Hae Anna.fi-sivustolta

Häälahjalistat

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä poetry., 10.02.2008.

1. poetry. Vierailija

Kuinka monella on ollut käytössään lahjalista häissänsä? Mitä mieltä ihmiset sellaisesta ylipäänsä ovat: onko jotenkin tökeröä "pyytää" lahjaksi jotain jo valmiin listan muodossa, vai vain yksinkertaisesti fiksua, että vieraat säästyvät miettimisen vaivalta ja hääpari saa sellaisia lahjoja, joita tarvitsevatkin/haluavatkin?

Miten olette lahjalistan käytännössä toteuttaneet, ettei päällekäisyyksiä lahjojen ostamisessa pääse syntymään?

Entä minkä hintaisia lahjoja edes kehtaa pyytää? Voitte kertoa esimerkkejä omista lahjatoiveistanne myös, jos tahdotte. :)

Mielenkiinnosta tätä asiaa pohdin, koska itsellämmekin se edessä ensi vuoden puolella. Ottaako lahjalista vai ei. Kommentteja.

2. himmeliina Vierailija

olimme viime kesänä ystävieni häissä. heillä kaaso hoiti lahlalistaa: kaasoon sai ottaa yhteyttä ja hän lähetti lahjalistan esim. sähköpostilla vieraalle. vieras valitsi mitä halusi ostaa ja ilmoitti sen kaasolle, joka sitten poisti listalta kyseisen lahjan. simppeliä.

3. poetry. Vierailija

himmeliina,

Lähetettiinkö lahjalista siis vain heille, ketkä ottivat kaasoon yhteyttä ja halusivat lahjalistan esim. sähköpostilla? Tiedätkö tuliko kertaakaan päällekkäisyyksiä ja miten niistä sitten selvittiin?

4. Liiii Vierailija

Kaverin häälahjalista oli laitettu nettiin. Kutsun väliin oli laittettu lahjalistan www-osoite ja ohjeet sisäänkirjautumiseen. Kutsussa oli myös maininta siitä, että kaasoon saa myös ottaa yhteyttä lahja-asioissa. Tämä lahjalista systeemi kuulemma toimi hienosti.

Serkkuni häissä lahjalista oli paperiversiona ainakin morsiammen äidillä, jolta toivomuksia sai kysellä.

Muutamat parit ovat hoitaneet lahja-asian niin, että ovat jo kutsussa maininneet, että heillä on tavoitteena saada oma koti, ja he toivovat, että saisivat lahjat rahana.

Minun mielestäni häälahjalista on hyvä juttu. Minua ja kaikkia tuntemiani ainakin on helpottanut suuresti lahjalistan olemassa olo. Minusta on mukava antaa sellaisia lahjoja, joista hääpari pitää ja joita tarvitsee. Eihän häälahjalista pakota vierasta ostamaan jotain tiettyjä asioita, jos haluaa ostaa jotain muuta, niin se on täysin ok. Kaikissa lahjalistoissa, joita olen lukenut, on ollut myös niitä halvempia toivomuksi, esim. kauhoja, ovimattoja, pöytäliinoja, pyyhkeitä jne.

5. ---neito-- Vierailija

Häälahjalistan tekemisessä tosiaan kannattaa ottaa huomioon, että listalla on tavaraa halvemmasta kallimpaan. Mieluiten eniten niitä kohtuuhintaisia! Lautaset, kupit tms. on myös siitä kätsyjä, ettei siitä ole haittaa, että saa useamman samanlaisen. Eihän tuo lista ole mikään pakko, mutta siitä saa hyvää vinkkiä siitä mistä hääpari oikeasti tykkää. Itse ainakin ostan mieluusti sellaisen lahjan, josta lahjan saaja varmasti pitää. Nykyaikana tuota tavara kertyy muutenkin liian kanssa, niin mitään turhaa en halua antaa.

6. Lista vanhemmilla Vierailija

Meillä vieraat saattoivat ilmoittautua vanhemmillemme, joilla myös oli häälahjalista josta ehdottivat sitten lahjoja, eri hintaisia ja kunkin kukkarolle sopivia. Niinpä saimmekin sitten juuri sitä mitä toivoimme, käyttötavaraa ja sitten vähän hienompia astioita tuleviin juhliin. Olisin vain toivonut, että sitä listaa olisi käytetty enemmän, sillä on aika tuhrauttavaa esimerkiksi saada saunasettejä, kun ei ole saunaa.;)

7. kukin tyylillään Vierailija

Me saatiin nuoren parin (parikymppisiä) häälahjalista. Oli tosiaan niin arkista tavaraa, kodinrakentaminen ilmeisestikin ihan alkumetreillä, että pahaa teki. No, jos sen naimisiin menemällä sitten...

8. poetry. Vierailija

Luulen, että meilläkin tulee olemaan osa sitä "arkista tavaraa". Käytännössä meillä on kyllä kaikki tarvittava välttämätön kodissamme, mutta esimerkiksi astiaston laittaminen kokonaan uusiksi ja entisen myyminen vaikka kirpparilla ei ole mitenkään paha ajatus. Pussilakanasettejä, aterimia tai vaikka leivänpaahdin... Hyötytavaraa ei ole koskaan liikaa, jos käyttöä on.

Joku koriste-esineiden ostaminen... Luulen, että kukaan ei voi päästä päimme sisään tietääkseen, minkälainen maljakko tai joku muu koriste-esine miellyttää juuri meidän silmäämme. Sen vuoksi lahjalista onkin hyvä juttu sen suhteen, jos itsellä tarve koriste-esineille on (meillä ei..!), tai mieluummin ei sitten ollenkaan. Mikään ei tunnu surkeammalta kuin miettiä mitä tehdä jollain kamalan näköisellä vaasilla, joka kuitenkin oli häälahja meille. Itse olen vielä niin tunneihminen myös tavaroita kohtaan, joten varmaan surkuttelisin hautaan saakka sen vaasin kanssa, kun en kehtaisi palauttaa tai todellakaan myydä eteenpäin.

Tuo netissä oleva lahjalista kuulostaa kyllä toimivalle. Varsinkin, kun sitten jo kutsun yhteydessä laittaa ohjeet sen käyttöön. Uskoisin, että se voisi toimia todella hyvin ehkäisemään myös näitä päällekkäisyyksiä.

Ehkäpä siis mekin otamme tosiaan sen lahjalistan. Jo pelkästään tuo vaasiesimerkkini toi kylmiä väreitä iholleni... :)

9. lahjalistaton Vierailija

En laittaisi häihimme lahjalistaa. Tiedän että se on nykyään yleistä ja monet vieraatkin ovat tyytyväisiä kun ei sen kummemmin tarvitse stressata sopivan lahjan ostoa. Mutta silti uskon että asia on suurimmalle osalle, myös itselleni päinvastoin. Mielestäni lahjalista antaa itsekkään kuvan hääparista, eli aliarvioidaan lahjan antajan kykyä antaa sopivaa lahjaa. Ja monille lahjan antaminen on myös siinä mielessä tärkeää, että halutaan antaa hääparille jotain antajan mielestä merkityksellistä. Mielestäni on loukkaus, jos minulle sanotaan vaihtoehtoja joiden mukaan lahja pitää ostaa. En minä halua "lunastaa häävieraspaikkaani" tiukkojen ehtojen mukaan.

Sitä paitsi onko monikaan lahjalistan kannattaja miettinyt mitä se lahja oikeastaan tarkoittaa. Mielestäni lahja on asia tai esine, jonka ihminen _haluaa_ antaa toiselle, ei lahjan saaja voi sitä määrittää.

Omiin häihini ei tule siis lahjalistaa. Sen sijaan toivomme saavamme avustusta häämatkallemme. En silti halua edelleenkään asettaa mitään ehtoja tai vihjeitä kutsuumme, vaan läheiset kyllä tietävät tarpeemme ja monet vieraat saattavat kysellä esim. vanhemmilta toiveita jolloin tieto häämatkan tukemisesta saattaa tulla esille tai sitten ei. Minä otan kiitollisena vastaan kaiken mitä vieraat meille haluavat antaa.

Lahjat eivät ole tärkeintä vaan se, että saamme juhlia tärkeintä päiväämme meille tärkeimpien ihmisten kanssa. Mielestäni onkin ihan toissijaista hääparin edes sen kummemmin miettivän lahjaa noin tarkasti etukäteen - ette kai te lahjojen takia häitänne vietä!

10. Liiii Vierailija

Ensinnäkin haluan korostaa, että kirjoitukseni ei ole hyökkäys tai mitää muutakaan negatiivista nimimerkkiä lahjalistaton kohtaa. Tuo kirjoitus vain nosti mieleeni muutaman kysymyksen.
    Ensinnäkin mieltin sitä, että miten läheiset voivat tietää mitä hääpari tarvitsee. Mietin sitä, jos siskoni ja hänen avomiehensä nyt kertoisivat naimisiin menosta ja, että lahjalistaa ei ole, en todellakaan osaisi sano mitä he todella tarvitsevat. Uskoisin, että useat häävieraat kyselisivät toiveita ainakin minulta ja äidiltä, enkä osaisi sanoa muuta kuin, että he heillä on sen ja sen sarjan astioita ja luulisin, että siitä sarjasta puuttuu isot tarjoitukulhot ja että heillä on jo ennestää sen ja sen sarjan laseja. Jotain kattiloita uskaltaisin ehdottaa. Vaikka minä ja siskoni olemmekin todella läheisiä, en oikein tiedä mitä he tarvitsevat. Varmastikkin asuntovelallisina ylimääräinen raha olisi terbetullutta, mutta en kyllä viitsisi sellaista sanoa lahjan tiedustelijoille.

Mielestäni lahjalistoissa ei ole mitään sellaista sävyä, että niissä olisi jotain loukkaavaa tai että listalla olisi tarkoitus rajoittaa kenenkään lahjahankintoja. Minusta listat ovat vain suuntaa antavia, ei niitä ole pakko noudattaa orjallisesti. Minulle tuli mieleen, että onhan sellainenkin mahdollista, että yhdet vieraat tuovat tietynlaisia kahvikuppeja ja toiset taas ihan erilaisia ja kolmannetkin ovat valinneet jonkun eri sarjan kupit. Sitten on kaapit täynnä erivärisiä ja erilaisia kuppeja. Ei sekään ihan hyvä juttu ole. Mutta jos läheiset todella tietävät, että heillä on tarvetta juuri tällaiselle ja tuollaiselle, niin eihän lahjalistoilla sitten ole mitään todellista tarvetta.

Ja sitten vielä mainitsemiini serkkuni häihin. Niistä on jo yli 15 vuotta aikaa. Minusta lahjalistat eivät ole mitenkään uusi juttu. Minusta tuntuu, että ainoa asia, joka näissä lahjalistoissa on vuosien mittaan muuttunut on niiden ulkoasu. Muistan, että serkkuni ja hänen miehensä lahjalista oli kirjoitett käsin jollekin ruutupaperille ja siitä oli sitten sutattu yli "varattuja" lahjoja. Nykyiset taitaa olla aika paljon siistimmin toteutettuja.

11. Lahjalistan etu Vierailija

Minä taas kannatan lämpimästi lahjalistaa, ja olen nähnyt listoja, joissa edullisin esine on ollut tyyliin viisi euroa ja kalliimmista astiasarjoista on halutessaan voinut ostaa vaikkapa yhden kupin tai kuppiparin. Näin lahjat ovat ainakin tarpeellisia ja eihän sitä tarvitse liian tarkasti määritellä, että mitä haluaa, voi esimerkiksi sanoa, että pussilakanasetti mainitsematta tarkkaa merkkiä tms. Ei mielestäni ole kenenkään etu, että hääpari saa kolme silitysrautaa niiden edellisen kahden lisäksi, jotka kotoa jo löytyvät tai viisi kahvinkeitintä, jos kumpikaan ei koskaan juo kahvia tms.

12. Meillä oli aikoinaan 15-vuotta sitten lahjalista. Pyysimme kutsussa ilmoittautumista ja kutsussa oli mainittu meidän kummankin äidin puhelinnumerot. Sekä äidilläni että anopillani oli erilaiset lahjalistat. Esimerkiksi äidin lahjalistassa luki Arabian teekannu ja anopin lahjalistassa Arabian kahvikannu jne. Ainakin meille häät oli loistava tilaisuus saada keräämäämme Arabian astiastoa, kun muuten ei olisi sitä raaskittu ostaa. Samalla aloitimme myös keräämään tiettyä viinilasisarjaa ja saimmekin esim. kuohuviinilaseja niin paljon, että niistä riittää isompiinkin juhliin.

Meillä oli myös edullisempia vaihtoehtoja lahjoiksi (esim. silityslauta, joku kiva seurapeli, silloiseen viininpunaiseen makuuhuoneeseemme viininpunaisia tai harmaita vuodevaatteita jne), joten varmasti jokainen löysi jotakin omalle kukkarolle sopivaa. Itseasiassa oli harmi, että saimme niin paljon tavaraa, koska emme saaneet yhtään rahalahjaa, vaikka köyhällä nuorellaparilla olisi rahallekin ollut käyttöä:)

Nyt jälkikäteenkin noista astioista yms. on iso ilo. Rahat olisi ehditty tuhlaamaan jo ajat sitten. Kirppikselle päätyi vain murto-osa tuotteista.

13. piupaupou Vierailija

14. lahjalistaton Vierailija

piupaupou: me nimenomaan emme esitä esim. kutsussa toivetta rahasta, sillä se on mielestäni sama asia kuin lahjalistojen kanssa.

Me toivomme siis että jotkut vieraat toisivat rahaa, mutta en todellakaan sitä pyydä tai esitä etukäteen missään muodossa, paitsi jos joku kysyy esim. vanhemmiltamme jotka tietävät tarpeemme.

Minun tarkoitukseni ei myöskään ollut hyökätä ketään vastaan ja kirjoitukseni oli tarkoituksella provosoiva, sillä haluan vain että tuleva hääpari ymmärtäisi myös syitä miksi lahjalista voi tuntua joistakin hyvin ahdistavalta.

Toki nyt vasta silmäni avautuivat lahjalistojen monimuotoisuudesta: en ollut tiennyt, että sellaistakin harjoitetaan, että esim. vanhemmille ilmoittautumisen yhteydessä tämä vanhempi voisi vaikka kysyä että haluaako vinkkiä lahjan ostoon ja halutessaan kuulla listalta olevista vaihtoehdoista. Tällöinhän vieraalle jää enemmän pelivaraa sen suhteen miten haluaa toimia. Itse olen nimittäin törmännyt lähinnä näihin Stockmann- tms. palveluihin, joita vieraille tyrkytetään ja jossa lahjatoiveet ovat juuri tietyn merkkisiä mitä saa vain tietystä paikasta isoista kaupungeista.

15. Lahjalista on vinkki, mitä voi ostaa. Kuka tahansa voi ostaa lahjan listan ulkopuolelta.
    Lahjalista helpottaa ostamista, mutta ei pakota ketään ostamaan.

16. poetry. Vierailija

Kyllä saa provotakin, kunhan ei siihen pisteeseen mennä, että revitään itseltä tukkaa päästä ja tutistaan hervottomasti näppiksen yllä vastalauseitten kirjoittamisentuskassa. :)

Itseasiassa jo varmasti aloitusviestistäni saattoi aistia, että ole pohtinut myös tätä toista puolta: kehtaako lahjoja "pyytää". Kuinka moni ihminen lopulta oikeasti ajattelee tuon suoranaiseksi lahjojen kerjäämiseksi tai häiden järjestämiseksi vain lahjojen vuoksi? Viimeinen lause edustaa mielestäni aika ääripäätä. Vaikea kuvitella ketään, jolla vain lahjat olisivat kiikarissa. Tottakai häihin kuuluu paljon muutakin niin ajatusten kuin käytännön tasolla, mutta tässä nimenomaisessa keskustelussa käsitellään vain lahjalistoja, joten ei pidä sekoittaa prioriteetteja.

Käytönnöllisyys ja helppous myös kutsuvieraille lienevät ne ensimmäiset mieleen tulevat asiat lahjalistasta. Mutta ne ovatkin vain omia ajatuksiani. Sen vuoksi tein tämän keskustelun, jotta näkisin, missä yleisempi mielipide liikkuu. No nyt on kasassa läjä lahjalistaa kannattavia mielipiteitä ja yksi provo. Päättelisin jo tästä, että se on toiminut monella - niin hääparia kuin vierastakin ajatellen - ja esille nousseet perustelut puoltavat tätä ajatusta aika hyvin.

Viimeinen kommentti, "lista on vain vinkki", on myös varteenotettava huomio. Jos joku välttämättä haluaa extravaivaa lahjaa etsiessä nähdä ja olla "ernu" lahjalistaan nähden, niin siitä vain. :) Kunhan jättää vaan ne rumat maljakot sinne hyllyille... :)

17. pariskunta Vierailija

Keskustelussa on mainittu myös rahalahja pyyntö. Kuinka ihmiset sen ottavat? Onko kellään kokemuksia? Itsellämme on jo myös kodissamme kaikki tarvitsemamme, eikä häiden päätarkoituksena ole lahjojen saanti, mutta jokainen sukulaisemme haluaisi kuitenkin jotenkin muistaa. Oletteko avanneet jonkin tilin matkatoimistoon tms vai kuinka olette toimineet? Näitä asioita juuri pohdimme ja vinkkejä olisi kiva saada. :)

18. pariskunnalle Vierailija

Meidän yksi ystäväpariskunta meni naimisiin asuttuaan jo tovin yhdessä ja heidän pyykinpesukone oli huonossa kunnossa. Niinpä he toivoivat uutta pyykinpesukonetta ja homma hoidettiin niin, että yksi ystäväpiiristä keräsi rahat ja ne annettiin sileinä seteleinä sitten hääparille ja korttiin pantiin kaikkien nimet. Summan sai itse kukin valita omantunnon mukaan. Kutsussa luki "lahjalistan" haltijan nimi ja yhteystiedot. Halutessaan sai tietenkin ostaa ihan tavaraakin tai tulla kahta kättä heittäen.

19. nainen 30+ Vierailija

Onneksi on lahjalistat nykyään. Säästyn hirmuiselta stressiltä. Mistäs minä tiedän muutoin mitä pari haluaa. Juoksenko kaupoissa etsimässä tuo olisi kiva mutta hääpari kiittää kauniisti ja laittaa kaappiin lahjan homehtumaan. Tai jos tietää, että joku haluaa/tarvitsee jotain, saakin loppujen lopuksi haluamaansa monta kappaletta jne.

Kaikkein helpoin myös vieraille on lahjalista AINA voi silti hautessaan ostaa lahjan minkä haluaa, ei todellakaan tarvitse ostaa lahjalistalta, tai antaa lahjakortin/rahaa. "Nykyisenä kiireisenä aikana" harvalla (omista tutuistani ainakaan) on niin paljon energiaa pähkäillä lahjojen kanssa, lahjalistan kanssa asia sujuu täysin simppelisti. Etenkin jos sen laittaa johonkin isoon myymälään, eikä rasita kaasoa tms. vastuu henkilöä tilauksilla, soitoilla, kyselyillä jne.

20. nainen 30+ Vierailija

Jokaisella on oma mielipiteensä mutta..

""Mielestäni lahjalista antaa itsekkään kuvan hääparista, eli aliarvioidaan lahjan antajan kykyä antaa sopivaa lahjaa. Ja monille lahjan antaminen on myös siinä mielessä tärkeää, että halutaan antaa hääparille jotain antajan mielestä merkityksellistä.""

Omaa lahjojen antamiskykyäni saa kaikin tavoin aliarvioida ja saa (tai olisi hyvinkin toivottavaa) antaa kunnon vinkki tai mieluiten lahjalista. En todellakaan halua streessata 1kk, koska mennän etsimään lahjaa, mitä lahjaa, olisiko tuo tai tämä hyvä. Itselläni muutakin tekemistä ja ystäväilläni ja tutuillani myös, monille on vaikeaa järjestää edes vapaata niin, että pääsee juhliin. Saatikka, että sitten "pakottaisin" kiertelemään ja kaartelemaan ja pähkäilemään lahjaa. Itselleni on tärkeintä, että ystävät tulevat juhliin. En halua tuottaa heille siitä vielä lahjastressiä. Mutta koska harva tulee ilman lahjaja vaikka sitä toivottaisiinkin, niin lahjalista on hyvä. Mutta tämä vain oma mieleipiteeni.

21. 3 samaa Vierailija

Minä olen ollut häissä, joissa morsiuspari sai lahjaksi kolme silitysrautaa, kolme hopeista kakkulapiota ja eriparisia astioita. Ei ollut lahjalistaa, kun morsian ei sitä halunnut, mutta kuului kyllä naputusta siitä, ei osattu ostaa oikeita lahjoja.

Minusta lahjalista on ihan ehdoton asia. Nykyään ihmiset tietävät tarkasti esim. mitä astioita haluavat, joten en osaisi lähteä summassa mitään ostamaan. Ja kurja saada jotain, jota ei voi sietää silmissään.

22. ex-kaaso-07 Vierailija

itse olen sen verran houno arvaamaan ihmisten makua ja tarpeita, että pidän lahjalistoista. Eihän sitä ole pakko ostaa mitään siltä listalta, mutta sieltä saa ainakin jonkinlaisen kuvan siitä mistä hääpari pitää. Ei mene lahjarahat hukkaan johonkin hinnakkaaseen lahjaan mitä pari ei arvosta olenkaa tai heillä on jo kolme identtistä kappaletta jo entuudestaan.

23. jepsistä Vierailija

Lahjalista on mielestäni ihan ok ratkaisu. Vuosi sitten pohtiessamme asiaa omia häitämme varten päädyimme kutsutekstissä vinkkaamaan, että lahjavinkkejä saa tarvittaessa kaasolta. Mielestämme se toimi hyvin.
    Sen sijaan mielestäni on tylyä laittaa kutsuun vain toive rahalahjasta ja perään tilinumero. En tiedä miksi se mun simääni näyttää niin pahalta. Jotenkin tulee ihan sellainen olo, että tässä maksan pääsylippua juhliin tai jotain.
    Karuin on mielestäni taannoin saamamme hääkutsu sähköpostitse jossa oli tilinumero. Tuli jotenkin karu rahastusfiilis. En tiedä miksi.
    Mutta, jokainen tyylillään. Ja nämä siis vain minun mielipiteitäni, kiitos & anteeks jos joku näistä vetää herneen nenään ;)

24. suoraan sanoen Vierailija

Jos ihan suoraan sanon, niin omat näkemykseni lähipiirin kyvystä antaa sopivia lahjoja eivät ole yhtään aliarvioidut. Minä tiedän, etteivät sukulaiseni osaa ostaa sopivia lahjoja itsenäisesti. Se on nähty joka jouluna, ylioppilasjuhlissa, valmistujaisissa jne. Kamalat määrät rahaa laitettu kiinni järkyttäviin hirvityksiin, joista ei ole minulle mitään iloa. Ehkä olen sitten itsekäs, mutta minun häihini lahjalista tulee ja se on varma asia. Jos joku siitä ottaa itseensä niin en voi mitään.

25. Helmikirjailtu Vierailija

Lahjalistan olen havainnut hyväksi. Monet häät/juhlat on käyty läpi tuskailematta mitä ostaa lahjaksi hääparille/juhlakalulle. Omakin lista on jo tehty. Lähinnä täydennystä jo oleviin astiasarjoihin, joita oikeasti kerään, pussilakanoita, pyyhkeitä ja rahaa häämatkaa varten. Kutsuun tulee maininta lahjalistasta, jonka laitan nettiin. Mielestäni ei ole törkeää pyytää lahjaksi sitä mitä oikeasti tarvitsee ja haluaa. Olen itsekin mielummin osanut listalta lahjat kuin tuonut sitten jotain listan ulkopuolista krääsää.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri