Haluaisin imettää, mutta myös totuttaa pulloon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohti

Vieras
Vauva tulossa, ja tällaista mietin. Edellinen vauva ei oppinut koskaan syömään pullosta, edes omaa maitoani. Olihan hyvä imettää, mutta enpä pystynyt vauvavuoden aikana jättämään vauvaa hoitoon juuri ollenkaan. Nyt haluaisin opettaa uuden vauvan syömään pulloa sen verran, että tarvittaessa osaisi. Mietin, että jos ihan alussa annan välillä pulloa, se saattaa häiritä imetyksen lähtemistä käyntiin. Jos aloitan myöhemmin, mitä jos vauva ei enää suostu vaihtamaan tyyliä. Onko neuvoja? Oletteko itse tietoisesti totuttaneet vauvaa pulloon, vaikka olette imettäneet? Vai osaavatko muiden vauvat luonnostaan syödä pulloa, kun sitä saavat...

Meillä oppi syömään pullosta alusta lähtien kun sairaalassa annettiin pari kertaa lisämaitoa. Sairaalan jälkeen jatkettiin pelkällä tissiruokinnalla ja 3 viikon ikäisenä alettiin antamaan maitoa pullosta iltaimetyksen jälkeen.
Ei tullut ikinä ongelmia kummankaan ruokintatavan kanssa ja rinnasta vieroittaminenkin 8 kk iässä onnistui ilman ainoatakaan itkua.

Kaikki vauvat ei vaan huoli pulloa. Mä oon kyllä melkeen heti alkuunsa testannu, että miten pullottelu sujuu ja sitten jättäny vauvan hetkeks isälleen (yhden syötön ajaksi).
Kakkosen kanssa meni aika kauan ennenkun tuli sellanen tilanne, et tarvittiin pulloa, mut ihan hyvin hän osas syödä siitä, vaikka ei oltu harjoteltukaan.
Mutta parilla kaverilla on ollut vauvoja jotka ei ole oppineet - ei vaik minkä ois tehny.

Meillä ainakin on alusta asti hyvin kulkeneet käsikkäin pullo ja tissi. Imuote oli kyllä alusta asti oikea, eli ennen ei kannata pulloa antaa kuin imuote vauvalla rintaan on oikea. Ja osta sellainen pullo, joka mukaileen mahdollisimman paljon rinnan muotoa ja tutti hitaalla virtauksella (esim. Avent).

Esikoinen sai alkuun lisämaitoa sairaalassa, sittemmin pumpattua rintamaitoa ja oppi näin heti pullolle. Rinnalle opettaminen oliskin sitten vaikeampaa kun pieni ei osannut imeä. Vasta viiden viikon iässä imettäminen alkoi sujua niin että voitiin jättää pullo pois. No, myöhemmin ei sitten pulloa huolinutkaan ja sai myöhemmin juoda suoraan nokkamukista.

Kuopuksen kanssa taas haluttiin opettaa myös pullolle. Sairaalassa hänkin sai lisämaitoa, tosin hörpyyttämällä ja vasta kun imetsy oli kunnolla käynnissä, reilu 1kk iässä, alettiin tarjota pulloa ja nopeasti tottui myös siihen. Imetys ei suinkaan kärsinyt vaan neidille kelpasivat molemmat yhtähyvin. Täysimetys jatkui sitten 6kk ja kokonaisimetysaika 1v3kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Pohti:
Vauva tulossa, ja tällaista mietin. Edellinen vauva ei oppinut koskaan syömään pullosta, edes omaa maitoani. Olihan hyvä imettää, mutta enpä pystynyt vauvavuoden aikana jättämään vauvaa hoitoon juuri ollenkaan. Nyt haluaisin opettaa uuden vauvan syömään pulloa sen verran, että tarvittaessa osaisi. Mietin, että jos ihan alussa annan välillä pulloa, se saattaa häiritä imetyksen lähtemistä käyntiin. Jos aloitan myöhemmin, mitä jos vauva ei enää suostu vaihtamaan tyyliä. Onko neuvoja? Oletteko itse tietoisesti totuttaneet vauvaa pulloon, vaikka olette imettäneet? Vai osaavatko muiden vauvat luonnostaan syödä pulloa, kun sitä saavat...

Mulla aivan sama tilanne. Esikoinen ei oppinut pulloa ikinä, vaikka saikin jo laitoksella lisämaitoa.

Musta tuntuu, että kannattaa jo ihan sairaalassa pumpata omaa maitoa pulloon, ja siellä jo ekoja kertoja totuttaa siihen pullotteluunkin. Mitä myöhemmäs se ensi kerta pullolla venyy, niin ehkä vaikeampaa on oppia....

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Musta tuntuu, että kannattaa jo ihan sairaalassa pumpata omaa maitoa pulloon, ja siellä jo ekoja kertoja totuttaa siihen pullotteluunkin. Mitä myöhemmäs se ensi kerta pullolla venyy, niin ehkä vaikeampaa on oppia....

VOi pitää paikkansa joiden vauvojen kohdalla mutta ei meillä toiminut. Yritettiin imetyksen ohella totuttaa tuttipulloon jo sairaalassa mutta ei vauva vaan huolinut sitä misään vaiheessa. 8kk iässä tyttö sitten yhtäkkiä rupesikin juomaan pullosta ja vieroitti itsensä tissiltä. Toivottavasti teillä onnistuu sekä pullottelu että imetys!

moikka, mun eka ei oppinut sylmään pullosta kuin vasta siinä vaiheessa, kun tissi jäi pois (11kk) vahinosta viisastuneena on kakkonen ja kolmonen opetettu HETI pullolle; kakkonen sai puloa jo laitoksella terveydellisitä syistä, kolmonen pulloa ekana iltana kotona. kumpikin on saanut lisämaitoa yhden aterian verran illassa (yleensä aiemmin päivällä lypsettyä äidinmaitoa siis). näin olen voinut iltaisin tehdä muutakin kuin istua sohvalla, ja vauva on saanut vatsan täyteen, ja kun vauva on nukkunut yhden hyvän unipätkän, olen myös minä saanut nukuttua. meillä siis kyseessä ollut todella onnistunut tapa, ei ole häirinnyt maidon tuloa eikä imetysotetta. aivan saman aion tehdä nelosen kanssa joka syntyy toukokuussa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kiitos kaikille vastauksista! Taitaa tosiaan riippua paljolti vauvasta, kuka oppii, kuka ei. Katsotaan kuinka nyt käy!

Muista, että vauvavuosi on kuitenkin lyhyt aika. Kun asennoituu niin, että sen ajan seisoo vaikka päällään, niin se menee oikein mukavasti, vaikka vauvassa kiinni oletkin. Eikä se tarkoita, että istut neljän seinän sisällä silti. Vauvan kanssa pääsee tuulettumaan ja vauvan kasvaessa aina vähän pidemmäksikin ajaksi pääset yksin jonnekin :) Itse en ole pulloon edes halunnut opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:

usein uudelleensynnytäjilla on sairaalassaoloaika suht lyhyt ettei maito siellä ehdi nousta, eli kantsii siis varata pumppu kotiin (vaikka lainaksi ensialkuun.

käytä imettäessä rintakumia :)

tämä ainakin auttoi meillä, tai ainakin luulisin että siinä syy ! tosin jouduin käyttämään rintakumia muustakin syystä.
vauva juo pääasiassa tissimaitoa mutta pullosta maistuu yhtä lailla tarvittaessa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiitos kaikille vastauksista! Taitaa tosiaan riippua paljolti vauvasta, kuka oppii, kuka ei. Katsotaan kuinka nyt käy!

Muista, että vauvavuosi on kuitenkin lyhyt aika. Kun asennoituu niin, että sen ajan seisoo vaikka päällään, niin se menee oikein mukavasti, vaikka vauvassa kiinni oletkin. Eikä se tarkoita, että istut neljän seinän sisällä silti. Vauvan kanssa pääsee tuulettumaan ja vauvan kasvaessa aina vähän pidemmäksikin ajaksi pääset yksin jonnekin :) Itse en ole pulloon edes halunnut opettaa.

Niinhän se menee, mutta on se hyvä että TARVITTAESSA voi jättää hoitoon, pitäähän sitä esim. hammaslääkärissä käydä joskus.

Niinhän se menee, mutta on se hyvä että TARVITTAESSA voi jättää hoitoon, pitäähän sitä esim. hammaslääkärissä käydä joskus.

Itselläni on aina ollut vauva mukana joka paikassa (jopa gynellä, kun se ei siitä mitään ymmärrä ) ja hyvin on mennyt niinkin =)

Itse antaisin sellaisen neuvon, että TARVITTAESSA vauvaa voi hörpyttää jos pitää päästä hammaslääkäriin tms.

Meillä tilanne se, että maitoni nousi vasta viidentenä päivänä ja sitä ennen vauva sai sairaalassa pulloa...eipä ole tuo lapsi rintaa sitten lainkaan huolinut vaikka sekä imu, imuote, että rinta ovat kaikin puolin imetykseen sopivia.

Antaisin aika paljon, jos saisin vauvan rinnalle vaikka se sitten tarkoittaisikin että vauva on vain ja ainoastaan rinnalla, eikä ota pulloa.

Nyt menee ennen joka syöttöä aikaa 20-50 min, kun ensin lypsään sen maidon vauvalle (jota ei edes tule riittävästi) ja sen jälkeen annan sen pullosta. Tämä jos jokin mielestäni sitoo.

Jokainen tyylilläään, mutta jos onnisuisin imetyksessä, niin en uskaltaisi lähteä "leikkimään" pullon ja tissin kanssa.

Itselläni on aina ollut vauva mukana joka paikassa (jopa gynellä, kun se ei siitä mitään ymmärrä ) ja hyvin on mennyt niinkin =)

Voihan niinkin tehdä, että imettää vauvan lähtiessään niin hänellä ei heti tule nälkä. Käynnit voi ajoittaa imetyskertojen välille. En opettaisi pulloon, jos ei ole välttämättä pakko, koska niinkin voi käydä, että vauva alkaa hylkimään rintaa ja juo mieluummin pullosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Voihan niinkin tehdä, että imettää vauvan lähtiessään niin hänellä ei heti tule nälkä. Käynnit voi ajoittaa imetyskertojen välille. En opettaisi pulloon, jos ei ole välttämätäät pakko, koska niinkin voi käydä, että vauva alkaa hylkimään rintaa ja juo mileuummin pullosta.

Näinpä. Itselläni on vaan siksi ollut aina mukana, kun se nälkä on jokaisella lapsella ollut jopa 15min välein. Että en taida oikein osata ajatellakaan, että voisi toisinkin olla =)

Siis täällä on nyt niin valtavasti neuvoja, ettei vaan pullolle tartte opettaa, ja pärjää muutenkin, että tuntuu unohtuneen se esikoinen täysin.
Meillä ainakin tuo eka oli tissillä todella usein, öisinkin 30 min välein. Ei taida tulevan kanssa onnistua, jos meinaa että esikoisellakin on vielä elämä...

Minäkin ehdottaisin tuota hörppyyttämistä sillä aikaa kun olet poissa, jos ei ole mikään säännöllinen ja tiheästi toistuva meno. Lastentarvikeliikkeissä myydään vajaalla viidellä eurolla ihan virallisia hörppyytyskuppeja mutta hörppyyttää voi muistakin astioista. Jos pullon kuitenkin meinaat hankkia niin mahdollisimman pienireikäinen ja rintaa jäljittelevä pullo, eikös Aventin pulloja kehuta sellaisiksi, ettei maitoa tule paljon helpommin niistä kuin rinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Voihan niinkin tehdä, että imettää vauvan lähtiessään niin hänellä ei heti tule nälkä. Käynnit voi ajoittaa imetyskertojen välille. En opettaisi pulloon, jos ei ole välttämätäät pakko, koska niinkin voi käydä, että vauva alkaa hylkimään rintaa ja juo mileuummin pullosta.

En huomannut tätä ketjua ennen toisen lähes vastaavan tekemistä. Tuota rinnan hylkimistä olen miettinyt.. Onko jollekin käynyt niin ettei olisi hylkinyt rintaa vaan rinta ja pullo kulkeneet käsi kädessä?

Alkuperäinen kirjoittaja mietintää:
Siis täällä on nyt niin valtavasti neuvoja, ettei vaan pullolle tartte opettaa, ja pärjää muutenkin, että tuntuu unohtuneen se esikoinen täysin.
Meillä ainakin tuo eka oli tissillä todella usein, öisinkin 30 min välein. Ei taida tulevan kanssa onnistua, jos meinaa että esikoisellakin on vielä elämä...

Mulla on 5v, 4v ja kaksoset. Toinen kaksosista on rintaruokittu. Syö kerrallaan muutamasta minuutista 10-15minuuttiin. Ja syö pääsääntösesti 3-6tunnin välein.

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Alkuperäinen kirjoittaja mietintää:

Mulla on 5v, 4v ja kaksoset. Toinen kaksosista on rintaruokittu. Syö kerrallaan muutamasta minuutista 10-15minuuttiin. Ja syö pääsääntösesti 3-6tunnin välein.

No mutta tuohan kuulostaa ihan normaalilta. Jos luet ajatuksella, huomaat että kirjoitin oman esikoiseni olleen tissillä jo 30 min päästä, kun edellinen imetyskerta loppui. Ja imetys saattoi kestää 2 tuntia. Tiheän imun kautena jopa 6 tuntia. Oli varsinainen takiainen (ei huolinut lainkaan pulloa), haki varmisti lohtua siitä tissistä / imemisestä (ei huolinut tuttiakaan), vaikean alun takia. En vaan millään näe, että nyt, kun on jo lapsi, pystyisin olemaan niin sidottu imetykseen, ilman, ettei esikoiseni joutuisi siitä kovasti kärsimään (olemaan siis käytännössä ilman minua, kun minä vaan imetän yöt ja päivät). Sinun tapuksessa tuota ongelmaa ei ole, ja se sopii muillekin lapsille, koska imetyksesi ei vie kaikkia päivän tunteja.

Meillä lapsi söi rintaa mutta aina kun lähdin vaikka ostoksille pumppasin maitoa ja mies juotti sillä aikaa pullosta. Näin toimittiin ihan alusta saakka ja tuo pullo ei vaikuttanut mitenkään imetykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä onnistui:
Meillä lapsi söi rintaa mutta aina kun lähdin vaikka ostoksille pumppasin maitoa ja mies juotti sillä aikaa pullosta. Näin toimittiin ihan alusta saakka ja tuo pullo ei vaikuttanut mitenkään imetykseen.

Näin on meilläkin toimittu kaikkien kolmen kanssa, ihan hyvin on toiminut sen vähän aikaa, mitä olen imettänyt (ekaa 5kk, tokaa 4kk ja kolmatta reilun 2kk). Imetyksen lopettamiseen on kuitenkin olleet täysin muut syyt, olisin tuollalailla voinut tod.näk. jatkaa pidempäänkin.

(Enkä taas ihmettele, miksi imettämättömät syyllistyvät ja kokevat "imetysmyönteiset" ihmiset oman aatteen tuputtajiksi... Ap käsittääkseni kysyi, onnistuuko tuollainen rinnakkaistouhu ja kuinka hyvin, ei sitä, mikä olisi kenenkin mielestä vielä parempi ratkaisu jos vauva on hetkeksi saatava hoitoon.)

Yhteistyössä