Hae Anna.fi-sivustolta

Hääpuvun teettäminen

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä j, 19.08.2006.

1. j Vierailija

Hei!

Olen harkinnut teettää hääpuvun. Nyt haluaisinkin kokemuksia ja kommentteja teiltä jotka olette teettäneet pukunne eli mitä maksoitte, mistä löysitte hyvän ompelijan ja muita vinkkejä. Ystäväni on lähdössä talvella Thaimaahan, uskaltaisikohan tuottaa hänellä pukuun kangasta, siellä varmasti paljon halvempaa? Tietenkin antaisin hänelle näytteet mukaan, jotta sattuisi oikeanlainen.

2. Huh Vierailija

Eiköhän sillä ystävällä ole jo tarpeeksi tavaraa kannettavana ilman, että pyydät häntä enää raahaamaan metritolkulla kangasta sinun hääpukuusi. Jos kerran sen on halpaa kangasta oltava niin osta sitä jätepaloina. Tai osta petuniamekko Anttilasta niin ei mene montaakymmentä euroa.

3. Kirsi Vierailija

Kamala vastaus, Huh. Typerä. Itsekään en ole edes naimisiinmenovinkkejä tältä palstalta hakemassa, vaan juhlavinkkejä muuten vaan, ja tuo vastaushan on naurettava. Totta kai ystävältä voi KYSYÄ, jos hän haluaa tuoda silkkiä. Tosi ystävä voi kieltäytyä, jos tilanne on sellainen.

4. Huh Vierailija

Haloo! Mutta kun koneessa on ne kilomäärät mitä saa kantaa mukanaan ja matkaavilla on vielä perhettä joille tuoda tuliaisia. Eiköhän ole tahditonta alkaa kysellä ystävältä tuon tyyppisiä palveluksia mutta onhan meitä moneen lähtöön ja useimmat käyttää toisia häpeämättömästi hyväkseen. Toisen olisi vielä juostava kangaskaupoissa näytepalojen kanssa ja uhrattava lomastaan aikaa asiaan joka ei itseään ehkä liikut tippaakaan.

5. j Vierailija

En tarkoittanut ,että kehtaisinko pyytää häntä tuomaan, vaan sitä että minkälaista kangasta sieltä saisi, uskaltaisiko luottaa siihen laatuun jne. ilman että itse näkee sen. Tiedän, että ystäväni varmasti sitä minulle toisi, siitä ei ole kyse, eli ihan turhaan siinä haukut hyväksikäyttäjäksi. Kyllä itse paremmin ystäväni tunnen. Kaikki ei onneksi ole tuollaisia omaan napaan tuijottajia ja itsekkäitä ihmisiä, vaan ainakin me ystäväpiirissä teemme palveluksia toistemme hyväksi, sitä vartenhan ystävät on olemassa!

Eli jos jollakin on oikeasti vastauksia alkuperäisiin kysymyksiin, niin mielelläni niitä otan vastaan :)

6. Huh Vierailija

Psst..."uskaltaisinkohan tuottaa hänellä pukuun kangasta . Jos on siellä halvempaa" Oma kommenttisi. Miettiikö näitä jos ei mielessä ole tuottaa ja jos ei edes aio sieltä tuottaa, kannattaako ottaa selville olisiko siellä sellaista kangasta? Puhut itsesi pussiin. Näytteetkin jos annat mukaan niin omituista on väittää, että sulla ei olisi selvä tarkoitus pyytää ystävääsi hommaamaan kangasta sulle. Turhan usein jotkut päättää mitä varten ystävät on ja ystävä parka itse ei ole mukana päättämässä sitä. Mutta omapa on asiasi kenellä hankitutat kamppeesi ja mistä maailmankolkasta. Kunhan vaan ihmettelin miten morsiamet sysää kaiken muiden hoteille, kankaidenkin hankinnat. Kommentistasi saa ymmärrettyä täydellisesti aikomuksesi joten noloa on yrittää nyt kiistää sitä.

7. tille Vierailija

Huh on pihalla kuin lintulauta tässä jutussa! Hyvin selviää, mitä ap tarkoittaa. Totta tosin on, että hääpukukangas vie paljon tilaa matkatavaroissa. Mutta jos se ei haittaa, idea on hyvä.

8. :D Vierailija

9. :D Vierailija

10. äly hoi Vierailija

Kuka haluaa lomansa viettää niin, että kiertelee kangaskauppoja! En ainaakaan suostuisi lomaani pilaamaan sillä, että etsisin kaverille tiettyä kangasta pitkin kaupunkeja... Anna ystäväsi lomailla rauhassa...

11. kuulopuheita Vierailija

En ole käynyt Thaimaassa, mutta siellä on kuulemani mukaan kauniita ja hyviä silkkikankaita. Sellaista varmasti ystäväsi toisi.

Luulen, että useimmat naiset poikkeavat Thaimaan matkallaan kangaskaupassa, joten ei se ystävälle suuri rasitus ole katsoa, sattuuko löytämään. Pääasia, ettei ole pakko löytää.

12. Oona Vierailija

Kuulopuheita

Ei todellakaan suurin osa naisista poikkea kangaskauppoihin. En ole koskaan vielä käynyt yhdessäkään matkoillani koska en kalastele halpoja kankaita enkä teetä ompelijoilla mitään. En uskaltaisi puhua "useimpien" naisten puolesta. Minäkään en lähtisi raahaamaan kangaspakkaa mukanani siis.

13. mun pukuun menee 4 metriä kangasta, ja se oli noin yhden paksun a4 kokoisen kirjan kokoinen pläntty. ja puku on kaksiosainen, iso helma. toki muita kankaita menee sinne alle, vuorit yms.. mutta itse päälikangas ei niin paljoa.. ja oli polyesteritaftia. en koe sitä raahaamiseksi. tosin ostin täältä käpykylästä

14. Kirsi Vierailija

Oona: teettäminen on nk. hieno asia, ei huono, älä mollaa. Miehet teettävät mittatilauspukuja, naiset jakkupukuja saadakseen täydellisen istuvuuden. Kukaan näihin ei todellakaan esimerkiksi laita HALPOJA kankaita, vaan mahdollisimman hyviä. Joten - jos haluaa laatua, sitä voi tilauttaa kotimaasta tai JOS joku bisneshenkinen ystävä matkailee, hän luultavasti käy lomallaan jos on esim. Bangokissa, myös kangaskaupoissa - häneltähän voi KYSYÄ, voisiko hän ostaa ja vaikka postittaa sieltä silkkiä. Etukäteen tietysti euroja iso kasa, ettei raha ole ongelma.

15. neela Vierailija

Alkuperäinen kysymyshän ei koskenut ystävän loman pilaamista.. Eiköhän j itse tiedä kyseisen asian parhaiten!

Kysymykseen vastatakseni, esimerkiksi thaisilkkiä kannattaa ehdottomasti ostaa, laatu on hyvä, mutta hinta kuitenkin kohtuullinen. Tarkkaa hintaa en osaa sanoa, kun kangas tuotiin minulle lahjaksi Thaimaan matkalta ja teetin siitä sitten itselleni hääpuvun kolme vuotta sitten. Muistaakseni 6 metriä kangasta meni minun laahuksettomaan pukuuni.

16. Oona Vierailija

No muotisuunnittelijan tekemä onkin eriasia kun joku kulmakunnan ompelijaneiti. On erotettava ne kaksi toisistaan ja montako tunnettua suunnittelijaa suomesta löytyy? Marimekkoa ei lasketa, se hömppäpulju ei kuulu meriitteihin. Muita mainitsemisen arvoisia muotisuunnittelijoita(jotka ansaitsisi arvostusta) ei edes ole syntynyt Suomeen. Tavallisia kotiompelijoita ei nyt oteta laskuun. Heidän työn jälkensä riittää ehkä kulkea Suomessa mutta ei niitä voi panna päälleen missään ihmisten ilmoilla. Kunnon kankaita en antaisi sellaisten käsiinkään. Joten kuka nämä luomukset sitten oikein ompelee?

17. neela Vierailija

Minun pukuni teki anoppi, jolla on ompelijan koulutus. Puvusta tuli erinomainen, enkä missään vaiheessa epäröinyt antaa kangasta hänen käsiinsä. Eli olen pitänyt "kulmakunnan ompelijarouvan" tekemää pukua "ihmisten ilmoilla" ja puku sai jopa runsaasti kehuja. On se onni, että emme kumpikaan ymmärrä oikeasta muotisuunnittelusta yhtään mitään..

18. Oona Vierailija

Siis anoppisi ja sinä ette ymmärrä muotisuunnitelusta mitään?Jaa, no sitten sinulla on ollut onni, että vieraatkaan ei siitä ymmärtäneet. Mitään noloa tilannetta ei päässyt syntymään.:)

19. Kirsi Vierailija

Hohhoijaa. Onko Oonan mielestä Marimekko suunnittelija? Mitä Taideteollisesta Korkeakoulusta valmistuu? Kuka suunnittelee vaatteita vaikkapa Linnan juhliin? Kasvapas nyt Oona aikuiseksi ja lopeta se mollaaminen. Se ei ole fiksua kenestäkään - liekö lopulta sinusta itsestäsikään?

20. Samaa mieltä Vierailija

Oona on oikeassa. Suomen katukuva kertoo mitä taideteollisista kouluista valmistuu!!!! Ei koulutukset auta jos huono maku istuu verissä. Linnan juhlat ei ole kansainvälisesti myöskään mikään mitta. Suomi ei ole muun Euroopan tasolla vaikka Kirsille se onkin jokin suuri asia. En minäkään ostelisi vaatteita Suomesta ja harvoin siellä käynkään.

21. mie? Vierailija

Hah hah, kylläpä täällä nyt sitten ollaan niin fiksuja ja kansainvälisiä ja NIIIIIN paljon parempia kuin kaikki muut suomalaiset.
    Mitenkän ne teidän työt suvuvat siellä maailman metropoleissa ja kuinka viitsitte vaivautua tänne junttipalstoille kommentoimaan?

Taitaa taas tässäkin olla totuus jotain muuta. Oona ja sielunkumppaninsa asustelevat jossain Perävintturissa tai Malmilla kaupungin vuokratalossa.
    Haloo, tulkaapa alas sieltä puusta!

Siitä asiasta: kankaan tuominen toiselle on melkoisen vaikea asia. Itse kesällä Pekingissä kiersin muutaman kangaskaupat, mutta valikoiman runsaus ja kaupan teon aikaavievyys tinkimisineen oli sitä luokkaa, että tuomiset jäivät todella vähiin. Thaimaasta en tiedä, mutta eiköhän se kulttuuri ole samantyyppistä.

22. teettävä Vierailija

just joo, taas menee juttu vähän kirjavaksi ja ot.. No, mä suosittelen teettämistä, saa just istuvan värin pituuden yms mutta kannattaa valita sellainen ompelija joka on tehnyt useammankin hääpuvun, jos esim haluaa luita yms. ei kaikki oo tottunu tekee sellaisia. eli paras jos pääsis näkeen työnäytteitä. Mulla hintaa tulee noin 400 ja se jää vuokrattavaksi. Ja oonalle, mikäs tää nyt olikaan Cymberlinen suomalaissuunnittelija, teemu muurianen, muurimäki.. mikä lie. No joo, tyttö, taidat olla aika nuori. grow up.

23. Kirsi Vierailija

Missäs kohtaa se Suomen katukuva on tullut minulle analogiseksi Taideteollisen Korkeakoulun JA muiden vastaavien SUOMALAISTEN suunnittelijoiden koulutuspaikkojen kanssa? Suomen katukuvahan muodostuu H&M-, Anttila- jne. halpiskaupoista, ja suunnittelijoihin on harvoilla varaa. Kuka sanoo, että SUUNNITTELIJOILLA on huono maku verissä?

Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että Linnan juhlat olisivat minulle jokin suuri asia. Se on vaan ainoa julkinen juhla Suomessa, jossa näitä suunniteltuja pukuja näkyy. Muut pidetään privaatisti.

Miksi tämä 'Samaa mieltä' -tyyppi roikkuu meidän surkeiden suomalaisten palstalla, jos vaivautuu edes surkeaan maahamme harvoin käymään? Muistaisi todella vaan maksaa Helsingin kaupungille sen vuokransa....

24. j Vierailija

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille! Itselläni on tosiaan malli jo mielessäni millaisen puvun haluan ja nyt olisi vain löydettävä hyvä ompelija, joka osaisi sellaisen tehdä. Ongelmani on se, että asun pikkukaupungissa, mutta kaipa niitä täältäin löytyy ja toisaalta käyn kyllä säännöllisesti isommissa kaupungeissa eli sekään ei liene mikään ongelma. En ole vaan koskaan teettänyt pukua eli en oikein tiedä kuinka se homma toimii, tarvitaanko kuinka monta sovitusta jne? Näitä mittatilauspukujahan tehdään myös morsiuspukuliikkeissä, tiedättekö onko niissä korkeammat hinnat?

25. mie? Vierailija

Parhaiten näet työn jäljen ja saat selville tekijän, kun kysyt joltakin puvun teettäneeltä. Laita vaikka paikkakuntasi/lähiseudun lehden keskustelupalstalle viestiä ja kysy kuka on teettänyt ja missä ja mene katsomaan valmista pukua. Puskaradio on näissä jutuissa se luotettavin.

Kokemukseni mukaan sovituksia on puvun vaikeudesta riippuen 1-3. Mun luotto-ompelija tekee työkseen teatteripukuja ja hänellä on ehtymätön varasto ideoita ja kivoja, persoonallisia yksityiskohtia vaatteisiin. Eivät ne kuitenkaan miltään näyttämöluomuksilta näytä, ovat vaan mukavan näköisiä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri