Hajustamaton pesuaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pyykkäri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pyykkäri"

Vieras
Meillä on pitkään käytetty hajustamatonta ja allergiatestattua pyykinpesuainetta, mutta olen huomannut että sillä pestyt vaatteet alkavat nopeasti käytössä haista hielle ja muutenkin epämiellyttävälle. Testasin nyt hajustettua pesuainetta, ja sillä pestyt vaatteet pysyvät käytössä pidempään raikkaamman tuoksuisina. Vai peittääkö se hajusteen tuoksu sitten jonkin verran niitä muita hajuja? Siis esim. urheiluvaatteista ei tuntunut hienhaju lähtevän hajustamattomalla. Kuvittelenko vaan, vai voiko tämä pitää paikkansa?

Itsekin olen huomannut tavallisella hajustamattomalla pesuaineella pestyllä pyykillä ns. tunkkaisen hajun, joka tulee aika pian eka käytön jälkeen. Pesupähkinöillä ongelmaa ei ole, ja vaatteet pysyvät mielestäni raikkaampina (ja tuoksuttomina, kun vertaa hajustetulla pyykinpesuaineella pestyihin). Pähkinät ovat myös allergiaystävällisiä.

[QUOTE="iivi";22101907]Itsekin olen huomannut tavallisella hajustamattomalla pesuaineella pestyllä pyykillä ns. tunkkaisen hajun, joka tulee aika pian eka käytön jälkeen. Pesupähkinöillä ongelmaa ei ole, ja vaatteet pysyvät mielestäni raikkaampina (ja tuoksuttomina, kun vertaa hajustetulla pyykinpesuaineella pestyihin). Pähkinät ovat myös allergiaystävällisiä.[/QUOTE]

Meillä joskus pestiin pesupähkinöillä, mutta ne värjäsivät valkopyykin harmaaksi ja sitten pienten lasten vaatepyykin kanssa on se ongelma, että tahrat pitää erikseen tosi hyvin käsitellä jos meinaa saada ne lähtemään. Vaivattomuuden ja nopeuden vuoksi siirryin takaisin tavallisiin pesuaineisiin. Mielelläni pesisin hajustamattomalla, koska en erityisemmin halua pyykin=koko kämpän tuoksuvan pesuaineelle, mutta tuo pinttynyt hienhaju on jokseenkin ärsyttävä ongelma myös.

Ekologisilla Ole Hyvä pesuainella lähtee allergiaystävällisesti liat, jättäen eteerisen eucalyptysöljyn tuoksun. Ole Hyvää saa ainakin useimmista verkkotavarataloista, ruohonjuuresta ja Lasten Vintistä.
Pesuaineilla myös uudelleentäyttöastiat, suosittelen!

Lumme pesuainetta saa miedosti hajustettuna. Tuoksuu varmaan vähemmän kuin joku perus ariel. En ole kyllä itse kokeillut. Ja Ecoverillä taitaa myös olla joku vastaava, mutta ne on vissiin kalliimpia.

Itse ollen havainnut sellaisen jutun, että jos hajustetulla pestyjä vaatteita alkaa pesemään hajustamattomalla, niin siinä on välivaihe. Vaatteet eivät enää tuoksu kunnolla hajusteilta, vaan niissä on sellainen "vanhan pesuaineen haju", joka puuttuu aina hajustamattomalla pestystä raikkaantuoksuisesta pyykistä. Kestää useamman pesun ennen kuin se häviää.

Tavallinen Serto on käytännössä hajusteeton (myös zeoliititon) ja siihen meillä on siirrytty kokonaan. Ennen pestiin kaikki hajusteettomilla ja zeoliitista tulee lapselle ihottumaa. Tuo Serto on erittäin hyvä ja edullinen valinta eikä kuvaamasi kaltaista ongelmaa ole.

Yhteistyössä