Hakusessa lääkäri, joka on erikoistunut sekä kilpirauhasongelmiin että lapsettomuuteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja macy gray
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

macy gray

Aktiivinen jäsen
14.05.2007
3 564
1
36
Tietäisikö joku (hyvää) lääkäriä, joka on erikoistunut sekä kilpirauhasongelmiin että lapsettomuuteen? Sillä ei ole merkitystä missä lääkäri pitää vastaanottoja, joten koko maan lääkärit huomioidaan.

Tilanteeni on sellainen, että keväällä todettiin piilevä / alkava kilpirauhasen vajaatoiminta, johon sain lääkityksen. Olemme lapsettomuushoidoissa pco:n takia ja nyt haluaisin tietää kuinka paljon vajaatoimintani raskautumiseen vaikuttaa. Hoitava lääkäri ei tunne lapsettomuushoitoja eikä polin lääkärit kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutuksia. Haluaisin molempiin asioihin perehtyneen mielipiteen voidaksemme tehdä varmasti oikean ratkaisun jatkon osalta.

Olisin suuresti kiitollinen myös kokemuksista vastaavassa tilanteessa. Miten ongelmaa on hoidettu ja millaisiin tuloksiin on päädytty. Oletteko lopulta saaneet lapsen ja minkä aikaa onnistumiseen on mennyt?

Mä menin epämääräisten oiretteni takia töölön mehiläiseen lääkäri Antti Virkamäelle joka on tosi hyvä ja asiansa osaava,sain koelääkityksen tyroksiinia koska epäiltiin olevan aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.
2.ivf tuli plussa mutta meni kesken jonka jälkeen otetuissa verikokeissa t4v oli laskenut 9 (ennen raskautta 13 ) ja tämä EHKÄ saattoi aiheuttaa keskenmenon.

Itse halusin koelääkityksen mutta oma lapsettomuuslääkäri ei.
Ja 3.ivf taas tärppäsi ja se raskaus meni hyvin loppuun asti.

Esim. Helsingissä lääkäri Tuija Foundila felicitaksesta on sekä lapsettomuuslääkäri että erikoistunut kilppareihin.

Mutta mulla oli hyvin epäselvää tuo oireet sekä verikokeiden tulokset mutta luulen että tyroksiini on auttanut vaikkei siitä selvää näyttöä voidakkaan antaa.Varsinkin rv 8-9 jotka on kaikkein kriittisemmät viikot koska kaikki tärkeät elimet rupeaa muodostumaan ja jos on piilevää/hoitamatonta ongelmaa kilpparissa niin se voi vaikuttaa...meillä meni edellinen juuri kesken rv8+

Kovasti tsemppiä ja uskoa jaksamiseen.

Viimeksi muokattu:
Simpukan sivuila joskus bongasin nimen Leo Niskanen, joka toimii Kuopion Mehiläisessä. Itse en ole siellä käynyt, joten en osaa sanoa.

Jokos MG olet tutkaillut kilpirauhasfoorumia? Sieltä varmasti löytyisi lisää suosituksia.

Tänään juuri luin yhden tarinan, missä naisella oli todettu pco, mikä oli hävinnyt oikean kilpirauhaslääkityksen myötä.

Tsemppiä etsintöihin!

shenda81 > Kiitos vastauksesta ja lääkärin nimen maininnasta! Pahoittelut keskenmenoista ja onnittelut onnistuneesta raskaudesta! Rohkaisevaa kuulla, että onnistuakin voi. Mulla koelääkityksen myötä käväisi normaali energiataso ja raja-arvojen sisällä olleet arvot lähti paranemaan. Nyt annos on tuplattu ja kuusi viikkoa mennyt, mutta olo ei ole normaali. Oireilu jatkuu, joskin jaksaminen on parempaa kuin lähtötilanteessa. Polilla tätä huoltani ei otettu tosissaan ja olivat sitä mieltä, että arvot ovat riittävän hyvät. Mietin kuitenkin itse kuinka suuri vaikutus tuolla kilpirauhasen laiskalla toiminnalla on ovulaatiohäiriööni ja siihen, että muutaman kerran alkanut raskaus on aina jäänyt kemialliseksi. Miehessä ei ole vikaa ja kierto pelaa lääkeavusteisesti. Hoitava lääkärini kilppariasiassa on yksityinen, mutta hänellä ei ole asiantuntemusta lapsettomuuspuoleen. Piti kuitenkin lääkityksen kokeilemista tärkeänä hedelmällisyyteni parantamiseksi ja todistetusti lääkityksestä on ollut ainakin jotain apua. Nyt vain odotellaan, että raskauskin onnistuisi.

Mulla oli ennen lääkitystä tsh 2.36 ja t4v 12.6. Raskautta toivovillahan pitäisi tsh:n olla mieluiten alle 2, mutta polilla rajana pidetään arvoa 2.5. T4v:n arvoa ei polilla pidetä oleellisena, mutta minusta alakanttiin oleva arvo kertoo ongelmasta. Tavoite on saada tsh laskemaan alle yhden ja t4v nousemaan välille 16-18. Koelääkityksen jälkeisessä kontrollissa arvot olivat 1.5 ja 13.9, joten parempaan suuntaan ollaan menossa. Tsh onkin jo ok, t4v sen sijaan täytyisi saada korkeammalle. Jos alhainen t4v altistaa keskenmenoille, niin ongelmanihan voi olla juurikin siinä, kun kiertojen lääkeavusteisuus ei ole meitä auttanut.

Anastacija > Kiitos myös sinulle! Kilpirauhasfoorumille laitoin myös tämän kysymyksen, mutta en ole vielä saanut vastauksia. Olen koittanut rekisteröityä foorumin käyttäjäksi, mutta ei ole onnistunut. Puuttuu hyväksytty sähköpostiosoite ja palveluntarjoajan tunnus on hukassa. Koitan vielä selailla onko siellä nimiä mainittu jossakin ketjussa. Tuon hoitavan lääkärini mimen löysin juurikin kyseisestä foorumista, mutta häneltä puuttuu se lapsettomuuspuolen osaaminen, jota nyt kaipaan.

Mistä luit mainitsemasi tarinan? Mielenkiintoni heräsi. Pco:ni on todettu ennen kilpirauhasoireilua ja oireillut kauan ennen toteamista, mutta kyllähän niillä joku yhteys silti voi olla. Simpukan sivuihin en olekaan hoksannut vielä tämän asian tiimoilta tutustua. Kiitos vinkistä!

macy gray Ollos hyvä :)

Mullahan on koko ajan ollut tsh tyylin alle 1 ja ongelma just ollut tuo t4v.
Raskauden aikana söin 2tlb 25mikroa ja arvot tais olla rv20 tsh 0.5 ja t4v 18.

Loppuvuodesta 2010 kun yritin syödä 2,5tbl eli 65 mikroa niin rupes kk-kierto huitelemaan about 50kp:ssä joten sovin Virkamiehen kanssa että syön vaan yhtä tbl eli 25mikroa.
Kun mainitsin tuosta alhaisesta t4v:stä eli mulla koko ajan 12-13 niin sanoi että se on vaan mulle ominainen arvo.
Nyt olen ollut ilman lääkitystä ja pitäis käydä mittauttamassa että mitäpä näyttää.

Ja nyt haaveilen pikkukolmosesta mutta taitaa helvetti jäätyä ennenkuin tulen luomusti raskaaksi.
Miehen kanssa sovittiin että yksi hoito vielä joskus lähitulevaisuudessa mutta sitten saa riittää.
Ja coktailina ainakin miniasperiini,kortisooni ja tyroksiini.

Kilpirauhasfoorumilta minäkin avun sain.Otin sinne sähköpostiksi gmailin.Ja sieltä saa hyvää tietoa esim. lääkäreistä.

Viimeksi muokattu:
shenda81 > Mulla oli koelääkitys 2*25mikrog aamuisin ja sitten tuplattiin. Tuo 25 mikroinen tabletti jouduttiin laktoosin takia vaihtamaan 0.1mg tablettiin ja sitä pystyn käyttämään. Teho vain ei oireilun osalta ole toivotun lainen. Ajattelin kysäistä lomien jälkeen josko voisin vaihtaa pois tästä synteettisestä, sillä luonnollisessa ei laktoosia ole ja se on kuulemma tehokkaampi poistamaan noita oireitakin. Perusteet erityisluvalle luulisi olevan ja ihmettelen miksi lääkäri ei alun perinkin määrännyt laktoositonta lääkettä, kun en sitä yhtään siedä. Vaikuttaahan se imeytymiseenkin vaikka kuinka popsin lääkkeen kanssa laktaasientsyymiä ja lievennän sillä laktoosivaivoja.

Voiko liikatoiminnalle humpsahtaminen aiheuttaa kierron pitenemisen? Mulla kun on kiertohäiriöitä ollut ihan pco:nkin takia, niin en ekana kilpparia syyksi epäile. JOtenkin vaan toivoin ja oletin, että olisi hoitojen myötä kroppa päässyt normaalikiertoihin kiinni. Joku nyt kuitenkin viimeisimmän pitensi.

Huomenna jännä päivä, sillä kummallisen tilanteen vuoksi teen raskaustestin. Yhden varmistuksen jo dippasin vuodon loputtua, mutta se oli suht laimeasta päiväpisusta. Nyt yritän saada tujun näytteen aamun ekasta. Jos negaa näyttää ja oireilu jatkuu, niin lääkärin juttusille on varmaankin mentävä. Usko luomuraskauteen on kyllä erittäin minimaalinen, varsinkin kun ne menkat tuli ja meni (vaikkakin hyvin pikaisesti).

Yhteistyössä