Haluisin alottaa perhepäivähoitajana, nyt vinkejä sun muuta tänne, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saana

Vieras
Eli mulla tilanne se että, nuorin täyttää 3 vuotta enkä haluisi viedä omia lapsia hoitoon ja tuo pph:si alkaminen onjo vuosia ollut mielessä, mutta on ihan ummikko näissä asioissa....ruvetakko kunnalliseksi vaiko yksityiseksi, kuinka paljon saan hoitolapsia, entä palkka ja mitä kaikkea pitäkään tietää ja tehdä???

Mulla itellään on 3 lasta joista nuorin nyt täyttää 3vuotta, keskimmäinen on 5vuotta ja vanhin on alottanut ekaluokan eli on 7vuotta

Saat ottaa hoitoosi kaksi lasta, joista palkkaa jää käteen n.650?. kunnallinen on vaivattomampi mutta tilanne voi olla sellainen ettei tarvita. yksityisenä saat parempaa palkkaa, mutta sinun pitää itse kerätä asiakkaat ja onnistuminen ilman koulutusta on hankalaa ellei peräti mahdotonta. Sinun täytyy suunnitella toimintaa, tehdä monipuolista ruokaa pienellä kulukorvauksella, jaksaa pitkiäkin päiviä jne.

Yksityisenä saat päättää palkkasi itse. Jos asutte kunnassa missä on hyvä yksityisen hoidon tuki se voi olla aika suurikin summa mitä perheet voivat maksaa. Jos taas tukea ei ole, saat sen parisataa mitä päiväkotikin maksaa.

Ennakkoperintärekisteriin on ilmoittauduttava ja rikosrekisteriote hommattava.

sun pitää soittaa ekana perhepäivähoidon pomolla ja kysyä on kunnalla mahdollista aloittaa hoitajana,jos sulla ei ole pph tutkintoa tai et ole lähihoitaja,et pääse koskaan vakituiseksi hoitajaksi,määrä-aikaiseksi kyllä.Kotiisi tehdään tarkastuskäynti..Lapsia saat luultavasti 3 kpl ja oma..Kunnalla parempi olla töissä,koska saat ruokarahat,loma ja sairaslomarahat/korvaukset,rattaat,matkasängyt yms.yksityisenä et saa ruokarahaa ..tai rattaita yms...

Kunnallisena saat helpommin lapsia ja lomat pyörivät. Yksityisenä voi olla hankala löytää hoidokkeja ellet ennen aloitamistasi ole puskaradion kautta niitä hommannut. Yksityisenä saat itse valkata lapset (jos tarjontaa paljon) ja päättää työaikasi.

Minä kyllä suosittelen tätä ammattia, ihan paras!!!! Itse aloitin myös siksi, että saisin hoitaa omani kotona ja tässä ammatissa jaksan ja viihdyn hyvin vieläkin, vaikka omani ovat jo kauan sitten olleet pois kotoa ja lastenlapsiakin on ehtinyt kertyä. Eli, tähän työhön voi myös tykästyä oikeesti!

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:
Älä rupea vain siksi,ettet halua laittaa lapsiasi hoitoon. Et sillä motivaatiolla kauan jaksa.

tää pitää paikkansa. sun täytyy oikeasti tykätä ruoanlaitosta, siivoamisesta, ulkoilusta ja antaa itsesi arvosteltavaksi vanhempien keskuuteen. Kannattaa tehdä kansio johon teet toimintarungon eri kausille ja samoin ruokalista on hyvä olla.

Ap saa kyllä lain mukaan 2 kokopäiväistä lasta ja yhden esikoululaisen. Eli palkka olisi kunnallisella 350*2+175 eli n.875. Jos saa ryhmän täyteen. Kannattaa varmaan soittaa perhepäivänhoidon ohjaajalle ja kysellä vähän ihan alustavasti, onko heillä tarvetta, onko koulutusvaatimuksia jne. Meillä esim. toisella puolella kuntaa on hoitajilla vajaita ryhmiä ja toisella puolella ihan täyttä..

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja Pph:
Älä rupea vain siksi,ettet halua laittaa lapsiasi hoitoon. Et sillä motivaatiolla kauan jaksa.

tää pitää paikkansa. sun täytyy oikeasti tykätä ruoanlaitosta, siivoamisesta, ulkoilusta ja antaa itsesi arvosteltavaksi vanhempien keskuuteen. Kannattaa tehdä kansio johon teet toimintarungon eri kausille ja samoin ruokalista on hyvä olla.

Ei tarvi oikeesti tykätä ruuanlaitosta! En minä ainakaan voi sanoa tykkääväni, mutta onneksi lapset kuitenkin tykkäävät minun laittamastani ruuasta, se on tärkeintä! Lapsista tykkään aivan valtavasti ja niin täytyy tykätä sinunkin jos aiot aloittaa hoitamisen. Ulkoilut ja siivoamiset tulevat kyllä siinä samalla jos välität lapsista!

oni hyvä ja loistava pph on aikoinaan aloittanut siltä pohjalta että saa hoitaa myös omia lapsiaan kotona. Alussa se voi olla rankkaakin, kun ne omat lapset "syövät" äitiä.... Eli se mikä on hoitolapsilta kiellettyä on kiellettyä myös omilta lapsiltasi. Ja voisin sanoa, että ne pph:t joilla on omia lapsia hoitavat lapsia jopa paremmin kuin "lapsettomat" pph.t. Omille haluaa tarjota parasta ja siitä saavat osansa myös hoitolapset :) Itsestäni on mukavaa kun saamme tehdä retkiä lasten kanssa, askarrella, ulkoilla, tavata muita lapsia ja aikuisia. Omista lapsista kasvaa sosiaalisia ja reippaita :)

ja kaikki pph:t joita tunnen, ovat sellaisia joille voisin antaa omani hoitoon vaikka heti :)

kiitos paljon vastauksista ja en alkaisi tähän VAIN siksi että en omia halua laittaa hoitoon vaikka se onkin osa syy ja jos luitte kunnolla niin tämä ammatti on ollut jo vuosia mulla mielessä, muttaolen ollut 7 vuotta äippä ja hoitovapailla niin en ole vielä päässyt alkamaan tähän hommaan, mutta nyt olisi mahdollisuus.

Onko tähän mitään ns. kurssia jos vaativat jonkun koulutuksen?
ja kyllä näitten vastausten perusteella tuo kunnallinen puoli olisi se parempi vaihtoehto ja palkka on mikä on, mutta kaikki on enemmän kuin pelkkä lapsilisä, koska jos tämä ei onnistu niin jään kotiin sitten pelkällä lapsilisällä.

Toivon kyllä että onnistuisi =)

Alkuperäinen kirjoittaja tuore pph:
oni hyvä ja loistava pph on aikoinaan aloittanut siltä pohjalta että saa hoitaa myös omia lapsiaan kotona. Alussa se voi olla rankkaakin, kun ne omat lapset "syövät" äitiä.... Eli se mikä on hoitolapsilta kiellettyä on kiellettyä myös omilta lapsiltasi. Ja voisin sanoa, että ne pph:t joilla on omia lapsia hoitavat lapsia jopa paremmin kuin "lapsettomat" pph.t. Omille haluaa tarjota parasta ja siitä saavat osansa myös hoitolapset :) Itsestäni on mukavaa kun saamme tehdä retkiä lasten kanssa, askarrella, ulkoilla, tavata muita lapsia ja aikuisia. Omista lapsista kasvaa sosiaalisia ja reippaita :)

ja kaikki pph:t joita tunnen, ovat sellaisia joille voisin antaa omani hoitoon vaikka heti :)

Samaa mieltä! Ja sellaiset hoitajat, jotka ovat omasta mielestäni olleet jotenkin "epäpätevän tuntuisia", eivät olekaan olleet sitä sen jälkeen kun heidän tapoihin ja ajatuksiin on päässyt tutustumaan. Tätä työtä jokainen tekee persoonallaan. Joku hassuttelee enemmän, toinen hoivaa ja hellii, yksi on opettavaisempi, joku painottaa liikuntaa, toinen kauniita tapoja. Ja silti kaikille antaisin omatkin lapseni hoitoon jos en itse heitä hoitaisi..

Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Alkuperäinen kirjoittaja tuore pph:

Samaa mieltä! Ja sellaiset hoitajat, jotka ovat omasta mielestäni olleet jotenkin "epäpätevän tuntuisia", eivät olekaan olleet sitä sen jälkeen kun heidän tapoihin ja ajatuksiin on päässyt tutustumaan. Tätä työtä jokainen tekee persoonallaan. Joku hassuttelee enemmän, toinen hoivaa ja hellii, yksi on opettavaisempi, joku painottaa liikuntaa, toinen kauniita tapoja. Ja silti kaikille antaisin omatkin lapseni hoitoon jos en itse heitä hoitaisi..

Juuri näin! Yksilöitä ovat kaikki pph:t kuten lapsetkin :) Itse en ole ns. leikkivä ja hassutteleva aikuinen, mutta tykkään lukea lapsille, selostaa luonnon tapahtumia, laulan mielelläni ja juttelen lapsille :) Ja lapset tykkäävät. ja tykkäävät he sitten näistä hassuttelevista vanhemmista leideistäkin :) Tässä työssä ihminen kasvaa. kun on nuori ja ne omat lapset siinä ympärillä niin ehkä sitä työtä tekee eri tavalla kuin 20 vuoden päästä, kun omat ovat pesästä jo lentäneet? Mene ja tiedä. Riittää, että tykkäät lapsista, siedät hienoista epäjärjestystä, olet valmis tekemään kovasti työtä, tykkäät ulkoilla ja osaat tehdä kunnon kotiruokaa :) Tässä on jo aika hyvä alku ja työn myötä kehityt ja "silmä" lasten suhteen myös kehittyy. Kysele oman kuntasi ohjaajalta tilannetta. Onnea matkaan :)

Yhteistyössä