Hae Anna.fi-sivustolta

Hampaiden oikomisesta

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Tinna, 15.07.2005.

1. Tinna Vierailija

Olen jo aikuinen, 25-vuotias. Hampaiden oikominen on kuitenkin jäänyt, vaikka oiottavaa olisi sekä ylä- että alahampaissa. Vielä nytkin oikominen arveluttaa, mutta todennäköisesti kuitenkin teen sen, kunhan siirryn työelämään ja mulla on varaa siihen. Onko nykyään mahdollisuus oikoa hampaita mahdollisimman huomaamattomasti? Vai onkohan ainoa mahdollisuuteni ne inhottavat telaketjut..

Alahampaisiin voisin ehkä raudat ottaakin, mutta ylähampaisiin en haluaisi. Tosin ylähampaissa mulla ei olekkaan kuin muutama vino hammas. Joku joskus sanoi, että hammas voidaan hioa aivan piikiksi, ja sen päälle voidaan laittaa kuori, jolloin voidaan myös siirtää vähän hampaan paikkaan. Onkohan tässä perää?

2. Hll Vierailija

jos hammaslääkäri on suositellut sekä ylä että alahampaiston oikomista se tulisi myös sitten niin tehdä. jos kyse on yhden hampaan huonosta asennosta, niin kun hammaskaarta oikomisella liikuttaa niin tottakai se liikuttaminen vaikuttaa koko purentaan, eli vasta purijat täytyy saada myös kohdalleen uuden purennan kanssa ja tämä siksi että vältytään jatko-ongelmilta kuten purentavaivoista esim pään ja leukojen alueen säryistä. Mitä hampaiden kruunuttamiseen tulee tai sinulla ehkä kyseessä olisi laminaattipinta hampaaseen, niin riippuu kuinka suuri ero on vinossa olevalla hampaalla suhteessa muihin hampaisiin. jos ero on suuri niin suosittelisin kyllä ennemmin oikomista. Itse olen joillekin potilailleni tehnyt ko. toimenpiteitä, mutta tulos on parempi kun eroa ei juurikaan ole. Tällöin kysymykseen tulisi sillta eli hampaat hiotaan ko. kohdalta pilareiksi ja siihen silta päälle... mutta jos hampaasi ovat tältä osin terveitä, ei kukaan itseään arvostava kolleegani ryhdy sillanrakentajaksi, koska on paha ruveta tuhoamaan hyvää tervettä hammaskudosta hiomalla ne pilareiksi... eli telaketjut suuhun ei se kestä kuin reilun vuoden, riippuu millainen on suusi ongelma

3. raudat Vierailija

Nykyäänhän on mahdollista saada posliiniset ""mötikät"" hampaisiin rautaisten sijaan. Itse saan raudat (26 v) tuossa muutaman viikon päästä ja on tarkoitus laittaa valkoiset ylähampaisiin ja rautaiset alahampaisiin. Se lanka mikä hampaiden yli kulkee on kai edelleen rautainen, mutta eipähän ainakaan näy niitä mötiköitä niin selvästi.
    Posliiniset vaan on kuulemma vähän heikommat, eli ei kestäisi hirveästi vääntämistä, toivon kuitenkin että pärjäisin niillä juuri tämän ulkonäköseikan takia.

4. Rautahammas Vierailija

Raudat eivät ole enää tänään (ainakaan yksityisellä) telaketjumallia. Itselläni on läpinäkyvät nastat ja lanka on hampaanvalkoinen: sitä ei monet edes huomaa ennenkuin nauran lähellä niin että suu on ihan auki. Huomaamattomat ovat. Voit tosin myös valita värilliset tai vaikka kultaiset nastat jos haluat - vaihtoehtoja kun on.

Noita muita vaihtoehtoja kannattaa kysyä oikojalta. Ainakin itselläni oli konsultaatio ja hinta-arviointi ihan maksuton.

5. Emmi Vierailija

Vaikka ne raudat ovatkin rumat, se lopputulos on kyllä kaiken sen vaivan arvoinen.Minulla olivat raudat teini-iässä. Leukani olivat niin pienet, että kaikki hampaat eivät mahtuneet. Minulta piti mm.poistaa neljä hammasta ja lisäksi minulla oli kuulemma kaikki mahdolliset oikomisvälineet. Hoito kesti 6 v, ja vaikka olikin yhtä tuskaa joskus, niin en kadu pätkääkään. Jos en olisi ottanut hoitoa vastaan, kuten silloin lapsena peloissani suunnittelin,en enää hymyilisi.Jos se sinulla on vain vuodesta tai parista kiinni, tee se!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri