Hammas-asioista tietäviä paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apua"

Vieras
Nyt pika apuja kaipaisin kun tuo vajaa 3-vee kaatui ja löi toisen etuhampaansa ilmeisesti johonkin leluun tms. ja sieltä tuli vähän verta. Mielestäni hammas ei heilu, mutta ikenen alla näkyy selvästi isohko verenpurkauma ja ien on turvonnut ja näyttää kipeältä. Tarviiko käydä näyttää hammaslääkärissä vai voiko jollain koti-konstein auttaa ettei ien pääsisi tulehtumaan tms.? Ja joo, koko ajan olen jonossa hammaslääkäri-päivystykseen, ei vaan pääse läpi..

Anna kylmää syötävää, ÄLÄKÄ heiluttele hammasta, vaan anna sen olla. Oot sen jo kerran heilutellu. Tarkkaile vaan turvotusta, kyllä se siitä, ei oo paniikkia ainakaan. Sillähän on maitohampaatkin vielä....

Joo kylmä vettä oon antanu reilusti ja itse sanoo että pipi lähti pois, mutta kyllä se vaan inhalta näyttää. Uskaltaako noita hampaita nyt esim illalla pestä ollenkaan, ettei revi sitä ientä auki?

Terve. Ilmeisesti alaetuhammas kyseessä? Olin itse päivystämässä, kuin 1v lapsi oli iskenyt etuhampaansa. Mutta teidän tapaukseen. Ilmeisesti hammas on tärähtänyt ja sen seurauksena heilahtanut (vertaa ns. vipuefektiä), jolloin ikeneen on saattanut tulla verenpurkauma. Juuren näillä hampailla ei ole kovin pitkät, koska pysyvät hampaat alkavat puskemaan alta. Muutenkin ientulehduksissa auttaa kotihoito eli hammaspesu, mutta ei saa liian rajusti sitä harjaa käyttää eli varovaisesti poistat plakit. Kannattaa käydä hammaslääkärissä ja pyytää ottamaan röntgenkuva vakuutusta varten, jos myöhemmin ilmenee jotain ongelmia. Luulen, että selvisitte säikähdyksellä. Seuraile muutama päivä, että alkaako hammas heilua. Voi olla, että kiinnityskudokset ovat saaneet siipeensä, mutta yleensä nämä eivät aiheuta ongelmia, vaikka sen maitohampaan menettäisikin. Sitten seurataan sen pysyvän tulemista.

Terve. Ilmeisesti alaetuhammas kyseessä? Olin itse päivystämässä, kuin 1v lapsi oli iskenyt etuhampaansa. Mutta teidän tapaukseen. Ilmeisesti hammas on tärähtänyt ja sen seurauksena heilahtanut (vertaa ns. vipuefektiä), jolloin ikeneen on saattanut tulla verenpurkauma. Juuren näillä hampailla ei ole kovin pitkät, koska pysyvät hampaat alkavat puskemaan alta. Muutenkin ientulehduksissa auttaa kotihoito eli hammaspesu, mutta ei saa liian rajusti sitä harjaa käyttää eli varovaisesti poistat plakit. Kannattaa käydä hammaslääkärissä ja pyytää ottamaan röntgenkuva vakuutusta varten, jos myöhemmin ilmenee jotain ongelmia. Luulen, että selvisitte säikähdyksellä. Seuraile muutama päivä, että alkaako hammas heilua. Voi olla, että kiinnityskudokset ovat saaneet siipeensä, mutta yleensä nämä eivät aiheuta ongelmia, vaikka sen maitohampaan menettäisikin. Sitten seurataan sen pysyvän tulemista.

Ylähammas kyseessä. Pitää varmaan mennä yksityiselle jos eivät tuolta tk:n hammashuollosta vastaa.. Harmi ku ei oo vakuutusta.. Mutta tulipa taas yksi syy, miksitapaturmavakuutus kannattaa ottaa..

Yhteistyössä