hampaiden harjaus ihan hirveää taistelua ton lapsen kanssa ja nyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuskastunut hampaidenpesijä :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuskastunut hampaidenpesijä :(

Vieras
päälle 1 vuotiaan kanssa on hampaiden harjaus yhtä helvettiä, on kutiteltu, lauleltu yms mutta ei auta, hampaita ei saa kunnolla harjattua. suu aukeaa ehkä sekunniksi jolloin se menee samantien kiinni, joten harjata en ehdi kunnolla. välillä joutunut väkisin pitämään rimpuilevaa lasta että saa hampaat harjattua, kun karjuu niin helpompi pestä kun on suu ainakin auki. no nyt on muksulla sit ylähampaat olleet ihan keltaiset jo pidemmän aikaa, nuo ois niinku vähä pakko saada harjattua puhtaaks päivittäin, mut ei onnistu kun toi ei siihen suostu. mitä hemmettiä mä teen että saan ne hampaat harjattua kunnolla? tahnakin on käytössä jo.. mulla on hirveä stressi lapsen hampaista ja niiden kunnosta kokoajan. itsellä oli lapsena jatkuvasti reikiä ja vielä nyt aikuisiälläkin, samaa kohtaloa en lapseni hampaille halua. neuvoja!

peset väkisin. Meillä on sellainen sormiharja ja tuo 11kk ikäinen tykkää siitä tosi paljon. Antaa pestä sen kanssa. Tavallisen harjan kanssa alkaa laittamaan vastaan, mutta pesen hampaat kunnolla ja sitten saa itse harjan ja pestä itse. Meillä 3 lasta ja keskimmäisen (tytön ) hampaiden harjaus on ollut kaikkein haastellisinta. Uhmaiässä se oli joka päiväistä taistelua aamulla ja illalla. Sitkeästi jatkoin joka päivä ja nyt on oikein reipas 5v ja pesee hienosti. Joskin tarkastan ja varmistan kaikken hampaat aina pesun jälkeen.

Vastasinkin tuohon toiseen ketjuun, mutta koppaan tähän:

Istuta syöttötuoliin (vaikeampi rimpuilla + toisaalta ei pysty taistelemaan vastaan yhtä kovasti). Takaapäin pidät päätä omassa kainalossasi ja siitä peset.

Yleensä se huuto tulee ...mikä on hyvä. Suu pysyy auki.

Ja ei. Lapsi 3 v. tätä nykyä ja ei ole tuosta mitenkään traumatisoitunut. Nyt se tykkää hampaiden pesusta ja haluaisi tehdä sitä vähän turhankin usein (ja huolellisesti). Tosin kiitos tästä muutoksesta kuuluu pitkälti sähköhammasharjalle.

Niin ja yhteenväliin pesu onnistui hyvin niin, että tyttö katsoi yhtä aikaa jotain lastenohjelmaa.

Mutta siis esikoisen kanssa olen joutunut myös pitämään kiinni ja harjaamaan vähän väkisin ihan pienenä. Nyt hampaidenpesu sujuu jo hienommin kun tajuaa asiasta jotain, esim. hammaspeikot, reiät, lika.. Ja välillä lasketaan vaikka kymmeneen samalla tai keksitään hampaidenpesulauluja :D

Kuopus onkin sitten ollut ihan mallilapsi, ja tällä hetkellä vähän fanaattinenkin hampaiden harjaaja, joudun kieltämään kun olis koko ajan menossa pesemään hampaita ja laittamassa hammastahnaa.. Se luikkii salaa vessaan harjaamaan hampaita jos vessanovi on jäänyt auki :laugh:

Meninpä taas vähän sivuraiteille, hups..

Uhkailu, lahjonta ja kiristys käyttöön. Joku muumitahna ja soiva sähköhammasharja voivat myös auttaa.
Väkisin ne oli meilläkin joskus pienenä pestävä, mutta silti ne pestiin putipuhtaiksi joka päivä.

Mä laitoin aikoinaan teipillä vessan seinään Andy McCoyn kuvan (ennekuin sen legot oli korjattu) ja sanoin lapsille, että se on hammaspeikko. Joo, tiedän..ei sais lapsille valehdella. Mutta meillä toimi.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Jätä turha pelleily ja show pois koko harjauksesta, lapsi vaistoaa kyllä jos hampaidenharjauksesta tehdään kauhean suuri näytelmä joka ilta ja varmasti osaa ottaa "ilon" irti tilanteesta! Muutaman illan harjaat vain ne hampaat huusi lapsi tai ei, et tee siitä sen kummempaa numeroa niin kyllä se siihen tottuu.