Hae Anna.fi-sivustolta

Haju-ja makuaisti poissa ????

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Hätä on, 06.05.2009.

1. Akuli Vierailija

Siis yhä on haju- ja makuaisti kadoksissa. Lääkäri määräsi nasonexia ja sanoi sen pienentävän polyyppejä. Ei ole toistaiseksi auttanut. Inhottavana lisäoireena on tullut palaneen popcornin käry nenässä, jonka lähde ei ole pään ulkopuolella... Odottelen pääsyä korva/nenä/kurkkulääkärille.

2. Axu Vierailija

Flunssa alkoi totaalisesti 24.2.11 ja kesti kuukauden. Sain tod. vahvan lääkekuurin, jonka toinen lääkäri sitten vaihtoi miedompaan, kun sydän alkoi tykyttää lääkkeen vimakkuudesta. Nyt kohta kahden kuukauden kuluttua en haista enkä maista mitään. Ruuanlaitto on tarkkaa, kun ruoka-aineiden tuoreus, maku, suolaisuus ja imelyys pitää tarkistuttaa lähimmäisiltä. Vaarana voi olla myös pilaantuneen ruuan syöminen. Myös oma puhtaus, hengityksen raikkaus, hienhaju yms. on paljon tarkemmin huomioitava, kun ei ole normaalia omaa hajukontrollia.
    Ostin A-vitamiinitippoja, joita laitan nyt sieraimiin toivossa, että se asiaa auttaisi. Hartaasti sitä vain toivoo, ettei tämä ole oire jostakin paljon pahemmasta. Aion tästä kyllä hakeutua lääkäriin.

3. ASD Vierailija

Itselläni hajuaisti on ollut hyvin heikkoa jo monta vuotta. Nyt se on kuitenkin voimistunut hyvin paljon kun olin syönyt viikon Helipak-T antibioottikuurin. On suorastaan hämmentävää miten pajon hajuja maailmassa on! Myös krooninen nuhani on nyt poissa. Kuurin tarkoitus oli ollut häätää helikobakteeria mahasta ja suolistosta, mutta se on ilmeisesti tappanut muitakin pöpöjä.

4. Juissi Vierailija

Minulla oli kauhea flunssa tuossa 2 kuukautta sitten kesti varmaan 2 viikkoa ja todettiin poskiontelotulehdus. Silloin lähti haju ja makuaisti totaalisesti pois pariksi päivää mutta alkoi palautumaan pikku hiljaa kun antibiootti kuurin söin. Sitten oli 2 viikkoa ainaki ihan normaalia kunnes hajuaisti alkoi heiketä. Nyt on käyty lääkärissä muutamaan otteeseen ja lääkäri sanonut että limakalvot olisi tulehtuneet ja söin tuossa yhden antibiootti kuurin 2 viikkoa sitten jonka aikana hajuaisti vähäsen parani mutta kuurin jälkeen taas on aika olematon hajuaisti. Röntgenit on otettu ja sanoi ettei näkyny mitään ihmeellistä niissä kuvissa ja sitten nenään se on katsonut vaan jollain valolla ja sanonut että tulehdusta ois vielä. Lääkärillä kävin viimeksi viime viikolla ja määräsi rhinocort aqua suihketta nenään ja lähetteen korvapoliklinikalle. Nyt oli viikonlopun aikana hajuaisti jälleen vähän parempi ja ruokakin maistui mutta jälleen tänä aamuna ihmettelin ku ei haista juuri mitään. Joku saippua haisee vähäsen jne. Väillä saattanut hajuaisti vähän parantua mutta se on sitten kestänyt justiinsa pari päivää ja taas muuttunut erittäin heikoksi. Nyt vaan toivoa että pääsee pian sinne jatko tutkimuksiin ja että jotain olisi tehtävissä että saisi hajuaistin takaisin normaaliksi.

5. hemyli Vierailija

tässä teille lisää uusi kohtalon toveri flunssa alkoi kohta viikko sitten ja nyt jo vienyt mukanaan puolet kuulosta,haju aistin kokonaan ja samoten makuaistin,ainut ilo mun elämässä oli syöminen ja musiikin kuuntelu,nyt en edes maista mitään sama vaikka söisin pahvia en sitäkään maistais, musiikki pauhaa vaan kovalla kun en kuule mitään..toivottavasti tämä nyt loppuis pian,niin pääsis taas nauttimaan normaalisti musiikista ja etenki syömisestä!!! :D tää alkaa ottaa jo hermoille :D

6. Juissi Vierailija

Päivitetääs tietoa itekki. Tänään kävin Sairaalassa korva, kurkku ja nenä lääkärillä. Katsoi nenään sillä otsa lampulla ja kurkun kautta jollain pienellä peilillä. Ei kuulemma ainakaan ollut polyyppeja. Sanoi vaan sitten että voi mennä 6kk - 1vuosi että aistit palaa normaaliksi tai ainakin osittain. Nyt oli tässä muutaman päivän jakso ku oli haistanu vähän paremmin joten hajutesti meni suht ok paria en tunnistanu mitä nenän eteen laitettiin ja lääkärin jälkeen keskustassa pyöriessäni haistoin yllättävän hyvin hajuja mutta sitten illemmalla menny taas huonommaks joten haistan tosi huonosti. Joten tosi outoa tämä kun välillä sattuu tosiaan että haistaa jotai päiviä paremmin sit taas tositosi huonosti. En sitten tiedä voiko tässä enää muuta tehdä kun odotella ja nasonexia sanoi että voi testaa jos haluaa. Kuulemma jos flunssa kun ollut virus vaurioittanu noita haju juttuja niin voi mennä sen takia tuo vuosikin että alkaisi parantumista näkyä.

7. 66-vuotias Vierailija

En olisi uskonut todeksi ellei ittelle olisi sattunut.

Viime syksyllä alkoi erikoinen yskiminen varsinkin öisin. Nuha ei pahemmin vuotanut eikä kuumetta ollut. Onneksi jouluksi katosi.

Kolme viikkoa sitten alkoi taas raju yöyskintä, ei eräänäkään yönä kymmentäkään minuuttia saanut nukkua. No sitten alkoi nenävuoto, ensin verta ja sitten vettä. Kuumetta 38,8 ja yskä jatkui.
    Pari aspiriiniä otin, helpotti hieman. MUTTA sitten hävisi maku. Mieliruoka maistui muutaman päivän pahvilta. Kokeilin anjovis kalaa. Ei maistunut sekään muulta kuin suolalta.

Nyt periaatteessa on tilanne helpottunut jollei lasketa lihaskipuja jotka lie seurausta yskimisestä.

Lääkärillä kävin muttei antanut antibioottia. Seuraava käynti ensi viikolla kunhan saan linimentin korviin jotka pitää avata mahdollisen tulehduksen havaitsemiseksi.

8. Hajuton Vierailija

Minulla lähes sama tarina. Pahan siitepölyallergiakesän jäljiltä limakalvot jäivät turvoksiin ja minulla todettiin kaksi poskiontelontulehdusta peräjälkeen elokuun tienoilla. Sain kaikenmaailman lääkityksiä antibiooteista ja nasonexeistä nenäkannuihin. Tulehdus poistui kuitenkin vasta kun lääkäri päätti lopettaa kaiken lääkityksen. Tämän kaiken keskellä hajuaisti heikkeni ja lopulta katosi kokonaan. Silloin tällöin tunnelin päästä näkyi valoa, kun joinain päivinä saattoi haistaa jotakin, mutta aina tilanne palasi huonompaan seuraavana päivänä. Lääkärin mukaan nasolinin käyttö ja nasonexin kaltaiset kortisonit voivat itsessään vahingoittaa hajuaistia.

Nyt hajuasitini on ollut kateissa 6kk, eikä enää edes tule niitä valon pilkahduksia, että joskus haistaisi jotain. Usein koen noita ihan samanlaisia "mielikuvitushajuja" joista edellinen kirjoitti.

Olen käynyt vaivan takia nyt 6 kertaa lääkärissä, jossa lähinnä kohautellaan olkia. Nyt seitsemäs kerta edessä, ehdotin itse allergiatestejä, mutta toivo on kyllä jo menetetty...

Olisi hienoa kuulla, onko jollain palautunut hajuaisti vastaavassa tilanteessa ja miten? En voi uskoa, etteikö tähän olisi joku parannuskeino, se vain pitäisi löytää!

9. Hajuton Vierailija

Nyt hajuaistin menetyksestä on noin 7 kk ja hajuaistini on viimeviikkoinna osoittanut palautumisen merkkejä. Ajattelin palata kertomaan tänne, jotta joku samankaltaisessa tilanteessa oleva voisi saada pientä lohtua tilanteeseensa.

Aluksi saatoin aistia hyvin voimakkaat tuoksut, kuten kahvin, vaikken ollut ihan varma, haistanko oikeasti jotain. Nyt noin viikon parin jälkeen haistan jo selvästi tuoksuja ja ruokakin maistuu taas joltakin. En osaa yhtään sanoa, kuinka hyvin hajuaisti palautuu, mutta alku on ainakin lupaava. :)

Aloitin noin kuukausi sitten radikaalin C- ja D-vitamiinien syönnin. Syön siis monin kertaisia annoksia suomalaisiin suosituksiin nähden ja idean sain kälyltäni, joka opiskelee eläinlääkäriksi. Uskon itse, että tällä on ollut jotain tekemistä hajuaistin palautumisen kanssa. Suosittelen!

10. Tanita Vierailija

Minulla alkoi flunssa 2,5 viikkoa sitten ja se on ollut kamalaa, 5 päivää sitten lähti maku- ja hajuaisti ihan kokonaan, ja olen tosiaan vaan syönyt kaurapuuroa.. On kauheata katsella vierestä kun perhe syö hyviä ruokia ja jälkkäreitä, masentavaa.. Toivon että tämä ei kestä kauaa, lähtikö oireesi kuinka nopsaan pois??

11. löyhkä Vierailija

Huomasin muutoksia hajuaistissani syyskuussa 2013. Epäilin niiden liittyvän flunssaan ja alkavaan syysmasennukseen. Olo oli muutenkin todella voimaton. Hakeuduin terveyskeskuksen omalääkärille ja hän ohjasi yleistutkimuksiin ja sitten lopuksi mielenterveyspuolelle... Seuraava lääkäri määräsi puhelinkeskustelun perusteella nenähuuhtelua ja antibiottia. Lokakuun alussa en voinut syödä tai juoda mitään en voinut oleskella paikoissa joissa oli hajuja. Viileä ulkoilma ja pelkkä vesi olivat ainoat asiat joita pystyin nauttimaan. Muutos oli nopea ja todella radikaali. Yleislääkärit väheksyivät vaivaa eikä asioita tutkittu. Painoin syyskuussa 72 kg ja lokakuun alussa 63 kg. Vaadin erikoislääkäri aikaa tk lääkäriltä ja jonotin 3vk nenä ja korvalääkärille. Paino putosi 57,5kg. Nenälääkäri totesi röntgen kuvista nenään edes vilkaisematta että limakalvot ovat joko turvonneet tai karstaiset. Jatkat nenäkannun käyttöä ja nenäsumutetta. Antibiootista sain aiemmin voimakkaan allergisen reaktion. Kysyin mitä mieltä hän on minun ravinnonsaannista niin hän totesi että se on sun oma ongelmasi. Kysyin kuinka kauan vaiva mahdollisesti jatkuu?? 2vk tai 5kk tai loppuelämän oli erikoislääkärin vastaus. Lopuksi kun mulla hiukan palohermot hän määräsi kortisoni kuurin tabletteina ja sumutteena. Nyt on joulu ohi. Kaikki lääkärien konstit on koitettu. Mielenterveyslääkärini määräsi pään tt kuvauksen eikä kasvaimiakaan löytynyt. LÄHES TULKOON KAIKKI MAAILMAN HAJUT HAISEVAT MINULLE SAMALTA PASKALTA PALANEELTA KINKKURASVALTA. Esim. hammastahna, saippuat, bensa, diesel,savu,kahvi,tupakka, kaikki lämpimät ruuat, juustot,viinit, lonkerot, oluet, pakokaasu, ym.ym. lista on loputon. Aluksi pakkosyöminen sai aikaan välittömän oksennuksen ja vatsalaukku tuhjentyi myös vedestä mitä olin juonut. Pahimpina aikoina ruuminlämpöni putosi ulkonaollessa niin etten voinut olla ulkona.Jatkuva kylmä. Pikkuhiljaa pakotin itseni sietämään pahaa hajua ja nyt syön jo monenlaista. Silti vaiva on yhtä helvettiä. Kotona on nyt 28-30 astetta lämmintä. Paino on vakiintunut 60 kg ja kun oikein suunnittelen voin syödä ja saada ravintoa myös muualta kuin kotoa. Tärkein ravinnonlähde on ollut hedelmäpommi jugurtti ja mysli, proteiini juomat ja tietyt suklaat ja salmiakit. Oluttakin olen juonut vaikka se maistuukin pahalle, sillä kun on kaksi vaikutustapaa. 2014 alkaa aikamoisessa epätietoisuudessa. Ja se onkin syy miksi päätin kirjoittaa oman juttuni. MIKSI LÄÄKÄRIT EI OTA VAKAVASTI NÄITÄ HAJUAISTI ONGELMIA?

12. sairastuin Vierailija

Sairastuin flunssaan pahimpana sikainfluenssakaudella loppuvuodesta 2009-alkuvuodesta 2010. Olin ottanut sikainfluenssarokotteen, mutta en tehostetta siihen. Sairastuin silti, en tiedä oliko sikaflunssa vai tavallinen flunssa. Sairastuttua sain korkean kuumeen ja puhekyky lähti täysin, ääntä siis ei lähtenyt vähään aikaan ollenkaan tosin se kyllä sitten palautu. Flunssan jälkeen en maistanut enkä haistanut enää mitään. Kyllä, en maistanut edes kitkerämpiä sitrushedelmiä, en suklaata, en kahvia, en yhtään mitään. En myöskään haistanut tupakkaa, voimakkaita hajuvesiä, en yhtään mitään. Lääkäri ei ottanut tätä todesta vaan huvittuneena piti minua lähinnä mielenterveysongelmaisena. Haju- ja makuaisti pikku hiljaa kuitenkin palautuivat ja vuoden meni ennen kuin maistoin ja haistoin normaalisti. Ensin maistoin lohen, pikkuhiljaa tuli muita makuja. Loistava päivä oli kun maistoin lasagnen, kahvin ja suklaan. Tunsin tervehtyneeni kun haistoin pitkästä aikaa tupakansavun.

Haju- ja makuaistin pois menemiseen itselläni oli monta syytä, joista en osaa sanoa, mikä se todellinen syy oli. Yksi oli flunssa, toisekseen olin täräyttänyt takaraivoni vahingossa seinään kolmanneksi olin jo vuosia ollut väsynyt ja nukkunut liian vähän ja kun sairastuin olin täysin burn out (krooninen väsymysoireyhtymä sopisi tähän parhaiten) ja sen lisäksi olin allergisoivassa työssä, missä altistuin kemikaaleille ja pölylle sekä kotoa löytyi hometta pesukoneesta. Pelkästään jo homekin riittäisi syyksi. Jäin pois allergisoivasta työstä, nukuin hieman enemmän ja asteittain haju- ja makuaisti palasivat.

Pointtini on, että lääkärit eivät välttämättä ota asiaa kovin todesta tai vähättelevät asiaa. Taustallahan saattaa olla oikeasti myös vakavempia sairauksia.

13. Miesvain Vierailija

Olen 40v mies.
    En ole sairastellut paljoa viimeisen vuoden aikana. Maku- ja hajuaisti ovat kadonneet nopeasti viimeisen 6kk aikana viimeisen 2 viikonaikana jopa täysin poikani kysyi etkö haista mitään kun laitoin moottoria ja liimasin tiivisteitä. Päättelen että teen ajatuksen kanssa koska tämä ei enää ole hyvä asia en voi tuntea hajuja koska työssäni käytän liimoja ja kaasuja pitäisi kyetä eroittamaan hajut toisistaan ja varoa myöskin niitä. Joudun kysymään pojaltani onko sopivasti maustettu ruoka kun teen ruokaa.

14. janette 13 Vierailija

mulla on ollut funssa noin kaksi viikoa ja en maista enkä haista mitään voiko nämä aistiti enään ikinä palaatuo ja olen 13v tyttö:cry::cry:

15. vierailija Vierailija

Minulla ollut flunssaa jo kolmisen viikkoa ja antibiootti kuuri, sen loputtua tuli oireet takaisin. Maku ja hajuaisti hävisi viikko sitten. Nyt syönnyt astman takia kortisonia, joka helpottanut ainakin hengitys oireihin, odotin auttavan myös aistien palautumiseen, mutta tuloksetta. Ostin sinkkiä apteekista, ottanut vasta kaksi päivää, se pitäisi auttaa ainakin yleiskunnon kohentumiseen. Kaverilla oli ollut sama ongelma, hänelle palautui noin 2 viikon päästä, eli jotain toivetta sain. Nyt ainakin yrittänyt syödä väkisin, ettei ihan huonoon kuntoon menisi. On todella raju tauti ollut!

16. vierailija Vierailija

Minä menetin todennäköisesti antibioottien vuoksi hajuaistini kokonaan.3 vrk:n kuuri ja 2 vrk syötyäni ,ei vaikutusta, muuta kuin hajuaisti lähti!!!Tästä on nyt yli 1 vuosi aikaa.Lääkärissä käyty ja ei polyyppejä, ei mitään fyysistä vikaa! Tuoreen valkosipulin,neilikat, paistetun voin tuoksut aistin, siinä kaikki! Kielessä olevat makea, hapan ja suolainen toimivat, tottakai. Olen myös menettänyt toivoni.Elämä on aivan syvältä ja vaikeaa.Ruoanlaitto on mututuntumalla.

17. vierailija Vierailija

692

18. vierailija Vierailija

19. vierailija Vierailija

Kyl se yleensä palaa, ohan se koettukin jo, kyl se pahan flunssan volumesta sanoo, yleensä flunssa on pahimmillaan sillon kun katoo makuaisti ja makuaisti, aina ne on itellä palannu, si on jossain tulehdus tai sanoo vaan flunssan volumesta, sehän voi olla merkki että flunssa on pahimmillaan mut sitä nopeemmin se menee ohikin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri