Haluisko joku uskis kertoa mulle pari juttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pirullinen

Aktiivinen jäsen
04.12.2008
1 862
0
36
Tästä ei tosiaan oo tarkoitus tehdä mitään rähinäketjua, vaan ihan asiallista vastausta haen.

Mistä tiedät/uskot että juuri sun uskonto on oikeessa?

Uskotko raamattuun ihan sana sanasta vai onko se tulkinnallinen? Ne kirjoituksethan ei oikein sovi kaikilta osin nykypäivään.

Mä oon miettinyt että kaikissa valtauskonnoissa on sama "juoni", kaiken näkevä ja tietävä jumala jota kaikkien pitää pyrkiä miellyttämään saadakseen erilaisia etuja tulevaisuudessa, kuten pääsyn paratiisiin tai hinduilla syntyminen ylempänä olentona.

Voisko olla joko niin että nykyiset uskonnot on lähtöisin samasta tarinasta, ne vaan on muuttuneet aikojen saatossa. Ei siis ole yhtä Jumalaa, Kristusta tai Shivaa, vaan herra X jonka alter egoja nykyiset jumalahahmot on?

Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
Voisko olla joko niin että nykyiset uskonnot on lähtöisin samasta tarinasta, ne vaan on muuttuneet aikojen saatossa. Ei siis ole yhtä Jumalaa, Kristusta tai Shivaa, vaan herra X jonka alter egoja nykyiset jumalahahmot on?
Tuota olen miettinyt itsekin. Enkä siksikään usko fanaattisesti että juuri minun uskoni on oikea ja muiden väärä vaan että kaikilla on oma tapa uskoa jota kulttuuri on muokannut.
:whistle: Mutta mistäs minä mitään tietäisin. :xmas:

Tästä ei tosiaan oo tarkoitus tehdä mitään rähinäketjua, vaan ihan asiallista vastausta haen.

Uskotko raamattuun ihan sana sanasta vai onko se tulkinnallinen? Ne kirjoituksethan ei oikein sovi kaikilta osin nykypäivään.

Mä oon miettinyt että kaikissa valtauskonnoissa on sama "juoni", kaiken näkevä ja tietävä jumala jota kaikkien pitää pyrkiä miellyttämään saadakseen erilaisia etuja tulevaisuudessa, kuten pääsyn paratiisiin tai hinduilla syntyminen ylempänä olentona.

Ja sillä "jumalalla" tarkoitetaan sitä jotakin meidän jokaisen sisällä. Sitä omaa moraalia, omaa oikeudentuntoa, omaa ymmärrystä oikeasta ja väärästä, jne. Ei jumala ole mikään erillinen hahmo johon turvata, vaan se on jokainen itse.

Olen ihan henkilökohtaisesti kokenut elämässäni ihmeellisiä ja ihan pieniäkin juttuja joita ei voi selittää muuten kuin Jumalan johdatuksena. Tai voi kai, jos tahtoo, mutta minä uskon, siitähän tässä kai pohjimmiltaan on kyse.

Uskotko raamattuun ihan sana sanasta vai onko se tulkinnallinen?

Tietyllä tapaa tulkinnanvarainen, Jeesushan käytti paljon vertauksia ja uskon että niitä on myös Raamatussa muutoinkin.

Kristinuskossa ei ole kyse miellyttämisestä. Pointti on nimenomaan se että et voi omin kykyinesi päästä yhtään sen lähemmäs taivasta. Vaikka olisit kuinka hurskas, lahjoittaisit köyhille, auttaisit lähimmäisiäsi, jos et olisi ottanut Jeesusta vastaan niin et pääsisi taivaaseen. Koska Jeesus se kuoli ihmisten puolesta ristillä ja hänen puoleensa pitää kääntyä jotta voisi päästä taivaaseen. Eikä silloin tarvitse tehdä mitään suuria temppuja, riittää kun katuu syntejä, pyytää niitä anteeksi ja uskoo. Ja vaikka ei tuntisi oloaan sen jälkeen mitenkään erilaiseksi niin uskoo siltikin.

Jumala on ainoa jumala. Herra X. =) Ehkä ihmisten sisällä kautta maailman, on syntymästä asti istutettu pieni uskon siemen ja ihan tiedostamattaankin ihminen kaipaa yhteyttä Johonkin, siitä kaipauksesta on sitten syntynyt epäjumalia joita palvotaan kun ei paremmasta tiedetä. En tiedä, tämä on ihan vaan oma ajatukseni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja sillä "jumalalla" tarkoitetaan sitä jotakin meidän jokaisen sisällä. Sitä omaa moraalia, omaa oikeudentuntoa, omaa ymmärrystä oikeasta ja väärästä, jne. Ei jumala ole mikään erillinen hahmo johon turvata, vaan se on jokainen itse.

Anteeksi, tarkennan. Tämä siis minun mielipiteeni ;) näin MINÄ uskon.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Oikeassa? Miksi ei useamman voisi olla oikeassa? S e että mä uskon johonki ei tarkota että kaikki muut on uskossaan väärässä

Oho, hyvä pointti! En oo ikinä aatellutkaan tuolta kannalta.. Toi selittäis paljon.

No mulle on tärkeä oma henkilökohtanen uskoni ja ei mun tartte todistella muille miksi uskon?Mistä tiedän että Jumala on? Eikä mun tartte muidenkaan uskoa tai uskottomuutta miettiä

Mjaa. Minä uskon raamatun jumalaan.

Se, miksi ajattelen, että se on juuri oikea ja totta, on vaan intuitio. Missä muussa uskonnossa Jumala itse uhrautuu ihmisten takia? Siinä jutussa on sellaista rakkautta, joka, vaikka olisi sittenkin vain satua, vetää ihmisiä puoleensa. :)

Uskon raamattuun kyllä, mutta minun mielestäni sitä pitää lukea järki päässä, mutta myös kera Pyhän hengen. Pitää miettiä, mitä joku kirjoitus silloin tarkoitti, kun se kirjoitettiin. Paavalin kirjeet esimerkiksi on tietyille seurakunnille räätälöity joihinkin tiettyihin seurakunnan ongelmiin ja tilanteisiin. Usein ne ongelmat selittyy sitten sen vallitsevan kulttuurin valossa. Sitten mietitään, miten sovellettaisiin tätä nykypäivään ja mitä tää meille merkitsee. :)

Mun veli sanoo aina, ettei raamattu ole sääntökirja, vaan kirja elämästä. Vanha testamenttikin antaa hyviä viitteitä sen ajan kulttuurista ja kontrastia uuteen testamenttiin nähden.

Itse en ole raamattua lukenut paljoakaan. Uskoni ei siis ole lähtöisin sieltä. Tiedän vain, että on olemassa minua suurempi voima ja rakkaus. Maailmassa on monta eri kulttuuria, kaikki olemme erilaisia. Siksi myös uskonnot on erilaisia, mutta mielestäni tärkeintä on, että on vain yksi Jumala, kaikkien uskontojen Jumala. Kaikilla uskonnoilla on yhdistävä tekijä: Usko hyvään, rakkauteen, anteeksi antoon.

1.En ajattele oman uskontoni olevan ainut oikea, mutta uskon sen olevan pääsanomaltaan oikeassa. Voi siis olla mahdollista, että jokin muukin on oikeassa. Eivät välttämättä poikkea toisistaan kovinkaan paljon pääsanomaltaan. En kuitenkaan koe tarvetta tutustua enää muihin uskontoihin, koska olen jokin verran jo nähnyt. Minulla on hyvä olla näin.
2.Uskon, että Raamatun pääsanoma on oikeassa, mutta on voinut muuntua aikojen kuluessa(todennäköisesti näin on myös tapahtunut). En myöskään hyväksy kaikkia Raamatun asioita omaan maailmankuvaani. Raamattua on luettava sydämmellä.
3.En usko, että kaikki uskonnot ovat lähtöisin juuri samasta ytimestä. Tosin uskontojen syntyyn on voinut vaikuttaa samankaltaiset tarpeet ihmisiltä eri kulttuureissa. Osa uskonnoista on todellakin myöhemmin vasta eriytyneet omiksi suunnikseen. Syynä ainostaan ihmisten itsekeskeisyys ja tarve hallita uskonnon avulla, jossa perussanoma jää varjoon.

jokainen uskokoon mun puolestani mihin haluaa, mutta sitä en oikein ymmärrä jos joku uskoo että Raamattu on sanasta sanaan totta, koska siellä on keskenään pahasti ristiriidassa olevia asioita, etenkin vanhan ja uuden testamentin välillä.

Yhteistyössä