Hae Anna.fi-sivustolta

Halvimmat häät?

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä Maija Kukkarossa, 03.08.2005.

1. Maija Kukkarossa Vierailija

Oletteko onnistuneet viettämään häänne ennätysedullisesti? Olisin kiinnostunut kuulemaan, miten ja missä säästitte, paljonko kaikki maksoi jne.
    Halvimmalla tietenkin pääsisi, jos kävisi maistraatissa ruokiksella, mutta minä haluaisin kuitenkin kuulla nimenomaan myös jonkinlaisia (pieniäkin) juhlia viettäneiden morsmaikkujen ja sulhojen budjetista. Kiitos!

2. Bim Vierailija

Sori, vähän asian vierestä, mutta maistraatilla ja häiden hinnalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kirkollinen vihkiminen on myös ilmainen.

3. ap Vierailija

Tarkoitin siis tuolla ""maistraatissa ruokiksella"" -viittauksella sellaisia häitä, joissa ei mitään juhlia olekaan, vaan pariskunta käy vaan nopsasti sanomassa ""tahdon"" parin maistraatin kanslistin todistaessa. Tiedän, ettei kirkossa vihkiminenkään mitään maksa, mutta harvemmin kai siellä käydään kahdestaan keskellä päivää vihkiytymässä... ;)

4. Ally Vierailija

Tiedän yhden parin, joka meni kirkossa naimisiin, ja ainoastaan molempien vanhemmat olivat todistamassa tilaisuutta. Lauantaina, keskellä päivää. ;) Eli ei sinne kirkkoonkaan tarvitse aina isoa vierasjoukkoa kutsua...

5. Heljä Vierailija

Meillä oli vaatimattomat häät, maistraatissa ilman hössötyksiä. Kaikinpuolin yksinkertaiset, ei maksanut paljon mitään ja onnellisia ollaan. Tunnen muutaman parin joilla oli prinsessahäät, hökläsivät kun hullut ja mainostivat niitä ja seuraavana vuonna jo olivat erossa, velkoineen. Kyllä meitä nauratti. Mitä halvemmat häät sitä parempi suhde. Prinsessat ja hössötyshäät on vaan kulissia eikä oikeaa avioliittoa. Esiintymistä se vaan on mutta pienet halvat häät tietää kestävää suhdetta. Ihan turhaa touhua jossa ei ole järkeä yhtään. Luulevatpahan vaan olevansa jotakin kun on päästävä olemaan prinsessa ihan väkisin.

6. Mirri Vierailija

Tuo on kyllä totta, että jos nainen suostuu menemään naimisiin ilman juhlia, niin liitto on kestävämmällä pohjalla. Näin karsiutuvat pois ne morsiamet, jotka haluavat naimisiin vain sen vuoksi, että saavat olla päivän prinsessana omissa mahtihäissään. Näillä ilmenee sitten sitä häiden jälkeistä masennustakin, kun elämän suurin tavoite on jo saavutettu. Heillä on tavoitteena upea hääjuhla eikä suinkaan elämän pituinen avioliitto.

7. jaa Vierailija

Minä tiedän montakin paria, jotka ovat käyneet kirkossa vihityttämässä itsensä ja lähteneet matkalle ja ilmoitelleet suvulle jälkeenpäin, että ovat naimisissa.
    Hiukkasen rajoittunut näyttää ap. olevan.

8. jassi Vierailija

Näyttää Mirri ja tämä toinen olevan taas se sama Mari, katkera vanhapiika, joka käy haukkumassa kaikki, jotka ovat saaneet miehen ja saavat unelmiensa päivän.

9. Mirri Vierailija

Ja oletko sinä jassi juuri se morsian, joka on hätäpäissään kihlautunut väärän miehen kanssa, kun on niin kova kiire järjestää näyttävä juhla ystäville ja sukulaisille? =D

Jos luet edellisen viestini uudestaan oikein ajatuksella niin huomaat, että minä en haukkunut yhtään ketään. Totesinpahan vaan tilanteen, joka on joidenkin kohdalla tosiasia. Ja kyllä isoja häitä pitävät myös ne, joille hääjuhla on sivuseikka itse naimisiinmenon rinnalla. Kuten myös toisinpäin.

10. Leila Vierailija

Me vasta suunnitellaan häitämme, joista tulee kyllä niin ennätyshalvat kuin vain kyetään kohtuudella järjestämään (ja siis naimisiinkin mennään vasta syyskesällä 2007, joten ajoissa ollaan;)

Häät tulevat menemään meillä samaan tapaan kuin kihlajaisemme, ja ne pidetään samassa paikassa kuin kihlajaisemme, eli erään järjestön juhlasalissa, jonka saamma käyttöömme ilmaiseksi. Tähän saliin mahtuu noin 40 henkeä, juuri se määrä minkä ajattelimme kutsuakkin (eli siis samat naamat kuin edellisissä pippaloissa ..)

Mieheni kanssa olemme luontoihmisiä, samoin perheemme ja aika pitkälle kaverinikin. Hääkimpun ym. saamme hiukan edullisemmin enoltani, jolla on kukkakauppa. Anoppini, taitava pajutöiden tekijä, on luvannut tehdä kanssani paikan koristeluja, eli paju-tai risupohja koristeenaan kuivakukkia, käpyjä, sammalta, liekoa ym. Kuivakukat kasvatan ensi kesänä itse omassa kukkapenkissä. Paras kaverini (floristi) on myös luvannut tulla mukaan näiden koristeiden tekoon tuomaan vähän ammattilaisen otetta meidän askarteluihin. Nämä koristeet voidaan sitten juhlien jälkeen jakaa niille vieraille, jotka sellaisen mukaansa haluavat.

Ruuat kokkaamme itse, samoin kakut leivomme itse.Astiat saatiin viimeksi lainattua, ja saadaan varmaan tulevaisuudessakin, kahdelta entiseltä pitopalveluyrittäjältä, joilla vielä on nurkissa jos minkälaista kippoa ja kuppia.

Lihana käytetään hirvenlihaa (isältäni) kalana lohta ja kuhaa (appi on kalastaja), makeat ruuat perustuvat suomalaisille marjoille, jotka itse keräämme. Tällä tavalla saimme kihlajaisiin kehutut, maistuvat ja näyttävät ruuat, joten miksipä muuttaa reseptiä.;) 40:n ihmisen ruokkiminen alusta loppuun saakka tuli viimeksi maksamaan kaikkine tarpeineen n. 200 €, joka on minusta ihan kohtuullinen hinta. Kaiken kaikkiaan kihlajaiset, siis minun vaatteeni (tarjouksesta), sormukset,koristelut, pöytälinat, ruuat ja kukat maksoivat noin 400 €. Tähän jos lisätään hääpuvun ja miehen puvun vuokra, vihkisormukset ja kukat, niin siinä on sitten meidän häiden tuleva budjetti. + se, että palkkaamme jonkun auttamaan tarjoiluissa ja hääräämään keittiön puolella.

Eli mielenkiinnolla minäkin odottelen, millaisia vastauksia saat, ja löytyiskö meillekkin vielä säästövinkkejä. Häiden aikaan ainakin toinen meistä on vielä opiskelija, luultavasti molemmat, joten rahaa ei ihan hirveästi ole käytettävissä.

11. ap vastaa Jaalle Vierailija

Jep, rajoittunut taidan sitten olla. Itse en ollut koskaan aikaisemmin kuullut, että hääpari olisi kirkossa mennyt naimisiin parin ulkopuolisen todistajan kanssa. Mahdollistahan se tietenkin on, mutta ei varmaan kovin yleistä?
    Edelleen odottelen edulliset häät jo viettäneiden pariskuntien selostuksia juhlastaan ja budjeteistaan...

12. HÖh Vierailija

Vain suomalainen voi ajatella noin ""mitä hienommat häät sitä lyhyempi liitto"". Hohhoijaa...

On toki olemassa naisia, joille hienot häät ovat tärkeämpiä kuin itse avioliitto. Mutta tämä ei suinkaa koske kaikkia! Miettikää nyt, jos oman rakkaan löytäminen ja avioon astuminen ei ole syy juhlia, niin mikä sitten? Suhtaudutteko yhtä kriittisesti ylioppilasjuhliin, ristiäisiin, viisikymppisiin..? Teettekö näiden juhlien perusteella johtopäätöksiä juhlakalun perhesuhteista ja niiden kestävyydestä?

Meillä on ns. mahtihäät, ja avioliitto on jatkunut jo vuosia, ONNELLISENA. Tärkeintä häissä (avioon astumisen jälkeen, tietysti) oli järjestää sukulaisille ja ystäville mukava päivä sekä juhlia todistajien läsnäollessa rakkauttamme. Miksei siis suurena päivänä laittaisi parasta päälle, hiukset ojennukseen ja kauniin meikin? Ja eikö vieraidenkin ole mukavampi nauttia kunnollinen hääateria juomineen kuin vetää viikona vanhaa kuivakakkua sohvan nurkassa? Ja laittaa vähän jalalla koreasti hyvän bändin tahdittamana, eikä kuunnella vanhoja finnhitsejä rätisevästä radiosta?

13. Uffufff Vierailija

Mutta suomessahan kuuluu narista kaikesta! Ainahan ilmestyy ketjuja joissa ihmetellään, että kun minut nyt on kutsuttu ristiäisiin, 50v synttäreille, rippijuhliin niin onko sinne mentävä ja onko vietävä lahjakin ja jos niin onko sen oltava kallis tai ollenkaan minkään arvoinen, voisihan se olla halpakin ja ajatushan on tärkeä. Lahjaa luovuttaessa sitten sanotaan, että muista se ajatus, se on tässä mukana vaikkei se näy. Suu viurussa niskoja nakellen vittuuntuneina kirjoitellaan kun juhliin kutsuvat ja kun niihin on hilauduttava vaikka muu ei kiinnosta kun omat juhlat ja tietysti sitten vieraat joilta odottaa tuomisia, kunnollisia sellaisia ja hampaat valkkyy ystävällisesti hymyillen kaikille. Muiden ihmisten juhlista viis, olivat sitten vaikka kuinka läheisiä. Kaikki on suomessa vastenmielistä ja vastentahtoista ja väkinäistä. Kaikki on opetettu olemaan halpamiettiöjitä ja segundatavarafaneja ja ruikuttamaan ihan ajankuluksi. Suomi on synkkämielinen, harmaa maa jossa värikkyyttä ei saa olla ihmisissä, tapahtumissa eikä tunteissa. Ruikutusta, narinaa, valitusta ja nälvimistä arvostetaan ja sellaiset ihmiset on pidettyjä. Muut kaikki on luonnonokkuja jotka ei sovi kuvaan mukaan ja hyökkäyskohteita. Taisteutanner on parhaimmillaan tällä palstalla!

14. Roosa Vierailija

En tiedä, oliko meillä nyt kaikkein halvimmat mahdolliset häät, mutta luulen, että verrattuna suurimman osan hääbudjetteihin pääsimme aika halvalla... Emme oikeastaan tietoisesti edes venyttäneet penniä, vaan teimme ""oman näköisemme juhlan"", ja edulliset niistä sitten tuli... :)

Vieraita häihin oli kutsuttu alunperin 62 henkeä, mutta luonnollisesti kaikki eivät päässeet paikalle, joten lopullinen vierasmäärä oli tasan 50. Kutsut teimme itse tietokoneella hyvin yksikertaisella mallilla.

Juhlapaikan vuokrahinta oli 350 euroa. Astiasto, valkoiset pöytäliinat jne olivat valmiina juhlapaikassa. Koristelimme salin itse kasvatetuilla auringonkukilla ja kynttilöillä. Kynttilöihin ja ulkotuliin meni ehkä n. 15 euroa. Maljakoita, kynttilänjalkoja jne oli omasta takaa ja lisää lainattiin kavereilta.

Ruoka tehtiin itse, keittiössä hääräsi välillä puolisukua ja iso osa kaveripiiristä - menu oli aika yksinkertainen ja jonkun mielestä ehkä arkinenkin, mutta ainakin minulle itselleni mieleinen: alkupaloina öljyssä marinoituja herkkusieniä, fetajuustoa, lihapullia, tomaattisipulisalaattia, kurkkua ja paprikaa, pääruokana keitetty peruna, kukkakaali-parsakaaligratiini, uunilohi ja hirvipata sekä jälkiruokana mansikkakakku, paria eri lajia pikkuleipiä, kahvit/teet.
    Kaikki ruoat olivat sellaisia, että ne oli aika yksinkertaisia tehdä ja asettaa esille. Ruoista osa tietenkin ostettiin ihan tavallisesta marketista, mutta esimerkiksi perunat saimme minun vanhempieni perunamaasta, lohi ostettiin alehintaan tutulta kalastajalta samaten kuin hirvenliha ostettiin suoraan tutulta metsästäjältä erittäin edullisesti.
    Pöydässä oli äitini tekemää leipää ja juomina jäävettä, maitoa, kotikaljaa sekä puna- ja valkoviiniä (kotona tehtyjä marjaviinejä). Viinit ostettiin 2 e / pullo sedältäni, joka tekee vuosittain satoja pulloja viiniä oman puutarhan marjaviljelyksistä. Niitä juotiinkin koko ilta :)
    Karkeasti arvioisin, että ruokiin kului vajaat 400 euroa eli yhden ruokailijan annoksen hinnaksi tuli n. 7 e. ""Tarjoilijoina"" häissä hääräsi sukulaistytön pari kaveria, jotka keräsivät likaisia astioita pöydistä, vaihtoivat noutopöytään täydet astiat tyhjenneiden tilalle jne. Maksoimme tytöille illan urakasta 25e/ naama ja teinit olivat oikein tyytyväisiä.

Sulhanen pukeutui omaan tummaan pukuunsa, joka hänellä oli jo valmiina. Minulle äiti teki puvun, kankaan hinta oli n. 5 euroa metri, ostin muistaakseni 7 metriä. Puku oli malliltaan ja tyyliltään yksinkertainen iltapuku. Kengät meillä molemmilla olivat jo valmiina. Yksinkertaisen nutturankampauksen teki parturi-kampaajaystäväni parissakymmenessä minuutissa ilmaiseksi, meikin tein itse. ""Hääkimppuna"" minulla oli auringonkukka. Sormukset maksoivat 69 euroa / kipale.

Häissä hyvä ystäväni lausui pari runoa, isä piti puheen ja illalla myöhemmin soitti sulhasen oma bändi akustisesti + kaveripiiristä kukin vuoronperään taisi leikkiä jossakin vaiheessa dj:tä :)
    Äänentoistolaitteet paikassa siis oli valmiina ja levyt olivat omia. Videolle juhlaa ei ikuistettu, mutta kymmeniin valokuviin kyllä. Suurella osalla vieraista oli oma kamera mukanaan, varsinainen ""hovikuvaajan"" tehtävän jakoivat pari alaa opiskelevaa ystävääni.

Hääyön vietimme kotona. Ystävät ja sisaruksemme olivat koristelleet makuuhuoneemme kukilla ja ihanilla tuoksuilla. Jääkaapistakin löytyi aamulla suklaaleivoksia, mansikoita ja kuohuviinipullo. Häämatkan teimme Krakovaan muutama viikkoa häiden jälkeen, mutta sitä en oikeastaan laske enää hääbudjettiin kuuluvaksi, koska suunnitelmissa oli lähteä ko. matkalle, vaikka häitä ei olisi ollutkaan.

Meillä hääjuhlan lopullinen summa oli siis n. 1000 euroa. Halvemmallakin varmasti selviäisi, mutta minusta summa ei ole paljon, kun ottaa huomioon, että se pitää sisällään kaiken: morsiusparin vaatteet ja kampaukset, 50:n hengen ruoat ja juomat, tilavuokran jne.

15. Rudy Vierailija

Täysin samaa mieltä! Suomessa kaikkea pitäisi häpeillä, myös naimisiinmenoa. Navettavaatteet päällä maistraattiin ja sen jälkeen korkeintaa Rossoon pizzalle, siinä on onnellisen liiton avaimet a´la suomalainen perusnainen. Ja jos joku törkimys USKALTAAKIN järjestää isot häät saati näyttää niissä KAUNIILTA ja panostaa juhlapaikkaan, ruokaan ja ohjelmaan, on tietysti prinsessahaaveita elävä kananaivo jonka liitto kestää pari kuukautta.

Minä olen aina iloinen hääkutsusta. Kaikki häät ovat tavallaan ihania, erilaisia. On ollut vaatimattomia, superhienoja, isoja, pieniä... silti en koskaan ole arvostellut järjestelyita saati laskeskellut, montako euroa jouduin häälahjaan tuhlaamaan.

P.S. Nämä ihmiset, jotka aina inisevät saadessaan hääkutsun ""taasko pitää mennä häihin"" ovat samoja, jotka sitten katkaisevat välit jos EIVÄT saa kutsua siskonkumminkaiman häihin.

16. Heljä Vierailija

Monien tuhansien eurojen häät ja kaukohäämatkat tyrehtyy eroon AINA! Raha sokaisee ja kun ei ole millä mällätä tulee tappelu. Avioeroja ei olisi kai ollenkaan jos kaikkien olisi pakko avioitua omissa oloissaan ilman juhlia! Mitä ihmettä häihin pitää järjestää erilasta ruokaa ja juoda enemmän kun on jano? Kyllä se vähemmälläkin tapahtuu ilman erikko vaatteita ja tukanlaittoja puhumattakaan mistään naamaväreistä. Minä menin naama pestynä niinkun kuuluukin, ei siinä sovi tuhria väreillä ulkonäköään. Ihme sirkusta tekee toiset häistään. Me ei ymmärretä tuollasta tyhjän touhua ja ylenpalttista esiintymistä. Mokomat prisnessat ja prinssit mukamas.

17. täällä Vierailija

Täällä ilmoittautuu kirkossa vihitty jonka häävieraina oli kaksi ihmistä.

Häät olivat toiset ja toteutettiin salassa :) mikä ei sitten itseasiassa sukulaisten ja läheisten mielestä ollut ollenkaan hauska juttu, saimme kuulla kunniamme.

No mielestäni naimisiin menomme oli meidän kahden asia ja halusimme sitä juhlistaa myös kuten itse halusimme. Minulla kaunis jakkupuku ja mieheni suunnittelema hääkimppu.

ja häämatka sinne romanttiseen pääkaupunkiin euroopassa.

aikaa on kulunut 10-vuotta ja edelleen umpirakastunut.

Ensimmäiset häät olivatkin prinsessa-häät kermakakkuineen...ja ne päätyivät eroon...

18. .. Vierailija

Kun itsellä on asiat kurjasti, vaikka rahat vähissä, helppo keino lohduttautua on uskotella itselleen, että kaikki kenellä on rahaa ovat onnettomia ja pinnallisia. No, onneksi me eräät tiedämme toisin.

Ok, sinä et ymmärrä että toiset haluavat juhlistaa rakkauttaan ikimuistoisesti. Antaa vieraiden nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta, olla itse kauniisti puettu ja kammattu. Ok. Minä taas en ymmärrä, miten joku haluaa mennä naimisiin vanhoissa verkkareissa naama punottaen. Käydä vaivihkaa maistraatissa kuin avioitumistaan häpeillen. Tässä arkielämässä on niin vähän tilaisuuksia pistää parasta päälle ja juhlia oikein olan takaa, että häät ovat enemmän kuin perusteltu syy tehdä niin.

Meillä oli isot häät ja häämatkalla olimme Mauritiuksella. Silti avioliitto on erittäin onnellinen eikä eroa ole näköpiirissä. Mitäs siihen sanot?

19. Virhe Vierailija

Teidän olisi pitänyt pidättäytyä siitä kermakakusta! Se oli suuri virhe ja teitte vakavasta asiasta naurettavan hommaamalla kermakakkua. Siitäs saitte. Johan nyt älykin sanoo, että häihin ei pidä kermakakkuja tuoda. Selvä avioeron merkki!

20. Joo Vierailija

Ei tule kauan kestämään tuolla menolla. Elätte kun viimeistä päivää ja se ei tiedä hyvää1

21. .. Vierailija

Nyt rupeaa jo naurattamaan... Mistäköhän päättelit että ""elämme kuin viimeistä päivää""?

Jokainen elää sellaista elämää kuin omat resurssit antavat myöten. Kyllä tekin köyhät jupisijat matkustelisitte ym. jos vain joku sen rahoittaisi. Se, että jotkut tekevät töitä ja nauttivat sitten työnsä hedelmistä on ilmeisesti teille liikaa.

22. tuleva morsio Vierailija

Kuinka joku voi väittää, että pienet/edullisesti toteutetut häät ovat huonot, häpeälliset jne.?! Ei minusta ainakaan hirvenpaisti- ja lohiateria auringonkukkasin ja kynttilöin koristetussa salissa kuulostanut ollenkaan huonolta tai tyylittömältä. Tai jos tuttu tekee hääkampauksen, niin miten se automaattisesti voisi olla suurin piirtein ruman synonyymi?!

Ei kaikkien tarvitse käyttää häihin suurta omaisuutta ja kutsua suurta määrää ihmisiä, ei se ole rakkauden tae.

Kun menemme naimisiin, haluan häät kirkossa kahden todistajan läsnäollessa ja sen jälkeen jonnekin syömään todistajien kanssa. Samana iltana mahdollisesti illaistujaiset ystäväpiirille, mutta heillekään ei välttämättä tarvitsde edes kertoa, että kyseessä on häät.

Ensimmäiset hääni olivat suuret valkoisine teetteyine pukuineen ja timanttisormuksineen jne jne ja sen verran olen taikauskoinen, että toisella kierroksella haluan tehdä kaiken toisin. Myös mieheni on ollut aiemmin naimisissa. Silti, vaikka varsin yksinkertaiset ja edulliset häät ovat suunnitelmissa, uskon rakastavani nykyistä miestäni enemmän, kuin mitä rakastin entistäni milloinkaan. Eli kalliit ja näyttävät häät eivät ole todellisen rakkauden synonyymi - jokainen taaplaa tyylillään!

23. Edukas Vierailija

Vietimme heinäkuun alussa näköisemme kirkkohäät lähimpien (7 henkilöä) todistaessa. Hääkahvit kotona, itse olin valmistanut kaiken pientä suolapalaa, salaattia ja kakku tietenkin. Häiden suurin menoerä oli sormus, joka sekin löytyi sattumoisin puoleen hintaan. Juhla-asua muokkasin itse koristellen, kampaajalla toki kävin. Yhteensä rahaa paloi 800 euroa, ja häät jäivät kaikkien mieliin kauniina muistona.

24. Heljä Vierailija

Meillä oli vielä halvemmat. Juotiin vaan kahvit meillä, ostettiin viinerit tarjouksesta sitä ennen, rupateltiin mukavia ja jatkettiin tavallista elämää. Ei mennyt kai 100€ kaikkeen. Me vasta onnellisia ollaankin. Kukkiakaan ei tärvätty sen vartaiseen tilanteeseen, sekin on ihan turhaa. Kakkua ei kukaan olis syönyt joten kaikki oli kunnossa vähemmälläkin. Meillä oli juuri oikeanlaiset häät joissa ei kukaan esiintynyt tyhmänä prinsessana ja saa ihmiset odottaa eroa, me vaan nauretaan muille hölmöille kalliine kuluineen ja matkoineen. Ei kai nyt avioitumisen takia tarvitse istua junaan tai lentokoneeseenkaan ja mennä toljottamaan jotakin muuta paikkaa maapallolla! Silläkin rahalla syö enempi.

25. meilläpä! Vierailija

Meillä ne vasta halvimmat häät oli! Käytiin maistraatissa vanhoissa verkkareissa ja sen jälkeen Esson vessassa yhdessä p*skalla. Siinäkin säästettiin, ettei kotona käyty ja paperia tuhlattu. Eipä se onni tämän kummempia puitteita vaadi, hyvin on pärjätty!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri