Hammaslääkäri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

misunen

Vieras
Hei! Kyselenpä nyt täältä kun en muutakaan paikkaa keksinyt.. :)
Että miten odottajilla nuo hammastarkastukset?! Kun yksi ystäväni kerran sanoi, että pitäisi käydä hammaslääkärissä mutta en viitsi vielä kun yritämme vauvaa, ja jos tulisin raskaaksi niin pääsisin ilmaiseksi.

Siis, onko Suomessa jokin "sääntö" että raskaana olevat saavat käydä hammaslääkärissä (tai käyttää joitain muita terv. huollon palveluita?) ILMAISEKSI?

Ei tuo nyt rahasta ole kiinni, etteikö olisi varaa mennä, mutta kun ei ole aikoihin ollut mitään "oireita", niin turhaan kai sitä menee käymään. Neuvolantäti sanoi että varaathan itsellesi hammaslääkäriajan sitten kun pahoinvointi helpottaa.. Eipä tullut silloin kysyttyä että MIKSI, jos ei ole omastamielestä mitään tarvetta.

Ei meilläpäin ainakaan täällä savossa pääse ilmaiseksi, eikä edes jonon ohi. Hammaslääkäriä suosittelevat, kun hammastulehdukset lisää ennenaikaisuuden riskiä. Mua ei sentään "pakottanut", kun kävin keväällä, mutta menen silti.

Hammaslääkärillä käyntiä odotusaikana suositellaan siksi, että tulehdukset ym. sairaudet kannattaa hoitaa kuntoon ennen vauvan tuloa. Erityisesti kariesbakteeria olisi syytä koettaa pitää kaukana lapsesta siihen saakka, että tämä täyttää 3 vuotta. Käytännössä tämä on hankalaa, mutta kannattaahan sitä yrittää.

Kun lapsi saa kariesbakteeritartunnan vähän vanhempana (eli kun on täyttänyt jo 3) se ei ole ihan niin haitallinen. KAriesbakteerin takia on nämä suositukset että vauvan kanssa ei syötäisi samasta lusikasta jne. Hampaisiin ei voi tulla reikiä jos suussa ei ole kariesbakteeria.

Riippuu paikkakunnasta, että pääsetkö hammaslääkäriin jonon ohi vai et. Samoin muuten suositellaan tulevalle isälle hammaslääkäriä ja samaa juttua, suun hoidattamista kuntoon ennen vauvan syntymää.

Joo, meilläkin neuvolantäti kehoitti meitä molempia hoidattamaan hampaat kuntoon ennen vauvan syntymää. Sanoi vielä, että raskaana olevat pääsee jonon ohi. Soitin terveyskeskukseen ja vastaanotto oli tyly, odottavilla äideillä ei ole enää etuoikeuksia hammaslääkäriin pääsyn suhteen. Soita vuodenvaihteessa uudestaan. Siinä sitten pohdin asiaa ja päätin mennä yksityiselle. Makso mitä makso. Viime viikolla oli tarkistus käynti ja ensi viikolla korjataan yksi hammas. Ei ollutkaan onneksi niin paljon korjattavaa kuin olin jo pelännyt. En alkanut odottaa vuodenvaihteeseen ja mahdollisesti siitä vielä muutamia viikkoja sitä aikaa, koska vauvan laskettu aika on tammikuun puolen välin jälkeen ja ison mahan kanssa en hammaslääkärin penkkiin vääntäydy ja pienen vauvankin kanssa on vaikea hampaita hoitaa. Mies käy tällä viikolla samassa paikassa tarkistuksessa. Meille oikeastaan oli hyväkin, että neuvolasta vähän "potkittiin", kun edellisestä käynnistä ainakin minulla on ainakin 3v... :/

Meillä taas neuvolasta sanottiin, että odottavalla äidillä on oikeus ilmaiseen hammastarkastukseen kunnallisessa hammashoitolassa. Jonon ohi ei pääse, ja tosiaan vain tarkastus (jonka tekee suuhygienisti) on ilmainen, kaikki mahdolliset jatkotoimenpiteet maksetaan hinnaston mukaan (ja jonotetaan normaalisti).

Täällä käskettiin hoidattaa vaan hampaat nyt ennenkuin masu alkaa kasvaa ja iloittaa aikoja varatessa että on raskaana, niin asiaa kiirehditään. Ilhan ilmaista ei kyllä ole. Sama poliklinikka pätee raskaana oleviin ja ostopalvelun kautta yksityiselle mentäessä on maksettava sama summa kuin normaalisti. Uusimaa.

Miksi sanoit: "Neuvolantäti sanoi että varaathan itsellesi hammaslääkäriajan sitten kun pahoinvointi helpottaa"

Alussahan sanoit raskauden olevan yrittämisvaiheessa!!!!!?????

Täällä taas odottajille kuuluu yksi ilmainen tarkastus odotusaikana. Ja tosiaan, vain tuo tarkastusmaksu on ilmainen, mikäli käynnillä tehdään jotain toimenpiteitä, ne ovat maksullisia. Paikkakunnallamme on kaameat jonot hammaslääkärille, esimerkiksi ystäväni hammas lohkesi viime joulukuussa ja pääsee korjauttamaan tuon vasta nyt syyskuun lopussa. Itse pääsin kuitenkin tarkastukseen parin päivän sisään ja olen käynyt tuon ilmaisen tarkastuksen jälkeenkin vielä toisen kerran ja yhtä nopeasti pääsin sisälle. Eli uskoisin, että ainakin täällä meidän paikkakunnalla odottavat äidit pääsevät jonojen ohi.

joka olet kyllästynyt kitisijöihin!
Aina valitetaan, että "täällä ei mitään v-tun kielipoliiseja tarvita", mutta jos ihmiset kirjoittaisivat kunnon suomea, niin ei tulisi näitä väärinkäsityksiä. Kolmannella lukemalla minä tajusin, että se ystävä on se, joka ei ole vielä raskaana, vaan odottaa raskautumista ennenkuin menee hammashoitolaan. Jos ap olisi laittanut ystävän sanoihin lainausmerkit, niin olisi ollut helpompi ymmärtää, että ei ole kyse ap:n puheesta. Siis näin:
Kun yksi ystäväni kerran sanoi, että "pitäisi käydä hammaslääkärissä, mutta en viitsi vielä, kun yritämme vauvaa, ja jos tulisin raskaaksi niin pääsisin ilmaiseksi."

UK-urpo
PS. Ja mitäs minut otsikoksi vetäisit, peesasin vain sitä aiempaa ihmettelijää.

Hehe. Selvä ap:n moka! "Kyllästynyt kitisijöihin" kuuluu samaan soppaan. Luin itsekin tuon ristiriidan, eikä käynyt mielessäkään etteikö asia olisi koskenut häntä itseään koko ajan. Itse en ainakaan tiiraa toisten kirjoitusmokia enkä todellakaan ole mikään pilkunnussija. Yleensä luen suoraa ohi virheiden olettamuksen perusteella. Tiedän itsekin mokailevani... Ties vaikka tässäkin on vähintään 10 mokaa.

Musta on kyllä täysin selvää, että ap on raskaana. Okei, hänen tekstistään puuttuu " merkit, mutta eiköhän hän siis tarkoita, että hänen YSTÄVÄNSÄ mietti, että mennäkö lekuriin ennen vai jälkeen raskaaksitulon. Ja by the way, MITÄ HEL***:n VÄLIÄ sillä on, eiköhän jokainen kuitenkin tajunnut kysymyksen pointin...

Joo, siis olin kai HIEMAN huolimaton kun ei kaikille auennut tuo epämääräisesti selitetty juttu ystävästäni. :D Pitänee olla tarkempi jatkossa, että kaikki ymmärtää..

Ja tosiaan, jos ihan ensimmäiset rivit luette uudestaan, niin tosiaan kyselin nimenomaan hammasTARKASTUKSIA. se kai on selvää että jos kunnon juurihoidot + 10 tekohammasta laitettais niin siitä pitäis maksaa. Ilmeisesti jossainpäin juuri tuon tarkastuksen saa ilmaiseksi??

JA KYLLÄ, olen raskaana! (ja miten se nyt vaikuttaa ko. asiaan? Vastaisitteko minulle eritavalla jos en olisi raskaana/kun olen..?)

Kunnallisessa hammashoitolassa tarkastus+käyntimaksu on jotain 12 euron luokkaa, joten suurta säästöä siitä ei synny, kävipä sitten raskaana tai ei-raskaana ollessaan. Joten ap:n ystävä säästää aika vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei urpo:
Aina valitetaan, että "täällä ei mitään v-tun kielipoliiseja tarvita", mutta jos ihmiset kirjoittaisivat kunnon suomea, niin ei tulisi näitä väärinkäsityksiä. Kolmannella lukemalla minä tajusin, että se ystävä on se, joka ei ole vielä raskaana, vaan odottaa raskautumista ennenkuin menee hammashoitolaan. Jos ap olisi laittanut ystävän sanoihin lainausmerkit, niin olisi ollut helpompi ymmärtää, että ei ole kyse ap:n puheesta. Siis näin:
Kun yksi ystäväni kerran sanoi, että "pitäisi käydä hammaslääkärissä, mutta en viitsi vielä, kun yritämme vauvaa, ja jos tulisin raskaaksi niin pääsisin ilmaiseksi."

UK-urpo

Ai noinko se ois pitänyt merkitä? Kylläpä olet etevä!! Mulle kyllä aukeni tuo juttu ihan ilman noita lainausmerkkejäkin. Ja ihan järkyttävää,että ihmisillä on energiaa ja TARVETTA puuttua moisiin asioihin, vastaamatta edes alk.peräiseen kysymykseen! Ai niin , ethän sinäkään sitä heti ymmärtänyt...

Ap:lle : Espoossa ei ainakaan ollut väliä, oletko raskaana vai et. Jonon hännille joka tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärh!:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei urpo:

UK-urpo

Ai noinko se ois pitänyt merkitä? Kylläpä olet etevä!! Mulle kyllä aukeni tuo juttu ihan ilman noita lainausmerkkejäkin. Ja ihan järkyttävää,että ihmisillä on energiaa ja TARVETTA puuttua moisiin asioihin, vastaamatta edes alk.peräiseen kysymykseen! Ai niin , ethän sinäkään sitä heti ymmärtänyt...

Ap:lle : Espoossa ei ainakaan ollut väliä, oletko raskaana vai et. Jonon hännille joka tapauksessa.

Ja vielä lisäys edelliseen: Tosiaankin, mitä väliä sillä on, onko ap raskaana vai ei?

Minä en todellakaan ottanut selvää tuosta, että kyseessä oli joku muu, joten turha inttää että kaikki ottaa tuosta selvää kun ei asia ilmiselvästi ole ollut näin. En ole mikään kielipoliisi. Luin ap:n tekstin niin kuin normaalisti luen minkä tahansa tekstin. Sinä jonka mielestä kaikki muut ovat täällä kielipoliiseja, olet ilmeisesti ainoa joka on vetänyt tästä noin pahasti herneen nenään. Minulle ainakin riitti vain selvitys mitä ap oikeasti tarkkoitti. Ei todellakaan häntä kohtaan millään pahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja :-0:
Täällä käskettiin hoidattaa vaan hampaat nyt ennenkuin masu alkaa kasvaa ja iloittaa aikoja varatessa että on raskaana, niin asiaa kiirehditään. Ilhan ilmaista ei kyllä ole. Sama poliklinikka pätee raskaana oleviin ja ostopalvelun kautta yksityiselle mentäessä on maksettava sama summa kuin normaalisti. Uusimaa.

MINÄ KIRJOITIN TUON, JONKA JÄLKEEN KIRJOITIN...

""Sama poliklinikka maksu" siis."

...TUON JA TÄMÄN JÄLKEEN TÄMÄN...

"Miksi sanoit: "Neuvolantäti sanoi että varaathan itsellesi hammaslääkäriajan sitten kun pahoinvointi helpottaa"

Alussahan sanoit raskauden olevan yrittämisvaiheessa!!!!!?????"

...JOTEN ITSE AINAKIN ENSIMMÄISEKSI KOMMENTOIN ASIAA. MINÄ KIELIPOLIISI TEIN SIIS ITSE VIELÄ VIRHEEN JA KORJASIN ETTEI TULE VÄÄRIN YMMÄRRYSTÄ. SITTEN MINUA JÄI KUITENKIN VIELÄ VAIVAAMAAN TUO EPÄKOHTA AP:N KIRJOITUKSESSA, JOTA EN TARKOITTANUT MILLÄÄN PAHALLA. AIVAN OIKEASTI EN OTTANUT KIRJOITUKSESTA SELKOA JA PYYSIN SELVITYSTÄ. KAS KUMMAA. JOKIN MUUKIN OLI PISTÄNYT TÄMÄN MERKILLE. TÄMÄ OLI NÄKÖJÄÄN AIVAN LIIKAA JOLLEKIN, JONKA MIELESTÄ TUO OLI TÄYSIN YMMÄRRETTÄVISSÄ. MINUSTA EI. EN OLISI KYSYNYT JOS OLISIN YMMÄRTÄNYT TEKSTIN... ENKÄ TOSIAANKAANOLISI KYSYNYT, KUN KAIKEN KUKKURAKSI JONKUN TÄYTYY OTTAA HERNE NENÄÄN TUOSTA ETTÄ KYSYY.

-Ei näköjään hyvää kuulu nipo.

Yhteistyössä