Häiden kustannuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhoijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohhoijaa

Vieras
Kuuluuko hääparin maksaa myös kaason kampaus, meikki ja puku?

Eräs tuttu menee naimisiin ja morsian sanoi että hänen kai pitää ne ainakin osittain maksaa. Niillä on muutenkin ihan älytöntä touhua, rahaa palaa ihan sikana kun pitää olla niin täydellinen puku ja sit joku sikakallis kaulakoru mikä sopii pukuun niin piti ostaa sekin vielä jne. Sulhanen vaan huokailee vieressä kun morsian tekee suunnitelmia ja tuhlaa rahaa (pääasiassa omiin juttuihinsa, sulhanen saanee vuokrapuvun).

Mun mielestä on hassua muutenkin että pari joka on ollu yhdessä jo 12 vuotta ja on 2 lasta niin pitää vielä tuollaset "ökyhäät", pitää ottaa oikeen iso laina sitä varten.

Me mentiin naimisiin vaan maistraatissa ennen kun lapsia oli, tarjottiin sitten lähimmille sapuskat ravintolassa, ei mitään perinteisiä juttuja ollenkaan. Mutta tämän morsiammen mielestä ne ei mitkään häät ollutkaan, ihan VAAN pelkkä maistraatissa käynti, ei me vissiin sen mielestä olla edes naimisissa...

Minusta se, että maksaako morsian kaason kampauksen, meikit ja puvun on sopimuskohtaista. Jos halua, että kaasolla on tietynlainen puku tai kampaus, niin silloin minusta morsiamen kuuluisi ne kustantaa. Itse olen kerran ollut hyvän ystävän kaasona ja silloin morsian sanoi heti, että hän kustantaa puvun. Käytiin yhdessä ostamassa (ei ollut muuten helppo homma, kun olin 6.kuulla raskanaa...) ja puku jäi minulle kiitokseksi kaasona olemisesta. Kampauksen kustansin itse, koska halusin näyttää nätiltä ;)

Kahdesti kaasona olleena kokemukset ovat seuraavat:

eka kerralla itse maksoin puvun (morsian oli esittänyt toiveet väreistä, äiti teki ja puvulle on ollut monesti käyttöä myöhemminkin), morsian maksoi mun kampauksen ikään kuin kaasonlahjana.

toka kerralla itse maksoin puvun (edellisen kaasokeikan alaosa uusiokäytössä ja uusi yläosa) ja kampauksen ja morsiusparilta sain lahjaksi korun. Meikin tein molemmilla kerroilla itse.

Mun mielestä jos kyseessä on hyvä, läheinen ystävä voi ihan hyvin itse maksaa omat kustannuksensa, ellei sitten morsiamella ole jotain ihan mahdottomia vaatimuksia puvun ja kampauksen suhteen...

kälyni maksoi kaasonsa kampauksen, mutta minun kampaustani ei maksettu kun olin kaaso. ihan saa tehdä niin kuin tykkää. toiset kiittää tehdystä työstä toiset ei.

Morsian maksaa, jos haluaa päättää, mitä kaasolla on päällään ja päässään. Jos kaaso saa itse valita, miten laittautuu, niin kustannukset kokonaan hänelle. Näin tekisin minä. =)

Mulla on kesällä häät, ja suhteillani kaaso saa mieleisensä vuokrapuvun vaan pesukulujen hintaan. Väri häiden teeman mukainen, mut on hiukan valinnanvaraa että kumpi väreistä.
Ajattelin kyllä et voisin korun ostaa kaasonlahjaksi. :)

Hääkustannukset on valtavat, meille kun on isot häät tulossa, MOLEMPIEN TOIVOMUKSESTA. Mielestäni ei missään nimessä saa kritisoida toisen valintaa. Jos toiset haluavat ottaa lainan häitä varten, niin sitten ottavat. Kyse on parin omasta päivästä, jokainen pari siis pitäköön sellaiset häät kuin itse tahtoo. Oli se sitten maistraatissa tai kullanhohtoisessa gaalahuoneessa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Frank:
Kahdesti kaasona olleena kokemukset ovat seuraavat:

eka kerralla itse maksoin puvun (morsian oli esittänyt toiveet väreistä, äiti teki ja puvulle on ollut monesti käyttöä myöhemminkin), morsian maksoi mun kampauksen ikään kuin kaasonlahjana.

toka kerralla itse maksoin puvun (edellisen kaasokeikan alaosa uusiokäytössä ja uusi yläosa) ja kampauksen ja morsiusparilta sain lahjaksi korun. Meikin tein molemmilla kerroilla itse.

Mun mielestä jos kyseessä on hyvä, läheinen ystävä voi ihan hyvin itse maksaa omat kustannuksensa, ellei sitten morsiamella ole jotain ihan mahdottomia vaatimuksia puvun ja kampauksen suhteen...

No voi olla että morsian on vaativainen kaasonkin ulkonäön suhteen... Tuntuu vaan niin hullulta että hän ajattelee lähinnä vaan itseään ja omia pukuja yms. Kertaakaan ei ole maininnut lasten tai sulhasen asuista tms. Kuulostaa ihan kuin nämä olisivat vaan hänen häät, yksin hänen, sulhasta tarvitaan vaan että saa itselleen täydellisen päivän...

Oli hän sanonut tulevalle anopillekin että muista varata kampaaja ajoissa. Tämä anoppi oli ihan hölmistyneenä että eikö hän voi itse kampausta laittaa?! (osaa kyllä laittaa itse hiukset nätisti)

Pitäsköhän kysellä itekkin kampaus, meikki ja asuvihjeet morsiammelta ettei käännytetä ovelta pois jos ei ole tarpeeksi vaivaa nähnyt..

Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Mulla on kesällä häät, ja suhteillani kaaso saa mieleisensä vuokrapuvun vaan pesukulujen hintaan. Väri häiden teeman mukainen, mut on hiukan valinnanvaraa että kumpi väreistä.
Ajattelin kyllä et voisin korun ostaa kaasonlahjaksi. :)

Hääkustannukset on valtavat, meille kun on isot häät tulossa, MOLEMPIEN TOIVOMUKSESTA. Mielestäni ei missään nimessä saa kritisoida toisen valintaa. Jos toiset haluavat ottaa lainan häitä varten, niin sitten ottavat. Kyse on parin omasta päivästä, jokainen pari siis pitäköön sellaiset häät kuin itse tahtoo. Oli se sitten maistraatissa tai kullanhohtoisessa gaalahuoneessa. :)

Ei se mulle tosiaan kuulu paljonko rahaa laittavat eikä edes kiinnosta. Mutta kun sulhanen on ihan surkeana kun morsian summista puhelee, hyvin huomaa että toiselle olisi riittänyt vähän pienemmätkin juhlat mutta toiselle ei tunnu riittävän mikään...

Mä ostin mun kaasolle erillisen kaason lahjan, samoin sulhanen osti bestmanilleen bestmanin lahjan. Molemmille n. 50 erkin arvoiset jutut, vaikkakaan se hinta ei ollut se pääasia vaan se, että haluttiin ostaa niille just ne jutut. (tosin sit, kun tuo bestmanin lahja valkkautui ensin, enhän mä kaasolleni ainakaan mitään halvempaa osannut valkata.. :xmas: )

Kaaso maksoi muut omat kulunsa itse (puvun, kampauksen ja mitä nyt halusikaan).

Samoin oli, kun itse olin kaasona. Itse maksoin oman kampaukseni ja meikin. Sain morsiamelta kaason lahjan, jonka rahallista arvoa en tiedä, mutta joka jälkikäteen on ollut erittäin tarpeellinen ja jolla on suuri tunne- ja muistoarvo. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei se mulle tosiaan kuulu paljonko rahaa laittavat eikä edes kiinnosta. Mutta kun sulhanen on ihan surkeana kun morsian summista puhelee, hyvin huomaa että toiselle olisi riittänyt vähän pienemmätkin juhlat mutta toiselle ei tunnu riittävän mikään...

Jos sulhanen on asiasta eri mieltä kuin morsian, muttei saa sanaa suustaan, se on sulhasen häpeä. Oletettavasti naimisiin mennessä ollaan aikuisia.

Joten turhaa surkuttelet sulhaspolon kohtaloa. B)

Kylläpä ihmiset saa paljon oheistoimintaa liitettyä siihen "tahdon" sanomiseen.
Meillä oli tosi kivat juhlat, bestmania tai kaasoa ei pyydetty. Miehen paras kaveri änkesi autokuskiksi, kun ei kuulemma sovi, että vaimo kuskaa tuoretta miestään (jolla ei ajokorttia).

Siis 60 vierasta, ylitsepursuava lounaspöytä alkoineen (viinit saatiin lahjaksi), uudet vaatteet molemmilla ja lasku oli 2000 e koko lystistä. Aikaa meni suunnitteluun ja toteutukseen ehkä viikko kokopäivätyötä.

minä maksoin kaason kampauksen ja meikin. harmittaa kyllä koko kaaso. Ei ole kuulunut häiden jälkeen enää hänestä mitään (aikaa 3v) vaikka kaikki maksoin ja annoin lahjan ja vein syömään jne. suuttui jostakin enkä tiedä edes mistä.

Ainahan on ikävää jos morsian on tommonen ns. bridezilla. Ei oo reilua sulhasta kohtaan. Mut ei auta tuomita, toivottavasti ei naikkonen aja pariskuntaa perikatoon :(

Oonko mä ainoa, joka on eri mieltä? :D ...eiköhän se sulhanen ole tilanteessa ihan omasta tahdostaan ja morsiamensakin luonteen tuntenut jo ennen kosintaa.

...jos ei ole... sittenkin se on vaan oma häpeänsä. Ja aikuinen voi aina voi sanoa ei, jos ei asian halua jotenkin menevän (ainakin jos on kyse semmoisista asioista kuin oma talous). =)

Ainahan on ikävää jos morsian on tommonen ns. bridezilla. Ei oo reilua sulhasta kohtaan. Mut ei auta tuomita, toivottavasti ei naikkonen aja pariskuntaa perikatoon :(

Just tuolta se vaikuttaa...

On muutenkin hirvee tuhlari nykyään, koko ajan tilailee ellokselta ja h&m:ltä yms. paketteja ja ostellee 200 euron hameita itelleen... Tulot ei kuitenkaan kummosetkaan ole kummallakaan, tiedä sitten vinkuuko luottokortti. Sulhanen taas on aina ollut todella tarkka raha-asioissa joten kirpasee varmaan ja kovaa...

Mutta joo, eihän se mulle kuulu, omatpahan ovat rahansa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:

Oonko mä ainoa, joka on eri mieltä? :D ...eiköhän se sulhanen ole tilanteessa ihan omasta tahdostaan ja morsiamensakin luonteen tuntenut jo ennen kosintaa.

...jos ei ole... sittenkin se on vaan oma häpeänsä. Ja aikuinen voi aina voi sanoa ei, jos ei asian halua jotenkin menevän (ainakin jos on kyse semmoisista asioista kuin oma talous). =)

Pitää vielä mainita ettei morsian ennen ole ollut tuollainen. Häistä on nyt touhuttu jo reilu vuosi ja loppukesällä ovat häät. Tässä on nyt käynyt niin että nälkä on kasvanut syödessä ja pahasti...

En mäkään kyllä tajua tollasta rahankäyttöä. Kukin tietysti tavallaan..

Me yritettiin päästä mahd edullisesti häistä, ei tullut mieleenkään ostaa mitään kallista pukua tai siihen sopivaa korua. 7000 euroa meni silti, suurin osa pitopalveluun.

Alkup kysymykseen: me maksettiin kyllä bestmanin vuokrapuku, puolet kaason puvusta (osti omaksi) ja lisäksi kaason meikki/kampaus ja bestmanin "kampaus". Kävi se maksaminen kätevästi kun oltiin kaikki yhtäaikaa siellä kampaajalla.