Häät - kaasolla vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Memits
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Memits

Vieras
Hei,

oletteko siirtäneet häitänne kaason tai esim. hyvän ystävänne raskauden takia?
Minulla on idea häistämme jonka toteuttamisajankohtaan en voi vaikuttaa. Kaasollani on kuitenkin tuolloin todennäköisesti 2 viikon ikäinen vauva. Häät olisivat pienet ja kaasolla ei ole päivänä mitään velvotteita ja hän voisi hyvin lähteä esim. 2 tunnin jälkeen. Ymmärtäisin kuitenkin hyvin jos hän ei tulisi ollenkaan. Onhan vauva nyt tärkeämpi kuin häät.

Mutta toisaalta minulle olisi tärkeää ystäväni läsnäolo kyseisenä päivänä, ja uskon ja toivon että niin olisi hänellekin. Olisiko mielestänne järkevämpää siirtää vuodella koko pippalot jotta ystävä pääsisi täysillä osallistumaan? Tällöin tosin täytyisi järjestää ihan toisenlaiset pirskeet, koska tuon idean toteuttaminen ei enää onnistu... Onko itsekästä edes ajatella järjestävänsä mitään juhlia tuollaisena ajankohtana, saatika kysyä ystävältä että voiko hän tulla?

Huhhuijjakkaa! Näytä mulle äiti, joka jättää 2 vkoa vanhan vauvan ja lähtee hummailemaan... Itse sanoin ystävälle, että "TOTTA KAI tulen sun häihin kun vauva on kuukauden. Lapsellahan on isä, joka voi hoitaa". Ystävä, kolmen äiti hymyili ja sanoi että päätät sitten. Päätinpä sitten olla menemättä.
Toki en tuomitse äitejä, jotka niin tekevät. Ehkä ihailen enneminkin.

Ne sun häät ei ole ystävän elämän kohokohta, joten ei kannata muiden mukaan suunnitella. Olin kaasona kun nuorin oli 2v ja voin sanoa etten olisi siihen hommaan lähtenyt, jos olisin tajunnut mitä se on.

Todennäköiseti kaason on helpompi osallistua hääjärjestelyihin raskaana kuin vuodenikäisen lapsen kanssa. Jos todella et kaasolta odota mitään hääpäivänä ja kerrot asian noin kuin tuossa kuvailit, niin missään tapauksessa en siirtäisi häitä.

Huhhuijjakkaa! Näytä mulle äiti, joka jättää 2 vkoa vanhan vauvan ja lähtee hummailemaan... Itse sanoin ystävälle, että "TOTTA KAI tulen sun häihin kun vauva on kuukauden. Lapsellahan on isä, joka voi hoitaa". Ystävä, kolmen äiti hymyili ja sanoi että päätät sitten. Päätinpä sitten olla menemättä.

Ne sun häät ei ole ystävän elämän kohokohta, joten ei kannata muiden mukaan suunnitella. Olin kaasona kun nuorin oli 2v ja voin sanoa etten olisi siihen hommaan lähtenyt, jos olisin tajunnut mitä se on.

Missä kohden ap sanoi että vauva ei saisi osallistua häihin?

Miksi se kaksiviikkoinen pitää jättää mihinkään? Sen ikäinenhän kulkee mukana melkein huomaamatta.

[QUOTE="Vieras";28439950]Missä kohden ap sanoi että vauva ei saisi osallistua häihin?[/QUOTE]

Ei ollut meilläkään kiellettyä vauvan kanssa häihin tuleminen.
On tietty niitä vauvoja, joiden kanssa voi mennä mihin tahansa ja tehdä mitä tahansa.

Omani ovat tuossa iässä olleet joko
a) niin masuvaivaisia, etten ole halunnut jättää, vaikka isänsä vauvaa kanteliskin, tai
b) niin kiinni tississä, ettei ole mitään järkeä lähteä istumaan johonkin missä sitten olet vauva kiinni tississä.

Itselläni on aina mennyt se ekat 2-5 viikkoa hormoonihuurussa ja vauvahuumassa ja ehkä pidempäänkin pesimisrauhan tarpeessa ja uuteen perheenjäseneen tottuessa. Eli kaikki muut asiat ovat toisarvoisia ja tuntuvat ulkoavaruudelta. Olen toki käynyt vaikka pienen koiralenkiin tekemässä ilman vauvaa, mutta ajatus siitä, että lähtisi häihin minne pitää varata aikaa pukeutumiseen (mihin röllykkä piilotetaan? ;) ), meikkaamiseen, siirtymiseen jne. Ei toimiva kuvio omalla kohdallani. Onhan niitä super-naisia, jotka pystyvät!

Alkuperäinen kirjoittaja Öö...;28439955:
Miksi se kaksiviikkoinen pitää jättää mihinkään? Sen ikäinenhän kulkee mukana melkein huomaamatta.

Tätä kokemusta tosiaan itsellä ei omista lapsista ole. Meidän lasten kanssa on voinut tehdä "mitä tahansa" noin 3,5kk iästä alkaen.

Noniin, asian ytimessä. En tietenkään kieltäisi ystävääni tulemasta vauvan kanssa, hän saisi ihan itse päättää miten asian hoitaa. Ja tosiaan en häneltä mitään vaadi, ei ole mitkään perinteiset kemut, eli voidaan vaikka kutsua ihan vain läheiseksi ystäväksi. Mutta sepä tässä nyt onkin ettei hän välttämättä edes pääse paikalle saatika sitten pysty juhlista nauttimaan. Ja koko idea oli järjestää lähimpien kesken kemut..

Noniin, asian ytimessä. En tietenkään kieltäisi ystävääni tulemasta vauvan kanssa, hän saisi ihan itse päättää miten asian hoitaa. Ja tosiaan en häneltä mitään vaadi, ei ole mitkään perinteiset kemut, eli voidaan vaikka kutsua ihan vain läheiseksi ystäväksi. Mutta sepä tässä nyt onkin ettei hän välttämättä edes pääse paikalle saatika sitten pysty juhlista nauttimaan. Ja koko idea oli järjestää lähimpien kesken kemut..

Oletan ap, että sinulla ei ole lapsia? Kärjistäen: lapsettomilla häät tuppaa karkaamaan vähän mittakaavastaan näissä asioissa. Me juhlittiin häitä ihan lähipiirin kesken kotona kun meillä ei vielä ollut lapsia. Sielun siskoni, rakkaimman ystäväni, kahden taaperon kotiäidin piti tulla auttelemaan järjestelyissä aamulla, tulla mun mukaan kampaajalle jne. kaason hommiin. Soitti samana aamuna itkien ja sanoi, että astmaattiset lapset ovat 39 asteen kuumessa ja että hän tulee kyllä illalla kun juhlat alkaa. Oli hommanut kyllä itselleen sijaisen, yhteisen ystävän avukseni.

Tiesin, että hän ei veemäisyyttään tekisi minulle niin, silti olin hieman ehkä loukkaantunut ja ajattelin, että miksei lapsen isä voi hoitaa. Tosin järjestelyt meni hyvin ja juhlat oli ihanat.

Kun olin itse äiti ja kotona niin sairaan lapsen kanssa ekaa kertaa ymmärsin minkä uhrauksen hän teki kun ylipääsä saapui paikalle. Totta kai mies olisi pärjännyt, mutta ajatuskin siitä, että olet muualla kun lapsi on kipeä...

Miten tämä liittyy asiaan: vuoden päästäkin voi olla yhtä sun toista tilannetta päällä. Eli häät ovat sinulle maailman napa, mutteivat ystävällesi. Kysy häneltä suoraan mitä hän ajattelee. Tosin raskausaikana sitä ei tosiaan vielä tiedä miten itse käyttäytyy kun lapsi on pihalla. Mutta kysymällä osoitat, että sinulle olisi tärkeää, että hän on paikalla.

• Tykkää
Reactions: Joosukka
Oletko nyt menossa naimisiin kaasosi vai mahdollisesti jonkun muun kanssa?Juttusi perusteella hääsi tuntuvat olevan vain teidän kahden juttu, joten eikö hääpäivää ole päättämässä lisäksesi myös sulhanen, mahdolliset rahoittajat lähiomaisista jne. Kaaso ei ole se, joka näyttelee pääroolia ja mieti siis järjen kanssa kenelle ne häät ovat pääsääntöisesti tarkoitettu.

Kaason määriteltä: morsiamen pukija ja seuralainen häissä, yleensä nainen mutta voi olla myös mies. Joten olette miettineet kahden naisen showta, niin mikäs siinä, mutta muistakaa sitten laittaa yheinen kutsu menemään. Osaavat vieraatkin varautua, että nyt on teidän suvussa ryhdytty ihan uusiin häämullistuksiin ja sulhanen hemmettiin.

Anteeksi vain, mutta kuulostaa hyvin oudolta, että siirtäisit häitä vuodella että kaaso pääsisi mukaan. Vuodessa tilanne voi muuttua paljon, kaaso voi olla uudestaan raskaana tai jotain muuta. Nyt vauva olisi siis 2 viikkoa vanha, mutta yhtä hyvin kaaso voi olla synnyttämässä tai vielä raskaana häidenne aikaan - et voi tietää etukäteen, milloin lapsi syntyy. Nuo kahden tunnin pippalotkin voi tuntua kaasosta aika raskailta eikä hän ainakaan pääse auttelemaan häitten järjestämisessä - toivottavasti sitä et odotakaan. Pitäkää häät vaan nyt, en usko että se kaasolle on niin suuri juttu kuin sinulle, jos hän ei pääse paikalle. Pääasia on kuitenkin varmasti se, että sinä saat puolisosi, ei se että kaaso todistaa sitä, vai mitä? Te voitte juhlia sitten vuoden kuluttua ystäväpiirillä ihan muuten vain, varmasti on hauskaa silloinkin :)

No enhän minä nyt ystävälleni näitä juhlia ole järjestämässä, herranenaika :D Eikä päivästä päätä kukaan muu kuin minä ja sulhaseni, yritän vain ajatella kaikkia mahdollisia muuttujia ja ottaa kaikki huomioon :) Ja en tarvitse päivänä kaasoa kesähamosen pukemiseen vain ystävää. Olette tosin oikeassa siinä että vuoden päästä tilanne voi olla mikä hyvänsä ties vaikka itse olisin raskaana. Ehkäpä siis yritän vain elää hetkessä ;)

Niin ja se piti sanomani, että tuntuu vähän epäreilulta ehkä järjestää tässä juhlia tietoisesti tollaiseen ajankohtaan, kun voisi muulloinkin hoitaa. Häistä kun ei vielä edes tiedä kukaan muu kuin kaasoni ja me ja mitää ei ole päätetty tai varattu lopullisesti.

Toisaalta, tarvitsetko sä kaasoa ollenkaan? Jos siis hänellä ei ole mitään velvotteita? Eli voitais ajatella, hän osallistuu häihin ystävän ominaisuudessa? Jos tänä vuonna tämä ystävä ei pääse osallistumaan, ensi vuonna voi olla kolme muuta jotka eivät pääse. Jos tämän ystävän osallistuminen on ehdottoman tärkeää, niin sitten kannattaa siirtää. Tosin vaikka siirtäisit häitä, hän voi olla hääpäivänä vatsataudissa eikä taaskaan pääse.

Mä voisin hyvin lähteä pariviikkoisen lapsen kanssa häihin, jos olisin itse siinä kunnossa. Mutta niihin perinteisiin kaason hommiin en ryhtyisi, ei olisi aikaa eikä energiaa. Ihan uteliaisuudesta, miksi et voi vaikuttaa häiden ajankohtaan? Vai onko kyse kenties jostain tasavuosijuhlista, joista sitten tuleekin kenenkään tietämättä häät ;)?

Yhteistyössä