haluaisinko sairaanhoitajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sh-wannabe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sh-wannabe

Vieras
Mietin ammatinvaihtoa, ja mielellään vaihteeksi ammattiin, jossa töitä riittäisi, eikä aina tarvisi työttömyysjaksoja pelätä. Tiedän, että saikuilla on raskas työ, ja kovasti olen kuullut valituksia ko. työstä, mutta kertokaapas nyt oikeasti, millaista työ on, hyvät/huonot puolet (onko hyviä edes), palkkaus, mihin kannattaisi erikoistua, ammattimahdollisuudet perusterveydenhuollon ulkopuolella jne... siis kaikki tiedot ovat tervetulleita! Myös terveydenhoitajan työ kiinnostaa! Onko sairaanhoitajista niin kova pula kuin puhutaan?

Töitä riittää aina jos sairaalat ja vanhainkodit kelpaa, pienemmillä paikoilla ei välttämättä muuta sitten saakaa koska noissa on pula kova. Pk-seudulla on hommia sitten vaikka kuinka. Kevyempi työ on sosionomi, jotka saattaa tehdä hommia toimistossa. Monissa paikoissa sairaanhoitajat tekee myös raskaita hommia kuten perushoitajatkin eli nostot jne.

Palkka on keskinkertainen verrattuna muihin tutkintoihin koska on naisvaltainen alakin.. bruttonona noin 1800-2400 riippuen ihan mitä teet ja miten muutaman vuoden sisällä nyt palkat nousee.. realistinen päivätyön brutto voi olla 1900-2000 euroa kun yötöistä voi saada 2500-3000 euroa.

Tuon palkkataistelun perusteella ymmärsin, että sh:illa keskimääräinen peruspalkka nousee noin 3000 euroon - mielestäni se on aika hyvä ottaen huomioon koulutuksen pituuden (nykyinen koulutukseni huomattavasti pidempi, ja palkka huonompi).

Töitä on. Minä tykkään sairaanhoitajan työstä. Haastava, aina oppii jotain uutta, saa olla ihmisten kanssa tekemisissä, vuorotyö (on minusta plussaan, koska viikkovapaat on ihania) ihan ok. palkka, jos joku tietty juttu ei kiinnosta niin voi siirtyä toiselle osastolle/toiseen työyksikköön tekemään vaikka akuutimpaa jne. aina pääsee oppimaan uutta.

No minusta tuo työ on tietyntyyppisille ihmisille. Itse opiskelin alaa, mutta harjoitteluissa huomasin, ettei ala ole minua varten. Ei sinne alalle kannata ainakaan palkan toivossa mennä (vaikka se nyt kohtuullinen olisikin) , jos ei ala muuten kiinnosta. Raskaaksi käy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuon palkkataistelun perusteella ymmärsin, että sh:illa keskimääräinen peruspalkka nousee noin 3000 euroon - mielestäni se on aika hyvä ottaen huomioon koulutuksen pituuden (nykyinen koulutukseni huomattavasti pidempi, ja palkka huonompi).
Palkka voi olla 3000, jos tekee yöt ja pyhät töitä. Itse olen päivätyössä ja palkka n.2000 euroa, peruspalkka ei ole lähellekään kolmea tonnia! Mut haluan olla päivätyössä, koska silloin enemmän aikaa lapsille. Työ on mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Joskin vastuu painaa, virheestä voi ihminen kuolla. Samoin alalle tuo painetta, kun koko ajan siirretään enemmissä määrin tehtäviä lääkäriltä sairaanhoitajille. Tämä ei tietenkään nosta palkkaa.

Mistäköhän ihmiset vetävät nämä hurjat palkkatiedot, kun niissä ei ole totuuden häivääkään??? Terveydenhuoltoalla ihmiset eivät ole töissä palkan vuoksi vaan haluavat ihmisläheistä ja haastavaa työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Voi ehkä olla sitten kun kaikki kokemuslisät on tienattu. Mulla näyttäis olevan nyt kk palkka 2034e kun korotukset on siihen lisätty. Työskentelen yliopistosairaalassa.

Töitä löytyy tekevälle ja tulevaisuudessa tulee olemaan huutava työntekijäpula.Itse olen sisätauti-kirurginen sh ja työni on raskasta, mutta antoisaa. Tervetuloa alalle!

Muistatteko, kun täällä palstalla kaikki sairaanhoitajat teilattiin ahneiksi, kun hakivat palkan lisää? Monen mielestä työ on kutsumustyötä eikä alalle pidä hakeutua, jos haluaa edes kohtuullista palkkaa. Eli ei kannata hakea sairaanhoitajaksi

Sh:n peruspalkka on noin 2000euroa/kk, eikä todellakaan 3000!!

Tälle alalle ei voi lähteä, jos tavoite on rikastua, koska rikastumaan tässäei pääse. Itse olen alalla, koska pidän työskentelystä ihmisten kanssa. Sairaanhoitajan työssä on paljon hyviäkin puolia. Yksi hyvä puoli on se, että työssä pääsee (riippuen tietysti työpaikasta) kehittymään ja kokoajan kehitetään uusia hoitotmentelmiä ym. Tässä työssä ei todellakaan pääse tylsistymään.

Jos haluaa kehittyä, niin ei kannata "jumiutua" ainakaan vanhainkotiin. Sairaanhoitajana kehittymään pääsee parhaiten erikoissairaanhoidossa.

Toinen hyvä puoli on se, että työ on todella monipuolista, eikä yksikään päivä ole samanlainen!

Yhteistyössä