Hae Anna.fi-sivustolta

Hammaskivi

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä hammaskivi, 21.09.2005.

1. hammaskivi Vierailija

Hei!
    Kävin eilen hammaslääkärillä ja hän poisti hammaskiveä mikä ei ollut kovin miellyttävä kokemus.

Jotta en joutuis kokemaan moista uudelleen (ainakaan kovin useasti) niin mikä mahtaa olla paras keino hammaskiven muodostumisen estämiseksi?

Onko joku tahna hyvä?
    (Nykyään harjaan hampaani aamuin/illoin Elmex:llä ja käytän hammaslankaa aina silloin tällöin).

2. piiku Vierailija

Mitään keinoa siihen että hammaskiveä ei lainkaan muodostuisi ei ole vaan säännöllinen harjaus esim. sensodyne ja päivittäinen hammaslangan käyttö vain ehkäisee, mutta on toki parempi kuin ei käyttäisi mitään. Itselle ainakin hammaslääkäri suositteli sensodyne hammastahnaa, joka on kyllä hyvä.

3. n Vierailija

Olen siirtynyt hammaslangasta hammastikkuihin (kolmionmuotoinen kärki). Tehoaa mulla ainakin paremmin.

4. hammaskivi Vierailija

Semmonen magic-hammaslankain on ihan ehdoton. Suosittelen hankkimaan. Ja lankaillahan pitäis joka päivä..

5. Heli Vierailija

Mä lankailen päivittäin ja nyt käydessänä hammaslääkärissä normaalissa vuositarkastuksessa, minulla oli tuskin yhtään hammaskiveä, eli lankaaminen ainakin mulla auttaa.
    Aikaisemmin mulla oli sama juttu, teki tosi kipeää poistattaa hammaskiveä.
    Onko se lankain todella hyvä, mä olen ihan käsin nyhjännyt?? Olen kuvitellut, että sillä on hankala puhdistaa...

6. Olivia Vierailija

Lankain ei todellakaan ole mikään välttämättömyys... lähinnä tarpeen silloin, jos kädet eivät mahdu suuhun eli käsin on hankalampi ylettyä perimmäisiin hammasväleihin. Tämän totesivat esim. Kuningaskuluttajan testaajat pari viikkoa sitten.

Perinteinen hammaslanka ja käsipeli käy aivan yhtä hyvin, ellei jopa paremmin.

7. hh Vierailija

Minä tekisin niin että hammastikkua joka päivä oikeaoppisella kolmionmuotoisella tikulla vaikka uutisia katsellessa. Lankaa vaikka parin päivän välein ennen iltaharjausta. Itse ostin oralB :n sähköharjan jolla pesen kerran päivässä ajatuksen kanssa ja lopuksi teen kielellä testin onko kaikki pinnat liukkaat. Eikä minulla ole hammaskiveä ollut eikä koskaan ole sitä poistettu. Sen kyllä tiedän että inhottavaa hommaa se on potilaille mutta se on tärkeää poistaa.
    Joku ehdotti sensodyne hammastahnaa. Se on kyllä hyvä tahna mutta tarkoitettu pääasiassa aristaville ja vihloville hammaskauloille. Siinä auttaako hammaskiven vähenemiselle sillä ei tietääkseni ole mitään erityistä merkitystä. Toki silloin kun on poistettu hammaskiveä voi alta paljastua vihlovia kauloja siihen se tehoaa.

8. je Vierailija

Elmexissä on kuulema sellainen suojaava kalvo hampaille. Sen takia sitä suositellaan.

9. Vaana Vierailija

Esim. minulla ei tikku sovi hammasväleihin, ja toisaalta hammaslanka on tehokkaampi. Tarkoitus on saada langalla nostettua ientaskusta sinne kuulumaton kama pois.
    Hammaslääkärini suositteli jo vuosia sitten vihreää pepsodenttiä. Eipä ole ollut 9 vuoteen hammaskiveä(eikä reikiä).Joillekin hasmmaskiveä tulee vaikka tekisi mitä ja toisille ei.
    Kannattaa käydä 6 kk välein puhdistuttamassa hampaansa hammashuoltajalla. Hän putsaa plakit pois ja hammaskivet ja laittaa semmoisen mössön (nimitystä en muista),hampaiden pinnalle, joka pestään seuraavana aamuna pois. Eipä tule reikiä.
    Terveisin ei porattu lainkaan noin 8 vuoteen.
    Lankaa pitää käyttää JOKA ilta!

10. Kaisa Vierailija

Mulla oli paljon hammaskiveä aiemmin ja sitten tuli reikiäkin.

Nykyään pesen hampaat aamuin illoin, hammaslangalla puhdistaen kunnolla ikenien alta jokaisen hampaanvälin JOKA ILTA ja ruoan jälkeen hammastikulla ruoat pois.

Eipä ole tullut yhtään reikää eikä hammaskiveäkään sen jälkeen =)

Eli joka ilta käytä hammaslankaa ja muista käyttää oikein (sitäkin moni ei osaa tehdä, en minäkään aiemmin tajunnut työntää sitä ikenen ja hampaan väliin kunnolla).

11. hh Vierailija

Olette varmaan huomanneet että tikkuja on monen kokoisia. Esimerkiksi Jordanilla on jo tänä päivänä ihanan ohuita tikkuja jotka ovat lisäksi kaksipäisiä. Aikaisemmin tuo firma teki mielettömän paksuja jotka eivä mahtuneet kuin muutamiin väleihin. Itse puolustan tikkua sen vuoksi että kostutettu tikku ( sehän pitää kostuttaa ennen käyttöä ettei katkea) kerää plakin paremmin pois kun taas lanka ""lilluttaa"" likaa edestakaisin. Lisäksi tikulla hinkkaaminen hieroo ikeniä ja sen vuoksi verenkierto ikenissä vilkastuu. Suuremmissa väleissä ovat taas väliharjat paikallaan. Niitäkin löytyy ohuen ohuista paksuihin.
    Tässä oma näkemykseni mutta jokainen tekee kuin parhaaksi näkee.

12. Hammaspeikko Vierailija

Minulla oli hammaskiveä tässä eräänä vuonna, jopa sitä pahempaa tummaa siellä ikenen alla. Hammaslääkäri sitten näytti muutaman hauskan hammaskuvan ja sanoi että tämän näköisiksi voi mennä hampaat, jos sama meno jatkuu. :) Ainahan hammaslääkärit toitottavat hammaslangan käytöstä, mutta päätinpä sitten oikeasti kokeilla seuraavaan tarkastukseen langan säännöllistä käyttöä, ja tulos oli tosi hyvä, hammaskiveä ei ollut juuri ollenkaan. Joka toinen päivä olen hampaita lääkärin neuvon mukaan lankaillut.

Mitä siihen möhnän poissaamiseen tulee, ei sitä ole tarkoituskaan saada kokonaan pois. Tärkeintä on, että se saadaan liikkeelle, jolloin hammaskiven muodostuminen tyssää siihen.

13. ugh, olen puhunut Vierailija

hammaslanka on tikkua parempi vaihtoehto. tikulla voi vahingoittaa ikeniä (tikku painaa ientä) niin, että ne vetäytyvät ja paljastavat hammaskaulat.

hammaslanka on KAIKISTA tehokkain hammasvälien puhdistaja.

14. hh Vierailija

Haloo mistähän tuo tieto on peräisin. Tikulla ei todellakaan voi vahingoittaa ientä. Kovalla harjauksella voit vahingoittaa niin että ikenet vetäytyvät mutta mitenkään et voi saada ikeniä pakenemaa jos käytät tikkua.
    Voin sanoa että puhun syvällä rintaäänellä asiasat josta todella katson tietäväni sillä päivittäin olen nähnyt erilaisia suita ja kuinka niitä on kotona hoidettu.
    Tikku puolustaa paikkaansa hammaskontaktien puhdistuksessa ja tikku hammasvälien puhdistuksessa. Ja lopuksi harjaus oikeanlaisella harjalla muuta ei tarvita. Harjauskin pitää osata tehdä oikeaoppisesti ettet sillä vahingoita ikeinä.

15. hammaskeiju Vierailija

Hammaskivi on kovettunutta plakkia. Plakki on proteiineista ja valkuaisaineista muodostunutta bakteeripeitettä. Kun poistaa plakin täydellisesti(kaikki on poistettava), ei plakki pääse kovettumaan hammaskiveksi.

Eli hampaiden harjaus 2x pv:ssä ja sen 2min ajan, ni tulee puhdasta. Harjaus aloitetaan ylhäältä tai alhaalta, mutta tärkeintä on järjestelmällisyys.Pieni ja pehmeä harja, jotta ei tuu ienvaurioita. Ienrajat on ne tärkeimmät paikat, koska sinne plakkia muodostuu.

Ja noista tahnoista: valkaisevat tahnat(ei hyötyä, ne vaan hankaa liikaa kiillettä), eikä kannata lukea hienoja tekstejä kaikenmaailman eri tahnapurkeista(ihan turhaa). Tahna tulee sisältää fluoria ja ksylitolia-->se riittää hyvin(esim.pepsodentin ksylitoli tahna-->valko-vihreä tuubi on tod.hyvä).

Hampaiden harjauksella puhdistaa hampaiden pinnoissa n.puolet eli ne toiset puolet on niitä hammasvälejä, jonne se harja ei mahdu. Pitää löytää itselle oikeat välien puhdistusvälineet(hammaslanka, hammastikku,hammasväliharja) eli semmonen mikä sinne mahtuu, mut ei ole liian pieni/iso. Ja välien puhdistus mieluiten kerran päivässä, ni johan on pöpöt kauhuissaan.

Apteekista kannattaa ostella fluori-purskuttelu liuosta(ei ole haittaa aikuisille). Puteli maksaa n.6€. Se auttaa esim.reikiintymiseen eli kannattaa hampaiden harjauksen ja välien puhdistuksen jälkeen purskutella liuoksella 2min ajan.

Ja se säännöllinen hammaskiven poisto on toisille ihmisille pakollinen, kun sitä vain toisille muodostuu nopeammin kuin toisille(esim.vaikuttaa ravitsemus,tupakointi,syljen koostumus, perimä). Kannattaa ajoittaa ruokailukerrat viiteen ateriaa (eli ei ylimääräistä napostelua)ja jokaisen ateria jälkeen ottaa suuhun ksylitoli purukumia.

Kannattaa myös harkita suuhygienistin puoleen kääntymistä. Vastaanotolla saat yksilölliset kotihoito-ohjeet ja se hammaskiven poistokin on halvempaa ja tarkempaa(esim.hoitokäynnin pituus yleensä on n.45 min)-->kauan ham.lääkäri poisti?

Tässäpä se yksinkertaisesti sanottuna..

16. Anni Vierailija

Minä käyn poistattamassa hammaskivet kaksi kertaa vuodessa keväisin ja joulunalla.
    Sen tekee hoitaja ei lääkäri. Samalla putsataan kunnolla ja laitetaan fluorilakka.
    Reikiä ei ole ollut moneen vuoteen.

Olen vähän laiska hammaspesussa ja pesen vain kerran päivässä sekä käyn kaikki hammasvälit hammaslangalla joka kuuleman on se paras, sanoi hoitaja minulle.

17. Kaisu Vierailija

Minun hammaslääkäri tekee puhdistuksen, hammaskiven poiston ja fluorauksen ilmaiseksi 2 kertaa vuodessa =)

18. Yks Vierailija

Käytän sähkäriä ja hammastikkuja (hammaslanka alkaa yököttää) ja käyn kerran vuodessa hammaslääkärissä. Joka kerta on hammaskiveä. Viimeksi poistettiin ultralla, ei ole kuulemma juurikan hinnaneroa eikä aikaeroakaan verrattuna käsinraaputukseen. Lopuksi siveltiin jotakin nestettä päälle. Ei se kiva toimitus ollut sekään, mutta kuitenkin sen verran siedettävämpi että aion ensi vuonnakin pyytää sellaista käsittelyä.

19. Mulberry Vierailija

Elmexin on todettu joillakin ihmisillä aiheuttavan enemmän hammaskiveä kuin muilla. Suosittelen hammastahnan vaihtoa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri