Hampaan juurihoidosta tietäviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hui"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hui"

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta/tietoa vastaavasta tilanteesta:

Mulla oli hampaassa syvä reikä ja puudutuksesta huolimatta sattui kovasti ja särky jäi paikkauksen jälkeenkin, mitä ei normaalisti ole paikkauksien jälkeen ollut. Hammaslääkäri kertoi, että koska paikka on syvä, saattaa vihlontaa olla ja hammas on operaation jälkeen stressaantunut. Ja että hyvin lähellä oli, ettei tarvittu juurihoitoa. Ja kehoitti ottamaan yhteyttä, jos en selviä hampaan kanssa.

Mitä siis tarkoittaa, jos on "lähellä juurihoidon tarvetta". Paikkauksesta on nyt kaksi kuukautta ja aluksi vihloi ihan sairaasti kylmä ja kuuma. Sitten se on rauhoittunut, mutta edelleen jäätelön syöminen on melko mahdotonta ja saunassa kun vetää kuumaa ilmaa henkeen, sattuu hampaaseen. Päivittäin hammas muistuttaa itsestään. Minua jäi mietityttämään, että johtuuko tuo vihlonta vain syvästä paikasta. Voiko siellä nyt muhia joku tulehdus? Juurihoitokin pelottaa sairaasti, mutta vielä enemmän piilevä tulehdus.

Onko kellään teistä siis jätetty tilannetta niin, että odotellaan, tuleeko tarvetta juurihoidolle. Olen luullut, että se tarve joko on tai ei, eikä mitään siitä väliltä.

Mulla on myös yhdssä hampaassa syvä paikka, ja kyllä se kuuma tai kylmä vihloo, kun paikka ulottuu lähelle hermoa. On se ajan kanssa vähän helpottanut (vuosia), alussa piti jätski syödä toisella puolella suuta varmaan 6kk.

Mulla vähän sama tilanne. Muutama vuosi sitten paikattiin, ja kun lääkäri oli paikannut, sanoi että reikä olikin syvempi kuin hän arvasi. Ei edes röntgenistä huomannut. Sanoi, että ei voi taata, etteikö tulisi ongelmia myöhemmin. Olisi vissiin tarvinnut juurihoidon. Nyt se välillä oireilee, vähän puruarka ja joskus ien vähänturvoksissa. Pitää vissiin kans mennä näyttämään, ja ehkä juurihoito edessä. :/

Kannattaa sunkin käydä näytillä, että ottavat kuvan, siitä se selviää mikä siellä vaivaa.

Mulla oli myös syvä reikä. Menin särkypäivystykseen. Laittoivat väliaikaisen paikan ja sanoivat, että jos rauhoittuu tarvitaan vain paikkaus, mutta jos edelleen särkee juurihoito. Hammas sitten rauhoittu ja parin vkon päästä hammas vain paikattiin.
Tästä meni noin kk ja hammas alkoi särkeä uudestaan. Taas särkypäivystykseen ja paikka pois ja juurihoito. Tarvittiin 4 käyntiä juurihoidossa ennen uutta paikkausta.
Juurihoito ei ollut yhtään kivuliasta. Pikemmin ihanaa kun hammas vihdoin saatiin kuntoon. Onhan siinä tietysti epämiellyttävää istuja suu täynnä kamaa, mutta ei sitä pelätä tarvitse. :)

Totta, että ennemmin juurihoito kuin jatkuva riesa. Se vaan harmittaa, kun olis sen saanut heti tehdä, pitkittyy vaan hoito kun moneen kertaan paikataan, mutta sellaista se on välillä.

Yhteistyössä