Hae Anna.fi-sivustolta

Hammaslaminaateista :)

Viestiketju osiossa 'Kropan kohentajat' , käynnistäjänä Odottava elli, 20.12.2009.

1. Odottava elli Vierailija

Hei,

Lueskelin jo vähäiset vanhat ketjut hammaslaminaateista. Toivon, että saataisiin uutta keskustelua aikaiseksi, tai ehkä joku osaisi neuvoa paremman foorumin aiheelle. Googlenkaan kautta en kovin paljoa kokemuksia asiasta löytänyt - hammaslääkäreiden yhteystietoja kylläkin.

Olen menossa ensi vuoden puolella Helsingin Hymyklinikalle arviokäynnille, ja tottakai on kiva etsiä tietoa ja kokemuksia myös mahdollisimman paljon etukäteen :). Kertokaahan siis kaikki laminaatit ottaneet kokemuksianne! Missä kaupungissa otit, minkä hintaista oli? Otitko lisäksi esim. valkaisun tai kevythionnan omiin näkyviin hampaisiin (niistähän tulee lisää hintaa)? Hyviä ja huonoja puolia.

Mitenhän laminaatit kiinnitetään ienrajaan, menevätkö ne ikenen alle? Mietin, voiko tuo raja kerätä esim. hammaskiveä? Netin esimerkkikuvissa näkyy usein vain laminoidut ylähampaat - onkohan yleisempää ottaa laminaatit vain ylös...? Luulisi, että näyttäisi sitten hassulta, jos ylä- ja alahampaat ovat "eri paria". Ellei sitten satu omistamaan valmiiksi täydellisiä alahampaita...

2. kaunis hymy Vierailija

Ihan samoja asioita mietiskelen kuin alkuperäinen kirjoittaja.

Olen kiinnostunut kohentamaan etuhampaideni ulkonäköä, mutta vähäisistä nettipalstoista tms. on takaraivooni jäänyt mielipide, "ettei kannata kuin äärimmäisessä tilanteessa". Olenkin miettinyt, että onko kokemuksista olleet kertomassa vain ne harvat, joilla toimenpide on jostainsyystä epäonnistunut... (Tyytyväiset laminaattilaiset eivät jää hampaitaan jälkikäteen puimaan ja kirjoittelemaan kokemuksiaan?? Hammaslaminaattien laittaminen on oman käsitykseni mukaan jo hyvinkin yleistä, jopa Suomen mittakaavassa? Vai olenkohan aivan väärässä...

Toki olen kiinnostunut kuulemaan kaikkia kokemuksia, hyviä ja huonoja. Ja onko laminaattien laittajat olleet pääsääntöisesti sellaisia, joilla muut keinot eivät olisi hampaiden ulkonäköongelmiin tepsineet? Tai vain pääsääntöisesti julkisuuden henkilöitä? Ovatko hampaat aidosti AIDON näköiset - vai näyttääkö enemminkin tekokuorilta (jollaiset ne tietty ovat:)

Onko kenelläkään kokemuksia näistä hammaskuorista, joissa toimenpide onnistuu yhdellä ainoalla lääkärikäynnillä, eli kuoret tehdään koneellisesti potilaan odottaessa välillä odotushuoneessa.. Ainakin Vantaan Tikkurilassa on sellainen hammaslääkäriasema ja toinen Hyvinkäällä(?).. vai onko järkevintä valita hammasteknikon käsintekemät kuoret, jotka valmistuvat viikossa (ja potilas tarvitsee väliaikaiset "kuoret".

Ja hei sinä alkuperäinen "Odottava Elli" - kirjoitahan kokemuksistasi kuinka sinun projektisi etenee!

3. ap Vierailija

Minäkin edelleen kuulisin mielelläni muiden kokemuksia!

Edellinen kirjoittaja; oma hammaslääkäriaikani on vasta tammikuun lopussa, eli vielä täytyy odottaa, ennen kuin voin kokemuksistani kertoa.

4. Minua kiinnostaisi edellä lueteltujen asioiden lisäksi, kuinka kalliiksi noiden ylläpito tulee pitemmällä aikavälillä, pitääkö niitä uusia, meneekö helposti rikki/tummuuko jne jne.? eli jos löytyisi sellaista pitemmmän aikavälin käyttäjäkokemusta, niin olisin tyytyväinen. Olen aina miettinyt, että hyvältähän ne näyttää, mutta kuinka kauan ja millä keinoin...?

5. meri Vierailija

Otin ylähampaisiin laminaatit (6kpl) reilu vuosi sitten. Ensin otettiin kaikenlaista muottia, sitten viilattiin omat hampaat aivan pieniksi nysiksi. Tästä meni noin viikko kun laminaatit liimattiin paikalleen. Olin tämän viikon sairaslomalla, minulle ei tehty väliaikaisia kuoria, koska niitä ei olisi välttämättä saanut hiottua aivan samaan malliin kuin omia hampaitani. Näin ymmärsin. Laminaatit liimattiit kiinni ienrajaan asti, ei alle. Alhampaisiin ei minulle laitettu kuoria, koska alahampaani ovat melkeinpä täydelliset. Laminaatit ovat hieman valkoisemmat kuin alahampaani, väriä ei voi enää muuttaa valkaisuilla tms. Ymmärsin myös, etteivät laminaatit tummene.

En muista paljon tämä homma maksoi, ehkä n.3000-4000 euroa, mutta olen tyytyväinen joka euron edestä! Laminaattini ovat kalleinta materiaalia, joka kestää ja on hyvin luonnollinen. Pitäisi kestää ainakin 15-20 v, tai kauemmin. Hinta riippuu materiaalista ja laminaattien määrästä. En suosittele halpoja ratkaisuja.

6. maikki Vierailija

Kannattaa muistaa, että laminaatti on ikuinen ratkaisu. Sen jälkeen on omat hampaat lopullisesti piloilla.

Hammaslääkäri (joka on Suomessa keinojuurien ja implanttien huippuosaajia) kertoi, että hyvin usein laminaatteja seuraa kruunut. Jos ja kun laminaatit pitää uusia, on seuraavaksi kruunujen vuoro.

Toki laminaateilla on mahdollisuus saada kaunis hymy. Ja kun sitä pärstää peilistä joutuu katsomaan joka päivä, niin olisihan se kiva, jos se naama miellyttäisi.

Itselläni oiottiin hampaat vasta aikuisiällä ja olen todella onnellinen, että jaksoin pitää niitä metallihirviöitä suussa vuoden. Nyt minulla on kaunis hymy ja uskallan hymyillä! Henkisesti näinkin pienellä asialla oli minulle iso positiivinen vaikutus; kyllä se vaan itsetuntoa kohottaa ja olen paljon rohkeampi ja sosiaalisempi :)

7. jepjep Vierailija

Minulle laitettiin äskettäin laminaatti yhteen etuhampaista, ja kyllä olen tyytyväinen, hymyni näyttää paljon paremmalta! Enpä tiedä huomaako muut mitään eroa, mutta se että omasta mielestä on parempi, on tärkeämpää. Olin jo vuosia toivonut suorempaa hammasriviä. Rautoja minulle ei pienenä laitettu, koska purenta kuitenkin ilmeisesti ihan ok, ja tuo yksi ylähampaista oli ainoastaan vähän sisempänä. Näin aikuisiällä en olisi enää kehdannut laitattaa rautoja. Laminaatti maksoi muistaakseni 300. Viikon ajan piti pitää väliaikaista kuorta, se oli aika kökkö. Valkaisua ei tarvinnut, koska oli jo ennestään valkoiset hampaat ja laminaattikin piti laittaa vaaleinta sävyä.

8. laminaatti? Vierailija

Yleensä laminaatit ilmeisesti laitetaan vähintään kahteen hampaaseen, jotta lopputulos olisi tasainen. Tuliko sinulla tasaisen värinen hammasrivistö? Minulla on toinen etuhampaista hieman tummentunut, ja harkitsen laminaattia. En haluaisi uusia kuitenkaan koko hammasrivistöäni, koska muut hampaat ovat terveet ja hyvän muotoiset..

9. Annika Vierailija

Itsellä kahdessa etuhampaassa laminaatit. Kaaduin nuorena polkupyörällä ja hampaista lohkesi isot palat. Nuoruusaikana hampaissa oli muovipaikat, kun vanhenin teetin laminaatit. Ensimmäiset laminaatit oli törkeät. En itse sitä silloin tajunnut. Ne olivat ruman malliset, ja kaiken lisäksi molemmat niistä irtosivat pian laiton jälkeen. Tätä laminaattien irtoilua + uudelleen kiinnitystä jatkui vuosia. Vasta kun osuin ihanalle hammaslääkärille, joka osasi asiansa, sain uudet, kaunniit laminaatit, jotka pysyvät kiinni! HÄnen mukaansa tämä ensimmäiset laminaatit laittnut ei ollut osannut hommaansa, koska laminaatit eivät missään tilassa saa irrtoa. Siis kerran irronnut ei kuulemma ikinä pysy enää kunnolla kiinni. No se tuli huomattua! Edelleen varon näitä ihania uusia laminaattejani. Uskotteko miten hirveä on se pelko, että etuhampaasta tippuu laminaatti ennen lomaa/ ennen tärkeää palaveria jne...
    Minulle laminaatit tulivat tuon onnettomuuden takia "pakon vuoksi". Tuon ensimmäisen tunarihammaslääkärin (tapahtui 1997) minulla on pitkään ollut kammo laminaatteja kohtaan. Noh, nuorena ja hölmönä en tajunnut, että ne oli väärin tai ainakin huonosti tehty. Nyt näiden mun ihanien uusien laminaattien perusteella voin sanoa, että ovat ihan toimivat. Mulla olisi luonnostaan aika komeat oravanhampaat edessä, nyt sievät pienet hampaat :)
    En vastusta ajatusta siitä, että joku haluaa parannella oloaan laminaateilla. Kerranhan täällä vain eletään, turha kärsiä sellaisesta, jonka voi muuttaa! Mutta sanoisin, että valitkaa hyvä hammaslääkäri, älkääkä pihtailko.

10. niinhän se menee Vierailija

.... Mutta sanoisin, että valitkaa hyvä hammaslääkäri, älkääkä pihtailko.[/QUOTE]....

Niin, mistähän se löytäisi sen ihanan, hyvän hammaslääkärin. Ei voi tietää. Ongelmia on minullakin kruunuissani, en ole tyytyväinen.

11. Laminaatit omistava Vierailija

....

Niin, mistähän se löytäisi sen ihanan, hyvän hammaslääkärin. Ei voi tietää. Ongelmia on minullakin kruunuissani, en ole tyytyväinen.[/QUOTE]

Niinpä. Itsekin luulin valinneeni hammaslääkärin oikein, mutta toisin kävi. Vuosi sitten laitatin etuhampaisiin laminaatit 6 kpl (hampaani olivat erikokoiset ja oikomistakin hieman olisi ollut) enkä ole tyytyväinen. Näiden piti olla sellaiset "pari tuntia hammaslääkärillä ja valmista on", mutta ravasin siellä kyllä melkein 10 kertaa. Hampaitani hiottiin todella paljon, tästä en tiennyt etukäteen ollenkaan, ja nyt niitä vihloo helposti etenkin ulkona. Hammaslääkäreillä oli koko ajan kiire jonka takia eivät saaneet ikinä tehtyä hommia kunnolla, laminaattikone temppuili jne. Väliaikaiset laminaatit olivat kauniin näköiset mutta nämä lopulliset olivatkin sitten ihan erilaiset. Kauniin valkoiset joo, mutta yhden muoto ei miellytä ja yhdessä kulmahampaassa on astetta tummempi väri. Valitukseni menivät kuuroille korville enkä enää halua olla missään tekemisissä ko. hammaslääkäriaseman kanssa.

En kadu päätöstä ottaa laminaatit, mutta kadun sitä, etten tajunnut valita paikkaa tarpeeksi huolellisesti tai että annoin tökätä puudutuspiikin ennen kuin ehdin esittää kysymyksiä.

12. harkitseva Vierailija

^varmasti tekijöden välillä on isoja eroja. Jotkut ei vaan ymmärrä esteettisen lopputuloksen päälle yhtään mitään, suuhun tökätään ihan vääränlaiset leegot ja saat sitten elää niiden kanssa.. mutta hyviäkin on. Laittakaa suosituksia!

13. Enni Vierailija

Suositelkaapa nyt ihmeessä Helsinki/Espoo/Vantaa alueen hyviä hammaslääkäreitä joilla myös esteettinen osaaminen hallussa! Itseltäni on päässyt unohtumaan tuon ohuenohuen laminaatin nimi (tosin en tiedä tehdäänkö niitä Suomessa ja millaista muutosta niillä sitten loppujen lopuksi saadaan)?!Muistaako kukaan? Eli näiden yhteydessä hammasta ei hiota kuin himpun verran! Kuinka olette alottaneet prosessin? Varanneet potentiaalisesta paikasta ajan laminaatin suunnittelulle, vai kuinka? Hinta ensikäynnille?

Kokemuksia Hymyklinikasta???

14. hymykl. Vierailija

Minuakin kiinnostaisi kokemukset Hymyklinikasta.

15. osamaksu Vierailija

Hei,
    tiedättekö onko mahdollista maksaa laminaatit osassa? kun itselläni ei olisi varaa maksaa kerralla koko hommaa, vaikka vuosia olen niihin säästänytkin.

16. Täydellinen tunari Vierailija

Minulle laitettiin joulukuussa syömishäiriöstä johtuneen järkyttävän hammaseroosion takia 6 kpl laminaatteja ylähampaisiin. Olin todella tyytyväinen tulokseen. Hymyilin kunnolla ensimmäistä kertaa moneen vuoteen.

Tänä aamuna join kiireessä lasin vettä, ja kävelin samalla tiskialtaan luokse, mutta kas, avoin kaapinovi osuikin tielleni. Noh, lasi kopsahti täysillä oveen, osuen samalla etuhampaaseeni. Tuloksena porsiilisirpaleita suu täynnä.

Eli oikea etuhampaani meni rikki. Samoin juomalasi. Hammas on puolta ohuempi ja selvä vekki hampaan reunassa. Ou jee.

Soittopyyntö hammaslääkärille, ja nyt odotellan itkuisena lääkärin vastausta :(

17. Täydellinen tunari Vierailija

Minun kohdallani ainakin onnistui. Summa on kuitenkin aina sen verran iso, ettei sen verran seteleitä ketään lompakossaan kanniskele :)

Kela voi muuten korvata hammasoperaatiosta osan, jos esim. löytyy reikiä, tai täytyy fiksata jotain vanhaa paikaa. Eli kannattaa pitää kunnon bisnessuunnitelma oman hammaslääkärinsä kanssa. Wink, wink.

18. The_road Vierailija

Lumineers ! Sellaiset voisin itsekin laitattaa, jos jostain löytyisi tekijä. Perinteisiä en välttämättä laittaisi. Ei oikein tuo hiominen innosta. Yläetuhampaat moneen kertaan paikatut lähinnä sen takia, että ovat haljenneet/lohjenneet jotain kovaa puraistessa. Heikothan ne on, mutta ei ole tarvinnut juurihoitaa halkeiluista huolimatta.

Hinta Lumineers laminaateilla ja perinteisillä on samaa luokkaa.

19. Minse Vierailija

Laminaatit tehty vajaa viikko sitten
    Kaverit ihmettelevät mikseivät ole ennen huomanneet kaunista hymyäni näin säteilevänä. Eivät ole meinanneet uskoa et laminaatit koska tulos niin luonnollinen
    Hintaa tuli 3000 e mutta tein ne puolikruunuilla jotka ovat kestävämpiä.
    Toimenpide tehtiin estettiistä syistä.

Olen todella tyytyväinen

20. Nappi Vierailija

Kokemuksia Helsingin Delta hammaslääkäriasemalta kuulisin mielelläni sekä Kukontorin hamm.lääk.asemalta! Siis laminaateista..

Eikö posliinilaminaatitkin voi asentaa ihan vain vähän hammasta hioen? Kun hammas hiotaan nysäksi, kyseessä on kruunutus..

21. Nappi Vierailija

Siis Delta-hammaslääkäriasemaa tarkoitin, en Delta :)

22. Nappi Vierailija

Voi kökkö kun sekoilen siis DELTA-HAmmaslääk. :) :)

23. Nappi Vierailija

EI VOI OLLA totta!!!! DENTA-hlääk.asema oli hakusessa ;)

24. hionta Vierailija

Samaa ihmettelen...faktaa peliin nyt kiitos

25. Nainen35 Vierailija

Minulle laitettiin laminaatit etuhampaisiin Tallinassa. Kävin Dental Beauty klinikalla( radisson olympian yläkerta) Lääkärini oli Anneli Aleksius. Olen todella tyytyväinen. Hampaani ovat kauniin tasaiset ja vaaleat. Suosittelen tosi paljon!!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri