Hae Anna.fi-sivustolta

Häämatkalle

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä lapsen kanssa?, 31.05.2006.

1. lapsen kanssa? Vierailija

Onko kukaan tehnyt häämatkaa lapsen kanssa? Jos, niin minkä ikäinen lapsenne oli? Tuntuiko matka kaikesta huolimatta häämatkalta...? Meillä ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa lapsi mukaan, hän olisi silloin n. vuoden vanha.... miltä tämä teistä kuulostaa? Vai lykkäisittekö häämatkaa hamaan tulevasiuuteen, kunnes lapsen saa hoitoon (eli useita vuosia)?

Ja ei kiitos nyt niitä kommentteja ""olisi kannattanut mennä ensin naimisiin ja tehdä vasta sitten lapsia"".

2. Alma Vierailija

Ottakaa lapsi mukaan, tuon ikäisen kanssa on ihan helppo matkustella. Lähes jokaisessa hotellissa on lapsenvahtipalvelu tai ainakin henkilökunta tietää mistä vahdin saa, niin että pääsette parina iltana kahdestaan romanttiselle illalliselle. Etelän maissahan ilta alkaa aika myöhään, joten ""piltin"" ennättää itse laittamaan nukkumaan ennen rientoja.

3. Tepa Vierailija

No enpä kyllä missään etelässä jättäisi lastani tuntemattoman ulkomaalaisen hoidettavaksi. Eihän heillä ole lapsen kanssa edes yhteistä kieltä! Vuoden ikäinen kuitenkin jo ymmärtää puhetta todella hyvin ja voi sanoa itsekin sanoja.

Ei lapsesta voi ajatella, että hän on joku riippakivi, jok ahidastaa tahtia tai on koko ajan tiellä. Tottakai on joskus mukava päästä ulos aikuisten kesken, mutta jos se ei ole mahdollista, niin kyllä matkasta täytyy osata nauttia myös lapsen kanssa. Järkätkää sitten kotimaassa joku ilta lapsenvahti ja menkää sille romanttiselle illalliselle!

4. Alma Vierailija

Kyllä ne ulkomaalaisetkin ovat ihan luotettavia ja kunnollisia. Vai luuleeko Tepa, että ainoastaan Suomi-hoitajaan voi luottaa? Voi mitä väheksyntää!

Kuka tässä(kään) tapauksessa on puhunut mistään riippakivestä?

Olemme asuneet ulkomailla ja lapsellamme on ollut sekä suomalaisia vahteja, että ulkomaalaisia, eipä lapsi niistä ole kielen takia traumoja saanut.

Ai niin, myös minä olen hoitanut ulkomaalaista, pientä lasta. Ei haitannut tässäkään tapauksessa vaikka emme kielellisesti toisiamme ymmärtäneetkään.

5. Tepa Vierailija

No pointtini ei kyllä ollut se, että kaikkiin suomalaisiin voisi luottaa ja ulkomaalaisiin ei! En jättäisi suomessakaan noin pientä lasta täysin vieraan ihmisen hoitoon, jos he eivät ole ollenkaan aikaisemmin lapsen kanssa tavanneet toisiaan. Kyse ei ole siitä, etteikö hoitajaan voisi luottaa, mutta tilanne voi olla lapselle tosi outo ja vieras. Ja aina täysin tuntemattomaan ihmiseen pitää suhtautua tietyllä varauksella, oli hän sitten ulkomaalainen tai suomalainen.

6. Ellu Vierailija

Hoitajan voi tavata etukäteen ja katsoa kuinka lapsen ja hoitajan kemiat toimivat. Usealla matkanjärjestäjällä on palvelu jossa on suomalainen hoitaja. Oli kyseessä minkämaalainen tahansa, on hänet aina tsekattu, että on luotettava.

Olin oppaana kreikassa 4 vuotta, enkä koskaan törmännyt tilanteeseen jossa ongelmia olisi ollut.

7. tä? Vierailija

Kuinka pitkää häämatkaa oikein suunnittelette, jos lapsen 1-v.päivän jälkeen pitäisi odotella vielä _useita_vuosia_ ennen kun hänet voi jättää hoitoon?

8. alkuperäinen Vierailija

Hei,

suunnitteilla vain viikon matka, mutta suositukset kuulemma sanovat, ettei alle 6-7-vuotiasta saisi pitää erossa vanhemmista kokonaista viikkoa... Olisi kyllä mukava kuulla kokemuksia päinvastaisestakin... Olisikohan täysin hullua ""palkata"" mummo mukaan matkalle lapsenhoitajaksi? Taitaisi kyllä mennä maku häämatkasta, jos mukana lapsi sekä anoppi, mutta toisaalta silloin voisimme olla vaikka 2 viikkoa ja saisimme myös omaa aikaa siellä...

9. Tepa Vierailija

Jos mummu on mahdollista saada hoitajaksi, niin eikö olisi mukavinta jättää lapsi Suomeen hänelle ja lähteä kaksistaan matkaan. Jos viikko tuntuu liian pitkältä ajalta, niin tehkää joku viikonloppureissu johonkin Euroopan maahan. Tietty jos suunnittelette jotain kaukomatkaa, niin asia on sitten eri.

10. Laura Vierailija

Jätä nyt ainakin se anoppi Suomeen! Ota lapsi matkaan mukaan, jos koet, ettet voi olla lapsestasi erossa viikkoa. Sehän on ihan okei!

Mutta muuten en kyllä allekirjoita, että lasta ei voisi jättää hoitoon ennen 6-7 ikävuotta? Vai mitä ihmettä sinä kirjoitit? Mietis nyt vähän. Mitä jos sinä ja miehesi kuolisitte sillä häämatkalla - tulisiko lapsestasi joku surkimus, kun joutuisi sitten ihan pakosta ""hoitoon"". Voi, voi.

11. hmm... Vierailija

Nykyisin 11v lapsellamme ei ole ilmennyt traumoja sen takia että olen ollut hänen isänsä kanssa kahdestaan lomamatkalla reilut 2 vko lapsen ollessa 1v. Lapsemme oli hoidossa mummon luona tuon ajan. Toki lapsi oli iloinen kun tulimme takaisin =) Mummo oli iloinen kun sai tutustua lapsenlapseensa oikein kunnolla =)

Ikinä en ole kuullut moista määritelmää ettei lasta voisi jättää hoitoon kuin lyhyeksi aikaa tai vissiin ei oikeasti ollenkaan jne Olin itse niinkuin varmasti monet muutkin alle kouluikäisenä kaikki kesät maalla mummolassa kun vanhempani olivat kaupungissa töissä, minulle on jäänyt mieleen ainoastaan aurinkoiset ja mukavat päivät ukin, mummon ja serkkujen kanssa...

Maalaisjärkeä voi käyttää kun tutkiskelee lastenhoito-oppaita ;)

Häämatkalle en ottaisi lasta mukaan, on tärkeää hoitaa myös parisuhdetta varsinkin silloin kun on pieni lapsi =) Te ette ole pelkästään äiti ja isä vaan myös aviovaimo ja aviomies, eikö vaan?

12. Vierailija

Me olimme häämatkalla 1v3 kk tyttäremme kanssa. Kun lapsi nukahti yöunille noin kahdeksalta, laitoimme vaunuihin ja meillä oli aivan ihania iltoja kierrellen lomakohteemme kauniita kujia. Söimme hyvin, istuimme lasillisella ja lapsi nukkui hyvin vaunuissa etelän lämmössä.

Meille sopi perheenä häämatkalle meno, romantiikka ei kärsinyt ja matka oli erittäin onnistunut.

13. Hanna Vierailija

Vähän nyt suhteellisuudentajua noiden ""suositusten"" noudattamiseen... =)
    Kyllä meidän puolitoistavuotias oli mummolla ja ukilla hoidossa viikon, ja ihan täyspäinen tuo tuntuu olevan.

En väitä, etteikö lasta voisi ottaa mukaan matkalle, mutta tuo on täysin naurettavaa ettei lasta voisi jättää myös hoitoon matkan ajaksi.

14. no Vierailija

aloittaja vaikuttaa kyllä suoraan sanoen onnettomalta. Jos elämästä tekee vaikean on se sitä!

15. Äitee Vierailija

Olen ollut yhden kerran matkalla ilman lasta viikon, enkä toiste lähde! Pari päivää menettelisi, mutta ei yhtään enempää.

Jos lapsi ei kärsisikään, minä kärsin. Koko reissu meni pilalle, kun ikäväni oli niin kova. Lapsi, 2 v., oli mummilassa hyvässä hoidossa, mutta ei se auttanut. Olin suorastaan sairas ikävästä, odotin vain matkan päättymistä ja sinnittelin hyväntuulista, etten pilaisi ihan kokonaan tunnelmaa.

Totta kai lapsi voi olla mukana, kunhan lomapaikka vain on sellainen, että siihen ei sisälly liikaa riskejä pienelle lapselle ja kaikki rokotukset ovat kunnossa sekä aikuisilla että lapsella. Silloin nauttivat kaikki.

Äitee ja isukki voivat ottaa oman kylpyläviikonlopun kahden ja nautiskella täysillä.

16. lllllllll Vierailija

äitee ooksa vähän outo tyyppi

17. o Vierailija

Taitaa ""vähän"" olla =)

18. Jepsjee Vierailija

Olisihan se kiva lähteä miehen kanssa kahdestaan häämatkalle, kun naimisissakin ollaan oltu jo kahdeksan vuotta. Vaan ei ole paljoa lapsenvahteja näkynyt... Anoppi asuu puolen tunnin ajomatkan päässä ja ottaa lapset kerran kesässä kylään peräti kahdeksi yöksi.

19. Kurja mummo Vierailija

Miksi ihmeessä anopin pitäisi vapaa-aikansa käyttää lastenhoitoon, ellei itse halua? En minä ainakaan tykkäisi hyvää, jos miniä minulle tulisi sanomaan, että otahan lapset hoitoon, me nyt mennään vähän nautiskelemaan.

Toki, jos anoppia kiinnostaa ja jaksamista piisaa, niin voi hoitaa lapsia. Niin minäkin teen, siis hoidan lapsenlapsia kun jaksan.

Toisaalta kun lukee näitä juttuja täällä, en ihmettele, ettei anopit ja isovanhemmat aina halua hoitaa lapsia, kun sitten nämä miniänketaleet valittavat täällä, että "väärin hoidettu" eli on annettu väärää ruokaa tai on annettu herkkua tai on annettu periksi tai vastaavasti ei ole annettu periksi.

Olisi ehkä kannattanut mennä siinä vanhanaikaisessa järjestyksessä eli ensin avioon ja sitten lapset, niin olisit voinut tehdä häämatkasi rauhassa.

Mutta muista, että itse olet lapsesi tehnyt; älä sälytä niitä muiden vastuulle.

Testaa, mitä persoonallisuustyyppiä edustat: punaista, keltaista, vihreää vai sinistä

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri