Haluan ottaa lapsen pois päiväkodista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Natsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Natsku

Vieras
Siis olen jäämässä kesällä mammalomalle ja olin ajatellut, että tottakai isompi jää sitten päiväkodista pois. No, nyt vaan pukkaa päiväkodista koodia, eli erityislapseksi on alettu häntä tituleerata... Eli nyt sitten joutuu miettimään, että olisiko sittenkin parempi että vanhempi lapsi jatkaa päiväkodissa. Tosin päiväkoti ja ryhmä varmaan vaihtuisi, koska nykyinen on semmoinen ryhmä jossa ei tarvittavaa ammattitaitoa ole. Mutta kun en halua!! Mikä hitto siinä on, että sellaiset vanhemmat, joilla on ns. "normaali" lapsi voisivat pitää muksun hoidossa vaikka joka päivä viidestä viiteen ja sitten jos joku olisi valmis pitämään lapset kotona perheen parissa, että sisaruus-suhde kehtiiyisi eikä vanhempi tuntisi itteään ulkopuoliseksi, niin tulee tämmöstä sitten?!! :( Tää on kyllä ihan hanurista...

minkä ikäinen sun tarhalainen on?millo on onkelmii ilmenny,tarha aikana vai kotona?jos kotona käyttäytyy kunnolla nii ota ihmeessä kotihoitoon!
oletko kumminkin valmis päivittäiseen ulkoiluun tarhalaisen kanssa vaikka vauva valvottanut yöllä?

Niinpähän varmaan olisi. Mutta oikeasti tämä tuntuu tosi epäreilulta... Haluaisin olla lasteni kanssa kotona, siis molempien. No, jotakin kerhotoimintaa tms. ehkä isommalle voisi ajatella, että näkisi vähän ikäisiään... Masentaa ihan...

Alkuperäinen kirjoittaja teeri:
minkä ikäinen sun tarhalainen on?millo on onkelmii ilmenny,tarha aikana vai kotona?jos kotona käyttäytyy kunnolla nii ota ihmeessä kotihoitoon!
oletko kumminkin valmis päivittäiseen ulkoiluun tarhalaisen kanssa vaikka vauva valvottanut yöllä?

Neljä vuotta hän täyttää nyt kesällä. Kyllä me varmasti kotona pärjättäisi, koska toimii kyllä kotona loppupeleissä ihan hyvin. No jossain pukemisissa välillä ryppyilee, kun ei kehtaa (uhamkas on siis) mutta kun ite laittaa päälle ja tekee lähtöä, niin jopa menee hällekkin vaatteet äkkiä päälle. Ja todella olisin varmasti joka päivä ulkona. :) En muuten itekkään jaksaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Natsku:
Alkuperäinen kirjoittaja teeri:

Neljä vuotta hän täyttää nyt kesällä. Kyllä me varmasti kotona pärjättäisi, koska toimii kyllä kotona loppupeleissä ihan hyvin. No jossain pukemisissa välillä ryppyilee, kun ei kehtaa (uhamkas on siis) mutta kun ite laittaa päälle ja tekee lähtöä, niin jopa menee hällekkin vaatteet äkkiä päälle. Ja todella olisin varmasti joka päivä ulkona. :) En muuten itekkään jaksaisi.

Mä voin sanoa että tossa viiden ikävuodenkorvilla useimmat lapset (ei toki kaikki ) tarvitsee ikäistään seuraa.

En halua udella, etenkään jos et halua kertoa- mutta minkälaisten asioitten vuoksi lapsesellesi suositeltiin ?? jos oikein ymmärsin erityispaikkaa.

Jos lapsesi sellaiseen pääsisi, ei sen tarvitsisi olla mitään kokopäivähoitoa.
Erityisryhmässäkin voi olla osapäiväpaikalla.

onhan näitä seurakunnan kerhoja ja meilläpäin toimii myös kaupungin järjestämä "virike"kerho 3-5vuotiaille, meidän neiti tuollaisessa virikekerhossa tykkäsi kovasti käydä, oli omanikäistä seuraa, mukavat ohjaajat, retkiä, askartelua yms. mihin ei minun voimat riittänyt, kun kuopus oli ihan pieni vauva. Kerhoa oli muistaakseni ma-to klo:9-12 tai jotain sinnepäin:)

Meillä kyllä isompi itse haluaisi hoitoon. Ja olen selvästi huomannut, että vanhat ajatulkset siitä, että isommalle olisi parempi olla kotona vauvan ja äidin kanssa eivät välttämättä pidä paikkaansa. Ainakin meillä sisarkateus on selvästi vähäisempää niinä päivinä, kun lapsi on aamulla ollut hoidossa tai kerhossa. Isompi on itse sanonut, että "ei kestä kuunnella vauvan itkua jatkuvasti, ja äidillä ei ole aikaa leikkiä mun kanssa". Isommalle lapselle hoidossa oleminen ei ole haitaksi, mutta jos itse kärsit tilanteesta niin toki sinulla on oikeus pitää isompikin kotona. Eipähän tarvitse sitten kuljetella. Joskus on mahdollista saada terapeutin käynnit kotiin, mikäli isompi sellaista tarvitsee.

enpä ole sellaista lasta tavannutkaan joka ei joskus kiukuttelisi, eikai se olisi kovin tervettäkää jos lapsi aina kiltisti tottelisi? ota vaan kotihoitoon, jos niin haluat, muuten kadut jäljestä päin...

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
En halua udella, etenkään jos et halua kertoa- mutta minkälaisten asioitten vuoksi lapsesellesi suositeltiin ?? jos oikein ymmärsin erityispaikkaa.

Jos lapsesi sellaiseen pääsisi, ei sen tarvitsisi olla mitään kokopäivähoitoa.
Erityisryhmässäkin voi olla osapäiväpaikalla.

En tiedä olisiko erityispaikka, mutta koodi on semmoinen että ryhmässä pitäisi olla avustaja, tai ryhmän tulisi olla pienempi. Siis mitään diagnoosiahan ei (vielä) ole. Tässä lähellä vaan ei ole erityisryhmää, eli logistiikka tulisi olemaan ihan älytöntä... Eli jos puolipäiväinen, niin kuluisi sitten hakemisiin ja viemisiin se puoli päivää. Ellei sitten saa taksikyytiä... Heh heh! Niin, että onks pakko jos ei taho? :p

Sun kannattaa nyt tosi tarkaan miettiä onko siitä hyötyä. Jos tämä "erikoisuus" on sellaista luokaaa joka tulee vaikuttamaan elämään myöhemminkin, niin ehkä kantsis pitää tarhassa.

Mä olen läheltä seurannnut yhtä lasta joka joutui toimintaterapiaan ,kun tämmöiset normihommat eivät oikein sujuneet eskarissa, vetoketjun veto maidon kaataminen lasiin jne.

Kuiteskin ne tädit siellä on ammatilaisia ja mun mielestä ois tyhmää kieltää lapselta se apu mita tarjotaan, jos iihen on todellista tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja smirgelaine:
Sun kannattaa nyt tosi tarkaan miettiä onko siitä hyötyä. Jos tämä "erikoisuus" on sellaista luokaaa joka tulee vaikuttamaan elämään myöhemminkin, niin ehkä kantsis pitää tarhassa.

Mä olen läheltä seurannnut yhtä lasta joka joutui toimintaterapiaan ,kun tämmöiset normihommat eivät oikein sujuneet eskarissa, vetoketjun veto maidon kaataminen lasiin jne.

Kuiteskin ne tädit siellä on ammatilaisia ja mun mielestä ois tyhmää kieltää lapselta se apu mita tarjotaan, jos iihen on todellista tarvetta.

No hän kyllä nuo normihommat osaa. Tahdosta on tietysti joskus kiinni. Neuvolapsykologin testeistäkin suoriutui ikätasoisesti. Keskittymisessä vaan on hiukkasen ongelmaa. Tulistuu/ärsyyntyy myös helposti ja tönimistä on ainakin aiemmin ollut pk:ssa. Nuo on siis niitä juttuja joilla koodia on ilmeisesti haettu, mutta lisäähän ylläreitä voipi tulla, kun on innokkaita tarhan tätejä... En muuten edes pelkää, että pienempää sisarustaan satuttaisi... On jo nytten innoissaan tulevasta sisaruksesta.

Keksittymiskykyä tarvitaan kun eskari alkaa. Ja vuosi on lyhyt aika harjoitella sitä eskarissa.

Kun en paremmin teitä tunne ja tiedä niin sanoisin että se osa-aika hoito esim. just kolmena päivänä viikossa vois olla hyvä juttu. Ja siihenkin vois sitten kysyä kuljetusta jos matka muuttuu mahdottoman pitkäksi.

Keksittymiskykyä tarvitaan kun eskari alkaa. Ja vuosi on lyhyt aika harjoitella sitä eskarissa.

Kun en paremmin teitä tunne ja tiedä niin sanoisin että se osa-aika hoito esim. just kolmena päivänä viikossa vois olla hyvä juttu. Ja siihenkin vois sitten kysyä kuljetusta jos matka muuttuu mahdottoman pitkäksi.

No, sen verran voinen paljastaa, että olen ammattikasvattaja... :) Mutta kun tuon oman kanssa tun tuu menevän sormi suuhun. Suutarin lapsilla ei ilmeisetikkään niitä kenkiä ole...

joo se mun tuttuni, jonka lapsesta kerroin, on myös tämä äiti kasvatusalan ammattilainen ja hänelle otti todella kipeää kun lapsensa joutui toimintaterapiaan ja kouluspykologin testeihin.

Ja sen voi aina katkaista siis hoitosuhteen jos sinusta tuntuu siltä.

Vai jos yrittäisi ensin selvitä kotona ja laittaisi sitten hoitooon jos näyttää huonolta... En tiiä... Ja ahistaa vaan niin kovin, kun on suunnitellut tän toisella viissiin ja sitten tää menis näin...

joo se mun tuttuni, jonka lapsesta kerroin, on myös tämä äiti kasvatusalan ammattilainen ja hänelle otti todella kipeää kun lapsensa joutui toimintaterapiaan ja kouluspykologin testeihin.

:) Kyllä mä vien vaikka minne terapiaan ja testeihin, mutta haluisin pitää laspen vaan kotona. Oon vissiin itsekäs ihminen...

Yhteistyössä