Hah, pelloille rakennetut pakettitaloalueet eivät enää houkuta ostajia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Uuden kannalla:
Itse henkilökohtaisesti asun mieluummin uudessa ok-talossa jossa tiedän salaojien sun muun olevan kunnossa, kuin vanhassa josta ei tiedä mitä saa. Voipi tulla yllättävän kallis lasku kuten juuri tuossa lapsuudenkodissani kävi, se tosin oli rakennettu 70-luvulla.

Tuota, kyllä se salaoja voi tukkeutua ihan samalla tavalla uudessa talossa kuin vanhassakin. Miksi se pystyisi eri tavoin kunnossa, jos on samaan aikaan tehty?

näin, ja näähän on yleensäkin sellaisia asioita jotka pitää tarkistaa ja tarvittaessa korjata/rempata/parantaa/nykyaikaistaa tarpeen mukaan.

Mä ottasin uuden talon, mut en todellakaan tollaselta alueelta mistä tässä nyt puhutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja vielä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua kiehtoo vanhoissa omakotialueissa se, että talot on "siististi rivissä" ja aika saman näköisiä. Alueet ovat siis yhtenäisen näköisiä ja oloisia. Uudet alueet taas ovat sekavia, kun talot ovat miten päin sattuu ja sateenkaaren kaikissa väreissä, eri korkuisia ja levyisiä. Uusia alueita on jotenkin vaikea hahmottaa, missä menee kenenkin tontti. Olen yksinkertainen ihminen ja pidän yksinkertaisista asioista.

Toi sekavuus johtuu aika paljon siitä, että ne pihat on vielä kesken ja kasvillisuus matalaa...

On siinä kysymys ihan kaavoituksestakin. Nykyään monella alueella annetaan rakentaa vierekkäin yksi- ja kaksikerroksista, simppeliä ja kartanotyylistä kaikissa sateenkaaren väreissä. Ja jopa kannustetaan siihen.

Minunkin silmääni yhtenäinen on kaunista.

Ei taideta asua samalla suunnalla. Täällä ollaan aika orjallisia yleensä. Värimaailma/kattokaltevuus/pintamateriaalit. Muutaman poikkeuksen olen nähnyt mutta siihen se jääkin. Porukka on siis joutunut vaihtamaan toivealuettaan mikäli on halunnut rakentaa jonkun tietyn tyyppisen talon.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä:
Mua kiehtoo vanhoissa omakotialueissa se, että talot on "siististi rivissä" ja aika saman näköisiä. Alueet ovat siis yhtenäisen näköisiä ja oloisia. Uudet alueet taas ovat sekavia, kun talot ovat miten päin sattuu ja sateenkaaren kaikissa väreissä, eri korkuisia ja levyisiä. Uusia alueita on jotenkin vaikea hahmottaa, missä menee kenenkin tontti. Olen yksinkertainen ihminen ja pidän yksinkertaisista asioista.

Toi sekavuus johtuu aika paljon siitä, että ne pihat on vielä kesken ja kasvillisuus matalaa...

On siinä kysymys ihan kaavoituksestakin. Nykyään monella alueella annetaan rakentaa vierekkäin yksi- ja kaksikerroksista, simppeliä ja kartanotyylistä kaikissa sateenkaaren väreissä. Ja jopa kannustetaan siihen.

Minunkin silmääni yhtenäinen on kaunista.

Mietin vaan sitä, että mun vanhempien asuinalueella on ties minkälaisia taloja sekaisin, mutta jotenkin se ei siellä niin pistä silmään, kun tien ja talojen välissä on puita ettei ne niin paista kadulle...

Mietin vaan sitä, että mun vanhempien asuinalueella on ties minkälaisia taloja sekaisin, mutta jotenkin se ei siellä niin pistä silmään, kun tien ja talojen välissä on puita ettei ne niin paista kadulle...

Vaikuttavat ne puutkin varmasti siihen vanhojen alueiden viihtyisyyteen. Luulisin, että rintamamiestalotkin ovat näyttäneet vähän noppakuutioilta silloin aikanaan, kun omenapuut ja pensasaidat ovat vielä puuttuneet.

Niin ja tosiaan mitä olen noita pakettitalopeltoja nähnyt, niin ne talot on siellä aina kuin toistensa klooneja. Kai sitten jossain voi olla sekavampaakin.

Eiks kunta määrittele aika pitkälti millaisia taloja sinne rakennetaan. Eli jos on ostanu kunnan omistaman tontin niin sillo siinä on määritelty. Yksityistä maanviljelijää ei taas kiinnosta muu kuin maan myyminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Outo:
Niin ja tosiaan mitä olen noita pakettitalopeltoja nähnyt, niin ne talot on siellä aina kuin toistensa klooneja. Kai sitten jossain voi olla sekavampaakin.

Eiks kunta määrittele aika pitkälti millaisia taloja sinne rakennetaan. Eli jos on ostanu kunnan omistaman tontin niin sillo siinä on määritelty. Yksityistä maanviljelijää ei taas kiinnosta muu kuin maan myyminen.

ei tarvi olla kunnan omistamakaan. Tontti voi olla yksityisen, vaikka on kaavoitetulla alueella.

Vaikuttavat ne puutkin varmasti siihen vanhojen alueiden viihtyisyyteen. Luulisin, että rintamamiestalotkin ovat näyttäneet vähän noppakuutioilta silloin aikanaan, kun omenapuut ja pensasaidat ovat vielä puuttuneet.

Meidän alueelta on kuvia rakennusajalta. Pikkaisen eri tunnelma sotien jälkeen kuin nyt... Tosin minusta ne vanhemmat alueet ovat niitä, joissa on samanlaiset talon. 50-luvun rintamamiestaloalueilla esim on sekalaisempaa sorttia, ainakin täälläpäin.

Ei taideta asua samalla suunnalla. Täällä ollaan aika orjallisia yleensä. Värimaailma/kattokaltevuus/pintamateriaalit. Muutaman poikkeuksen olen nähnyt mutta siihen se jääkin. Porukka on siis joutunut vaihtamaan toivealuettaan mikäli on halunnut rakentaa jonkun tietyn tyyppisen talon.

Ilmeisesti ei. Paikkakuntaa en kerro, mutta kyseessä on erittäin suuri uusi asuinalue. Ja minua suoraan sanoen järkyttää, kun on vieretysten puuta ja tiiltä, yksi- ja kaksikerroksista ja mitä muumitornia kukakin ikinä keksiikään.

[50-luvun rintamamiestaloalueilla esim on sekalaisempaa sorttia, ainakin täälläpäin.

meidän alueella se on oikestaan vain ja ainoastaan rikkaus, että kaikki talot eivät ole samasta muotista. On elävämmän näköinen.

Ilmeisesti ei. Paikkakuntaa en kerro, mutta kyseessä on erittäin suuri uusi asuinalue. Ja minua suoraan sanoen järkyttää, kun on vieretysten puuta ja tiiltä, yksi- ja kaksikerroksista ja mitä muumitornia kukakin ikinä keksiikään.

no siellä ei oo sitten tarkkaan rajattu niitä asioita. Yleensä kuitenkin on et tietyllä alueella saa olla vaikka keltaista ja vihreää, jossain punaista ja sinistä jne. Kunnalla on se joku elin, joka noista päättää, ei just nyt tuu nimimieleen... meidän talon ympäristöä kaavoitetaan parhaillaan, sieltä on postia kolissut laatikkoon :P

Samaa mieltä. Lapsuudenseudulla on tuollainen sekava pellolle rakennettu omakotitaloalue ja joskus olen äidin kyydissä ollut, kun äiti on vienyt jollekin jotain niin ne tiet pelkästään on siellä omituisia, mutkittelevat, menevät solmuun, tie päättyy yms hankalaa. Ja silmätkin menee sekaisin, kun on vaaleanhempeitä talopaketti taloja joissa joka toisessa trampoliini pihalla ja joka toinen talo on se mintunvihreä.

Alkuperäinen kirjoittaja Uuden kannalla:
Itse henkilökohtaisesti asun mieluummin uudessa ok-talossa jossa tiedän salaojien sun muun olevan kunnossa, kuin vanhassa josta ei tiedä mitä saa. Voipi tulla yllättävän kallis lasku kuten juuri tuossa lapsuudenkodissani kävi, se tosin oli rakennettu 70-luvulla.

Tuota, kyllä se salaoja voi tukkeutua ihan samalla tavalla uudessa talossa kuin vanhassakin. Miksi se pystyisi eri tavoin kunnossa, jos on samaan aikaan tehty?

Mulla kesti vähän aikaa tajuta mitä ajat takaa. No rakennusmääräykset sun muut on ehtineet tässä ajassa joka tapauksessa muuttua aika huomattavasti. Mä en valitettavasti näistä ihan hirveesti tiedä mutta käsittääkseni esimerkiksi vaadittaviin viemäröinteihin, kosteuseristyksiin sun muihin on tullut aika paljon muutoksia. Riski on joka tapauksessa pienempi uudessa kuin vanhassa.

Ei mulla mitään sitä vastaan ole että joku haluaa asua vanhassa talossa. Sanoinkin että ITSE mieluummin tykkään uudesta, eikä joku pakettitalo ole mulle kirosana. "Arkkitehdin suunnittelema" sen sijaan on, se on usein synonyymi epäkäytännölliselle, rumalle ja kummalliselle. :D

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
no siellä ei oo sitten tarkkaan rajattu niitä asioita. Yleensä kuitenkin on et tietyllä alueella saa olla vaikka keltaista ja vihreää, jossain punaista ja sinistä jne. Kunnalla on se joku elin, joka noista päättää, ei just nyt tuu nimimieleen... meidän talon ympäristöä kaavoitetaan parhaillaan, sieltä on postia kolissut laatikkoon :P

Tässä kyseisessä kunnassa on nimenomaan päätetty, että tästä alueesta saa tulla tällainen "rehevä ja monimuotoinen". Samasta kunnasta löytyy kyllä tiukemminkin säännösteltyjä alueita. Mutta jotenkin minulle on jäänyt sellainen käsitys, että vapaampaan suuntaan oltaisiin menossa useammassakin kaupungissa.

Ja sanottakoon vielä, että alueet voivat olla hienoja ja viihtyisiä, vaikka kaikki talot eivät saman tyylisiä olekaan. Se vain vaatii kaavoittajilta erityistä miettimistä, ei sitä että lohkotaan vain tontteja ja katsotaan, mitä niille nousee. Esimerkiksi monet asuntomessualueet ovat tosi hauskan näköisiä. Monimuotoisia mutta kuitenkin jäsenneltyjä.

Yhteistyössä