Hae Anna.fi-sivustolta

Haluan känniin

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä sitruunaperhonen, 29.06.2011.

1. sitruunaperhonen Vierailija

Olen 15 vuotias ja en ole ikinä ollut kännissä. Tuntuu, että kaikki kaverini kehuskelevat omilla kännikokemuksilla ja dissaavat minua siitä, että en ole jostain syystä voinut juuri sillä hetkellä juoda. Ja juttu onkin niin, että minulla on aina ollut jokin fucking syy miksi en ole pystynyt juomaan bileissä tms.
    Ensinäkin olen useasti ollut flunssassa, jolloin ei kannata juoda. Lisäksi minulla on niin hyvät välit vanhempieni kanssa ja he luottavat minuun täysin, etten halua näyttäytyä heille kännissä. Hmm.. tässäpä on ongelma.
    Nyt viime viikkojen aikana minulle on tullut ihan kauhea pakko päästä känniin ja saada vapauksia. Haluan hillua kylillä ja stadissa! MIKSI??!! Johtuuko se siitä, että minulla olisi muka niin huono itsetunto, että minun täytyy pysytellä virran mukana? ÄÄÄ! Tuota vaihtoehtoa en jostain syystä usko. Haluan vain elää ja kokea uusia kokemuksia!
    Niin ja mistä saisin juomia? ja kenen kanssa kännäisin, miten saisin vanhemmilta luvan mennä jonnekin yöksi ilman, että vanhemmat ovat siellä kotona??
    Olen vähän eipätoivoinen :(

Anteeksi että laitoin aikuisten palstalle, mutta haluan että viestiini vastataan edes jossain.

2. seitkytluvulla Vierailija

Onpa nuorilla nykyään ongelmia.. ;) Tosin nyt uskon tämän olevan provo mutta ennen oli helppoa.

Minä sanoin meneväni kaverille yöksi ja kaveri sanoi tulevansa meille yöksi tai vielä parempi - sanottiin menevämme kaverin mökille yöksi (ei puhelinta). Vanhemmat ei koskaan toisilleen soitelleet ja jutelleet keskenään. Luojan lykky ettei kännyköitä ollut. Sitten pyydettiin jonkun tuttavan tai kaverin täysi-ikäinen veli tai sisko hakemaan juomat alkosta pientä provikkaa vastaan tai mentiin hätätilassa alkon kulmille kyttäämään sopivaa hakijaa (tämä ei varmaan tänä päivänä onnistuisi?). Aina löytyi välittäjä. Kukaan ei mitään keppanan kuraa juonut, piti olla alkosta juomat. Joskus mitä nyt kiljua keiteiltiin jossain metsässä mutta kyllä ne yleensä juomatta jäi.

Sitten lähdettiin liftaten viikonlopun viettoon milloin minnekin, usein toiseen kaupunkiin. Kesäaikaan saatettiin nukkua (se mitä nukuttiin) vaikka puistonpenkillä tai jossain rantsussa. Silloin ei olisi uskallettu olla täällä pikkukaupungissa, aina joku naapuri tai opettaja olisi saattanut nähdä - se olisi tietänyt selkäsaunaa kotona ja käytöksen alennusta todistukseen. Mentiin siis normaaleista ympyröistä kauas.

3. Jaa jaa Vierailija

Kun minä olin nuori, en päässyt koulun discoja lukuunottamatta minnekään ennen kuin rippikoulu oli käytynä. Koulun discoihinkin isä kuskasi mennen tullen. Ehkäpä ajat ovat muuttuneet - siitä, kun itse olin 15-vuotias, on aikaa jo, huh huh, reilut 20 vuotta.

Itse olin ensimmäistä kertaa humalassa 17-vuotiaana, ja siitä sitten seuraavan kerran joskus 25-vuotiaana. Ei ollut kiva tunne nimittäin. Ainakin omassa nuoruudessa kovimpaan ääneen siitä, että "kuinka kännissä mä taas olinkaan" pitivät ne, jotka luulivat sen olevan hienoa, vaikkeivät oikeasti olleet ikinä kännissä olletkaan.

On oivaltavaa pohdintaa miettiä, että johtuuko halusi sitä, että itsetuntosi on huono. Ehkä. Jos on rohkeutta, dissaa sinä dissaajia ja kerro olevasi niin "kova jätkä", ettei sinun tarvitse juoda. Ehdit kyllä myöhemminkin.

Ja juu, näissä kukkahattutätimietteissä ei tainnut juurikaan neuvoja olla, sorry :)

4. sitruunaperhonen Vierailija

En muuten edes ajatellut, että joku voisi luulla viestiäni provoksi...
    Tuntuu vaan pahalta kuulla näitä: "Sä et varmaa koskaa tuu olee kännis, mut annan sulle pari neuvoo..." "Se on raitis se ei juo ikinä" "Sä oot tylsä"
    Kerrankin kännissä yksi kaverini tuli sanomaan (kun toinen kaveri heti mainosti "toi ei oo juonu, me ollaan"), että sä oot tosi jännä tyyppi et miks sä et oikee juo, outoo.. tms.
    Tosin jos alkaisin kännäämään, alettaisiin varmaan puhumaan että "nyt se oli kännissä, ihme! ekat kännit haha" yms..
    Rankkaa. Tällainen on kaveriporukkani.

5. onnimanni Vierailija

Otapa nyt miehen neuvosta vaari ja vaihda kaveriporukkaa. Tai jos se on vaikeata, älä välitä niistä idioottimaisista kommenteista! Anna niiden kysellä, miksi et juo - omapahan on häpeänsä. Kuittaat takaisin sanomalla vaikka "Mä haluankin olla se friikki ja "jännä tyyppi" tms." Veikkaan, että suurimmalla osalla juovista kavereistasi on vaan huono omatunto siitä, että itse juovat enemmän tai vähemmän ilman lupaa. Jos olet juomatta nyt, pelaat runsaasti plussapisteitä omaan pussiisi ja se on fakta! Ekat "kännit" voi vetää sitten myöhemmin, älä siitä murehdi todellakaan. Ole reilusti oma itsesi ja jos se ei kaverille sovi, niin sitten ne eivät ole sun ystävyytes arvoisia, thats it! Tsemiä.

6. KJDF Vierailija

sanot huomenna kavereillesi että ostavat sinulle pullon kossua, lipittelet sitä hyvässä tahdissa yhden illan aikana ja rakastu alkoholin tuomaan vaikutukseen! ole hyvä ja hyvää loppu elämää :* terveisin markkis ja erika

7. Täti 62 Vierailija

Olen aivan samaa mieltä.

Sitäpaitsi, oletko NÄHNYT kavereittesi juovan? Jospa he vain esittävät ollakseen muka aikuisempia kuin ovatkaan. Usko kokenutta, se on tuossa iässä (oli jo silloin, kun minä olin sinun ikäisesi) hyvin yleistä. Myös se on tavallista, että kuvittelee kaikkien muiden olevan kauhean paljon kokeneempia kuin itse on.

Eivät ne oikeasti ole. Et häviä mitään, jos odotat vielä pari vuotta ennen kuin maistat alkoholia. Nuoren elimistö ei vielä pysty käsittelemään sitä, ja voit tulla kipeäksi aika pienestäkin määrästä (muista myös, että ne tarinat hirveistä viinamääristä ovat samanlaista läppää kuin kaikki muukin "kokeneisuuden" esittely). Mikä pahinta, voit joutua ikäviin tilanteisiin humalan vuoksi, sammua pakkaseen, tulla ryöstetyksi tai raiskatuksi tms.

8. Hätä ohi? Vierailija

Aloittaja täyttää tänä vuonna 18, joten akuutein hätä taitaa olla jo ohi :) Eipä sillä, ei sitä heti 18-vuotispäivänään tarvitse baariin rynnätä.

9. Täti 62 Vierailija

Kappas! En koskaan huomaa katsoa, milloin ketju on aloitettu, jos siihen on vastattu hiljattain.

Eipä haittaa, voi olla, että jollakulla 15-vuotiaalla on tänään sama pulma. Näin sitä luultiin jo 60-luvulla, että kaikki kaverit olivat paljon kokeneempia, ja minä yksin tämmöinen hävettävä kakara, joka ei ole vielä ollut kännissä, polttanut tupakkaa tai seurustellut. Ja kaikki kaverit luulivat ihan samalla tavalla.

10. Moro Vierailija

Oon myöhässä jep ite oon vuoden päästä 18 enkä oo oikeastaan missään kännissä vielä ollut ja ei mulla kyllä mikään kiirekkään oo välttämättä edes sillon kun täytän sen 18

Tarot-ennustus – valitse kortti ja lue, mitä se enteilee elämääsi

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri