Hae Anna.fi-sivustolta

Haasteltasko tänäki vuonna 2019 hauskoi vai turistasko tukevii

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Nuorin sisar, 04.01.2019.

1. Lounasest Vierailija

Tänä vuan kesä o epävakane, säät vaihtu yks kaks ja taival o persoonallissi pilvi utusist lammaspilvist mustanpuhuvii. Aamul voi ajatella et tänä ei tart otta sattenvarjo mukka, tai aurinkolasei, mut usse ni kävi iha toisi.

Sattuneest syyst mä olen tänä vuan hiukka lennelly maailmal. Ku Finnairil ei lyhytlennoil ol muuta ku juatavatarjoiulu ni lennot o rauhallissi. Enne lentoemoje tyä oli tyän raskan raatamist ja se näkys. Tänä kesä ne veti verta Singaporen airlinesin flikoil kaikel tappa, yhtä hianostunen huamaavaissi ja meikit ja tukat prikulles.

Nii et jatketa tätä kesä ja toivota et mustikat paisu, nää ensmäiset ku o niinku nuppineulan päät. Niit mahtu miljooni litrasse. Voikka hyvi.

2. vm47 Vierailija

Kas ku onkii vierähtäny aikaa viimesest visiitist. On käyty puistos, pietty muutama viiko juoksutauko tyttölöije kans ja nypitty niit jättipalsamiloit sylikaupalla. Ne puistos ja ympäristös pesineet linnut parveilee nyt pentuinee noppimas hiekkaa ja hauskast ossaavat käyvä juomas koiriin veskupist vettä. Oli muutama viiko kuiva mut nyt on parina päivänä tullu vettä kuuroina ja pöly on taas kiinni maan pinnas. Siitepölytkii vaivaat vähemmä allergissii.
    Terveisii vm 52:lle. Myö käytii häne kotikylässää nauttimas taidepläjäys sen koiratätin kanssa. Oli meil koirat mukana. Salmelas oli kiva näyttely, erityisest yläkerras esitetyt linnut herätti meis suurta huvittuneisuutta ja ihastusta. Hyvä reissu muutenkii.

Seuraava reissu onkii sit laulujuttu. Piirin kuoropäivii vietetää Kotkan puoles ja loppukonsertti on Sapoka vesipuistos. Se Sapokka on hieno.
    Päivä on nyt harmaa, mut kute sanottu, vaihteluu on ootettavissa. Voikaa hyvi

3. Minä tunnolline koululaine olin unessa laiminlyäny koulunkäynni täysin. Maanantai aamul varhai kattosi vihreäkulmasest kansiost ja lukujärjestyksest et mitä olis pitäny tehdä et jos viäl pärjäis. Sii viäres toine tyttö ahkeroitti. Ai et oli paha olo herätes. Mä miättisi sitä unta ja päätteli et olis voinu elämäs olla kunnianhimosempi, tai sit et ku raamatu muka "ottas hiessä sun o..." ni tämmöne tavalline pyärimine o syntti :) Kolmanneks ni ei enä tart koota raha tai tavara, vai mitä miält muut o täst asiast?
    Oltti kans taidenäyttelys ja siäl oli nii aloittelijoi ku niit ku jo sai elantos osaamisestas. Tänä mä leikkasi ruusui ja plottasi ne vaasi ja menin taas puutarha. Tarkostus oli myähemmi leikata ne saman pitusiks, mut ku mä tulin takasi ni oli iha ku joku olis käyny ja asetellu ne nätist epäsymmetrisest vaasi. Taide onki helppo ku ei men sinne sormines.
    Voikka hianost.

4. vm47 Vierailija

No just tultii tai tulin sielt kuoroleirilt. olipas hauska keikka. kaik ihmiset oli rentoi ja hyväntuulisii ja viinasiepotkii oli aika piättyväisii - kellekkää ei käyny köpelöst. Laulu raiku sisäl ja ulkona, saunal ja grillil ja siel sun tääl. Harjoteltii usseempaa kappaletta joist sitte johtajat/opettajat valitsi Sapokas esitettävät. Yleisökkii oli kohteliast. Se taputti kaikille kappaleille vai ite en kyl ain osannu iha oikeeta nuottii heille tarjota. Mie suosittelen lämpimäst tälläsii juttuloit. Voika hyvi, mie voin tällä hetkellä hienost ku viel parasetamolit vaikuttaa.

5. Välil lounasest Vierailija

Viime viikol oli kaks rollaattori kokemust. Ensiks ni olin kyläs henkilön luana, joll o ain ollu silmää kauneudell, kauniist sisustettu koti ja parveke. Ku rollaattori tuli kuvaan ni huanekalui piti siirttä, poistaa matot ja laitta keittiös kaikk hyväll hollit et saa kipot ja kapat helpost kätte. Hän ei valita mut ei o helppo simmosel ihmisel assu riisutus asunnos.

Toine tapaus oli joko huvittava tai ärsyttävä, ku sen nyt ottaaki. Marketis naispualine rollaattorikuski tiuski toisel asiakkal e men pois tiält. Mä sähköti silmill ja kulmkarvoil häne uhrilles et ohhoh, ota huumoril. Rollaattorikuski ol hiukka sen tapane et oli paras vaieta, muuto olis tullu huutto ja hammaste kiristyst. Simmose edes o aika avuto ja varma naapurikki väistele, eikä simmosst voi "otta niska peppu kii ja heittä ovi ulos" niinku täkäläine ruattalaiste sanonta kuulu.

Mä toivota Vm47 hyvä ja laulavaist viikoloppu, ei meit muit tääl olkka.

6. vm47 Vierailija

Jeps. Muut on menny kesämökille ilma läppärii, sallitaa se heille. Taik ovat unohtanneet tän palstan niinko meinasin miekii. En oo nähny näit kasvotuttuikaa, virnuu, kestist enkä vm 52:a. Meil on tääl nyt vaihtelevat kelit<. välil päivä paistaa ja välil tullee saekuuroja tai iha ukkose poikasiikii.
    Puistos myö käyvää, tänä aamuna oli taas iha uus ihmine piene kokkeripojan kans. Ei hää ollu tiennykkää tän puiston olemassaolloo enne ku tää lapsone hänelle tuli. Hyvi hyö viihty ja emäntä lupas nouvattaa puiston tapoja ja sääntöjä. Pyssyy omatkii käpälät puhtaana ku korjaa näkemäsä kakat pois.
    Miu kylvämät porkkanat kasvaa vaik niit pitäs vähä kai viel harventaa. Voikaa kaik hyvi, tai ainakii lounane.

7. vierailija Vierailija

Pärjäsin Savossa hyvin eekä leekoja tarvinnu looskuttee.
    Laenasin kirjastokirjan, joka neevoo käjestä pittäen mitä pittää ottoo huomioon, jos assuu ulukomaella. Pallautin kirjan ja alako sattoo vettä kuatamalla. Mukava köllöttee sohvalla hartiahuivi yllä ja selata nettiä.
    Uusia kirjoja en katellu ja laenannu.
    Somessa ee tarvii roekkua. Jos ee huvita kirjottee niin voepihan sitä vuan lueskella.
    Kohtelin vanahoja valokuvia 90-luvulta. Muisteltiin yhtä ulukomuanreessua. Elämä oli sillon rankkoo ja syvänalasta ussein ahisti. Nykyään uattelen miten voesin aattoo immeisiä mielenterveysasioissa. Nättää, että yhteiskunnalla ee oo tarpeeksi resulsseja. Omasta kokemuksesta sanon, että vanahaks tulo on ihana asia. Elämä on kuin kirja, jonka parhaat luvut ovat näillä ikävuosilla. Keetän kohta kahvit isoäetin rusinapullalla. Rusinapullasta juohtu mieleen taijenäättely mökkiseevulla. Siellä kesällä tarjottiin kahvit rusinanisulla.
    Mökkiä ee oo ennee minne viijä läppäri.
    Pitäkee palsta elinvoemasena. Kyllä kirjottajia tulloo, kun ee oo moksiskaan.

8. vm47 Vierailija

Nyt eletää vuotta 2019. Aatelkaas hyvät siskot. Ku muistellee 1990-lukkuu ni sillo myö suuret ikäluokat oltii viisiskymmenis ja elettii pelos millo meijät heitettää säästökohteina ulos työpaikalt. No ei viel sillo heitetty. Mukulat oli parikymppisii ja hakkeutumas ommaa elämääsä.
    Nykyää niis ajoist puhutaa jo vintagena...
    Saati viiskymment-luvult - oltii mukuloit ja käytii kansakouluu eikä näist nykykännyist ja muust ollu viel ku pelle pelottomie pääs vaaleeharmait itui. tietokonneet pelas korttiloil. Se on jo amerikkalaisis antiikkiohjelmis tosi antiikkii, ku meille antiiki puolet aukee vast 20-30-luvult taapäi. No, usa on nii nuor valtio viel. Hei oikee antiikki on niis intiaaniheimoje jutuis tai dinosauruste luis. Ne on vanhoi.
    Nyt myö seittemäkymppiset ollaa sit ongelmajätettä vaik moni tekkee viel palkatta sosiaalist vappaaehtostyötä tai jottai.
    Saa nähä saaks nuoret pienennettyy meijä työeläkkeit, yli 40 vuotta sitä tienattii ja siitkii on jo varastettu muutama vuos alkutienesteist ja rosentit laskettii 2005 uuvistukses. Alunperin miu piti saaha 66 % palkast mut ei kyl nii paljoo saa. Palkkaindeksis myö ei olla oltu pitkää aikaa mukana. Onneks eläkettä tullee nyt sen verra ettei tarvii nälkää nähhä eikä iha tiukalle kukkaro nyörii kiristää ko ajottai. Tasapaino vallitseep nyt tääl ja elo sujjuu rauhallisest. Voikaa hyvi

9. Murphy lounases Vierailija

Eilen oli Myrphy-päivä, eli kaikk meni vikka, tai ei oikiast vikka mut ei vaa onnistunu ja tuttavil kuulu huano ku terveys reistaile. Vissi mä sen takia nukkusi, simmost koiran unta.
    Huame mä annan kaunistaa kutrit, onneks en eile, mitä siit oliski mahtanut tulla? Onneks hiukset o kasvava luannonvara, mut kuiteski, tukka hyvi kaikk hyvi. Kauneudest puheenolle ni tekoripset o kova sana täll hetkel, tai sit mä olen sattumalt nähny niit pal viime aikoina. Tänäpäiväsel oliki työpaikal muhkeat tekoripset ja ankkahuulet. Mahtak ne täyty otta pois ennenku sulhasen kans ruppe lähemppi juttuihi? Mä tarkota ripsi, huulet repsahta aikonas ittestäs.
    No joo, ei muuta, voikka hianost.

10. vm47 Vierailija

Ihme juttu ne ankahuulet. Mite niil syöp tai tekkee mittää? Silmii mustaaminen ripsilöillä tai kajalill on taas joku ohimenevä ilmiö. Aikanaa miu nuoruuves piti vettää luomii vaik mite paksu kerros jos mitä kamalaa värrii, ainakii joittekii neitoste. Ripsivärrii ja pikkuse reunaa viivaa, nuorha on nätti sillänää. Tukat myö laitettii kommeeks.

Mut näinpä pitkäst aikaa siilin meijä pihas. Toine nuppune haukku kovast yhe puska juures ja mie käin iha kattomas. No pienehkö siilihä se. Mie oon koittanu pittää pihan mahollisimma naturellis kunnos ni heil on siel rattosampaa ja ehkä siks hää oli sinne tullu.

Ai hitto ko meil oli paljo pentuloit koirapuistos tänä aamuna. Siel oli meno ku lastetarhas. Myö yhe isomma koira omistajan kans katottii toisel puolel ja naurettii makkeest ku se uus arkakii juoks ku ois ikäsä sitä tehny eikä pelänny ees isompii poikii/koirii. Ens ku hää oli vaa emäntäsä housulahkees kii eikä uskaltanu liikkuu mihkää. On se hyvä paikka.

Voikaa hyvi ja varokaa siililöit ku ajatte autol. Hyö jääp helposti alle.

11. tääl Lounane Vierailija

Auton all jääny siili saa ain surulliseks. Harvo niit näkky puutarhas vaikk kyl niit varma tääll käy. Tänä vuan ei ol näkyny etanoi, jos vaikk siilit olis pistäny ne poski. Onneks ei ol iki sattunu et olis itte ajanu siilin yli. Meijän katu o illal rauhalline ja joutu ajama hilja ni et ehti hoksata siilin.

Nyt o sit syyskuu vaikk vast odotetti kesä. Elämäki o hiukka tämmöst et nuarena odotetta kesä ja yks kaks o syksy. Jokases vaihes o niinku läksys ja oppimises. Mä en ain keksi et mikä tarkotus täll o. Mahtaks iki selvitäkkä.

Mä lopeta omalt osalt filosofoinni tähä ja toivota et täst syyskuust tule ilone. Voikka hianost.

12. vm47 Vierailija

myö toivptaa puistoo saetta kovast. Meil ku nuo vyöhykkeet vaa mennee ohi eikä puota ku muutaman tipan. Maa on nii kuivaa ja pölisee kamalast. Ollaa penkkikii siirretty nurmikkoalueelle ni kulluu maa sieltäkii. Vettä ovat hakeneet ilma eri käskyy! Hienoo. Kuittasin äske fb:he et jos nauru pidentää ikkää ni myö ei kuolla koskaa ku on nii kovast naurettu niille pentuloille.

Puhhuut telkassa dysleksikoist. Hankala vaiva mut ei oo iha tyhmillä. Aivot vaa toimii eri tavalla ku muilla.

Voikaa hyvi

13. Tarka marka lounane Vierailija

Yritin otta yhteytt yhte liikkesse useampa kertta, odoti ja odoti ja kuunteli heijä musiikki. Minuutti maksa 0.48 ja nyt mä sain idean et jos perustais neuvontafirman, antais puhelime soida ja ihmiste odotta ja sil tappa tianata raha vähäl vaival. Mä annan tän idean nyt muhi. Voikka hianost

14. vm47 Vierailija

Ka muhitapa tuota ajatusta. Ne on ikävii, kappaleie soitot puhelimes ku viel sattuu joku mitätö kappale.
    Jos ne virmat on vaikka vähentäny väkkee ettei kukkaa ehi vastaamaa puhelimmee. Taik työntekijät istuut vaa kahvilla eikä välitä.
    Mie oon täs seuraillu uutisist ja ajakohtasist lausunnoist et nyt ku demarit yrittää saaha väkkee töihi, tietyt virmat vähentää iha uhallaaki työntekijöit. Kokkarit väheksyy hallitusta täyvelt laialt ku eivät ite saaneet mittää aikaa ku rikkaille verohelpotuksii. Niie piti saaha heit sijottammaa työpaikkoihi ja palkkaamaa ihmisii töihi mut tais kaik mennä Sveitsii tai johonko veroparatiisiloihi. Ei niil mittää työttömii töihi otettu.
    Kyl on nykyhallituksel melkone savotta ees ku korjaavat eellise hallituksen aikaasaamaa sotkuu. Nyt on sitte hyvä irvistellä hallitukselle ja pistää väkkee kilometritehtaalle et saahaa isoille pomoille tehokkuusboonuksii ja miljoonatulot.
    Tuli pientä saetta ja pölymäärä on vähentyny. Koirapuistos on käyny paljo pentui ja uuvet kävijät kehhuut mite hyvä paikka se on. Suostuut ehotettuihi toimenpitteisii: kaik kakat pois mitä kohalle ossuu. vettä haetaa ja sovitaa portilla kuka mennee millekkii puolelle. Hyvä hyvä.

15. vierailija Vierailija

Kaapassa luki lööpissä, että Suomessa on pohjosmaitten pienimmät eläkkeet tutkimuksen mukkaan.
    Kielitunnilla opin, että it is raining cats and dogs.
    Politiikkaasta en ennee kehtoo huastella. Oloneevoshomma on lokosoo. Kalenterissa pittää olla ilimoo sano julukku Anna-lehen sivulla. Oon uatellu, että eeköhän turha hötkyily riitä.
    Mielessä pyörii jo joolun aeka.
    Sain kesällä kirkkokonsertissa ilimaset cd:t. En etsi valtaa loistoa en kaipaa kultaakaan laalaa kuoro kaaniisti levyllä.
    Kun kirjotin tätä viestiä lapset mualimalta kertovat kivasta sattumuksesta metrossa. Tuumasin, että taesivat olla enkelit asialla. Eehän niitten olemassaolloo aena muistakkaan. Monessa ovat kuitennii mukana. Joskus nuorena jopa kuulin kun hihittelivät töppäysteni kustannuksella.

16. Nurina lounasest Vierailija

Välil o kiva nurista. Vaikk sanotaanki et tartte olla myänteine ni nurina puhdista jos ei nyt iha sialu ni ainaki miält ruahonkorsitasol. Mä olen sitä miält et digitalisoinni huano pual o just toi pysähtymine, et kaikk kestä ni perhanan kaua. Siin rauhallisimpiki kansalaine o vaaras menettä henkise tasapainos ku o aikas jankuttanu robotin kans ja ladellu sata koodi, tunnust ja pinni ja sit se ystävälliest hyriste kysy et autok mä sunt? Et tiätenkkä, ja sama alka taas alust "autok mä sunt" asti. Siin pala aika ja raha.

Viime viikol mul oli asia yhte verstasse ja mä oikke nauttisi ku siält poran ja melun keskelt kaikas kuuluva reipas miähe ääni ja vastatti ilma pinnei, tunnuksi ja koodei, suara ja rehellisest ja ilma tyhjäkäynti. Tuntus ku ilma olis raikastunu ymärilt.

Mä toivota raikast syyspäivä ilma nurinoi

17. vm47 Vierailija

Hyvi harvakseltaa tullee käytyy tääl mut aina siin välil tapahtuu jottai kivvaa tai vähemmä kivvaa. No nyt on iha äskettäi ollu kakskii mainittemise arvost juttuu - tai kolmekii. Entine työpaikka täytti 50 vuotta ja pitihä miunkii sinne pippaloihi tunkee. Puhvetti piti ite maksaa - eikä iha pien maksu ollukkaa - mut kyl ne syötävät hyvvii oli. Mikä kaikist enite ilahutti oli se ku nii kovi moni tuli käs ojossa tervehtimmää ja kyselemmää mite miul mennee. Jopa yks joka inhos minnuu työmaa-aikana syämesä pohjast oli ku naantalilaine aurinko. No kivaha se. Kyyvin mie pummasin sellaselt ku tuli talloo yht aikaa ku miekii, hää vaa sai jatkaa eläkkeelle asti ja vähä jälkeekii. Hää ja vaimosa käi miu 70-v. kahvilla ja mie käin heijä yhteisil synttäreil vähä myöhemmi. Sovittii ku kerra tavattii - oisko ollu kaupas. Vaimo täytti kans 70 ja häne mies vähä enemmä. Kivvaa sakkii.

Sit tääl näin politiikka-asiois demarit järjesti syysristeilyn ja pitihä miu sinnekkii tupata. Kiva risteily olikii, täs Saimaalla käytii Suur-Saimaan laial ja syötii hyvvää ruokaa. Seki piti maksaa ite mut paljo pienemp summa. Seurakii oli hyvvää.
    Sit mie käin jututtamas pääministerrii ku hää käi paikkakunnal vastailemassa ihmiste kysymyksii.
    Nii et täs on melkei ku tärkee ihmine ku tappaa eli treffaa ministerilöit, rehtorloit ja rohvessoreit iha ku parempikkii ihmine. Hauskaa on ollu joka tapaukses. Ja koirapuistos väki senku paranee ku tykkäät meijä järjestyksest eikä kinnaa yhtää vastaa ku esitettää kakkoje korjaamist. Kriikunoit oon vieny tarjolle ja onha ne kelvannukkii. Omppui ei oo ku osto-omenii mut hyvvii ku ostaa ni hyvä hillo tulee ja syyvä voip. Pyssyy terveenä ku on näin uusii omppuloit.
    Voikaa hyvi muutkii.

18. Lounane Vierailija

Eilen kaupas ihailin kuvankaunei omenoi. Samal kuiteski ni tuli miäle entiset madonsyämät myrkyttämättömät mut maukkaat, niit syätti sit madonreikie ympärilt ja piti olla tarkkana ettei mato ollu koto. Vaikk puhdast luamuliha se oli.
    Kerra kaikkie omenapuut oli harmaan harson all ku joku kännä oli tehny ylitöit. Siin sit aikuset porukal katteli puit, miähet kädet housuntaskuis ja naiset kädet ristis rinna ympäril. Josta kuiteski ain saatti omenoi ja ilmatteks viäl. Joskus joku kiärs pyärän kansa meijä kautta ja toi sanomalehtipaketin sisäl kirkassilmässi kaloi.
    Se nostalgiast. Mä olen ennenki sanonut et Vm47 o rempsakka naine, siit vaa ministerie seura. Kerra oltti yht aikka Turun toril pystykahvil yhde ministerin kans, mut mä en menny morjestama, menin siit hernepussini kans ohi.
    Koht alka lokakuun kujeet ja nyt o jo saanu laittaa villaa ylle. Voikka hyvi

19. vierailija Vierailija

"Koht alka lokakuun kujeet ja nyt o jo saanu laittaa villaa ylle."

Lokakuussa ollaan. Eelen sato paljon vettä. Ihhailin värikkäitä lehtiä puissa ja tien varsilla.
    Selasin netin uutisia. Turkin tilanne ihmetyttää. Ee olis hiävi ellee Syyriassa.
    Ministereitä on hyvä tavata kasvotusten. Iänestin vualeissa ja ehokas
    on nyt ministeri. Hyvin on pärjänny naisimmeisenä.
    Ikäihmiset kokevat olevansa ongelmajätettä työmarkkinoilla. Uamun Huomenta
    Suomessa huastateltiin naista, joka on kirjoittanu kirjan naisten elämästä vaihevuosina.
    Elän raahallista elämee ja naatin syyslomasta. Oloneevoksena tuli hommattua liikoo
    aktiviteetteja ja harrastuksia.
    Kävin lounaalla kiinalaisessa ravintolassa. Buffet-lounas oli runsas
    ja otin kahvin kera tiikerikakun palan, pari keksiä ja valkoisen marengin näköisen
    leivoksen. Maistui suolaiselta. Tytär kertoi viestissä, että kyseessä on rapukakkunen.
    Paljon olisi vielä maailmassa nähtävää ja opittavaa.
    Joku oli nostannu palstalle vanahan viestiketjun joulun vietosta.
    Katoin laalukirjan välistä laaluvihkoo vuojelta 1985. Olin kääny kirkossa
    kuuntelemassa kaaneimmat joolulaalut.
    En muistanut En etsi valtaa loistoa en kaipaa kultaakaan lauseesta sanaa kulta.
    Olen lukenu juttuja ikävistä some-kirjoituksista. Armeijasta uutisoitiin
    ongelmista, jotka johtuvat lapsuuden koulukiusaamisesta. Sanoin iäneen uutisen kuultuani, että eekö asioo oo vieläkkään suatu kuntoon.
    Kannattaa olla hyvä itelleen, muille immeisille ja kaikille Luojan luomille. Varsinniin näin joolun alla.

20. Nuorin sisar Vierailija

Tervehyksii pitkäst aikaa

Näkkyy ikkunan takan oleva valkosta saetta, nurmikko ja vieres oleva katuki ovat vaihtaneet värrii. Oha tuota värinvaihteluu olt muutamanki kerra tän syksyn, mut nyt näyttäs oleva iha vakavissaa tuo säitte hallitsija. Eipä tarttis kovi runsaasti tulla, ku ite joutuu kaivamaa ajopelisä sielt korkeen hangen alt sit kaivamaa. Ne kaik ihmiset, jotka ihastelleet, et mite ihanaa ku tullee paljo lunta, saisvat käyvä kaivamas vähä tai paljo vaivasten ihmisten autot pois lumikasast, tietäsvät sit sen ikävämmän puolen täst lumentulost.

Oon vähä pitänt turhien höpinöitten kirjottamistaukoo, on olt hiljaiselloo täs. Käin mie syksyl Samoksel viikon reissul, tuliki käyvyks kaks Kreikan saarta samal matkal; ei päästy laskeutummaa Samokselle sillo ku piti, käännyttii sit Rodokselle aikaa viettämää ja yöpymää, seuraavan aamun lähettii hyvi varhain lentelemää uuvestaa määränpäätä kohti ja sit päästiiki laskeutummaa, oli aamutuuli paljo vähäisempi ku iltatuuli, joka esti koneen laskeutumisen. Kokemus seki, ku tuuli konetta ravistel enemmä ku tarpeeks. Muute oli mukava reissu, ittekseni olin, ku tykkään itteni kans reissata, varsinki ku käy sellases paikas, jossa on jo käyny, on jonkilaine käsitys, mitä löytää mistäki. Matkatoimistolle iso plussa, ku pienel varotusajal sai koko koneellisen matkalaisii majoitetuks ja majapaikas ruokituks eikä ollu mikää yhen tähen majatalo, oli vähä useempia tähtiä ja kerranki Kreikas sellane sänky, et ei olt ku olis lautojen pääl nukkunt, vaa jos ois kokemust höyhenpatjalla nukkumisest, ni saattas olla aika lähellä höyhenpatjaa se yöpymine.

Kalkkitehtaa pilli huutaa, koht räjähtää. Tärisee täs meiänki alla sit maapohja, samaa kallioaluetta ku ollaa.

Kuuntelin tuos postilakon lopettamisuutista vähä aikaa sit. Miu hatut on kaik sen ver ettäällä, et en viitti lähtee hakemaa, mut jos ois päässä, nostasin kerra jos toisenki työntekijöien puheenjohtajalle, kovassa paikassa teki just sitä, mitä puheenjohtajan kuuluuki, valvo väkesä etuja. Iltapäivälehtie lukijakannaotot ol aika kielteisiä, oisko olleet nää kirjoittajat niitä, joilla on jotaki ammattiyhistyksiä vastaa. On tainnu unohtuu, mite alkujaa työehtosopimukset on saatu aikaa, työajat, vuosilomat, palkat. Kannattaskoha kerrata historian kirjoista.

Eile kävin saamas influenssarokotuksen, oonpaha omalt osaltani hoitanu tän laumasuojan enkä levittele muihi kanssaihmisii tätä ikävää sairautta. Heikommas kunnos olevat voi vaik kuolla siihe, on se nii salakavala tauti jälki- ja lisätauteinee. Hain samal matkal sit ammattikoululta opetuskahvilasta pariks kolmeks päiväks oppilaie tekemii ruokii, hinta ja maku ovat kohillaa ja saavat oppilaat tehä iha oikeita ruokia oikeille asiakkaille. Ravintolan puolta en oo kokeillu ku kerra, iha oivalline kokemus seki, mut mie ku tykkään lukee samalla ku syön, ni kotona sit käyn käsiks näie oppilaie tekemisii.

Nyt mie lähen kahvinkeittoo ja sen jälkee kahvin virkistämänä piipahtamaa apteekkii, pittää käyvä hakemas neljäks viikoks pistoskynät, saan sit joulun jälkee hakkee taas kolmen kuukauven kynät. Olis paha paikka, jos joutuis maksamaa ite kaikki, jäisvät kyl apteekkii, on ne nii hintavii.

Voikaa hyvi, älkää liukastelko jäisil kulkuväylil, heijastimet heilumaa!

Tervehyksii

Nuorin sisar

21. Lounasest Vierailija

Katos, katos, mä luulin tän palstan olleen kuallu ja kuapattu mut viäl henki pihise.
    Mä otin talvitaki esil ja siält taskus löyty heijastin. Ku o pimiä ku lehmän vattas ni tarppesse tule.
    Tänä myönteisys joutus kovil. Ilmastoteknillisist syist mä menin bussil kaupunkki. Suunnistusvaisto joutus töihi suunnistama viaras korttelis ku pysäkki oli muutettu. Takasi tulles mä vartosi kärsivällisest bussi ja ku sitä ei kuuluni ni mä tarkasti taulust ja luin et niill o keskipäiväl paussi. Ku ei ollu kuppila lähel ni säästys neki pulla ja munkkirahat. Aloin laitta jalkka toise ette seuraaval pysäkil ja siin sai kivast liikunta iha ilmatteks. Tuuli ku tuiversi hiukset et huaminen tukkapyykki ei ol turha. Sade kosteutti ihon ilma tyyrist voidet. Rahallisest meni plussan pualel mut yks kiälteine puali oli etku reissust ei ollu tarkotus tulla päivän kestävä ni vilu ehtis tulla, vaikk en mä hepenis ollukka.
    Pysykä terveinä

22. vierailija Vierailija

Sellailen vanahoja hupatuksiani.
    Hallitusta tuas leevottaan.
    Sain postissa Yhteishyvä-lehen. Luin haaskan jutun lapsuusajoilta. Panda ja joolupukki vierailivat helikopterilla myös kotiseevulla.
    Irja Askola kerto lehessä ja Yle Areenalla käävänsä lukemassa lapsille satuja päeväkotissa.
    Lapset olivat kysyneet minkä taatta oot vielä elossa vaekka oot jo niin vanaha.
    Ranskassa lakkoillaan eläkeuuvistusten takia. Muassa selevästi arvostettaan eläkeläisiä.
    Huomenna on itsenäisyyspäivä. Kotiseevun naiskansanevustaja jättää juhlan välliin Haukion kirjotuksen takia.
    Kirjottaminen ee oo heleppoo. Suattaa sohasta lukijoo vaekka ee ollu tarkotus.
    Tuli samalla jutun nettilinkistä kateltua valokuvia.
    Tykkäsin Netflix Klaus-animaatiosta.
    Suan sillon tällön kahteluvinkkejä mualimalta.
    Mukavoo joolun oottoo!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari