Hälytinranneke erityislapselle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Onko mahdollista saada sellasta ranneketta erityislapselle kun esim. dementikoilla on?

Mulla on 6-vee poika joka viime vuonna karkasi kaksi kertaa, luojan kiitos että löytyi kunnossa mutta mulla on sen jälkeen ollu ihan hirvee pelko uusista karkaamisista ja siitä että jotain sattuu.

Ekan kerran karkasi talvella illalla kun oltiin jo nukkumassa, oli saanut meidän ulko-oven tosi jäykän lukon auki eikä me kuultu sitä. Soitteli sitten ovikelloa ja me ihmeissään mentiin avaamaan että kuka siellä tähän aikaan on, poika seisoi pakkasessa pyjamassaan, pipo, hanskat ja kengät sentään jalassa. Ei ollut kylmissään joten tuskin oli viittä minuuttia kauempaa. Toisen kerran livahti kun laitin pienempää päiväunille, oli mennyt ulos, hakenut pyöränsä leikkimökistä ja lähtenyt menemään. Hiukan pelästyin kun huomasin että oli lähtenyt, lähdin heti etsimään auton kanssa (isosisko jäi vauvan vahdiksi), joku moottoripyöräilijä oli pysäyttänyt pojan ison tien varteen. Se oli varmaan pelastus koska tiellä ajetaan lujaa ja menee rekkoja yms.

Poika ei puhu juurikaan eikä ymmärrä paljonkaan mistään mitään, ei siis voi kertoa kuka on ja missä asuu jne. Meillä on ovissa turvaketjut nyt mutta silti olen peloissani koko ajan:( Poika on kehitysvammainen mutta vilkas ja nopea liikkeissään. Eli jos haluaa mennä ja huomaa ettei kukaan näe niin varmasti menee ja lujaa.

Kannattaa kysyä kunnan kehitysvammaisista vastaavalta taholta, jos ei saa kunnan puolesta niin jos edes osan ostohinnasta korvaisivat?

Auttaisiko ensihätään jokin ihan "tavallinen" ranneke jossa olisi pojan ja vanhempien tiedot?

Meillä on dysfaatikko ja kun hän on mummon kanssa liikkeellä niin mummo laittaa selkään pojalle lapun jossa lukeen suunnilleen näin "Nimeni on XXX ja olen eksynyt mummostani, en osaa puhua, soittaisitko numeroon XXX"

Mä oon nähny käytössä ihan tavallisia rannekkeita jossa lukee nimi, puhelinnumero ja lapsen "tila" eli ap.n tapauksessa se kehitysvamma.
Sit oon nähny kaulakoruja joihin kaiverrettu nimi ja sisällä lapulla tiedot kuten puh.numero.Mut tota kaulakorua tietenkään ei ihan heti varmaan huomaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Kannattaa kysyä kunnan kehitysvammaisista vastaavalta taholta, jos ei saa kunnan puolesta niin jos edes osan ostohinnasta korvaisivat?

Auttaisiko ensihätään jokin ihan "tavallinen" ranneke jossa olisi pojan ja vanhempien tiedot?

Meillä on dysfaatikko ja kun hän on mummon kanssa liikkeellä niin mummo laittaa selkään pojalle lapun jossa lukeen suunnilleen näin "Nimeni on XXX ja olen eksynyt mummostani, en osaa puhua, soittaisitko numeroon XXX"

Laitin mailia kunnan kehitysvammaohjaajalle. Mulla on noi korutyyliset käyny kyllä mielessä mutta mä luulen ettei tuo kaveri annan niiden olla. Pojalla on kovat voimat ja saa rikki kyllä hepposet rannekkeet miten päin vaan.

Entäs joku murtohälytin ulko-oven yläreunaan jonka laittais aina yöksi vivusta päälle, ja se alkais ujeltamaan kun ovi aukeaa. Itse näin tällasen ihan jossain halpiskaupassa; toinen puoli liimataan ovenkarmiin ja toinen itse oveen, ja hälyyttä kun nämä kohdat eroavat toisistaan. Meidän mummolassa on karkailevan dementoituneen ukin takia joku murtohälytinjärjestelmä, joka lähettää vanhempieni kännykkään tekstarin jos mummolan ulko-ovi avautuu yöaikaan.

Yhteistyössä