Hae Anna.fi-sivustolta

Hammaslääkärin polo ja juurihoito!!!

Viestiketju osiossa 'Yleistä keskustelua' , käynnistäjänä Antsu, 24.06.2019.

1. Antsu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen 15 vuotias tyttö ja tossa viime joulun aikoina sain tietää että mulla on 5 reikää. Ei oo eka kerta. Mulla on jo ainakin 4 reikää paimattu (mulla on heikot hampaat ja ne helposti reikääntyy vaikka kuinka niitä pesee), eikä paikkaus pelota, vaan puudutus. Mulla on ollu kauhea piikkikammo pienestä asti enkä ikinä paikatessa ottanu puudutusta, ku ei se paikkaus satu. Mielestäni puudutus sattuu enemmä. Mutta nyt on ongelma, koska yksi reistä on paikatun reiän vieressä. Siis se on tullu siihen paikan alle ja uskon että se reikä oli huonosti paikattu. Sillon ku tuo reikä paikattiin nii sattu paljo enemmä ku yleensä ja se lääkäri sano et oli nii iso et olisin ehkä joutunu juurihoitoon. Nyt minä pelkääb että joudun siihen. Reikä on ny niin iso et varmaan saisin hammastikun sen sisää. Mulla on toinen samanlaine reikä toisessa hampaassa ja varmaan seki pitää paikata. Ny mua pelottaa koska en mä haluu juurihoitoon. Puudutukset on kauheita. Ne sattuu ja bihaan sitä tunnetta niie jälkee. Mut ilman puudutusta sattuu vielä enemmä, jote pakko se ois ottaa. Luin netistä että vois myös mennä nukutukseen, mutta en mä uskalla sitäkää pyytää.

Tiedän et juurihoito ei sattuis nii paljoo puudutuksen kaa, mutta vaikka mä saisin sen puudutuksen nii en mä haluu istuu siinä ja kuunnella ku joku koukkii mun hampaita. Mitä mä nyt sit teen? Kysynkö sitä nukutusta vai meenkö vaan puudutuksella? Pelkään et pyörryn ku nään sen piikin. Boiko rekien kasvua estää?

2. Nukutukseen Vierailija

Tosi vaikeissa pelkotilanteissa nukutuksessa voidaan tehdä kivuliaimmat hoidot. Juurihoidossa joudutaan poraamaan paljastuneen hermon alueella eikä sitä ilman puudutusta tai nukutusta kestä - ei ainakaan paikoillaan pysyen. Puudustuspiikki sen sijaan sattuu vain pienen hetken ja taitava pistäjä tekee sen ilman minkäänlaista kipua. Kun kerrot kammostasi, pelkosi otetaan huomioon ja lääkäri tietää hoitaa sinua juuri siten, että sinulle ei aiheuteta tuskia.

Nykyisin on niin ohuet neulat, että edes pistos ei tunnu. Ikenen pinta puudutetaan ensiksi ja vasta sitten syvemmältä, jolloin et tunne sitä lainkaan. Tiedän, sillä vastikään kävin hammashoidoissa puudutuksilla. Keskity johonkin muuhun hoidon aikana ja pyydä vaikka musiikkia tai puhelemaan toimenpiteitten aikana, jotta voit keskittyä muuhun kuin pelkäämiseen. Se on kokeneitten hoitajien konsti sairaalassakin pelkäävien potilaitten kanssa, eivätkä he edes huomaa, milloin "piikki" on annettu. Voi jopa olla, että pääset piikkipelostasi kokonaan, kun uskaltaudut ensimmäisen kerran ja olet kertonut kammostasi etukäteen.

Hammashoito on hirveän tärkeää, sillä rikkinäisistä hampaista aiheutuu monia vakavia sairauksia.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri