Hae Anna.fi-sivustolta

Haasteltasko tänäki vuonna 2019 hauskoi vai turistasko tukevii

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 04.01.2019.

1. vm47 Vierailija

Tullukkii piettyy taukoo vähä aikaa. Nyt on sitte pääsiäisest päästy ja vappukii laulettu tält kevväält. Hyvi meni (melkei) laulut mut kukkaa ei kantanu kuoro lippuu, ei ees tuonu sitä harj.salist ylös. No, marssil käin.
    Koirapuistos mennee asiat mukavast ku ihmiset on oppinu olemaa ihmisiks. Ain siel joku kakka löytyy mut ku muutkii niit siivoo pois ni mie alan olla vaa pelotteena siel. Kevättä on ollu nii mukava seurata muije aamukävijöije kans. Uusii pentuloit on tullu ja miu nuppuset heit kouluttaa. Hyvi oppiivat.
    Tännää käin kattomas rantatorilla ku Heinäluoma oli näyttämäs itteesä euroäänestäjille. Miekii sain sanan vällii ja kysyin mitä hänel on agendalla ja iha hyvvii asioit oli. Nuppuset oli mukana ja hyö osas taas käyttäytyy varsi sivistyneest kahvilla. Istuit tuolilla rinnakkai ja oottiit pullapallaa nätist vuorollaa. Ihmiset käi taputtelemas heit ja sitte keskusteltii kaverkoirailemisest. Tääl saap nykyää koirat viiä torille. Enne oli kieltomerkit. Sit viel satuttii ajamaa semmost reittii et likat joutu pedikyyrii. Nyt on kynnet leikattu ja karvat siistitty käpälist. Täl hetkel hyö nukkuut sikkeest tän ankaran työpäivän päälle tuos selän takana.

Tännää aurinko paistaa melkei kirkkaalt taivaalt ja lämpöö on enemmä ku muutamana päivänä. Luntaki ko oli. Kohtpuolii voip ruveta ajattelemaa iha tosissaa kukkie ulkoistamist pihalle. Nyt kliiviat kukkii täyttä häkkää kesähuonees ja pelakuut kans. Ei kuka tarttis kliiviaa? miul ois jaettuja ja kukkivii nyt. Pihal on eri vuokot kukas ja sipulikukkii kans.

Voikaa hyvi

2. vm47 Vierailija

Lusittu äitienpäiväkin, juuri niin kuin oletinkin. Itse ostin kukkani ja kakkuni ja juhlin koirien kanssa. Minulla on kaksi aikuista lasta, kolme lastenlasta ja kaksi lastenlastenlasta. Kaksi heistä laittoi jonkinlaisen tervehdyksen. En siis ole vielä ihan kuollut.
    No, ei mitään. Osaan viihtyä näinkin. Kun ei ole osoitteita eikä puhelinnumeroita, ei tarvitse muistaa syntymäpäiviä ja muita juhlia. Surullistahan tämä on mutta mahtuuhan maailmaan suruakin.

Kevät etenee täällä kaakonkulmalla nyt kun tuli vähän vettäkin. Puut ovat jo vihreitä, tuomi alkaa kukkia ja erilaisia kukkia on jo paljon. Oman äidin haudalle vein jo viikolla vuokkokimpun: keltaisia, valkoisia ja sinisiä.

Voikaa hyvin.

3. vierailija Vierailija

Tuomet ovat täällä nupuilla. Otin oksan maljakkoon ja kukat aukesivat pari päivää sitten.
    Elämässä on tärkeintä tulla itsensä kanssa toimeen.
    Hyvä, että lapsesi voivat hyvin eikä heidän asioista tarvitse huolehtia.
    Huomenta Suomi-ohjelmassa keskusteltiin uusperheistä. Elämä on joka päivä uusi ja kokoonpanot vaihtelevat. Elämä on jatkuvaa muutosta.
    Lähen käämään apteekissa ostammaan maetohappotapletteja. Olo on ollu hyvä niitten avulla. Päevä kerrallaan on hyvä ellee.
    Jätän turhat vuntsimiset poekkeen. Hilijoo hyvä tulloo.

4. Lounasest Vierailija

Vm47 viästi o surulline, mutt tämmöst o et suru kuulu elämä. Ei määrä vaan laatu, mä kiittäisi niit kahta muistamisest tavall tai toisell. Niilku ei ol vanhempi ja isovanhempi, voi kaivata heit. Mä sain simmoselt tervehdykse tois pualt maapallo. Meill on kans tapeltu mut eile poika sanos höövelist et mamma o tänä näti näköne ja siihe Ilmari tiätenki et poika o isäs kaltane liähittelijä.
    Se o muute meijä "kyll ne sen tiätä" helmasynti ettei ilmoteta uut osotett.
    Ilmas o ollu jotta merkillist, ei pelkästäs meteoroloogisest, jotta kaoottist. Mutku ei pelkästäs mull ni se jo helpottaa. Vaikk o ollu holotna ni silti luanto edisty ja jokane uus kukkane ku alka kukosta vahvista usko et kyl täst viäl tule kesä ja kärpäsi.
    Voikka hyvi

5. vm47 Vierailija

Nostalkiat hitolle. Kiitin kumpaaki muistanutta, heijä merkkipäivät muistan ja laitan viestii. Muute elämä sujjuu välillä vauhikkaastkii. Olin näis politiikkahommis, meil käi tääl täl viikolla joukko eu-ehokkait ja mie olin mukana jakelemas mehhuu ja vohveliloit hillo ja kermavaaho kans yleisölle joka kyseli kaikellaist heilt. Moni oli jo käyny ennakos, oli just alkanu ennakkoäänestys. Mie käin tännää, naist äänestin.
    Riikunapuu on täyves kukas, on se kommee, omenat on viel nupulla. Koht on se päivä ku kaupunki tuop lavat puutarharoskii varte, on ruusuvarsii iso kasa. Niit ei voi laittaa kompostii. Muutekii huhhailin pihas ja tein yhtä ja toista. Lämmi päivä oli, 19 selssiusta näytti auton mittari.

Huomiseks on kans luvassa nätti päivä. Voijaa hyvi kaik ja kuunnellaa lintui ku ne laulaa. Käki oli kuulemma jo kuulunu jossai.

6. vierailija Vierailija

Huomenta Suomessa luvattiin kaanista ilimoo tälle päevälle ja viikonvaehteelle. Nyt kelepoo naattia kesän tulosta.
    Mielessä ee oo mittään ihmeempöö. Pittää jättöö politiikan seeroominen vähemmälle ja vuan naattia kaanista kesästä.
    Laenasin kirjastosta elämänkertakirjan, jossa maenittaan ussein Kuopio.
    Kirja on muistelu vähän piälle 40-vuotiaana menehtyneestä naiskirjailijasta. Kirjan lukeminen on mukavampoo kuin netissä luku.
    Pittää olla jatkossa tarkempi suolan ja sokerin kanssa ettei kää kuin eelen mustanmakkaran syönnin kanssa. Laetoin erreyksessä puolukoihin sokerin tilalle suoloo. Suoloo suoloo enemmän suoloo sano vakkiiri Papukaija-ohjelmassa.
    Näen ne oloneevoksen päevät männöö tyhjee horistessa.
    Onni yksillä ja kesä kaekilla.

7. Onneks o luvas nätimppä ilma. Meill o tulos yäviärai ja niist o se hyvä ja huanao puali et tule siivottu neki nurkat miss ei muute tramppa.
    Onneks mä tarkisti penskoje entise suihku hämähäkkie tähre, niitku o taas ilmestyny, ja jestas et suihku pruuttas joka ilman suuntta, mä olin pual märkä. Tiiviste o varma kuivunu käytön puuttest. Olis ollu hiukka nolo jos naisviaran tukka aamiaisel tukka litimäräkänä, mist kukka naine ei kauhiast tykkä. Onneks huamatti tänä ja et paikkakunnal o putkiliike ja suihkutarvikkei ja muut.
    Kui se Iisakki ????? lauloka "et minä vaan tiskaan astioita ja luutalla lakasen lattioita" ja jotta "haalille" tanssimaan menost. Nyt o meil simmost meininki.

Voikka hianost ja nautita kesäsest sääst.

8. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii taas

Oon täs kuunnellu viime aikoin linnunlauluu, siis usseemman erilaisen linnun - eile ku käin kirjastos kuuntelin pääskysie kirkumist, peipotha ovat laulaneet jo ties mite pitkää ja muutaki sirkuttajaa on olt maisemas. Pari kolme yötä oon kuunnelt, ku satakiel viheltää ja säksättää tuos ratavarren kaseikos. Viime yönä se esittiki iha uusii juttui, en olt enne kuullukaa - liekö kokonaa uus satakiel vai oisko viime vuuven herra käynt opettelemas uusii nuottei, joil daamei houkutella ja ilmotella muille herroille, et älkää tulko, tää on miu mettä.

Ikkunan takan on orapihlajas täys lehvästö pääl, se muutamaaki k ertaa mainittu lehtikuusiki on nii vihree, et ei paljo oksie puuosaa näy, kävyt roikkuut edellee oksis. Pitäsköhä käyvä vähä ravistelemas sitä, et tippuisvat, mahtuis sit uusii käpyi. Muuteki pitäs vähä käyvä vilkasemas, mitä takapihalle kuuluu; hansaruusut vissii täytys pistää juurta myöte poikki (ois pitänt tehä jo), ovat jo nii vanhoi, melkei 20 vuotta sitte mie ne siihe upouutee pihhaa istutin. No, täytyy viel tää kesä kattoo, jos syksyl sit. Kukkiit ne kuiteki kaike kessää, vaik vähä ränsistyneet ovatki. Vuorimännyis on melkei kruunukynttilän mittaset - miks noita nyt sanos - kukkavanat (ei tarvii vielkää mennä pihalle ikkunoit pesemää). Ja ne miu silmäilot, pienet belliksit, ovat taas täyttäneet koko takapihan, mitä nyt vähä ovat jättäneet tillaa voikukil - piha on valkosen ja keltasen kirjava, vähä vihreetä siel tääl. Tuomipihlajaki kukki viime viikol, äske ku join aamukahvii, kattelin mite terälehet lenteliit pienes tuules, luulin ens et pienet perhoset siel siipiää levittelleet, mut ei ne perhosii olleetkaa. Vaahterat tuol toisel puolel parkkipaikan ja pihakeinun vieres ovat kans jo täyves kukas ja lehtii nii mahottomast.

Taitaa tuos tien varres olevat puut olla poppeleit, en vielkää oo saant tolkkuu niie nimest, mut ei se mittää, hyö ovat pukeutuneet nii kesäsii mekkoihi et oikei, tuuletusikkunast tullee sellane pikkuse makkee kesäne tuoksu, viime yön tais jossaki välis sattaaki, ainaki mei radion toimittajat olliit sitä mielt, et on töihi tulles olt ilma kosteen tuntust. Hyvää se sade tekee, varsinki ku sataa yöl, ei heti haihu taivaan tuulii.

No nii, nyt on päivitetty kesän alku. Saas nähä, onks se mei kesä täs, nyt ku on jo hellelukemiiki päästy, vai tulleeks täs toine kuuma kesä viime vuuven perrää. Saisha tätä kessää riittää vähä myöhäsemmäksi, mut ei tarttis olla kolmee kuukautta pelkkää hellettä, vaa sillee kohtuullisest näit lämpimii päivii, välil pientä saetta (ai et se tekkee hyvää naapurin kuivil heinil!) ja muuteki sais olla iha sellane kunnollinen kesä, mielellää ilman niit isoja myrskyi ja raesatteita.

Aurinko men just pilven taakse, näyttäs olevan kevyttä yläpilvee - ei ku se tulki pois pilven takkaa - iha pikkuse tuulenhenki käy, mittar näyttää jottai iha sekopäistä ku aurinko osu sen anturii, äske ol 18 astetta ja nyt sitte auringon voimal 25 astetta. Usko sit näihi!

Koht alkaa pihakeinukausi, luultavasti tännää. Kahvimuki, tyyny, kirja ja neule mukkaa - siit se lähtee.

Voiaa hyvi, ei polteta nahkaa ja nautitaa kesäst nii kaua ku sitä riittää

toivottellee nuorin sisar

9. Mä pual masentusi yhde ihmise katkeruudest. Jottan kautt mikä oli häne elämäs menny vikka oli mun syyni!? vaikk munt ei sillo ollu mail eikä halmeil ja suurin osa o häne oma moka. Mut hän ny tartti syntipukki. Mä en osannu varautu etukätte ja suajaus petti.

Nii et Nuaremma sisare "tervehykset" ja luannon tunnelmakuvaukset teki hyvä. Luanto puhdista, sanos C.G. Jung. Aamul sit viäl tuli nii ystävälline ja sydänt lämmittävä yhteydenotto, ilma et se ihmine itte tiäs et just sitä mä tarvittin. Sii miäles miälen tasapaino o taas korvaantunu. Et ettespäi vaa

ja voikka hianost kaikk.

10. vm47 Vierailija

Ihmine on sellane mäntti et sen pittää löytää syylline vaik ite ois mokannu. Viksummat ossaa vähä vaimentaa sitä ja kattoo onks syyllisel alibii.

Telkast tullee just kuvvaa briteist ku hyö vastustaat nyt enemmistönä reksittii, ku on selvinny et ommaa saappaasee taas kustaa jos näi tehhää. Mutamat vaa jankuttaa viel. Niinku meilläkii, eivät nää siin mittää hyvvää, harmii vaa. Vaik kyl meille hyötyy on eurost ollu, unionist kans. Pienpuolueet on uusintana keskustelemassa. Paris muuskii jäsenmaassa on diktatoriset ressat ja päministerit ruvennu ämpyilemmää vaik ovat talouvellisest voito puolel. Raha kelpaa mut ei se, et pitäs ellää denokraattisest ja sääntöje mukkaa.

Kesä koittaa koht, ensimmäine ukkone käi illalla ja tuomist on varissu terälehet ku riisíryynit maaha,. Kylätalkkar käi ajelemassa ruoholeikkuril miu pihhaa pyynnö mukkaa. Hää on sit nii näpsäkkä mies. Sirreenit alkaa koht kukkii ja omenat, riikunat ja muut . Keitin ensimmäisen raparperikiisselin pohjaa ku en vahtinusitä, istuin tietokonneel.

Tipuset pessii ja laulaat nii sekä täs omas pihas et koirapuistos. Pöntöt on hyväs käytös. Se miljoonapönttöö -rojekti oli mukava. En mie tehny niit mut laitoin puihi.

Voijaa kaik hyvi

11. Lounasest Vierailija

Joo-o entisil kommunistisil mail demokratia tuatta vaikeuksi.
    Meill o jollan tappa erikoist aika ku tavata solkenas ihmissi lähelt ja kaukka eri asioitte johdost. O simmone olo niink talven jälkke ihmiste tartte saada puhhu ja purkautu, tai o helpompi olla avoimempi, niinku olis jäät lähteny.
    Meil oli koira kyläs ja ku mentti lenkil ni hyvi eri tava toiset koiran pissattajat reagoi meihi. Jotkut tuli vasta niinku olis yhde syäny ja toista meinais ja joku toine taas hymyili ilosest ja avoimest. Pitkäst aikka menin taas mettätiätä ja kattosi iha eri silmäl et kuippal erilaissi villei kukkassi kukki. Et näil kulmil o viäl biodiversiteetti.
    Puutarhatyät alka tuntuma seläs, vaikk mun tokeneeki äkki. Mä vähitelle alan olla vähemmän karvan tarkka ja annan niin sanotust kaikkie kukkie kukki, tai ainaki enemmä ku enne. Samal mä ilahtusi etku yks kanankukkase sukulaine, jonka mä olin luullu heittäneen veivis, ponnisteli ku ponnisteliki muitte seas. Mä karsin armottomal kädel niit ku oli meinannu tukahdutta sen alles. Se kukki viime vuan nii intohimosest et melkke makso siit hengelläs. Et luannos o dramatiikkaa.

Voikka hianost.

12. vm47 Vierailija

Satakiel on tullu koirapuisto pusikoihi. Niit on usseempikii ja muit laulajii on mettä väärällää. Meijä viime syksynä saatu puusto on kaik paitsi yks oikei hyvivoivii , se viimenenkii rupes jo kasvattammaa silmuloist vihreetä essii.
    Kylätalkkar käi ajamas miu piha heinät matalaks pyyvetylt alueelt mut teki hää vähä vahinkookii: meni niittykellukat, kurjenpolvet ja vähä muutakii. Mie oon yrittäny kasvattaa niit villikukkii pihas perhoskukkina. Elätellää toivoo, et hyö nousis viel juurest kasvamaa tai itäs uuvet siemenet.
    Tännää oli puistos yks täti nuore neitosen kans ja mie pi'in luennon kasveist heille. Muistatteks mite Kas Ella pussaa pastorii onkii ristikukkaste lutukka? Kapsella bursa pastoris ja taraxacum officinale compositae-heimon tuotteita? Muustakii puhuttii ja taas opetettii nuorisolle hyövyllist tietoo.
    Kivvaa väkkee käyp meijä puistos.

Nautitaa kevvääst ja kesä alust

13. Lounasest Vierailija

Mä ehtisi jo epäillä et Vm47 o ottanu jottan troppi ja kirjotta sekavi pastorien pussauksist. Mut se onki kukkane ja lääkekasvi viäl. Mun uteliaisus ku heräs ja mä kävin kurkkamas. Se o netin hyvä puali et kuka tahas saa tiato mist asiast vaa jos kiinnosta.
    Eile oli hiano päivä ku tuli voitto jääkiakos. Pojat taisteli ku nuaret leijonat, he ei antanut sen häiritä et vastas oli vanhat konkarit. Mull o nii huanot pelihermot etten voi katto tämänhetkist matsi. Mut pidän peukku.

Voikka hianost

14. Kestis Vierailija

Miekää en pysty oikee kattomaa noita peliä, illallakkii katoin iha vähä alkuu, mut sit laitoin telkkarin kii, uni ei tullu ja aattelin et kyl se peli on nyt loppunu, mut olikii viime sekunnit menneillää ja tilanne se 3-1 ni sitte katoinkii puol yhtee heijä ilakointiaa!

Muute ei mittää ihmeellistä, tännää meen vahtimaa niitä lapsukaisii ja mennessäin vien nuo Toto-laput....

15. vierailija Vierailija

Katoin uamulla viteopätkiä Havis Amandan kylypijöistä. Mahtaa ilikosillaan olevia tyttöjä naarattaa muutaman vuosikymmenen piästä. En olis kehannu ite riehua alusvuatteisillani tuossa iässä.
    Mualima muuttuu ja hyvä kun Suomi voetti. Tällä seevulla ee tarvinnu käättee metian laetteita. Ilotulitus ja muu mökä piti siitä huolen. Uamulla katoin uutisista, että tuliko voetto.
    Eelen kävin Mussiikkitalon ilimaiskonsertissa. Urkumussiikkia ja lyömäsoettimet. Jäläkimmäisessä oli ooto esitys. Mies hiihti suksilla ylleisön seassa ja soetti sitten foliosuihkuverholla. Repi sen lopuksi riekaleiksi. Ee minua olis huolittu Sibelius-Akatemiaan, jos olisin sinne haekaellu. Tajuan, että kaekki on mussiikkia. Oli mukava jatkoo matkoo vesisatteessa kaappaan. On hyvä, kun ee elämään kuulu sen ihmeempöö. Toevon, että järki pyssyy piässä enkä lähe kylypemmään patsasaltaissa. Peli opetti mualimalle, että iso raha ee tuo onnee vuan yhteishenki.
    Kohta pellaajat jyristävät katon yllä. Hornetit ee jootannu tulla mukkaan harjotusten takia. Eepähän jyrise niin kovasti, kun tulloovat kottiin.

16. vm47 Vierailija

Juu, aamulla oli fb:s jo yöllä lisättyi postauksii täst kiekkojutust. Aika vinkeetä et nää isot ja NHL-tähtii täynnä olevat poppoot kehtaskii hävitä nimettömälle suomalaissakille. No toiset iloitkoo ja toiset hävetköö.

Tänä aamuna ku hain lehtee ni tuoksaht nennää sirreenie tuoksu vahvast. No, täs kasvaa kolmee värrii sirreenilöit, pinkkii, valkost ja sinist. Ja tietysti sattee aikana ja jälkee nää isot koivut tuoksuu miu melkei mielituoksuu.

Aukasyhistyksel oli kokkous äske ja siel esitettii yhe entise paikkakuntalaise tekemä vilmikooste täst paikast. Asutust on ollu pitkää ja teollisuuslaitos on ollu kans olemas koht parisattaa vuotta. Oma koulu - yksityine oppikoulu myö menetettii kuntaliitoste ja koulusupistuste seurauksena ja siit oli pitkä pätkä siin vilmis. Viel hengis olevii opettajii haastateltii ja piispaa kans. Surtii yhes edistysmielisen koulun lakkauttamist.
    Aika veikee tää paikkakunta on. Mie tykkään assuu tääl ja toimin mukana asukasyhistykses, joka onki aika aktiivine. Lausuntoi annetaa asioist ja asukkaije viihtymist ja hyvivointii edistettää. Miul on päällimmäisenä se koirapuisto, kaupungi paras ja parhaite varustettu ja hoijettu. Kävijät on sammaa mieltä. enempää en kehu ettei alkas haista.

Voikaa hyvi

17. Lounane lomal Vierailija

Tääll o hiljast ja mä olen kans lomamatkal. En ol ehtiny kirjotta, matkall o ain jollan tappa ei kiire mut jatkuva meno ja sitäpaitti mä en ollenkka tykkä kirjotta puhelimel ku ain mene viärest. Mä ihmettele kauhiast kui isopeukaloiset ihmiset voiki kirjotta helpost.

Matkal o ollu mukava seurata ihmissi ja kaikk o ollu mukavi. Paitti kerra oli surkkia seurata yht perhet ku perhen äiti ei antanu pennuil pahaka rauha. Lapset ei saanu leikki ku koko aja tuli kehotuksi ja kialtoi ja niitte kuulus istu penkil ja syädä keksei. Leikkipaikal ne ei osannu äitin mukka kiippe niinku pittä ja piti tul laittama lakki päähä vaikk olti mettäs eikä ollu auringonpistoksen vaara jne. Mä kärsisi lasten pualest, niitte isä ei sanonu mittä.

Rakkaus saa sokiaks, tosi o, se o onnenkauppa kui jatkos käy ku pappi o aamenen sanonu.

Voikka hianost.

18. vm47 Vierailija

Jospa tuo äit teki ittesä tärkeeks. Jotkut on sellasii et kukkaa muu ei ossaa eikä tiijä mittää, lapset pittää pittää tiukast ohjis ja puolisokkii. Vähä väljempää hihnaa vois olla kiva. Vaik mistä myö tiijetää millasii petoja ne on jos löysii antaa.

Huomasin yhtenä päivänä et yhtee linnupönttöö meni ampparin näkösii elukoit. Toisee pönttöö sit lens leppälintu. Koirapuistos on melkone kokoelma lintui, laulaat ja pessiit urakalla. Meil on ainakii pölyttäjjii omast takkaa, omppui saattaa tulla kivast ja marjoi puskii.

Pitäs järjestää kohtapuoliin palsaminkitkentätalkoot. Ei oo talkoolaisii vaa kauheest ilmottautunu. No, ne tullee ketkä tullee ja ite touhutaa mukana. Ne alkaa olla puolmetrisii ja helppoi kitkee.

Voikaa hyvi ja nyppäskää luppiinit ja palsasmit vaik vaasii etteivät pääse siementämmää.

19. Lounane Vierailija

Jaa, talkolaissi tarttis houkutella vaikk kaljakoril ja makkaral ja teil ei kai simmost rahasto ol? Vois käydä nii et kakslahkeset istuis makkaroitte ääres sill aikka ku naiset kitkis palsamei. Tai sana kiärtäis ja rantoje pultsarit ilmestyis paikal kähmimä kaljoi ja makkaroi mitä taas koiratarhalaiset protestois ja virkavaltaa tarvittais paikall. Enne miähet hoiti tämmöset piänet konfliktit itte mut nykyä saa varota ottamast kettä kraiveleist kii ku siit voi olla hankali jälkiseurauksi.

Viime viikol piti karsi oksi ja yks pensas o osottautunu hyväks pesäpuuks. Siäl o nytki pesä, aika isoki tänä vuan. Se o nii ylhäl et en pääs kurkkama et onk se jo jätetty.

Viime vuan oli häät ja ku pelkkä shekki olis ollu pitkäveteisen näköne, mä keksisi et osteta iso kaakkuasetti, sovitetta pesä siihe keskel ja koristella romanttisest kaikennäkösil valkosil hörhöil nauhoil ja sydämil. Mä annoin luavuuden kukki ja pittä kehu itteäs et siit tuli oikke nätti. Kuka kissan hännän jne.
    Mä lirautin viäl laulun et "ollaan niinkuin pääskyset..." kui tuliki spontaanist miäle vaikk en ol satta vuatte sanoi kuullu.

Hyvä viikon alkku

20. vm47 Vierailija

Nonnii, Nyt on palsamitalkoot tält errää ohi. Tuli sinne 7 ihmistä ja muutama koirakii oli mukana. Semmone pello pläntti kitkettii ja myöhemmi käyvää uuvestaa ku jääneet pienet taimet kasvaat isommiks. Nää oli nyt aika sopiva pitkii kitkettäväks.

Tää kevät on ollu jotenkii hirvee hyvä kevät. Ens seurailtii ku jää alko sullaa tuost tehtaa eest ja vähä kauempaaki. Saapuvii lintuloit seurattii, sit lumi suli just sopivast vyöhykkeinä ettei maan pinta käyny kuraseks. Sitte alko tuomi vihertää ja ku niis alko jo nuput näkkyy, tuli koivuje hiirenkorvat ja muut. Ja pikkulintui tuli toine toisesa jälkee ja voi sitä lauluu ja sirkutust. Meijä pöntöt täyttyit yks toisesa jälkee ja nyt on nälkästä pentuu joka puolel. Joku viel kantaa rissuu puuhu - mattimyöhäsii tai uusintapesijöit. Ihmiset on ollu nii nätist puistossa, joku vakiokakkaaja käyp mut muut siivoo jälkesä.
    Viime syksynä istutetut puut kukki kovast, yks vaa on ollu vaisu. Pentui on ollu monta ja moni viimekesäsist on kasvanu isoks ja ossaa käyttäytyy hienost.
    On se hieno paikka, meijä koirapuisto.

Voijaa hyvi ja vietetää mukavaa jussijälkeist kessää

21. Lounasest Vierailija

Meill o jatkuva sirkutust, penssat täyn ja kato rajaski taas pesä. Edellisinä vuasina linnunpojat o lopettanu sirkuttamise ku me olla lähel, mut nykyset o rohkiamppi. Enne ku me lauletti ni ääni tuli kähiäks, mut ei linnunpojil, ne sirkutta aamust iltta. Siin o vanhukset kovil. Onneks lintumaailmas ei tunneta avioeroi, eikä parisuhdeongelmi, vaikk eläinmaailmas o niitki ku jättä kaikk naaran hualeks.
    Kesäl o kiva pittä mekko. Harmitta ku toises kintus alka yks suani pullistelema. Kerra voimisteluillas ku vetäjä oli myähäs, yks näytti ajan kuluks kinttuliikkei ja mä olen mm. niit tehny automaattisest mut ei näytä auttava, tai johtuks se lämpimäst sääst.
    Mut voikka hianost

22. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii taas

Meil jytistää ukkone jo toista päivää, tai jos lasketaa tuntie mukkaa, ni koht on koko vuorokaus ollu epäsäännöllistä jyrinää. Eile ku olin hakemas paikallisest isost rautakaupast täyvennystä kukkalaatikoihi (oli pari jääny tyhjäks), alko yks kaks sellane ryminä peltikatol et oikei - vettä tul iha tosissaa. Jyrinää ol olt jo jonki aikaa, mut sillo tietyst ku miu auto oli pienen matkan pääs, piti tietyst heittää ne saavilliset vettä pilvest alas. No kesä kuivaa minkä kasteleeki. Illalla alko sit sen satteen ja jyrinän lisäks roimii rakeita pihan valkoseks. Tais olla samaa sukua Meksikon raesatteen kans, tän aamun lehen mukkaa rakeilla on olt jo vähä kokkooki. Vettä tul nii paljo, etteivät viemärit ennää jaksaneet vetää, taloje kellareihi ja enne kaikkee sairaalan alakerroksee oli tullu iha kunnon tulva. Yks pakettiauto näky ajanee sellasee notkoo (tietä myöte), jos oli vettä melkei puolee vällii sitä autoo. Moottori ei taint tykätä, ku hinaamal piti sielt notkelmast tulla pois.

Nyt sit pittää vielä tännääki pyörittää sitä ukkospilvee täs päällä. Harvo ukonilmat tähä harjun päälle kiipeevät, mut sit ku pääsevät, myös pysyvät. Ei taia ees joka kesä tällast kunnon rymistelyukkosta käyvä.

Pihakeinu on sit olt kovas käytös viime kirjotuksen jälkee, päiväkahvi maistuu hyvält ja mukavas seuras vaahteroie alla ei olt ees kovin kuuma, pien tuulenhenkiki siin käy. Villasukkii on siin hyvä neuloo, jää pöly ulos. Ikkunat on vielki pesemättä, mut aika puhtailt näyttäät viimeöisen vesiryöpytyksen jälilt. Sitte joskus syvennyn tähä askareesee, ku lakkaa aurinko paistamast ikkunoihi eikä huuhteluvettäkää tarvittis tulla taivaalta.

Mansikoita lähen loppuviikost hakemaa parin naapurin kans melko lähel olevalta viljelijältä. Ku ei sen enempää polvet ku lonkatkaa kauheesti tykkää kyykkimisest, enhä mie oo alas päässy ennää 30 tai 40 vuotee, ni tilattii valmiiks kerättyinä ja puhistettuina, ei tarvii maksaa mansikankannoist. Saapa joku palkan siitäki työstä. Hintaa en viel tiiä, mut jos melkei samois hinnois mennee tää viis killoo ku viime kesänä, just ja just taian välttää konkurssin. Sil viljelijäl on noi yleisesti ottaen hyvii marjoi, napakoit ja mehukkait, kestäät tän pienen kuljetuksen menemättä soseeks. Ei piä ajaa kuopppii kovi vauhikkaasti.

Nyt mie taian siirtyy lukuhommii, miul on yks nuorten kirja kesken ja koht kirjaston netti lähettää miulle ilmotuksen, että laina-aika päättyy parin päivän päästä. Siin on sitte hyvä palvelu kirjastolta, eihä niitä aikoja aina muista tai on piilottant sen lainauskuitin johoki hyvää paikkaa taltee. Nyt ku netitse tullee sähköpostii ilmotus, tietää vähä pistää vauhtii lukemisee, jos on vähä hidastellu tai lukenu muita kirjoi siin samal. Miul ku tuppaa olemaa kaks kolme eri kirjaa luvus. Tullee välil kiire sit niie kirjaston kirjoje kans, vaik ei niit olis ku joku nelisen kappaletta lainattuina.

Kuiha paljo tuol tekstis on ylimääräsii kirjaimii, miu hiiri on hyppint vähä mihi sattuu, ku sen häntä heiluu tuos polven vieres ni se heittää välil kursorin ties minne. Pittää lukkee ja ettii niitä liikakirjaimii ja poistaa ne.

Voikaa hyvi älkääkä menkö seisoskelemaa yksinäiste puie alle ukoilmal ja onkimisenki voi jättää muuhu aikaa.

Tervehyksii

No nyt tulliit huoltofirman aidanleikkaajat lyhentämää tuota orapihlaja-aitaa, eivät voineet viime viikol kuival kelil käyvä sitä leikkaamas, vaa nyt sit satteella! Kuha nyt leikkaavat, et mieki taas alan nähä tuoho kadulle.

Tervehyksii uuvestaa

Nuorin sisar

23. vierailija Vierailija

"Tais olla samaa sukua Meksikon raesatteen kans, tän aamun lehen mukkaa rakeilla on olt jo vähä kokkooki."

Luin netistä, että meteorologi Juha Föhr vaihtaa alloo kieltenopettajaksi.
    Säitten ennustaminen hoetuu suurimmaksi osaksi tietokonneilla.
    Ähräsin nettipankin sivulla. Muanantaina pankissa oli häeriö ja jo uattelin ettei kaekki oo vielä kohallaan. Älysin klikata yhtä kohtoo ja palakki aakes.
    Joku aeka sitten piti käävä kysymässä neevoo pankissa ja vika oli minussa.
    En hoksannu laettoo ruksia vasemmalle. Sitten vasta piäsin vahvistammaan laskun.
    Mukava kun ilimat viileni. On kasteenraekas olo.
    Oon kahtonu Yle Areena sivulta kaks suomalaista elokuvvoo klo 13:20 suorina lähetyksinä. Pikku Pietarin piha ja Pieni luutatyttö. Paljon tuttuja asioita entisilta ajoilta. Kirjoja en oo lukenu. Voima-lehdessä oli monta hyvvee juttua.
    Kun katon ikkunasta ulos näkkyy talojen takana rakennusvirman nostokurki. Kerrostalo on kohta muuttovalamis.
    Pimmeellä kattojen takana loistaa punanen valo kuin majakassa.
    Taevaalla pörree lentokonneet. Tiällä on tuas lentonäätös.
    Voema-lehessä oli juttua, että älylaitteiten käättö ee ennee oo hyvä juttu.
    Sitähän mieltä oon aena ollu, mutta iliman ee ennee tuu toemeen.
    Föhr sano kahtovansa tv-sarjoo Salatut Elämät. Pyssyy sen avulla
    ajan tasalla. En oo kahtonut sarjoo vuosikymmeneen. Kai sen takia oon ihan
    pihalla nykymualiman menosta.
    Kään kohtapuoliin Savossa ja kaepoon tulukkia. Savon murre on pahasti ruosteessa.

24. Heinäkuu tuaksu kesäl ja mansikoil. Mansikkojen poimimine o kiva – paitti seläll. Sit ku se alka kronama ni mä ruppe tekemä selkä vahvistavi liikkei. Näi se o.

Täälki ukkosherra rähisi. Odotetti hänt koko päivä ja katotti taival et nousek tummi pilvi. Mä sanosi et katota vaa, se tule keskel yätä ja nii käviki. Olin kuulevinani paukkinaa, et oli sattes jokune raeki muka. Mä olin kuiteski nii väsyny et nukkusi ukkosest hualimatt ku vastasyntyny.

Mä en ossa lukke mont kirja samal kertta. Mä jää siihe yhte nii kii etten viittis muut tehdäkä. Ilmari tule sit huamauttama et eik täs talos saa ku henkist ravinto.

Mä tapasi pari vuade jälkke yhde flikan ku sillo oli simmone sirpsakka ja keijumaine. Kahde lapse jälkke hänesse oli tullu jämäkkyyt ja liha luitte ympäril. Siin oli muitki kivoi nuari naissi. Kyll me kivoina pysytä ku meit kohdella hyvi ja pidetä ku kukka kämmenel, tarkota miähi. Jos vaikk ulkonäkkö haukuta päivittäi mitä kamalimmi ni ero simmosest ja äkki. Tasapualisuude nimes ni on niit naissiki ku ain morkka miästäs, seki o joskus koto opittu tapa, ku äitiki... ja niinku yhdes tapaukses naine ihmetteli ja oli kiukkune ku miäsystävä sit lähti. Sanos viäl jälkkeppäi et he oli onnellissi!? Tjaah. Mitä täst opita?

Ollan onnellissi.

25. vm47 Vierailija

Ollaa vaa onnellissii. Ku viihtyy ittesä seuras pienii aikoi ja käyp kylillä ku ei viihy ni hyvä tullee. Mie kysäsin yhelt koiratädilt et lähtiskö hää miu kanssa sirkuksee, se ku oli tulos tänne, sirkus Finlandia. Hää sano JOO. Eile illal käytii sitte. Hää sano ettei oo ku kerra käyny sirkukses. Jo oli aika käyvä uuvestaa ja kivvaaha meil olikii. On puhuttu et pistäyvytää pääkaupungiskii kasvitieteellises puutarhas ja jos aikaa jää ni ateneumiskii. Junalla. lapsellikka pitäs vaa saaha, ois miu kaks ja häne yks koira likotettavana täs miu mökillä. Kilttii koiriiha ne on. Elimäe Mustila arboretumis pitäs kans käyvä. Sinne voip ottaa koirat mukkaa.

Juu, meil oli sellane rakkeeviilee ilma täs parina päivänä ja yönä. Ne oli ainaki kirsikan kokosii, rakkeet. Kovast niit tuli ja sit kaatae vettä lisäks. Kolmena päivänä sato ja satel, miu möki vieree sivukujalle synty sellaset syöpymät et polvekorkuset reunat oli yhes kohas. Naapurin rouvan kans laitettii varotuksii niihi urrii, oksii ja huomiotolppaa. Eile käi kone tuomas pari lastii hiekkaa ja tasotteli sitte hyväks. Siin miu kohalla ku katu oli auki muutama vuos sitte ni se ei kestäny sellast virtaamaa, oli se putkiremppa ja maa 'häiriinty'.

Tännää lämmitin saunan ja käin kylpemäs. On se mukava tunne mikä tullee saunan jälkee.
    Voikaa hyvi

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari