tilit ja kättee jätettii se mitä tartti käyttää. Laskut maksettii pankis, shekki oli olemas mut ei sitä meikäläisel. Nyt pankkii mennää kotona tietokonneelt ja pankkitalloo vaa ajavarrauksel. Lainaa piti annoo, vakkuuksia ja takkaajia piti olla ja nyt pittää röyhkeimpii lainatarjoojii kepil huitoo kauvemmaks.

Äänestämäs käin ja linjas pysyin. Iha toisellaine hallitus pittää saaha. Tuntuut olevan muutkii sammaa mieltä, kyseliit uutisissa.
    Voikaa hyvi

10. vierailija Vierailija

Luin Eija-Riitta Korholan blogia metsäasiasta. Jos oikein ymmärsin hän on eri mieltä kuin Voima-lehden jutun kirjoittaja. Blogin kommentissa joku sanoi, että kannattaa käydä katsomassa avohakkuita.
    Luotan vain täysin puolueettomaan tieteelliseen faktaan.
    Ei tavallinen ihminen pysty sisäistämään monimutkaisia kokonaisuuksia. En minäkään vaikka työssäni olin metsäalalla.
    Muistan hyvin viime vuosien metsäpalot.
    Virossa vaalivoittaja jää oppositioon. Politiikka on likaista peliä.
    Heräsin uamulla hupsuun unneen. Olin maksanu seeramatkan Amerikkaan ja ee huvittanu lähtee reessuun. Kun heräsin oli jo meleko varmoo, että myöhästyn matkasta. Kysyin virkailijalta neuvoo ja sanoin, että tilloon pirssin. On harmi, että unille ee pysty kahtoo jatkoo kuin tv-sarjoissa. Ee mittään käsitystä missä olisin käänny ja mikä virma oli matkanjärjestäjä. Oon kotihiiri. Sain eleen pestyä ikkunan ja parvekkeen. Sohvapottuna on mukavoo.
    Iltauutisissa joku naene Kuavilla sano ettei iänestä. Kyllä kannattais. Ennakkoiänestämine on mukavoo. Suap torilla sannoo esitteitä tarjoovalle, että oon jo iänestäny.
    Tykkeen kuunnella netissä Muistojen Bulevardia. Parole parole jäi piähän soemaan. Sanat ovat tärkeetä.

11. Viästi lounasest. Vierailija

Muutama vuaskymmene elämä o muuttunu teknisemmäks. Siin o nii hyvät ku huanot puales. Pankki "palvelut" o iha pyllylläs mut sanoka mun sanonen, kyl ne siit viäl tule takaperi takasi. Aikasa kutaki. Muistakte ku enne meinostetti henkiläkohtast palvelu? Heh heh.
    Me oltti tänä piänteollisuusaluel. Sanotti siihe et ne o yhteiskunna pilarei. Ne ei rakenna valtavi palatsei ja sit taas lomauta 2o miljoona tyäntekijä yhdel kerral.
    Mut olkko.
    Olik se Dalida nimine laulajatar ku esitti ton parole, parole, parole? Muistakseni egyptiläine alunperi ja hän teki sit ittemurha ku häne miälest elämäls ei ollu mittän tarkotust. Nuarena mä ihmetteli tota et joku vanhempi ihmine sanos sama. Nyt mä ymmärrä niit. Yks tuttu sanos etku hänel o lapsenlapsi ni täyty jaksa usko hyvässe.
    Yritettä, ni o helpompi olla mut mun miälest elämä sais olla kivamppa. Voikka hyvi.

12. vierailija Vierailija

Goolettamalla selevis, että kysseessä on sama laalaja. Kuuntelemani laalulista poistuu pian netistä. Listalla on myös Tauno Palo Laulava sydän.
    https://m.youtube.com/watch?v=APbDuqAk-n
    Kahtelin uamu-uutisista poistuvien ammattien listoo. On tullu liikoo katottua vualiohjelmia. Hirvee suukopu työllisyyvestä.
    Äsken soetti kaaneustuotteen myyjä. Huomasin ettei puhelinmyyntikielto oo ennee voemassa. Laetoin eston voemaan kolomeks vuujeks.
    Ee minua hirvitä rupsahtaminen iliman kollakeenijaahoo. Mukava olla ikäloppu oloneevos.
    Jokkaisen immeisen elämällä on tarkotus ja merkitys. Kyllä tästä mualimasta aekannaan piäsöö poekkeen.
    Kävin kuuntelemassa luennon arkielämästä antiikin Roomassa. Koolussa sanottiin, että siellä mässäiltiin. Luennoitsija sano, että nykytutkimusten mukkaan ruokavalio oli niukka. Tommaattikin tuli vasta pitkän ajan piästä Amerikasta. Mitähän meijän kulttuurista jiäpi tutkittavvoo jäläkipoloville?. Löösin illalla viteon netistä, jossa huristettaan kahen ajettavalla polokupyörällä Rooman puistossa. Mukava oli istua luennolla ja palata muistoissa reessuun.
    Vuosia sitten kävin Amos Anderssonin museossa Pompeij-näätöksessä. Näköjään mielenkiinnon kohteet pyssyy samoina. On hyvä ottoo elämään aekaperspektiiviä.

13. Lounasest Vierailija

Ehtisin jo alotta ja lopetta viaran kiälen kertaamise. Tänä ku mä klikkasin telkkari ni jäin toisel korval kuuntelema krimi. Ku ne alkka ain samal taval, kysytä et kuka ilmotti tapauksest? onko joku nähny jotta epäilyttävä? kuik kaua sit se tapahtus ? ja nii päi pois ni siin sa kivast kertaust, audiovisuaalisest viäl.

Täs tunte ittes kauhiaks jänishousuks, Mä en iki menis yksinäs, naisena viäl, ottama kii jonku koplan murhamiähi, pualen metri korkokenkis ja piukois pillifarkuis, niil ei pääsi karkku jos simmone paikka etten tulis.

Vaatteist viäl et kuippal pikkutakei Angela Merkelil mahta olla? Hän o käytännölline ihmine, hän voi pittä mukaviks venunei kenkki ja samoi musti housui ja kaikk näkke vaa häne takkis.

Olkka varovaissi, kevättuulet mene luitte ja ytimie läpi niinku veitti, sano kiinalaiset. Meil taas sanota et maa hohka kylmyyt vaikk ilma oliski lämmi. Voikka hianost.

14. vm47 Vierailija

Eilisaamuna oli kirkas auringopaiste ja tännää taivas pilves. Lämpösempää on. Se on hyvä, mie aattelin mennä makkaranjakkoo Risma parkkii demarloije kans. Eile jouvuin iha vahingos hommii ku olin kauppaa menos, huuteliit mukkaa makkararillilt. Menihä mie ja mukavast aika kuluki. Koulukkait oli välitunnil ja niit mie jututin. Hyvi käyttäytyit.

Lämmint on luvassa. Miu tulppaanie lehet on jo kymmensenttisii vaik on lumi ollu päällä. Pälvee on pihas kohta puolet, koirapuistos samate, ehkä ylikii. Nää kylmät on pitäny puiston kuran kurissa, siel on ollu nii hyvä käyvä. Koirat on pysyny siistinä. Kesälintuja on tullu nii sinne ku tänne kylilekkii. Kyyhkyt kujertellee, peipposet jo laulaat ja silmut meijä istuttamis tervalepis turpoo luppaavast.

Voikaa hyvi.

15. Lounasest päi Vierailija

Mul o hiukka nälkä ja makkarajutut sai veden kiälel. Nii et eile mä olisin kans ollu makkarajonos. Vm47 löys koululaiste kans yhteise sävele. Joskus lapset o nii ystävällissi et oikke miäli lämpene, et kui vanhemmat onka osannu ne hyvin kasvatta.
    Minkä mä olen huamannu ni ulkomaisis TV sarjois o usse kamali keskenkasvussi mukuli. On meilki ollu kenkui aikoi, mut ei nii raskast ku sarjois, vaikk tiätenki dramatiikka täyty olla. Onneks sillo ku o rakastunu ja perhenperustamishässäkäs ni ei ossa kuvitella et simmossiki vois tulla perhesse.
    Mä kaipan vähitelle lämpimämpi aikoi. Viime aikoina mä olen ollu vilukissa ja lyäny laimi liikunta. Päivittäine maratooni :) o jääny viime viikol juaksematt. Ilmarin miälest mä olen niinku koira, lirputa tiän pualt toisse kukkaste peräs.
    Voikka hianost.

16. vm47 Vierailija

No nyt se sitte otti hatkat puhheejohtajuuvest, no ei tulosta ni ulos. Negatiivine jytky.

Onnee tarpeeks äänii saaneille ja evuskuntaa päässeille. Oma ehokas meni heittämäl läpi. Demarloilla ois saanu olla vähä enemmä vällii persuihi. Niist on vaikee saaha otetta vaik kyl halla-aho oli jo melko sulanu tiukimmist näkökohistaa. No katotaa.

Mut myö likat otettii koirat autoo ja lähettii Heinäveelle tarkotuksena piipahtaa uuves valamos. Matka oli vähä mutkane mut perillekkii päästii. Ravintolas syötii hyvvää kalaruokaa ja kauas käytii ostoksilla. Kirko puolellakkii käytii, Kuski käi iha polvillee ikoni ettee, hää on ortodoksi ni on tapana sellane. Soppii miulle. Kuvii, ikonii siel oli seinät täynnää. Mie ostin pari tuohust ja sytytin ne niije paikkaa. Koirii pissitettii muutamaa kertaa ja kottii päästii hengis mut väsyneinä. Kiva keikka, seikkailul on kiva käyvä.

17. Tääl lounane Vierailija

Mä ymmärrä yksittäist ihmist hyvi pitkäl ja ku vanhemmaks tule ni sitä herkemmäks käy. Politiikka mä en ol koska ymmärtäny ja kylmä tosi o et siin ei katota yhteist hyvä vaa vedetä raa'ast kotti päi. Miniä sanoski et mä olen idealistine.
    Mä olen sinnikkäst pelastanu yhtä iso ja nätti pörriäist. Toisel kertta ku mä nostin sen lattialt se alkoki kiukkusest pöristä ja yritti lenttä lasin läpi. Se oliki vaa huilannu lattial ja mä tulin herättämä.
    Eile mä oti värilliset höyhenet esil kaapist ja sidoin niit penssan oksil. Huusholli tuli heti ilosemma näköseks. Joulun ja pääsiäisen värit onki ilossi. Ilmari halus hemppei ja lapsellissi puppujussi-tipusärvetei. Mä olisi valkannu yksvärisi ku muute o noit ilossi värei, mut olkko, mä en ol diktaattori.
    Voikka hianost.

18. vm47 Vierailija

Miekii heräsin tähä pääsiäissomisteie aikaa. Miul on kertyny vuosiin mittaa erilaisii munnii, kivisii, puisii, keramiikkaa, joku metalliikii/malmii ja pari iha oikeeta tyhjennettyy munakuortakii, näti värisiks värjättyi. Pari pupujussiikii mius, niit Heljä Liukko-jottai taiteilijan pupui. Aurinkoise kukkakimpunkii mie ostin. Viel pittää siivota pöytä et ne somisteet näkkyy tavaroie seast.

Rookukset ja sinivuokot kukkii pihalla nätist. Käin aske haravoimas lehtii ja koivuoksii kasalle ku syksyl jäi. Tännää on ollukkii aika virkee olo. Tavallisest ei jaksa tehhä oikee mittää. Liekö nätti aamupäivä tai sopivat syötävät antanu hyvän aamun. Hyvä näi. Koht mie lämmitän yhen eineslounaan ja sit jo nukuttaakii. Koirapuistoo mennää kolme-neljä tienois, se on kuivunu nii hito hyvi et käet kyynärpäivä myöte ristin huokaan. Oikee pahhaa kuravaihetta ei oo ollu.

Voikaa hyvi

19. vierailija Vierailija

Katoin MTV Live-lähetyksen Via Crucis-näätöksestä. Käsikirjotus puhuttellee nykyajan immeisiä.
    Selasin vanahoja ketjuja ja nostin yhen ylös. Mualima on muttunu 14 vuujessa meleko paljon.
    Näätteleminen on kovvoo työtä.
    Hyvvee Piäsiäistä!

20. vierailija Vierailija

Meill ei ol valkost huusholli ja ain ku mä kavelen tuttavien valkosil sileil lattialaatoil mä pelkkä kaatumist. Kylpyhuanes meil o valkossi laatoi mut siäl o mattoki. Parturil mä selaili lehti ja siäl oli tämmöne Heli Laaksose runo. Mä en ossais sitä noi sanno mut joskus tule olo ku täs runos:

Vihro on tavote täys:
    Myrnat myyty,
    matot lumppuril,
    muistot polttouunis,
    viimenenki kirja silppuris.

Hyllyl o valkone vaasi
    vaasis valkone lilja,
    mikkä ei muistuta mistä…

Onko elämän tarkotus se,
    et koti on ko leikkaussali?

Pääsiäiskutsut meni iha hyvi. Mä olin etukätte hualel valmistautunu ja ku ei tullu yllätyksi ni tuli valmist tunti enne ku viarat tuli :) Pare nii, paniikki o kamala ku joku epäonnistu viime tinkas ja viarat pirautta ilosest ovikello tulppaanit kädes.

Nyt ku kaikil o puhelimi enä lähetettä pääisäiskortei. Ne valkattiinki hualel nii et kortti sopis vastaanottaja persoonallisuutte. Niit saatui katotti kansa hualel ja meijä pentuje miälikuvitus lensi noitie ja pupujen kans. Noita Nokinenä o ikusest jäänyt mun miäleeni.

Voikka hianost.

21. vm47 Vierailija

Laiskast on kulunu tää pääsiäine. Missää ku koirapuistos en oo käyny eikä kukkaa oo käyny meil. No käin mie koiranäyttelys lauantakpäivänä. Siel mie tervehin mäyräkoiraihmisii ja mäyräkoirii ja vähä muitakii. Sit miuta tervehti vaalee naisihmine, joka oli hyvi tuttu miu poja kans. Terveisii pyys laittamaa fb kautta. Laitoin ja tunnisti se. Uuvet talutushihnat ostin tyttölöille ja vähä herkkuu.

Puisto on kuivunu ja tuomie silmut paisuu, peipposet laulaa ja västäräkki nähtii tänä aamuna, muitakii lintui on seurattu. Pessää tekkeet kovast. Kevät on tullu etelä-karjalaa.

Voikaa hyvi

22. Lounasest Vierailija

Mull o täs edes vaasis korallinpunassi papukaijatulppaanei. Niis o hiukka keltast ja sit harmahtava viiva. Niit kattoes mä tulen onnelliseks, joskus onne riittä iha vähä..
    Mä lukasin tost alta muutama kirjotukse et yksinäissi ihmissi arvostella siit et he tykkä assu yksi. Kaikk meit arvostella josta ja se o sitä jotta mitä arvostelijoit puuttu vaikk olis oma valinta. Munt o yks arvostelu siit et mä en elä niinku hän tykkäis, tai et mul o väärä resepti. Yhdel taas o taipumust ihanku syyttä josta asiast mis meikäläisel ei ol ossa eikä arppa?
    Toise kans eläes o sill tappa hyätty et se joskus laitta peilin ette, eikä pääse oikke pahaks tulema.
    Voikka hianost ja hyvä viiko jatko.

PS Mä unohdi laitta maanantaisse kirjotukse nimimerki, mut säksätyksest kyl munt tunneta. Niinku muutki omast tyylist.

23. vierailija Vierailija

Kävin tutustumassa paljon puhuttuun Kalasataman ostoskeskukseen. Yhessä kaapassa en meenannu selevitä ulos. Monta kertoo piti yrittee ja kysyä neevoo miten piäsen poekkeen. Muuten osasin eksymättä kulukee.
    Katoin iltauutiset. Uutta hallitusta leevottaan.
    Yksin on hyvä ellee. Peeliin voep kahtoo vaekka ellää yksin.
    Ostin kaappareessulla Hello-lehen. Kirjakaapoissa kahtelin kirjoja ja jätin hyllyyn.
    Sinivuokot, valkovuokot ja leskenlehet kukkii tien varsilla. Kuivoo ja pölystä kaapunnilla. Nenä valluu ja silmiä kutittaa. Vesisaje tekis hyvvee.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri