Hae Anna.fi-sivustolta

hampaiden narskuttelu

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä narsku, 06.06.2006.

1. narsku Vierailija

Hei!
    Narskuttelen öisin hampaitani ja herään aamuisin leuat kipeinä ja hampaa vihlovina. Etuhampaani olivat ennen kauniin tasaiset, mutta nyt niihin on kulunut rumat lovet. Takahampaiden purupinnat ovat kiillottuneet ja piikkiset. Pari kertaa on jo jouduttu paikkaamaan hammaslääkärin akuuttiajalla noita yöllä narskutellessa lohjenneita takahampaita. Valitettavasti pääsen vasta syksyllä YTHS:n hammasläkärille juttelemaan purentakiskoista. Soitin sinne tänään ja ne sanoivat että seuraavat vapaat ajat on vasta syyskuussa. Ennen sitä ehdin vielä saada paljon tuhoa aikaan purukalustossani.
    Siis mikä ensiavuksi? Onko kellään mitään vinkkejä kuinka vähentää tätä narskuttelua? onko vaikka jotain ennen nukkumaan menoa suoritettavia rentoitumistekniikoita tai joitain muita kikkoja?

2. anni Vierailija

Hanki nyrkkeilijöiden käyttämä hammassuoja siksi aikaa kunnes saat oikean purentakiskon. Niitä saa urheilukaupasta ja nekin muotoutuvat omiin hampaisiin sopiviksi, kun ne kuumennetaan vedessä ja laitetaan sitten suuhun. Eräs kaverini sai tämän vinkin hammaslääkäriltä.

Voit lisäksi myös koittaa jumpata leukoja. Työnnä alaleukaa eteen-taakse, vasemmalle-oikealle, ylös-alas. Koita rentouttaa leuka työntämällä alaleuka mahdollisimman taakse ja pitämällä hampaita kevyesti erillään. Mä en edes osannut rentouttaa leukaa ennen kuin sain purentakiskon. Ja mulla on kanssa ihan kuluneet hampaat :( Mulle ei kukaan sanonut ajoissa että narskuttelen. En mä tienny että ne kulumat on siitä.

3. hh Vierailija

Harmi ettet saa sitä kiskoa aikaisemmin sillä sitä ennen voita hakaista muutaman takahampaan (sanoo haljenneita hampaita korjaamassa ollut hammashoitaja :( )
    Tuohon narskuttelun ehkäisyyn ei juurikaan ole konsteja kuin se että pyrit pääsemään stressaavista asioista eroon....mitenkähän se onnistuisi ? Tuo pureskelu on kuitenkin niin siellä alitajunnassa että siihen et välttämättä pysty vaikka kuinka olisi tahtoa.
    Älä rasita liikaa lihaksia vaan pyri rentouttamaan poskilihaksesi vaikkapa kevyellä taputtelulla ja hieronnalla. Purukumi ehdottomasti pois sillä se lisää lihasten rasitusta. Jos haluat happohyökkäyksen vuoksi syödä niin pureskele sitä ruokailun jälkeen VAIN pari minuuttia ja heti pois suusta.
    Oleko kysellyt kiskoa terveyskeskuksesta ???

4. purkansyöjä Vierailija

Voi ei, minä nimenomaan jauhan purkkaa, kun luulin, et se nimenomaan on hyvää jumppaa leuoille...toisaalta niin kyllä luulis, et se auttais rentouttaan lihaksia, koska siinähän leuat saa liikuntaa!

5. anni Vierailija

Ei purkkaa kannata todellakaan jauhaa. Vaihda purkka aterian jälkeen otettaviin ksylitolipastilleihin tai sitten opettele pureskelemaan purukumia vain viitisen minuuttia.

Onko sulla purennassa vikaa? Lonksuuko esim leuka syödessä?

Ja toi on ihan totta, että narskuttelu voi halkaista hampaat. Ei varmaan kukaan herää hammas haljenneena, mutta narskuttelu tekee hiushalkeamia hampaisiin ja ne sitten lohkeavat paloiksi joskus myöhemmin ihan pienestä. Äidilläni on sellaiset hampaat.

Koita tota nyrkkeilijöiden hammassuojaa tai kysele kiskoa terveyskeskushammaslääkäriltä. Se ei kai tule sielläkään paljoa sen kalliimmaksi kuin YTHS:lla, koska myös YTHS:lla joutuu itse maksamaan kiskon hinnan yksityiselle hammaslabralle. Mun kisko maksoi jotain 120e + ne hammaslääkärikäynnit, joita oli 3 kappaletta. Ensin tehtiin muotit, se oli 6 euron aika. Sitten sovitettiin kiskoa suuhun seuraavalla viikolla, tupla-aika 12e. Kun olin käyttänyt kiskoa viikon, oli kontrollikäynti, jossa kiskoa hiottiin vielä lisää, 6 e. Eli yhteensä hintaa tuli lähemmäs 150e.

6. ap Vierailija

Kiitoksia vastanneille.

En edes tiennyt narskuttelevani hampaitani, kunnes hammaslääkäri sanoi sen näkyvän hampaistani (kun menin jo toista kertaa paikkuuttamaan takahampaasta lohjenutta palaa).
    Tämä narskuttelu on alkanut ilmeisesti noin kaksi vuotta siten, kun työ- ja opiskelustressit alkoi kasvaa suurentuneen vastuun ja kiristyneiden aikataulujen myötä. Kuitenkaan en tiennyt narskutteleveni, ennen kuin tuo hammaslääkäri sanoi siitä vime joulukuussa.

Purennassani ei ole hammalääkärin mukaan vikaa, mutta sen tiedän, että laukanivelet ovat yliojentuvat (voin haukotella ne sijoiltaan) ja niska hartiaseutu on ollut todella jumissa ainakin tuon saman ajan, jolloin olen narskutellut.

Valitettavasti en pässe kunnalliselle hammaslääkärille yhtään sen nopeammin kuin YTHS:ään. Asunpaikkakunnallani on lähes vuoden jonot kunnalliselle hammaslääkärille, kun taas yliopisto-opiskelijana pääseen YTHS:lle muutamassa kuukaudessa.

7. hammashoitaja Vierailija

Oletko kysynyt yksityiseltä kuinka paljon tulisi maksamaan tuo kisko siellä. Yksityiseltähän voit saada kelakorvauksen samantein, ainakin useimmista paikoista.
    Jos mietit sitä että mahdollisesti halkaiset hampaasi nyt odotellessa josta joudut kuitenki jotain maksamaan ja mahdollisesti se mitä maksat yksityiselle niin onko se ero kovin suuri puhumattakaan hyödystä.
    Mietippä näitä.

8. Salli Vierailija

Minäkin olen pari vuotta purrut leukoja yhteen, tuli stressin myötä. Yksi hassu seikka on, että huomasin että tämä tapa aiheuttaa esim. kasvojen alueen turvotusta ja myös silmäpussit on ilmestynyt vaivihkaa - olen ymmärtänyt muutamilta ulkomaisilta palstoilta asiaa tutkaillessani että johtuu nimenomaan tästä puremistavasta. Ja stressipurennasta on myös paljon muuta haittaa terveydelle (ymmärtääkseni sekoittaa pään ja muun kropan välistä aineenvaihduntaa ym. ja saa aikaan paljon haittoja), tähän ei valitettavasti kiskot auta, pureminen jatkuu kuitenkin vaikka hampaat toki säästyvät. Nyt olen aktiivisesti alkanut hakea tilanteeseen parannusta, haluan päästä tästä ärsyttävästä kierteestä. Rentoutumisharjoitukset (mietiskely tai muut) kuulemma pitkällä tähtäimellä auttavat tehokkaasti. Tässä itseäni tarkkaillessa olen huomannut purevani leukaa helposti myös päivisin, esim. jos leikkaan leipää tai jännitän jotakin. Se on helpompaa kontrolloida, yöaikaiseen purentaan auttaa stressin poisto, esim. juuri rentoutumisharjoitusten kautta.

9. ap. Vierailija

Mielenkiintoista. Millä hakusanoilla noita ulkomaisia linkkejä löysit? Olisi minittäin paljon mukavampaa hoitaa varsinaistaa syytä kuin sitä oiretta (narskuttamista). Sillä uskoisin että stressillä on hyvinkin paljon tekemistä tämän narskuttelun kanssa. Toki ne kiskot aion joka tapauksessa hankkia.

10. Salli Vierailija

Suosikkisivustoni aiheesta on

www.askwaltstoll.com

joita pitää amerikkalainen lääkäri walt stoll. Hän yhdistää perinteistä ja vaihtoehtoista lääketiedettä ja mielestäni vaikuttaa melko järkevältä tapaukselta. Sivut käsittelevät siis lääketiedettä ylipäätään, eivät vain tätä puremisongelmaa. Sivuilla on vähän hankala surfailla, lisäksi ne vilisevät kaikenlaista terminologiaa joka ainakin minulle oli aluksi vierasta. Kokeile vaikka aluksi valíta ""archives"", jossa on aakkosjärjestyksessä keskusteluketjuja eri aiheista. Sieltä ainakin aiheet ""bracing"" ja ""tmj"" sisältävät paljon keskusteluja hampaiden narskuttelusta. Bracing kattaa siis kaikenlaista jännittelyä kehossa ja tmj puolestaan viittaa leukanivelongelmiin, jotka usein alkavat nimenomaan tästä stressipurennasta. Lääkäri Stoll ottaa itse osaa keskusteluun ja monet siellä keskustelevat tuntuvat olevan aika eksperttejä, siis tosissaan! Mitään poppakonsteja puremisongelmaan siellä ei esitetä, mutta itse olen saanut aika paljon suuntaa niistä keskusteluista.

11. yes Vierailija

Olisiko pienestä ""yömyssystä"" mitään apua narskutteluun?

12. rouskuttaja Vierailija

On se kyl kummaa, et nukkuessakin leuat ""jauhaa tyhjää"", luulis, et nekin vaan olis passiivisena...

13. ap Vierailija

""Yömyssystä"". Saattaisihan tuo pieni annos alkoholia auttaa rentouttamaa, mutta itselleni se ei jostain syystä oikein sovi. Olen huomanut, että pienikin määrä alkoholia (esim pieni lasi olutta) illalla vie tehon yö-unesta ja aamulla väsyttää tavallista enemmän.

14. kokemus Vierailija

Mulla on jo nykyisin kiskot, mutta ennen kuin ehdin ne saada, kehotti hamppilääkärini välttämään sellaisten ruokien syömistä,joissa suu täytyy aukaista isolle (esim. omena) tai kovia purtavia (näkkäri, porkkana jne.). Lisäksi käski syömään magnesiumtabletteja, jotka auttavat jotenkin noiden leuan lihasten jännitystiloihin. Myös varovainen leukalihasjumppa voisi auttaa...

Minä tottelin kiltisti neuvoja ja narskuttelu vähenikin - ei tosin lakannut kokonaan. Kiskoista on ollut iso apu.

15. ex-narsku Vierailija

Mulla auttoi hampaiden narskutteluun anatominen tyyny. Tyyny rentouttaa niskan ja pään alueen lihakset. Sinne jäi narskutukset kun oppi vain tyynyn kanssa nukkumaan. Nykyisin en lähde mihinkään ilman sitä. Omani on Instrusta ostettu tempur, mutta vastaavia varmasti löytyy muualtakin.

16. Paha särky Vierailija

Itselläni on jatkuvat päänsäryt koska pureskelen yöllä ja päivällä. Leukalihakseni ovat niin jumissa että esim. viheltely saa päätäni taas särkemään. Koulussa Pääni alkaa särkemään koska tietämättäni pureskelen. Joskus hammaslääkärini antoi Dolan merkkistä lihaksistoa rentouttavaa lääkettä ja se auttoi. Harmi vaan ne loppui ja nyt pitäisi keksiä oikea ratkaisu tälle, koska en haluaisi olla pää kipeänä koulussa joka päivä ja syödä joitain lääkkeitä.

17. narsku (ap) Vierailija

No niin. nyt on kiskot olleet käytössä viikon verran. Sen verran olen huomannut eroa, että hampaat+leuat eivät ole enää kipeät aamulla. Lääkäri antoi myös jumppaohjeita leukojen rentouttamiseksi. tosin olen testanut niitä (jumppaohjeita) vain muutaman kerran. Seuraava stresijakso näyttänee aikanaan onko tuosta kiskosta enemmänkin apua.

18. ex-narsku Vierailija

Itse olisin purentakiskoa enemmän kiinnostunut siitä, kuinka narskuttelun saa loppumaan eli en halua poistaa pelkkiä oireita, vaan todellisen syyn. Itselläni lopetti leukojen kipeytymisen ja ainakin vähensi narskuttelua se, että erosin poikaystävästä, enkä enää siis nukkunut hänen kanssaan samassa sängyssä. Aiemmin nukuin aina reunan puolella ja ilmeisesti stressasi jotenkin se, että putoan sängystä tai ettei ole tarpeeksi tilaa. Näin olen itse päätellyt. Kannattaa siis miettiä stressin aiheuttajia ja pyrkiä vähentämään niitä elämästään. Purentakisko on jossain kaapin perällä nykyään.

19. Narsku (ap) Vierailija

Totakai narskutelun syiden löytäminen ja mahdolinen poisto ovat tärkeimmät. Aikana ennen kuin onnistun nuo syyt ja seuraukset selvittämään ja hävittämään on kuitenkin järkevää käyttää tuota kiskoa, ettei tarvitsisi enää käydä 2-4 kertaa vuodessa hammaslääkärillä paikkuttelemassa narskuttelusta johtuvia lohkeamia. Olen nimittäin joutunut korjauttamaan lohkeilleita hampaitani jo useita kertoja (viimeksi tänä syksynä juuri ennen tuon kiskon saamista).

20. lll Vierailija

Yleensä selällä nukkuessa tulee ongelmia eli kuorsausta, narskuttelua jne. Kannattaa opetella etsimään sellainen nukahtamisasento, että nukkuisi vatsallaan. Tällöin kieli ei paina nielua ja kasvot pysyvät rennompina.

Myös rentoutusharjoituksista voi olla apua. Voi kokeilla jotain kasettia tai sitten tietoisesti opetella rentouttamaan kaikki kehon osat alkaen varpaista ja edeten päähän asti. Vaikka olo tuntuu rennolta, on silti pieni jännitys olemassa yleensä aina.

Kannattaa myös pyrkiä välttämään stressiä. Tekemättömistä töistä voi laatia vaikkapa listoja, jotta muistikapasiteetti ei jauha sitä, miten pitäisi tehdä sitä ja tätä ja muista nyt sitten heti aamulla tehdä tuo ja tämä. Myös se sääntö, että vihaisena ei kannata mennä nukkumaan vaan sopia riidat ennen sitä auttaa pidemmällä tähtäimellä.

21. Oliskohan siitä pilates-kasvokoulusta apua tähänkin vaivaan...? Lieköhän kukaan kokeillut. Joillakinhan kuulemma kisko auttaa myös siten, että se muuttaa leukojen asentoa (tai jotain...) ja narskutus todella jää jo suhteellisen lyhyen käyttöajan jälkeen pois. Itse totuin tuohon kiskoon hyvin ja hyvin harvoin enää edes yritän nukkua ilman sitä. En tiedä narskuttaisinko enää, eipä ole ainakaan mies maininnut niiden öiden jälkeen jotka olen ilman ollut.

22. Hellukka Vierailija

Onko kellään muuten kokemusta siitä, että purentakiskon käyttö alkuun lisää leuan lonksuntaa?Sain itse purentakiskon viikko sitten ja siitä on ollut valtava apu yöllisestä hampaiden narskuttelusta johtuvaan päänsärkyyn, mutta tilalle on tullut oikeanpuoleisen leukanivelen lonksunta. Hammaslääkärin mielestä ei syytä huoleen, mutta olisi mukava kuulla onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia tai millaisia alkuhankaluuksia ylipäätään purentakisko on teille aiheuttanut.

23. melli. Vierailija

Mistä tietää, että on lopettanut narskuttelun? Talletatteko yön äänet ja tarkastatte vai kuinka se tapahtuu? Mun mies ei ainakaan herää mun narskutteluun. Ja äitini uskoi ja väitti oman narskuttelunsa loppuneen, mutta hammaslääkäri sanoi, että kyllä hänen hampaissaan näkyy tuoreita narskuttelun jälkiä. Pystyykö hammaslääkäri sanomaan varmuudella, että narskuttelu on loppunut? Itsekään en tiennyt narskuttelevani, ennen kuin hammaslääkärini kertoi minun niin tekevän.

Ja jotkut saavat lopullisen avun kiskosta ja narskuttelu loppuu muutaman kuukauden kiskon käytön jälkeen, sanoi hammaslääkärini. Ja jotkut narskuttelevat vain stressaantuneina.

24. Webdento Vierailija

Hampaiden narskuttelu eli bruksaus on yleensä tiedostamatonta hampaiden yhteen puristamista tai hankausta. Aikuisista noin 20% narskuttelee hampaitaan. Narskuttelu voi aiheuttaa mm. hampaiden kulumaa sekä leukanivel- ja puremalihasongelmia. Myös pään ja niskan alueet voivat johtua hampaiden narskuttelusta.

Hampaiden narskuttelulle altistavat mm. tietyt persoonallisuustyypit, stressi, tupakointi ja runsas kofeiinin käyttö. Hoitona käytetään mm. purentakiskoa.

Hampaiden narskuttelusta ja purentakiskon valmistuksesta löytyy lisätietoa ja video Webdenton sivuilta:
    Hampaiden narskuttelu ja bruksismi : Webdento Suomi
    Purentakiskon valmistaminen ja käyttö (video) : Webdento Suomi

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri