Haluaisin opiskella kätilöksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kätilöksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kätilöksi

Vieras
Olen 30 - vuotias kolmen lapsen äiti. Mulla ei ole muuta koulutusta kuin peruskoulu, ammattikoulu jäi aikanaan kesken.
Ja nyt haluaisin hirveästi opiskella unelma - ammattiini, eli kätilöksi.
Neuvokaa mua, miten kannattaa edetä? Olisiko järkevää opiskella ensin esim. lähihoitajaksi, ja pyrkiä sitten ammattikorkeakouluun?
Unelman toteutuminen tuntuu todella kaukaiselta, mutta tiedän, että se on mahdollista. :)

Aikuispuolelle opiskelemaan lähihoitajaksi niin pystyt samalla tekemään töitä tai olemaan lasten kanssa jos ovat vielä niin pieniä. Siitä sitten oman mielen mukaan joko pari vuotta töitä lähihoitajana ja sit aikuispuolelle amk:hon niin paperit on kädessä nopeasti. Tai sitten suoraan lh-koulusta päiväpuolelle amkkiin.

ENsin lähihoitajaksi ja sen jälkeen voi pyrkiä amk:hon kun on toisen asteen tutkinto käytynä. Pyrkijöitä on paljon, mutta tottakai haaveet pitää toteuttaa. Lähihoitaja -koulutukseen voit hakea jo nyt syksyn yhteishaussa. Sitten vain kohti haaveita ja opintoja tiukasti. tsemia.

Kiitos teille asiallisista vastauksista. Tuota just mietin, että käynkö amiksen turhaan, jos niillä papereilla on turha haaveilla pääsystä amk:hon. Lukio ei vain jostain syystä niin houkuttele, ja aikuisena saisin lähihoitajan paperit reilussa vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilöksi;28874981:
Kiitos teille asiallisista vastauksista. Tuota just mietin, että käynkö amiksen turhaan, jos niillä papereilla on turha haaveilla pääsystä amk:hon. Lukio ei vain jostain syystä niin houkuttele, ja aikuisena saisin lähihoitajan paperit reilussa vuodessa.

kätilön pääsykokeisiin pääsee todistuksen perusteella. pitää siis päntätä. Lukiossa on hankalampaa saada hyviä numeroita kuin ammattikoulussa. Pääsykokeet koulu päättää itse millaiset järjestää. Voi olla tehtäviä, haastatteluja, testejä.

Täällä kätilö kannustaa, että jos on innostusta niin koulun penkille vain. Meidän ryhmässä oli tietty lähihoitajakiintiö, olisikohan ollut noin viisi opiskelijaa ja loput yo-pohjaisia. Kannattaa panostaa kakkosasteen loppututkinnon numeroihin, sillä ainakin tietyissä kouluissa otetaan pääsykokeisiin todistusten perusteella 100 parasta tms. Lähihoitajapohja on ihan hyvä ajatus kätilöopinnoille, sillä alkuopinnoissa (sh-opinnot) on paljon perushoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilöksi;28874981:

Kyllä siihen pari vuotta vähintään taitaa mennä.

Osaan ammattikorkeakouluista pääsee ns. "väyläopintojen" kautta, eli käy avoimen ammattikorkean puolella lukemassa tietyn opintopistemäärän ja sitten hakee normaalisti yhteishaun yhteydessä kouluun. Tai sitten amiksen/aikuislukion kautta. Kantsii varmaankin kysyä siitä koulusta mihin haluaisit lähteä opiskelemaan, varmasti neuvovat mielellään :)

Kyllä siihen pari vuotta vähintään taitaa mennä.

Minä suoritin lähihoitajan tutkinnon aikuiskoulutuksena, tutkinnon alkuperäinen kesto oli 1,5 vuotta, mutta jostain syystä sitä tiivistettiin niin että lopullinen kesto oli 14 kuukautta. Taitaa tosin vähän vaihdella paikkakunnittain kuinka tiivistä opiskelua on tarjolla.

Tykkäsin todella paljon, oli käytännössä pelkkää harjoittelua, työllistyin jo opiskelujen aikana ja vakisoppari kirjoitettiin heti kun sain paperit ulos. Tutkinnolla on kuitenkin korkeakoulukelpoinen ja parin lähihoitajavuoden jälkeen hainkin amkiin sairaanhoitajaksi ja nyt käynnistyy toinen opiskeluvuosi sitä :)

Kätilöksi on tottakai vähän vaikeampi päästä kuin sh:ksi, mutta ap:n suunnitelma kuulostaa oikein hyvältä. Voin suositella lämpimästi lähihoitajaopintojen suorittamista aikuiskoulutuksena. Eikä tarvitse edes olla opintotuella, vaan ainakin minä sain opintojen ajan korotettua työmarkkinatukea ja ylläpitokorvausta.

Lähäri papereilla voi hyvin päästä opiskelemaan. Mutta huomioi, että opiskelet ahkerasti. Paperit pitää olla hyvät, että pääsee edes pääsykokeisiin. Mukava, vaihteleva ammatti. Itse olen ollut lapsivuodeosastolla, synnärissä, riskiraskauksilla ja nyt suosikissani naistentaudeilla.

No, emmä nyt tiiä, onko tuo mikään unelmaduuni....paskat työajat ja vielä paskempi palkka. Aiemmin asiakkaat oli ihania, nyt alkaa olla liian paljon mt ja alko-, huumeongelmaisia, aikaa menee ihan muuhun kun kätilötyöhön....
Jos keksiin, mitä muuta tekisin niin vaihtaisin alaa!!

Yhteistyössä