Hae Anna.fi-sivustolta

Haluatko toiselaisen maailman?

Viestiketju osiossa 'Elämänkatsomus' , käynnistäjänä amanda, 19.09.2020.

1. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Miten muuttaa maailma toisenlaiseksi, paremmaksi?

Vastaus:
    Muuta itsesi, lopeta tuomitsemasta itseäsi ja muita.

"Haluatko toisenlaisen maailman? Lopeta tuomitseminen itseäsi.
    Kun lopetat itsesi tuomitsemisen ja lopetat kaikkien muiden tuomitsemisen, silloin sinussa tulee se ero ja se muutos, jota olet halunnut ja ehkä jopa pyytänyt koko elämäsi ajan."
    - Dain Heer -

-

2. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Niin, eikös se omasta itsestä lähde se maailman parantaminen?
    Omasta itsestä on aloitettava.
    -

3. vierailija Vierailija

Maailmasta saattaisi tulla aika yksinkertainen, jos kukaan ei enää kritisoisi ketään, sillä sitähän sinä tässä toivot? Sanot, ettei sinuun kohdistuva kritiikki haittaa, että annat mennä sen kuin vesi hanhen selästä, mutta tämäkin aloite osoittaa jotain muuta.

Minusta on hyvä, että ihmiset ovat tyytymättämiä ja kritisoi, koska kritiikistä voi oppia, jos osaa sen oikealla tavalla vastaanottaa. Pataute toisilta on tärkeää, sekä negatiivinen että positiiviinen. Vastakarvaan silittely ei kasvata ketään, se takaa vain asioiden muuttumattomuuden. Ihmiset ei aina toimi niinkuin itse haluaisi, siksipä onkin paras, että antaa toiseten olla sitä mitä ovat, koska ei heitä kuitenkaan voi mielensä mukaisiksi muuttaa. Ja opetella sopeutumaan toisiin siten, ettei heidän erilaisuutensa haittaa liikaa.

4. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Huomaan että olet lukenut mitä olen kirjoittanut kritiikistä aikaisemmin :)

Minä en puutu siihen että kritisoit avaustani ja ajatuksiani, jokainen toimii siten kuin missä paikassa on henkisellä polullaan. Kaikkihan emme ole samalla tasolla henkisesessä elämässämme, jokainen vaellamme omaa polkuamme ja näin ollen minulla ei ole oikeutta kritisoida sinun polkuasi jota kuljet, sillä tiedän että polku vie koko ajan eteenpäin, vaikkakin hitaasti, mutta silti eteenpäin ja henkisyys kohoaa.
    -
    Joten yritän parantaa maailmaa parantamalla omaa itseäni, näin minä ajattelen mitä minun täytyy tehdä.
    En toki tiedä mitä kaikki muut ajattelee asiasta, ja sen takia kysyinkin tästä ja tein avauksen.
    -
    Pallolla on joku tehnyt avauksen ihmisen elämän suunnitelmista. Vastaisin siellä hyvin varovaisesti, sillä monet ei tykkää siitä jos alkaa kertoa itsestään jotain.
    Minulle tuotta usein vaikeuksia paneutua asioihin vain pintapuolisesti raaputelle, siksi olen ollut jo kauan aikaa aika avoin, en kaihda kertomasta itsestäni ja tunteistani. Mutta en odota että muut tekisi samalla tavalla.
    Tyydyn esim. siihen että kritisoit avaustani, en kritisoi takaisin, sillä se ei kuulu elämänsuunnitelmaani tai maailman parantamiseen mitä tulee minuun.
    -
    Jos sinä ajattelet parantavasi maailmaa kritisoimalla muita koko ajan, tee se, jokaisella on oikeus kulkea polkuansa, millä tasolla sitten onkin polullaan, myös minulla. Näin ajattelen asiasta.
    -

5. vierailija Vierailija

Vastauksesi osoittaa, että tuo vastaaja oli oikeassa arvioidessaan sinua, eli laitoit aloituksen siksi, että et kestä kritiikkiä. Sanot että et puutu siihen, että toinen kritisoi, mutta jatkat vihjailemalla että tämä on alemmalla tasolla henkisessä kehityksessään kuin sinä?? Todistat taas saman asian; sinä haluat kritisoida muita, mutta et itse halua krittiikkiä. Ei osoita kovin korkeaa henkistä tasoa.

6. vierailija Vierailija

Tuo vastaajahan on vain eri mieltä kanssasi, sitäkö kutsust kritiikiksi, jota ei saisi olla?

7. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Avaukseni on näin:
    ---------------------------------------------------------
    Miten muuttaa maailma toisenlaiseksi, paremmaksi?

Vastaus:
    Muuta itsesi, lopeta tuomitsemasta itseäsi ja muita.

"Haluatko toisenlaisen maailman? Lopeta tuomitseminen itseäsi.
    Kun lopetat itsesi tuomitsemisen ja lopetat kaikkien muiden tuomitsemisen, silloin sinussa tulee se ero ja se muutos, jota olet halunnut ja ehkä jopa pyytänyt koko elämäsi ajan."
    - Dain Heer -
    --------------------------------------------------------

-

Last edited: 20.09.2020
  8. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Jokainen ratkaisee itse millä tavalla haluaa vaikuttaa maailman parantamiseen.
    Minä yritän parantaa maailmaa parantamalla itseäni. Kuljen omaa polkuani.
    Jokaisella on omat polut kuljettavana, vain jokainen itse voi vaikuttaa miten poluaan kulkee
    En puutu siihen miten muut polkuansa kulkee. Minä en voi samoa että sinun tai sinun polu on väärä polku, en osoita sormellani muitten polkuja.
    Luonnollisesti tiedän että kaikki polut on erilaisia polkuja, eri tasolla olevia polkuja.
    Ihmiset, kaikki maailman ihmiset on eri tasolla sekä fyysisessä että henkisessä elämässään, kukaan ei ole samalla tasolla, kehitymme koko ajan eteenpäin.
    -

9. vierailija Vierailija

(y)(y)(y)

10. vierailija Vierailija

(y)(y)(y)

11. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Monilla on vaikea kestää kritiikkiä, niin myös minulla kauan sitten. Kaikesta pääsee ohitse ajan mittaan ja haluamalla, se vie oman aikansa ja se on vaikeaa, oli hyvin vaikeaa muuttaa ajatuksiaan. Ja vieläkin jiskus haksahdan kritisoimaan joskus, valitettavasti.

Siinähän on että on oppinut olemaan välittämättä mitä toiset huutelee, sillä huutelut ei ole koskaan annettu hyvällä mielellä ja olen ymmärtänyt että ei kannata haaskata aikaansa kritosoivien sanoihin, annan menneä ne, ohitan ne, en piittaa vihlaijuistakaan ja en omituisista tulkinnoista joita joskus tehdään kirjoituksilleni.
    Minun polkuni johdattaa elämään missä en kritisoi muita ja en välitä muitten kritiikistä ja huuteluista sillä tiedän miksi minua kritisoidaan ja sanojani väännellään :) he saa tehdä niin, heillä on oikeus ilmaista itseään siinä missä minullakin.
    Jos joskus huomauttaa että toinen on kritisoinut, se toinen usein suuttuu, ehkä ei huomannut kritisoivansa. Minullekin joskus on tapahtunut niin ja heti jälkeen päin tajusin mitä kirjoitin ja mietin että kovin on vaikeaa päästä eroon kritisoinnista.
    Minulle se on ollut hyvää työtä kun olen työskennellyt itseni kanssa parantaakseni itseäni ja sillä tavalla myös maailmaa.
    -
    Kaikki tuo on ohi menevää minulle, en reagoitse niihin negatiivisesti, otan ne neutraalisti, se sopii minulle parhaiten.
    Onhan se nähty että negativisuudella ei kukaan ole kyennyt parantamaan maailmaa. Päin vastoin on, om sotia ja muuta kahinaa, egoistisuu vallitsee paljon, ihmiset haluaa riidellä, ei siedetä kaikkia ihmisiä jollei ne ole juuri kuin sinä tai sinä tai te. Mutta ehkäpä tuollasilla tavoilla ei ole tarkoituskaan parantaa maailmaa, ehkä tarkoitus onkin saada aikaan enemmän ja enemmän sekasortoa ja kaaosta maailmaan.
    Yritän pysytellä erossa tuollaisesta, asioista kun voi keskustella neutraalistikkin.
    -
    Maailmaa voi tietenkin parantaa muullakin tavalla, mutta itsestä on aina aloitettava.
    -

12. vierailija Vierailija

Tuo oli avauksesi. Mitä haluat sanoa sillä, että toistat avauksesi? Sitäkö, ettei saa olla eri mieltä?

13. vierailija Vierailija

Miksi tämä toisto? Oliko aloituksesi jokin käsky, että muidenkin pitää vain lukea tekstisi ja olla samaa mieltä sinun kanssasi? Tai olla ainakin tuomatta esiin kantaansa jos ovat eri mieltä? Keskustelupalstalla?
    Toimiiko tämä niinkin, että sinä olet vain samaa mieltä muiden kanssa tai ainakin hiljaa jos et ole?

14. vierailija Vierailija

Onko vastauksena taas Ruotsi?

15. vierailija Vierailija

Miten voi oppia parantamaan itseään, jos ei koskaan vertaa itseään ympäristöönsä?
    Miten voi nähdä omat virheensä ja heikkoutensa, jos ei kuuntele muita?
    Miten voi olla välittämättä muista ja muiden mielipiteistä ja olla samalla elämttä vain omassa pienessä kuplassa?
    Miten asioita voi parantaa, jos niiden epäkohtia ei kukaan kritisoi?
    Miten maailma paranee, jos kukaan ei koskaan kritisoi -henkilöä, yritystoimintaa, hallituksia- eikä kukaan koskaan ota kritiikkiä ajatuksella vastaan?

16. vierailija Vierailija

Mun toisenlainen maailma vois olla sellainen, missä on parempi sananvapaus kuin mitä tässä ketjussa halutaan.

17. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    Miksi vähätellä itseään?
    Ihminen on ajatteleva olento joka osaa tehdä suunnitelmia, joka osaa tutkia itseään ja ajatuksiaan ja toimiaan ja toimia myös niin että tekee muutoksia itsessään, parempaan päin.
    Ihminen kyllä huomaa omat vikansa jos vain haluaa, se on haluamisesta kiinni, ei siis siitä että eikö osaisi parantaa itseään ilman toisten kritiikkiä.
    Mutta ehkäpä on myös olemassa sellaisia ihmisiäkin jonkun verran jotka ei kykene tutkimaan itseään, vikojaan ja ajatuksiaan ja näin ollen eivät ymmärrä että kaikki ihmiset on eri tasolla poluillaan kulkiessaan, jokainen menee omia polkujaan. kaikki olemme fyyssisesti ja henkisesti eri tasolla.
    -
    Se jos tarvitsee toisten kritiikkiä pystyäkseen muuttamaan itseänsä, se on heille sopiva toimenpide sillä hetkellä, hyväksyn sen tietenkin että monet tarvitsee kritiikkiä muilta avukseen, jos eivät itsealoitteisesti pysty parantamaan itseään. Kaikki on luvallista jos se on antavaa ja kehittävää.
    Onhan sekin maailman parantamista jos saamallaan kritiikillä osaa muuttaa itseään parempaan päin.
    -
    On monia polkuja ja kaikki polut menee eteenpäin, jollei ala menemään takaisin päin. Kaikki polut voi johtaa itsensä parannukseen, vain keinot on erilaisia. Jokainen ottaa sellaisen polun joka hänen mielestään sopii juuri hänelle.
    -
    -
    -

18. vierailija Vierailija

Hyvä vastaus. Kyllä me tarvitaan palautetta toisilta, jos haluamme kehittyä. Hyvin harva on niin omahyväinen ja itseriittoinen, että kuvittelee pysyvänsä kasvamaan omissa oloissaan, ilman palautetta. Me nimenomaan ollaan sokeita itsellemme, mitä idealisoidumpi omakuva, sitä sokeampi. Vaatii rohkeutta ja kypsyyttä ottaa vastaan kritiikkiä ja oppia siitä, kaikki eivät siihen pysty.

19. vierailija Vierailija

Jos luulee tietävänsä kaiken paremmin itse ja jos luulee voivansa oppia ja kasvaa ilman palautetta toisilta, negatiivistäkin, niin silloin on vasta kehityspolkunsa alussa. Mutta kuten sanoit, me kaikki ollaan eri kohdassa polkua mitä kehitykseemme tulee.

20. vierailija Vierailija

Niinpä, esim. narsisti luulee pystyvänsä kaikkeen, mutta aliarvostaa/aliarvioi toisia, hän ei usko tarvitsevansa toisia, vaikka on tosiasiassa erittäin riippuvainen muista. Narsisti on tunne-elämältään korkeintaan 2-vuotias, eli ei kovin kypsä.

21. vierailija Vierailija

Jokainen normaali, ajatteleva ihminen ymmärtää, ettei voi luoda omia hyväksyttyjä tasojaan eikä kehittyä mihinkään suuntaan ilman vuorovaikutusta ympäristönsä -siis tässä tapauksessa muiden ihmisten- kanssa.

Jos muuta itselleen uskottelee, täyttää narsistin kriteerit ja jos kaikki uskottelisimme itsellemme tuollaista, ajautuisi koko yhteiskunta kohti anarkiaa.

22. vierailija Vierailija

Kyse ei ole vähättelystä. Muut tuossa yllä ovat jo selittäneet mistä on kyse. Mutta sitä en ymmärrä miten sinusta ihminen huomaa vikansa jos hän antaa kaiken palautteen (joka ei ole myötäkarvaan silittelyä, kehuvaa) valua kuin veden hanhen selästä pois? Kysehän ei ole siitä tapahtuuko muutos toisten tekemänä tai avustamana vaan siitä, huomaako itsessään muutostarpeen kun kuuntelee toisten kritiikkiä itsestään tai toiminnastaan. Arvio ja muutos tehdään tietenkin itse. Muutostarpeen huomaaminen sosiaalisissa suhteissa ja jopa traumaattiset tai luonnehäiriöiset kuviot jäävät taatusti itseltä huomaamatta jos siitä ei saa toisilta palautetta. Se on ihan taivahan tosi, sillä muuta keinoa sitä ei ole mahdollista huomata. Välttämättä sitä ei huomaa silloinkaan, mutta eihän sitä nyt ihmeessä voi tietää omassa kuplassaankaan, itseään peilaten omaan itseensä.

Luulet olevasi maailmanparantajatehtävässä täällä, mutta menetelmäsi on haukkua ja alentaa muita. Mitä parempaa se tuo maailmaan? Agendasi ei näytä olevan maailman parantaminen vaan itsesi kehuminen maailmanparantajana ja täydellisenä ihmisenä .
    Huomaamatta, että täällä on jo monia sinua parempia maailmanparantajia, jotka kykenevät aidosti kuuntelemaan toisia ja sietämään, jopa arvostamaan eri tavalla ajattelevia (koska eivät elä narsistin kuplassa).

23. vierailija Vierailija

Narsissia pukkaa. Ei käytöstapoja, ei ystäviä, mutta on sentään ihana Ruotsi ja minä minä minä.

24. vierailija Vierailija

On se vain mukavaa että on se Ruotsi. Ei siinä pitäisi vikaa olla että pitää maasta jossa asuu. Päinvastoin. Ystävien puutteella taisit tarkoittaa tätä palstaa? Saattaa olla, että täällä palautteen antajien joukossa on paljonkin ihmisiä jotka ihan ystävyydellä antavat palautetta. Niin "risuja kuin ruusujakin".

25. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    304
    On niitä ystäviö jotka ei myöskään jatkuvasti kritisoi muita :) Minun ystäväpiirissä ei paljoakaan kritisoida muita, yritetään olla ymmärtäväisiä ja avustaa toinen toistamme jos joku apua pyytää jollakin tavalla.
    Se että ei halua kritisoida, ei vie pois ystäviä. Olen hyvin sisiaalinen ihminen. Ja tulen aika hyvin toimeen ihmisen kuin ihmisen kanssa nykyään.
    Nuorena ollessani oli yksi ystävä joka kritisoi jatkuvasti minua ja syytteli minua kaikesta, jopa omasta pahasta voinnistaan. Laitoin ystävyyden silloin poikki, sillä sellainen ystävyys teki niin että minäkin aloin voida huonosti.
    Vanhempana oli myös yksi ystävä joka oli kova kritispoimaan minua silloin tällöin, riippuen miten hän itse voi, hänellä oli psyykkisiä vaikeuksia ja hän oli herkkäsieluinen ihminen joka vatkoi asioita niin paljon että meni vellit ja puurot siltä usein sekaisin :)
    Ystävyys, todellinen ystävyys ei ole kritisointia ja syyttelyä täyteen.
    Todellinen ystävä ei jätä sanoit mitä tahansa. Todellinen ystävä kuuntelee ja ei tuomitse sinua ja ei kritisoi sinua.
    -

Last edited: 23.09.2020

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri