Hae Anna.fi-sivustolta

hampaiden vihlonta

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä hammaspeikko, 30.09.2007.

1. hammaspeikko Vierailija

Onko kenelläkään vinkkiä miten hampaiden vihlontaa voisi hoitaa?

2. mehu-katti Vierailija

Tällä palstalla ainoa sallittu vastaus kaikkiin pulmiin on noni-mehu. Valitettavasti siitä ei ole mitään apua ja happaman juominen pahentaisi vihlontaa.

Oletko ajatellut käydä hammaslääkärillä selvittämässä, jokhtuuko vaiva reikiintymisestä, dentiinipinnan paljastumisesta vai onko siihen joku muu syy? Hoito on sitten sen mukaan.

3. HansujaPirre Vierailija

Minulla oli myös vihlontaa hampaissa ja hammaslääkäri totesi, että ien on vähän vetäytynyt ja se saattaa aiheuttaa sitä. Mitään hoitokeinoa ei ainakaan silloin muutama vuosi sitten ollut, hml kehotti vaan ostamaan pehmeän hammasharjan.

Joku sitten neuvoi, että kokeile purskutella hampaita maidolla muutaman kerran päivässä ja tein sen. Yllättäen huomasin, että vihlonta loppui. En tiedä oliko se maidon ansiota vai minkä mutta eipä tuon kokeileminen ainakaan mitään maksa!

Onko sinulla muuten amalgaamipaikkoja suussa? Olen kuullut, että nekin voi joillekin aiheuttaa vihlontaa. Minulla poistettiin aikoinaan amalgaamit kun kärsin jatkuvista ientulehduksista. Ne ainakin loppuivat paikkojen poistoon.

4. pepsodent ja elmex Vierailija

Minulla vihlonta pysyy poissa siihen tarkoitetuilla hammastahnoilla. On toiminut noin kymmenisen vuotta. Eikä niistä ole mitään haittaa. Päinvastoin hyvä apu.

5. kehtonen Vierailija

jos vihlonnan aiheuttaja on ikenen vetäytyminen niin joko hampaiden pinnoitus mutta uusittava melko usein ja maksaa kysy lekurilta. Pesu aloeverahammastahnalla ei maksa kuin 5-6 euroa vuodessa ja pinnoitus kävi tarpeettomaksi. Myös vuotavat paikat aiheuttaa vihlontaa. Mene lekuriin tarkistukseen

6. siirisiili Vierailija

Pehmeä hammasharja, vihloville hampaille tarkoitettu hammastahna (esim Sensodyne), fluoritabletit (auttavat myös jos joku yksittäinen hammas alkaa äkisti vihloa vaikka harjatessa).

7. hammaspeikko Vierailija

Kiitos vastauksista ja neuvoista. Meen huomenna hammaslääkäriin, se on kyllä jo kolmas kerta tämän vaivan tiimoilta. Eka kerralla ottivat röntgenkuvan, mitään ei kuulemma ollut, mutta jotain hässäkkää on, kun meinaa pää levitä. Toka kerralla sanoi lääkäri, ettei lähde juurihoitoon vielä ja määräs burana 800 kuurina otettavaksi. Pari päivää olikin rauhallinen, mutta sitten alkoi taas vihlonnat. Jos sittenkin juuri on tulehtunut? No huomenna saapi luvan selvitä tää juttu!

8. hamppis Vierailija

Voisiko vanha paikka painaa hampaan juurta?

Minulla painoi pitkään ja jomotti hammasta ja muuten tosi arka ja vihlova. No kun aukaistiin niin sitten alkoi juurihoidot.

9. kehtonen Vierailija

Jos vihlonta koskee yhtä hammasta tai yhden hampaan seutua, silloin voi tosiaan olla syynä mm.
    - pienen pieni halkeama paikassa
    - hampaan eristys voi vuotaa aavistuksen tai on jäänyt liian ohueksi
    - tulehdusta juuressa, mut sen kyllä luulisi huomaavan röntgenkuvasta
    - ja voi olla hermokin, jota paikka kenties voi painaa

Eikä aina kuvauksessa syytä löydetä. Minullakin on yksittäisen hampaan hermokivusta, purema-arkuudesta, tai vihlonnasta purettu paikkoja moneen otteeseen.
    Tuo ikenen vetäytyminen aiheuttaa vihlontaa sit laajemmalla alueella, kuin yhden hampaan kohdalla, mut voi se alkaa siitäkin se ikenen vetäytyminen.

10. vaiva Vierailija

Hampaani vihloivat työkiire-/stessin aikoihin. Vaiva vaikutti ja vaikeutti syömistäni ja juomistani. Kesti pari kolme kuukautta. Tuli kesä ja rennompi vaihe. Vihlonta lakkasi. On yhden kerran palannut, mutta kesti vähemmän aikaa. Oma tulkintani on, että saattaa liittyä stressiin: jokin syljen koostumuksessa, vatsa- tai kehon happotasapainossa tms. muuttuu. Hammaslääkärillä ei välttämättä keinoa poistaa tai tietoa perimmästä syystä. Toki konsultoin perhetuttua. Kertoi, ettei voi varmaksi tietää, mutta yleisimmät jutut eli reikiintyminen ja ikenien vetäytyminen voidaan tarkistaa. Ei tarvinnut. Ja tiedän, että reikiä, taipumusta hammaskariekseen ei minulla ole. Paikoitellen ienraja laskenut ja hammaskivitaipumusta on. Elämäntilanteen tai oikeammin työ-tms. kiireiden helpotus auttoi. Näin minä tämän omalla kohdallani näen. Toki kaikki mahdolliset vakavat syyt/selitykset kannattaa sulkea pois ottamalla yhteyttä hammaslääkäriin. Älä kuitenkaan odota liikoja, vastaus ja selvyys ei välttämättä löydy sitä kautta. Rahaa ei kannata syytää kankkulan kaivoon...Uskon, että itseäni kuuntelemalla tulet viisaammaksi ja itse tiedät parhaiten. Elimistön tasapainon palauttaminen voi auttaa, eli koeta kompensaatiota ruokavalion avulla: eli jos hapanta, lisää vastakkaista...

Toivottavasti vaivasi tokenee.

11. Olli Lind Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

12. mehu-katti Vierailija

Kannattaisiko sun Olli lukea kysymys ennenkuin alat tyrkyttää nonimehua. Oli puhe hampaiden vihlonnasta eikä hammassärystä.

13. msm- Vierailija

Vihlonta, särky, kummatkin ovat aivojen kipuna tunnistamaa hermojen välittämää impulssia. Samoin jomotus. Nämä vain kivun muotoa ilmaisevia nimikkeitä. Msm ja nonimehu toimivat kumpikin. Mutta jos msm:ää ei ennen käyttanyt, se saavuttaa n.viikon kuluttua kivunhoitokyvyn

14. Vierailija

Ja kun impulssi saadaan katkaistua, niin kaikki on hyvin? Vähän niinkuin ammuttaisiin viestintuoja. Eikö kuitenkin kannattaisi selvittää, mikä on kivun syy ja poistaa se?

15. msm- Vierailija

Etkö muka sinäkin etsi vastaavassa tilanteessa buranaa tai vastaavaa kovempaan ensihätään? Ja sittenkö on kaikki hyvin? Meinasitko ettei kysyjä tiedostanut selvittämisen aiheellisuuden?

16. Vierailija

Vihlontaan tulehduskipulääkettä? Ei suoraan sanoen käynyt mielessä.

17. niin mutta Vierailija

vihlontaakin on moniasteista

18. niin on Vierailija

Pitää paikkansa. Mulla oli aikoinaan sellainen vihlonta, ettei sietänyt yhtään suun avausta, pienikin ilmanvirta, kuten puhuessa, vihloi, kuin olisi neuloja koko hampaan juuret täynnä. Piti laittaa vaate suun eteen, ettei ilma, joka oli kehon lämpötilaa alhaisempi osu hampaisiin.
    Siihen aikaan purettiin paikkoja, ja paikattiin uudelleen, ja purettiin taas... syy osoittauti olevan syljessä, ainakin yksi osatekijä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri