Hämeenlinnaan (tai läh) muuttava kyselee

  • Viestiketjun aloittaja Helkku2
  • Ensimmäinen viesti
Helkku2
Niin, meillä suunnitelmissa karistaa Helsingin pölyt jaloistamme ja muuttaa Hämeenlinnaan (tai sen lähiseudulle, pk-suuntaan.) Saataisiin vähän väljyyttä asumiseen ja tuore kesämökkikin olisi työssäkäyntimatkan ulottuvilla =)

Eli löytyykö täältä Hämeenlinnalaisia tai lähikuntalaisia kertomaan kokemuksistaan?!
Voitteko sikäläiset antaa vinkkiä siitä, missä olisi hyvät palvelut vauvaperheille, esim. nykyisessä asuinpaikassamme H:gin Vuosaaressa toimintaa ja vauvaperheitä on paljon ja kaipaisin sitä. Meillä ei ole vaatimuksena rivitalo/omakotitalo asuminen, vaan kerrostalokin sopii.

Eri lähiöistä (tai pikkupaikkakunnista) lähinnä kaipaan tietoa, jos muutammekin kauemmas H:linnan keskustasta. Voisimme asua keskustan tuntumassakin, mutta se ei ole ehdotonta, sen sijaan luontoa kaipaan jonkun verran tai paljonkin! lähiympäristöön. Kiitos jos joku jaksaa kertoa kokemuksiaan
 
hämylinna
Heippa hei.

Täällä yks Hämppyläinen. vettä ja vihreyttä täällä Hämeenlinnassa ainakin on!
Metsiä löytyy joka ilmansuunnasta!

Minun mielestä "parhaat" asuinalueet ovat: Ojoinen, myllymäki,luolaja, hätilä, papinnitty ja sairion alueet (lapsiperheitä paljon ja palvelut lähellä ja hyvät julkiset liikkumismahdollisuudet.). Myös käikälä on melko lähellä keskustaa sitä aluetta en tunne hlö.kohtaisesti mutta tiedän että siellä asuu paljon lapsiperheitä

Toiminnasta en kyllä osaa kertoa... mulla tätä omaa toimintaa 3 lapsen ja omakotitalon kanssa on niin riittävästi ettei muuta toimitaa tule harrastettua.. Jospa joku muu osaa kertoa?

Pikkupaikkakuntia: Turenki, Tervakoski, Renko, Hattula ym. En osaa arvioida näiden paikkakuntien hyvyyttä tai huonoutta kun ei ole kokemusta.

 
Suosittelen
Hämeenlinnan itäpuolta, länteen en muuttaisi kirveelläkään. Aika levotonta ja vähän sellaista B luokan porukkaa siellä on tosi paljon.
MLL toimintaa, vauvauintia ja jotakin äiti-lapsijumpaa löytyy.
Hattula on myös kiva paikka, aivan Hämeenlinnan kupeessa, mutta "maalla" =)

Tervetuloa, jos tänne päätätte muuttaa=)
 
hml:stä
Minusta taas itäpuoli on levoton... paitsi Sairio. Miemala, Kauriala ja Myllymäki ovat minusta hyvin mukavaa ja rauhallista aluetta. Länteen kun mennään, niin Jukola on kyllä levotonta, samoin Nummi, mutta silloin mennäänkin kyllä tosi länteen. Matkaa sieltä Hml:n keskustaan melkein yhtä paljon kuin Hattulasta, ja moottoritiellä Hattulasta tultaessa ei ole niitä poltinahon liikenneympyrän ruuhkia...
 
Helkku2
Ihanan kannustavia viestejä! Olen itsekin "tunnustellut" Hämeenlinnassa käydessäni, että olisi just sopivan iso pikkukaupunki. Ja on kuitenkin Kaupunki isolla K:lla, ainakin keskusta näyttää siltä =)

Jatketaan galluppia suosikkialueista, kiitos! Tää ei edes heti vanhene, pyyntö siis.

Kertokaas vielä jos tarvii etsiä lapsille vaatteita tms tarviketta, niin onko mistä noista kaupunginosista hyvät yhteydet julkisilla ostoskeskuksiin tai onko paras aina mennä keskustaan, vai tarvitaanko sittenkin autoa liikumiseen? Meinaan, et jos haluaa mennä vaikka vain kiertelemään rattaiden kera ja kahville, ei roudata isoja ostoksia kotiin? Niin kivoja paikkoja tällaiseen? Tääl on toi Itäkeskus kätevä, ja on Kamppia ym...
 
os.1
Meillä ei vielä ole lapsia joten siitä asiasta en osaa sanoa.Kaupungin länsipuoli on kyllä "parempaa" aluetta,kerrostaloalueista Kauriala ja Myllymäki.Asutaan tällä hetkellä Hattulassa jota sanotaan veroparatiisiksi...Eikä onneks lähteny tähän suur-Hämeenlinna hankkeeseen.
Tiiriössä on nykyään kaikki joten sinne kannattaa suunnata ostoksille.Siellä on Citymarket,uusi iso Prisma,KappAhl,Lindex,Seppälä ja lukuisia muita liikkeitä.Keskustassa on H&M,mutta melkein kaikki muu löytyykin Tiiriöstä.
Mä en Hml:n bussiliikennettä enää muista kun oon viimeks asunu siellä 6v sitten,mutta täältä menee bussi kaupunkiin kahdesti tunnissa päivisin,illalla kerran tunnissa.Illalla viimeinen bussi kaupunkiin menee ennen kymmentä ja jää sinne eli jos yöelämään mielii niin parasta kulkea autolla tai taksilla.
 
Hml:sta
Asumiskokemusta on hätilästä (kerrostalo vuokra) ja ojoisilta (kerrostalo-osake ja Okt). Onhan se niin että siellä missä on paljon vuokrakerrostaloja on sitte vähän levottomampaakin... ehdottomasti karttaisin katumaa, jukolaa, nummea, harakkamäkeä, kettumäkeä (pahimmat 3 etupäässä). Mutta melkein joka suunnassa missä on paljon vuokrakerrostaloja, löytyy silti rauhallisia taloyhtiöitä niin kerros-kuin rivitalo osakkeita ja omakotitaloalueita. Myös sitä kaipaamaasi luontoa!

Ojoisilta löydettiin meidän KOTI eikä täältä enää lähdetä, tiiriöön kivenheitto ja kaupunkiinkin tosi lyhyt matka. Aika iso tontti, neuvolat, koulu ja pk:t ihan lähellä =)

Jos sulla on mielessä ihan joku tietty paikka niin kysele vaan täältä! Varmasti saat paremman tiedon kun yheltäkään välittäjältä seudun todellisesta "elämästä"
 
joskusparivuottaasunut
Alkuperäinen kirjoittaja os.1:
Meillä ei vielä ole lapsia joten siitä asiasta en osaa sanoa.Kaupungin länsipuoli on kyllä "parempaa" aluetta,kerrostaloalueista Kauriala ja Myllymäki.Asutaan tällä hetkellä Hattulassa jota sanotaan veroparatiisiksi...Eikä onneks lähteny tähän suur-Hämeenlinna hankkeeseen.
Tiiriössä on nykyään kaikki joten sinne kannattaa suunnata ostoksille.Siellä on Citymarket,uusi iso Prisma,KappAhl,Lindex,Seppälä ja lukuisia muita liikkeitä.Keskustassa on H&M,mutta melkein kaikki muu löytyykin Tiiriöstä.
Mä en Hml:n bussiliikennettä enää muista kun oon viimeks asunu siellä 6v sitten,mutta täältä menee bussi kaupunkiin kahdesti tunnissa päivisin,illalla kerran tunnissa.Illalla viimeinen bussi kaupunkiin menee ennen kymmentä ja jää sinne eli jos yöelämään mielii niin parasta kulkea autolla tai taksilla.
Kaupungin itäpuolella, Asemantaka, Aulanko, Sairio, Hätilä ovat kyllä 'parhaat' alueet. Se selviää jo ihan asuntojen hintoja vertailemalla, eli idässä arvoalueet siinä kylässä ;) Myllymäki ehkä länsipuolelta yltää samaan.
 
Sairiolainen
Muutettiin Hämeenlinnaan (Sairioon siis) keväällä. Ei tunnettu ketään paikkakunnalta, joten on joutunut todella testaamaan ruohonjuuritasolta lähtien paikkakunnan mukavuuden :). Täytyy myöntää, että tähän luontoon on suorastaan rakastunut. Erityisesti Aulanko, Vanajaveden ympäri kulkeva kävely- ja pyöräilyreitti on mahtavat => sielu lepää. Sairio-Hätilä-Papinniitty -puutaloalue on tosi herttanen ja mukava tunnelmaltaan. Voisin harkita jopa jääväni tänne, jos elämä niin heittelee.

Mammajutuissa en ole käynyt kahden kanssa, joten siitä ei ole kokemusta. Tarjontaa kyllä näyttää olevan. Samoin 4v ja siitä ylöspäin oleville lapsille on suorastaa todella hyvät harrastusmahdollisuudet, niin musiikki- kuin urheilujuttuja. Päivähoito ei ole ilmeisesti ihan ajan tasalla. Paikkoja on siis vähän ja esim. Hätilä-Sairion alueen lapsia kuskataan pääasiassa keskustaan pieneen "kerrostaloyksikköön".

Joukkoliikenne Tampereelta muuttaneelle tuntuu kömpelöltä. Rattailla kulkiessa joutuu könyämään maksamaan, myös yli 4v lapsista. Linjat on mulle epäselviä mutta voisin intuitiolla sanoa, että shoppailufriikin kannattaa muuttaa Ojoisille. Itselleni riittää keskustan H&M, KappAhl ja Seppälä :). Hämeenlinna on kyllä loistava sijainniltaan, koska täältä käy kätevästi myös Tampereella ja Helsingissä, jos himottaa kunnon ostelukierros...ja siis muukin siellä tapahtuva. Rautatieasema on lähellä ainakin täältä Sairion näkökulmasta ja junalla onkin helppo liikkua.

Ympäristökunnista ei ole kokemusta. Näyttää kuitenkin moni "ei-duunari" tuttava asuvan Hattulassa.
 
Helkku2
Thänks! Just sellaisia valaisevia, aitoja kokemuksia, joita kaipailin :) Samalla nostaen.
Hattula, siis miten kaukana se on? Jos kävisin Hämeenlinnassa töissä? Autolla/bussilla?
 
Hattulasta
Hattula on noin 10km Hämeenlinnasta eli töissä käynti onnistuu mainiosti!=) Varsinkin omalla autolla, tosin parkkipaikat voi olla hakusessa, mutta sellainen iso hiekkakenttä keskustan tuntumassa on iso apu. Bussejakin menee kai kerran tuntiin pari kappaletta, en osaa sanoa kun en käytä. Suosittelen Hattulaa Hämeenlinnan sijaan.
Hattulasta voitte ajatella esim. Parolaa, Pekolaa, Lepaata..... Maalla, mutta kaikki palvelut lähellä. Jos perheessä on vain yksi auto, niin suosittelen Parolaa, noi muut mitä mainitsin on liian kaukana autottomalle.
 
ex-hml
Minulla on pelkkää hyvää Hämeenlinnasta sanottavana. Itse kävin aikoinan töissä Hattulassa ja sinne pääsi kävevästi bussilla. Minun työmatkani oli muistaakseni sellainen puolisen tuntia, eli ei ollenkaan liian kauan kestänyt. Minun mielestäni Hml:ssa on aika hyvät bussiyhteydet. Joo, tokihan sellaisia paikkoja on jonne bussilla ei hyvin pääse tai joinain aikoina on hankalampi, mutta niitähän on joka paikassa. Mutta siis Hattulaan ja takaisin pääsee hyvin.

Parolasta en ihan kamalasti tykkää, koska minusta se ihan keskusta on iltaisin vähän ikävä, ei tietenkään mikään rauhaton tai muutakaan semmoista, mutta valitsisin jonkun muun paikan Hattulasta. Parolassa kyllä on kaikki palvelut, eli pankit ja kaupat jne.

Hml:n Tiiriössä todellakin löytyy tätä nykyä melkein kaikkea. Isot ruokakaupat ja pienempiä liikkeitä. Joskushan puhuttiin, että Tiiriö vie keskustasta kaiken. Onneksi niin ei nyt kuitenkaan käynyt.

Minun mieletäni tuo Hml:n itäpuolikin on vähän kuin kaksiosainen. Mutta kokonaisuutena koko itäpuolta ei voi sanoa levottomaksi, mutta kyllä ne enemmän levottomat alueet löytyvät sieltä länsipuolelta.
 
hämppis
Oikeestaan joka ilmansuunnasta löytyy sellanen "rauhaton alue" Itäisellä puolella kaupunkia on Harakkamäen ja laaniityn alueella rauhattomia vuokrakerrostaloja, eteläisellä alueella Katuma on yksi kaupungin rauhattomimpia, läntisellä alueella taas nummi ja jukola (toiseksi ja kolmanneksi rauhattomimmat) pohjoisella puolella on sitten taas kettumäen alue, jolla on myös vähän "sellainen" maine.

Toisaalta taas jokaisesta ilmansuunnasta löytyy hyviä ja rauhallisiakin alueita ja asuntoja. Tässä mun mielestä ne:

Pohjoisessa: ojoinen, lintumäki,viisari

Läntinen: hirsimäki, asevelikylä, luolaja

eteläinen: käikälä, harviala, kukoistensyrjä

keskusta: myllymäki

itäinen: Sairio, paninniitty,

Itse en muuttaisi myöskään parolaan... pienemmässä paikassa ne "huonot alueet " ja ongelmakäyttäytyminen korostuu ja on enemmän esillä.
 
veijoo
Hämeenlinnan itäpuolta, länteen en muuttaisi kirveelläkään. Aika levotonta ja vähän sellaista B luokan porukkaa siellä on tosi paljon.
MLL toimintaa, vauvauintia ja jotakin äiti-lapsijumpaa löytyy.
Hattula on myös kiva paikka, aivan Hämeenlinnan kupeessa, mutta "maalla" =)

Tervetuloa, jos tänne päätätte muuttaa=)

Itäpuolella asuu juopot ja työttömät!!
 
Viimeksi muokattu:
Muurit
Heippa hei.

Täällä yks Hämppyläinen. vettä ja vihreyttä täällä Hämeenlinnassa ainakin on!
Metsiä löytyy joka ilmansuunnasta!

Minun mielestä "parhaat" asuinalueet ovat: Ojoinen, myllymäki,luolaja, hätilä, papinnitty ja sairion alueet (lapsiperheitä paljon ja palvelut lähellä ja hyvät julkiset liikkumismahdollisuudet.). Myös käikälä on melko lähellä keskustaa sitä aluetta en tunne hlö.kohtaisesti mutta tiedän että siellä asuu paljon lapsiperheitä

Toiminnasta en kyllä osaa kertoa... mulla tätä omaa toimintaa 3 lapsen ja omakotitalon kanssa on niin riittävästi ettei muuta toimitaa tule harrastettua.. Jospa joku muu osaa kertoa?

Pikkupaikkakuntia: Turenki, Tervakoski, Renko, Hattula ym. En osaa arvioida näiden paikkakuntien hyvyyttä tai huonoutta kun ei ole kokemusta.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä