Hae Anna.fi-sivustolta

Halvat kasvisruoat

Viestiketju osiossa 'Säästöpossu' , käynnistäjänä köyhimys, 25.03.2006.

1. köyhimys Vierailija

Olisin iloinen, jos viitsisitte kertoa minulle lempparikasvisruokareseptinne. Rahaa on kovin vähän ja olen kyllästynyt syömään linssisoppaa ja tomaattipastaa. Kasvissosekeitotkin on jo testattu moneen kertaan. Erityisesti soijarouhereseptit kiinnostavat.

Kiitos!

2. ööhhö Vierailija

Noi Rainbow-pakastevihanekset on halpoja. Siitä sitte valmistat kasvispaistoksia. Ite tykkään parsapaistoksesta. Siinä on munakuorrutus. Mulla on kasvisruokakirja.

3. Riina Vierailija

Tässä ainakin pari ideaa, näitä minä laitan aika usein.

Soijarouheen valmistelu
    Käytän itse tummaa soijarouhetta, koska se näyttää minusta syötävämmältä kuin vaalea. Risetti-merkkinen ei minulla pehmennyt, joten sitä merkkiä olen vältellyt. Valmistelen yleensä isomman satsin soijarouhetta, niin sitä on jääkaapissa sitten valmiina. Laitan kattilaan 2 kasvisliemikuutiota, litran vettä ja 2-3 dl soijarouhetta. Sitten sekoitan ja kiehautan koko satsin. levyn olen laittanut pois päältä heti kun kiehuu ja antanut sitten vähän vielä jäähtyä levyllä.

kaalikeitto/pata ja -laatikko
    Silppuan yhden kaalin melko pieniksi paloiksi, laitan kattilaan palat ja hieman vettä (kaalien ei tarvitse peittyä). Sitten laitan kannen päälle ja levyn keskilämmölle. Silppuan pari isoa sipulia, porkkanan tai kaksi ja pari valkosipulinkynttä ja kuullotan ne pannulla. Lisään vielä paistinpannulle esivalmistellut soijarouheet.
    Sitten teen puolesta määrästä keittoa tai pataa ja puolesta kaalilaatikkoa. ELi voitelen uunivuoan ja ladon pohjalle haudutettua kaalia ja suolaa, valkopippuria ja meiramia. Sitten kerros kasvis-soijaseosta paistinpannulta, taas mausteita ja päälle kerros kaalia. Päälle vielä mausteita ja loraus siirappia. laatikkoa paistellaan puolesta tunnista tuntiin 175 asteessa. kattilaan kaadan paistinpannun sisällön ja maustan makuni mukaan. Tarvittaessa lisätään vettä. JOskus kattilaan on lorautettu myös tomaattikastikkeen loppuja, papuja tai muita jämiä jääkaapista. keittoa/pataa voi vielä haudutella hetken, mutta välttämätöntä se ei ole.

Soijamakaronilaatikko
    kuten tavallinen makaronilaatikko, mutta lihan tilalle soijaa ja kun minä pidän sipulista, niin sitä hurjasti. Ennen soijarouheen yleistymistä tein makaronilaatikon herne-maissi-paprika -sekoituksesta ja oli hyvää. JOs olet vegaani, voit korvata munamaidon kasvisliemellä, johon on sekoitettu soijajauhetta -pussissa pitäisi lukea oikea määrä

Kasvistomaattikastike
    tämä on jämäkastike, joka on aivan ihanaa myös lasagnen kastikkeena. Kastikkeen maku on mielestäni hyvä siksi, että siinä on paljon kasviksia ja sitä on haudutettu todella pitkään. JOs vielä jostain löydät punaviinin jämät, niin makunautinto on täydellinen. Muuten ei ole niin väliä mitä kastikkeeseen piilottaa. Itse laitan tomaatteja silputtuna/tomaattimurskaa/tomaattipyrettä/paseerattuja tomaatteja/jopa ketsuppia sen mukaan mitä kaapista löytyy tai mihin on varaa. Kuullotan pienenpieniksi leikatut (jopa raastetut) kasvikset (viimeksi laitoin varsiselleriä, porkkanaa ja sipulia, kun niitä oli saatavilla) meheviksi ja hauduttelen niitä tomaattisoosin kanssa. mausteista suosikkejani tähän ovat chili, yrtit, muskottipähkinä ja mustapippuri

pannukasvikset
    Lohkotaan pestyjä perunoita kuorineen ja muita saatavilla olevia juureksia tai kasviksia. Laitetaan ison kipon pohjalle puoli desiä öljyä ja siihen niin paljon mausteita, että öljy on ihan mausteiden väristä ja tuntuu, että mausteita on liikaa. Hyviä on esim. suola, paprika, chili, pippuri... Kasvikset laitetaan öljykippoon ja pyöräytellään siinä niin, että ovat mausteisia. Kaadetaan kasvikset uunipellille ja paistetaan 225 asteessa puolisen tuntia. Kun on köyhää syön näitä, koska ovat todella halpoja, mutta toisaalta olen tarjoillut näitä myös vieraile juhlissa -ei siis tunnu makaroni-ketsuppi -sarjalta

Hunajalantut
    Hunajalantut/muut juurekset saavat juurestenvihaajankin muuttamaan mieltään. Pilkotaan lantut kuutioiksi ja sekoitellaan joukkoon marinadi, jossa on kuumaa vettä (sulattaa hunajan juoksevammaksi) ruokalusikallinen tai pari hunajan kovuudesta riippuen, hunajaa, suolaa, ehkäpä muitakin mausteita, vaikkapa jotain yrttiä. Laitetaan kaikki uunivuokaan, annetaan marinoitua tunnin, pari ja sitten paistetaan uunissa 150 asteessa meheväksi (mitä pidempään sen parempi, 45 min vähintään) Jos lantut ovat kitkerän makuisia, lisätään hunajaa ja vettä ja haudutetaan lisää. Hunajan voi myös korvata siirapilla.

4. ap Vierailija

Oi vitsi, kiitos Riina, tosi hyvän kuulosia vinkkejä sulla! Printtasin kaikki :)

5. Hanna Vierailija

Nyt kauppaan ja ostat kikherneitä ja linssejä. Puoli kiloa kuivattuja herneitä maksaa euron, pari ja kun liotat ne yön yli niin kikherneetkin niin muuttuu ainakin kolminkertaisiksi! Sitten vaan googlaamaan ja etsimään ohjeita hummuksesta, falafelista, linssikeitoista kreikkalaiseen tyyliin tomaatin kanssa tai intialaiseen tyyliin kookosmaidon kanssa jne.! Just tänään paistoin kreikkalaisten vastiketta falafelille ja kyllä on hyvää! Kikherneet on niin hyviä ja popsin niitä joskus keitettynä tuosta vaan ennen kuin teen niistä mitään sen kummempaa!

6. Wow Vierailija

Kasvisruokakirja. Ihmeellistä. Mistä sinä olet sellaisenkin löytänyt, saati sitten hankkinut? Olet hurja tyyppi, ihailen sinua.

7. Maui Vierailija

Kaupan soijapalapussin (en muista merkkiä) kyljessä oli kiva resepti, tämä ruoka on raavaan lihansyöjämiehenikin herkkua. Halpaakin se on, sillä 2 euron soijapalapussi riittää ainakin neljään isoon kattilalliseen eivätkä muutkaan ainekset hinnalla huimaa.

Laita kattilaan 3 dl soijapaloja, purkillinen tomaattimurskaa, pilkottu sipuli, n. puoli kiloa vihanneksia (esim. pakastekeittovihanneksia tai parsakaalisekoitusta, jne.) ja n. 6-7 dl vettä. Mausteita maun mukaan, itse laitan sekaan kasvisliemikuution, mustapippuria ja Tabascoa. Satsia keitellään puoli tuntia ja valmista on. Todella vaivatonta!

8. el doctor Vierailija

Arvon ideologiset vegetaristit: terveeellinen kasvisruoka ei ole koskaan edullista. Edullisella ie. pakastevihanneksilla ja linsseillä varmistatte itsellenne jatkuvan puutostilan eri entsyymeistä, hapoista ja vitamiineista.
    Vegetarismi on ihanteellista, mutta ei erityisen terveellistä, jollei rankkaa kuuria noudattavalla ole ravinto-opillista tietämystä. Tämä ei muuten ole sama asia kuin kivat reseptit tai jonkin pikku nettiyhteisön höpinä.
    Koska suurin osa vegetarismiin hurahtaneista on nuoria naisia, niin pyytäisinkin heitä lopettamaan. Jatkuvat puutostilat vaikuttavat hedelmällisyyteen ja viime kädessä sitähän varten tänne synnytään, että kykenemme lisääntymään.

9. Piia Vierailija

Heh, varmasti kaikki tajuaa että el doctor vitsailee, mutta varmuuden vuoksi selvennän tässä, kasvisruoka on paljon terveellisempääkuin liharuoka. Siinä on tarpeeksi kaikkea. Toki KAIKISSA ruokavalioissa, täytyy syödä monipuolisesti. Vain vegaanien täytyy täydentää ruokavaliotaan B12- ja D-vitaamineilla, ja varmistaa raudan ja kalsiumin saanti. Lihan syönti ei takaa täydellistä vitamiinien saantia sekään. Onko muka lihassa entsyymejä, minun tietojeni mukaan niitä on kasviksissa, ja tuoreissa sellaisissa, eikös entsyymit tuhoudu kuumentaessa. Liha tuottaa elimistössä toki happaman palamistuotteen, mutta nykyisin ollaan usein sitä mitä, että hapokas ruoka sairastuttaa, ja sen sijaan pitäisi suosia emäksisisiä kasviksia. Vai tarkoittiko doktori aminohappoja? Itse olen ollut 15 vuotta kasvissyöjä, enkä ole kuullut että kasvisyöjillä olisi puutetta aminohapoista. Pavut ja linssit ovat mielestäni vitamiinirikkaampia ja ravitsevampia kuin liha. Niissä on myös proteiinia. Alkuperäistä suosittelen hankkimaan kasviskeittokirjoja vaikka kirjastosta. Suosittelen monenlaisten papujen käyttöä, esim. kidneypavut ja mainitut kikherneet ovat todella herkullisia. Niistä voi täysjyväriisin tai perunan kanssa tehdä ihania ""pihvejä"" , murekkeita ja patoja. Aamuisin on hyvä syödä puuroa, vaihtelevia laatuja. Idättäminen on aika edullista. Jotkut siemenet olisi myös hyviä, kuorimattomat seesaminsiemenet sisältävät hurjasti kalsiumia, ja auringonkukan siemenet sopivat vaikkapa jogurttiin. Myös soijarouhetta voi lisätä jogurttiin.

10. eh Vierailija

Sääli että sinun vanhempasi lisääntyivät.

Itseasiassa maapallon kantokyky ei siedä enää yhtään sinunlaisia planeetanraiskaajia. Lihan tuottamisesta on niin paljon ympäristöhaittaa, että kaikki elollinen kärsii siitä. Jos kaikki siirtyisivät kasvisruokaan, ei maailmassa olisi nälänhätää, yhtä paljon ylipainoisia (suomalaisia) tai lihansyöjille tyypillisiä, tappavia sairauksia (mm. suolistosyövät, sydän- ja verisuonitaudit, osteoporoosi, munuaissairaudet).

Lihansyönti on myös morbidia, laskelmoivaa murhaamista. Eläviä olentoja kasvatetaan ja jalostetaan vain tappamista, silpomista ja kypsentämistä varten. Sitä sanotaan kulinarismiksi. Lihaa väitetään herkulliseksi. Haluaisinkin nähdä sen raukkamaisen lihansyöjän, joka reilusti itse ilman aseita pyydystää ja tappaa ruokansa ja nauttii sen maustamattomasta mausta! Lihansyöjä ihminen on maailman eläimistä raadollisin ja kaiken lisäksi omaan pesäänsä paskantava idiootti.

11. JW Vierailija

Itsekkin syön kasviksia suurimman osan, mutta lihaa en ole kokonaan jättänyt pois. Ihminen on aina ollut SEKASYÖJÄ eli syö kumpaakin, kasviksia ja lihaa. Se on myös tieteellisesti todistettua, sillä kaikilla saaliseläimillä on silmät sivuilla, kun taas saalistajilla edessä. Suosin itse monipuolista ruokavaliota johon kuuluu tasapainotettuna lihaa ja kasviksia. Lihan tuottaminen on raskaampaa luonnolle kun kasvikset, kyllä, oikeassa olet. Tässä viestissäni tarkoitus ei ole syyttää ketään, vaan osallistua keskusteluun. Itsekkin inhoan massakasvatusta jolloin eläimillä on huonot olot, satun nimittäin olemaan äärimmäisen eläinrakas, vaikka syön lihaa. Suosittelen muillekkin luomutuotteita, myös eläinkunnassa. Kultainen keskitie ;)

12. ......... Vierailija

13. eggplant Vierailija

Joku kertoi eilen illalla, että aivan ehdoton herkku on uunissa paistettu munakoiso+anjovis+muistaakseni se oli vuohenjuusto....'

Eli ei ihan kokonaan kasvisjuttu, mutta melkein.
    En ole kokeillut, mutta meinaan kyllä. Muutenkin munakoisorepeptit muutkin olisivat tervetulleita ?

14. pahaa Vierailija

Maistoin eka kerran ABC-myymälässä vuohenjuustoruokaa. En tykänny ollenkaan siitä vuohenjuustosta. muut söin.

15. Munakoiso Vierailija

Kokeile tehdä moussakaa, googlella löytyy monta hyvää ohjetta. Jos haluaa kasvisversion, voi jauhelihakastikkeen sijaan tehdä kastikkeen vaikka soijarouheesta.

Nam, alkoikin tehdä mieli moussakaa, täytyy tehdä viikonloppuna :)

16. viiviv Vierailija

Saarioisten kasvispihvit! Hyviä, maittavia, kevyitä ja terveellisiä.

En ole työssä Saarioisilla :)

17. vierailija Vierailija

Höpö, höpö. Ihminen ei ole sekasyöjä, lihan ei pitäisi kuulua ihmisen ruokavalioon. Ihmisen suolisto on kasvissyöjän suolisto, ihan sama missä silmät sijaitsee.. Esim.vuorigorilla,silmät sojottaa eteen ja puhdas vegaani.. Lisänä vielä eläinten suuri kärsimys liha tuotannossa, mikään luomu ei takaa pelotonta ja kivutonta loppua. On syy miksi teurastamoissa ei ole lasiseiniä..

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri