Hae Anna.fi-sivustolta

Hammasproteesien hinnat

Viestiketju osiossa '50+' , käynnistäjänä Ellikkainen, 24.11.2008.

1. Vierailia Proteesi Vierailija

Minä sain kolmeviikkoa sitten yläproteesin hinta 670€.Ihmettelen tuota kolmentonnin hintaa.
    Isuu hyvin eikä ole ollenkaan oksettanut.

2. Satunnaiskävijä Vierailija

Huonot hammasluut ja hyvät kaikkien saatavilla olevat hammashoidot ovat perusteettomia asenteita. Saahan toinen aivoinfarktinkin 20-vuotiaana, toinen ei edes huonoilla elintavoilla 95-vuotiaana. Miksi hampaat olisivat poikkeus yksilöllisistä eroista? Ihmisten sosiaalinen asema vaihtelee, ja toiset jopa pelkäävät hammaslääkäriin menoa, vaikka rahaa olisi. Hampaat voivat mennä eroosion (happamat juomat, vatsasairaudet), tukikudossairauden, yleisten sairauksien (syöpä, syömishäiriöt), päihdeongelmien, onnettomuuksien ja karieksen vuoksi. Reikiä aiheuttava bakteeri saadaan jo vauvana. Siksi perheessä yhdellä lapsella hampaat voivat olla ehjät, toisella reikiintyä voimakkaasti. Hillitön hinkkaus ei auta, kun kärsii eroosiosta. Päin vastoin, esim. vatsahappojen syövyttämät hampaat saa harjalla kulutettua lopullisesti pilalle. Ja terveetkin hampaat voivat tippua, jos ikenet eivät ole terveet.

Itse olen rahaton yli 40 v mt-potilas. Julkiseen hammashoitoon on vuoden jono pelkkään tarkastukseen. Eroosio alkoi jo lapsena. Minulla on väärin hoidettu lapsuuden astma (paljon kortisonia) ja hoitamaton refluksitauti. Hampaat ovat kyllä tiukasti ikenissä kiinni, jopa kaksi maitohammasta, mutta joka ikinen vaurioitunut joka pinnaltaan. Köyhän vaihtoehdot on joko kärsiä, tai ottaa proteesi, mikäli sossu auttaa kuluissa. Kruunu kaikkiin tarkoittaa loppuiän mittaista säästämistä, eli ei koskaan toimivia hampaita. Snap-on-smile tuntuu mahdollisimmalta vaihtoehdolta.

3. hampaat kaukaloon Vierailija

-
    Itse menetin ylähampaani jääkiekossa...syitä on monia miksi hampaat menee

4. lonksuva hymy Vierailija

Itseä siunattu noilla kaikilla:
    Paskista paskin kouluhammaslekuri, taktiikkana hampaanpoisto aika iisisti, heikko hammasluu, monta synnytystä, kortisonikuurit vuosikymmeniä, solusalpaajahoito...

Terkkarihammaslääkärien hoitomotivaatiotkin niin ja näin.
    Nyt 55, ja hoitona tulehduskierteeseen ym oli kaikkien hampaitten kirurginen poisto.
    Elin n 10 vuotta täysin hampaattomana arkeani. Kyllä katsottiin, ja traumojahan siitä sai.
    Olen vakavan autoimmuunitaudin takia eläkkeellä ja riippuvainen silloisen puolisoni tuloista.
    Mieheni taas oli väkivaltainen ,juoppo ja mt-ongelmainen,mutta koska kävi töissä, sosiaalihuolto ei puuttunut tilanteeseen eikä auttanut proteesien hankinnassa.
    Tilanne muuttui vasta kun muutin omilleni.

Proteesit eivät istu suuhun, ne tehnyt HL on vasta erikoistumassa yliopistolla.
    Kaikki ongelmat yökötyksestä lähtien on koettu.
    Proteesitahnat eivät kiinnitä, alkupäivinä löysät proteesit putosivat sekä yläleuasta että lähtivät alhaalta pyörimään kun puree.
    Ostan apteekista pehmustelevyn ja fiksaan sitä kohtiin josta tunnen että proteesin ja ikenen väliin jää lonksuva aukko.

Muuten on aivan loistavaa että pystyn hymyilemään ja ilmehtimään, en tunne itseäni muita huonommaksi eikä kukaan katso pitkään että mikähän piikkihuumeen vetäjä tossakin menee.

Hampaisiin ja niiden hoitoon liitetään omituisia asioita:
    Laiskuutta, vanhempien huolimattomuutta,omaa huolimattomuutta, narkkausta,mielenterveysongelmia, kaikenlaista moraalista ja älykkyydestä alkaen.
    Tuskin moraali hammaskiilteessä kiinni on...
    Olen katsonut suomalaista "hyvinvointiyhteiskuntaa" niin ytimestä, että ymmärrän täysin pienituloisen tuskan liittyen identiteettiin ja vertaisuuteen.

Kelan pitäisi ehdottomasti korvata proteesi silloin kun hampaattomuus ei ole itse aiheutettua,s.o. hampaita poistettu rippilahjaksi.
    Syöpäpotilaat, autoimmuunisairaat, suolistosairaat, onnettomuuden uhrit, suuta kuivattavien lääkkeiden käyttäjät, lista on loputon.

Ansaintalogiikasta:
    Hammasproteesit tehdään kerran ja maksetaan kerran, siihen pohjaukset päälle.
    Monen ammattiryhmän tienestit riippuvat siitä, paljonko asiakkaalta veloitetaan.
    Joten kalliilla elää tekijä pidempään.
    Yrittäjä kun on.
    Erikseen sitten pitääkin pohtia, mikä Suomessa maksaa ja miksi välttämättömyydet, kuten silmälasit,hampaat,asuminen,ruoka jne on niin ruokottoman hintaista ettei taviksella ole varaa ilman yhteiskunnan tukea moiseen.

Toisaalta,kuka meistä tahtoo sosiaalin asiakkaaksi tai työttömäksi,sairaaksi tai vammaiseksi omasta tahdostaan ?!

Off topic, mutta tekipä hyvää purkaa tuntojaan.

5. En ymmärrä Vierailija

Kuka enää nykyaikana tarvitsee proteeseja ?

6. I kenet kovilla Vierailija

Niin jostain kumman syystä yläleuan alueelta kumpikin puoli poskihampaista on hajonnut käsiin ja tuhonneet vielä leukaluunkin. Alaleuka hampaat reiättömät sekä yläetuhampaat moitteettomat.
    Tekareita tarvitaan ja ei pysty implantteja asentaa

7. hunningolla Vierailija

Oksettaminen johtuu todella liian taakse nieluun ulottavilta yläleuan proteesista. Itselleni tehtiin nielun avartamis leikkaus. Samoin tekaria lyhennettiin ja nieluun yltävä osaa poistettiin.
    Toinen syy on sitten se, että edellisenä päivänä nautittu alkoholimäärä oli normaalia suurempi joten kaikki oksettaa mitä suuhunsa laittaa.

8. Äiti vm.61 Vierailija

Kyllä hammasproteeseja tarvitaan tänäkin päivänä, se on tosiasia, ja yksi syy on vain perinnöllinen huono hammasluu kaikista hoidoista huolimatta. Ja minuakin on sillä siunattu, siksi tämän kertomuksen sukumme naisista kirjoitan.

Äiini on nyt 76v ja sitä ikäpolvea jolta jo alle kaksikymppisenä ennen häitä poustettiin kerralla kaikki hampaat ja laitettiin kokoproteesit.

Itse olen 54v ja hampaitani on korjailtu koko ikäni, ja varsinkin kolme raskautta aiheutti uskomattoman määrän hammashoitoja. Oli tehty kaikkea ja pikkuhiljaa oli edessä tilanne että hammaslääkäri ehdotti osaproteeseja kun olin vielä alle 30. Ne laitettiin ja tilanne oli hallinnassa pari kolme vuotta kunnes hoitokierre paheni taas. Lopulta ollessani noin 35 laitettiin kokoproteesit molempiin leukoihin, ja on siis sellaiset edelleen.

Eipä siinä, näillä on pärjäilty, ja lasteni hampaita hoidin tietysti lähes neuroottisesti, mutta jo yläasteiässä jokaisen tytön hampaat olivat täynnä paikkoja! Oli karkkipäivä jonka jälkeen pestiin hampaat, en koskaan nuollut lusikkaa tms. Tytöt siis perivät huonot hampaani, ja kierre alkoi jokaisella heistä. Juttelimme juuri joitain viikkoja sitten luonani hammashoidoista, joten sikälikin tiedän hyvin heidän tilanteensa.

Vanhin on nyt 33v ja hänelle laitettiin viime syksynä osaproteesit! Ja oli kuulemma samalla keskustellut hammaslääkärinsä kanssa, joka oli sanonut että ainakin yläleukaan kokoproteesi voi olla edessä viimeistään nelikymppisenä.

Keskimmäinen on 31v ja häneltä on poistettu useita hampaita, juurihoidettu suuri osa hampaista, ja kuulemma hänellekin ehdotettu harkitsemaan osaproteeseja.

Nuorin on 28v ja hänellä on kaikki hampaat suussaan vielä, mutta lähes läoikotaisin juurihoidettu ja paikattu. Jatkuvia särkyjä ja jomotuksia, ja sanoi juuri itse haluavansa kohta kaikki hampaat pois jos ei jatkuva kierre ala talttua pian. Heti korjauksen jälkeen joku kohta murenee ja taas särkee.

Eli kyllä proteeseja tarvitaan, ja meitä käyttäjiä on, jopa ehkä enemmänkin kuin moni tietää tai luulee.

9. hohhoijaa Vierailija

Kyllä maar on!
    Olet kyllä idiootti jollet ymmärrä että hyvästä hampaidenhoidosta huolimatta hampaansa voi menettää.

10. vaihtakaa parempaan Vierailija

teillä on huonoja hammaslääkäreitä!
    Itse hyppäsin hammaslääkärillä kun hampaani lohkeilivat. Kerran vakihammaslääkäri oli lomilla ja varasin ajan lohkeaman takia toiselle. Tämä uusi hammaslääkäri sanoi, että lohkeamisongelma ei korjaannu hampaita paikkaamalla, koska minä ilmiselvästi puren nukkuessani hampaita niin voimakkaasti yhteen,että ne kärsivät ja pikkuhiljaa aina lohkeavat. Sanoi näkevänsä asian hampaistani. Suositteli purentakiskoa ja minä ajattelin, että kaipa hän sitten tietää ja ei muuta kuin purentakisko työn alle.
    Kaikki hammasvaivani loppuivat siihen, eikä ole jännitysniskakaan enää vaivannut.
    Ei ole tullut reikiä, ei ole lohkeamia eikä purentavalleja hampaiden pinnalle.
    Käyn nykyään hammaslääkärillä 2 krt vuodessa, purentakisko on nyt uusittu 2 krt 10 vuoden aikana. Yhtään uutta reikää eikä lohkeamaa ole tullut purentakiskon käyttöönoton jälkeen.

11. arska871 Vierailija

Höpö höpö 3000euroa,yksityisellä voi maksaa toki,itse sain ylös koko proteesin ja alas osa,niin 1093,10€ kaikkineen hoitoineen kuopiossa kaupungin puolella.

12. Ongelma on se etteivät ihmiset ymmärrä miten hammasproteeseja tehdään ja paljonko tekemiseen kuluu aikaa. Halvalla tehdyt proteesit saattavat uutena vaikuttaa hyviltä mutta kulut tulevat sitten nopeana kulumisena, rikkoutumisena ja likaantumisena. Toki tuurilla ne laivatkin seilaa.

Hammasproteesien tekeminen on erittäin haastavaa, jopa niin haastavaa että vaikka kaikkensa tekisi niin takeita pysyvistä proteeseita ei voi antaa. Toki voi luvata kuun taivaalta kun markkinoi, en kuitenkaan kannata tätä tapaa.
    Jokaisen suu on eri mallinen, leukojen suhteet erilaiset, leukanivelet omanlaiset, syljen koostumus erilainen(sitkoinen auttaa pysymiseen, juokseva heikentää ja kuiva suu ongelma). Yläproteesiin yritetään saada imu aikaiseksi suulaen alueelle, alaleuan proteesi pysyy paikoillaan pääosin painovoiman, leukaharjanteen(jos enää on), erittäin pienehkön syljen tuottaman kiinnitysvoiman avulla.

Kokoproteesit ovat irtoproteeseja, siis irtonaisia, eivät ruuvilla kiinni. Jokainen joka mekaniikkaa ymmärtää käsittää sen etteivät ne kerta kaikkiaan voi olla kuin omat, ja jos jotakin puree niin ylä- ja alahampaiden välissä oleva ruokakappale kampeaa proteeseja irti. Eli pieniä ruoan palasia hampaiden väliin, ei isoja.

Proteeseja pitää opetella käyttämään ja toisinaan se vie aikaa ja paljon. Uudet ensimmäiset proteesit löystyvät yleensä nopeasti, jopa alusta lähtien. Tämä johtuu suussa tapahtuvista muutoksista hammasharjanteessa, se surkastuu vauhdilla mutta tämäkin on yksilöllistä, toisilla paljon, toisilla ei juuri lainkaan, Edellä mainitusta syystä proteeseja pitää aluksi pohjata eli tiivistää usein. Tiivistysväli kasvaa ajan kuluessa kun suun muutokset hidastuvat. Näille muutoksille hammasteknikko ei voi mitään, luonto on ihmisen luonut.

Arvioisin kokoproteesin työajaksi kaksi kokonaista työpäivää, noin 16 tuntia. Jos kustannus on 750 € jää tuntipalkaksi n.47 € siitä otat pois materiaalikulut, eläkemaksut, vuokrat ym. niin eipä sillä pursiseuraan liitytä. Kerro kahdella kokopurennan (ylä ja alaproteesi)osalta. Pitkään päivään ja lyhyisiin lomiin on tyytyminen tällä alalla. Vertaappa hintaa autokorjaamoon jossa liikutaan 130€ tuntipalkoissa, tai putkimiesten palkkoihin joissa materiaaleissakin on reilu kate ja ne lasketaan heidän tuntipalkkansa päälle. Toki yrityskokoa ja päivää pidentämällä leipä levenee mutta uhrauksitta ei sekään tule.

Kaiken pystyy tekemään nopeammin ja halvemmin materiaalein. Sitten kirotaan kun ei saa kuin sutta ja sekundaa. Tähän suuntaa kuitenkin ollaan menossa alalla kuin alalla, onhan kilpailutus kunkku asia, saa halvalla.

Joku ketjussa neuvoi ulkomaille halvan työn perässä. Ulkomailla kaikki on halvempaa kuin suomessa, olit sitten siivooja, raksareiska, lääkäri tai kansanedustaja. Kaiken voi tehdä muualla halvemmalla, suomalaiset ovat kalliita koska meillä on hyvinvointi yhteiskunta, halpamailla ei ole. Se vaan ettei yhteiskuntamme tule tätä menoa kestämään, jos ihmisten tulot ja työt pienenee niin eipä valtiolla ole verotulojakaan millä maksaa julkisen puolen palkkoja. Tämä näkyy jo nyt länsimaissa jotka velkaantuvat vauhdilla, kuten suomi. Irvokasta se että virkakunnan palkat nousee samalla kuin he kilpailuttavat yrityksiä eli leikkavat verotuloja, heitä asia ei huoleta, kyllä valtio maksaa. Sääliksi käy kun romahdus tulee.

13. vierailija Vierailija

14. Tyytyväinen Vierailija

Minä maksoin syksyllä ylä ja alaproteeseista 1000 euroa.Ne tehtiin yksiyisellä.Sain seurata niiden valmistumista vaihe vaiheelta.Istuvat täydellisesti.Olen tyytyväinen.

15. örkki Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari