Hampien pesuista, taaas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äettä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äettä

Vieras
Miten kummassa saatte pestyä lapsostenne hampaat??? Mulla n. 1 vee poika, jonka mielestä hampaiden pesu on maailman kamalin asia! Hirmu taistelua jokikinen kerta, alkaa keinot loppumaan. Enkä oikein tiedä miten suhtautua siihen taisteluun. Jos väkisen pesen, tuleeko entistä isompi kammo koko touhua kohtaan? Mutta onhan ne pestävä kuitenkin! Kun ei ole aiempaa kokemusta...

Poika on kyllä jumalattoman itsepäinen ja äkkipikainen. Kaikenlaiset muutkin hoitotoimenpiteet on meillä taistelua... :ashamed:

Kiitos jo etuläteen vinkeistä!

Meillä on kans sellainen neiti, joka tietää mitä tahtoo. En oikeasti ole nähnyt toista niin äkäistä lasta. Minusta se on vain hyvä, tyttö pärjää maailmassa. Mutta tiedän tunteen, että välillä tuntuu ettei jaksa kuunnella sitä huutoa. Mutta älä anna periksi. Meillä tyttö nyt neljä ja huutokohtauksien pituus vähentynyt huomattavasti. Tietää, että minä en anna periksi. Juuri tuo hampaiden pesu oli pienempänä aivan uskomatonta. Tyttö huusi kuin hinaaja (olisi halunnut harjan jo vauvana itselle, en uskaltanut antaa, ettei työnnä kurkkuun). Meillä on videonpätkiäkin noista hampaidenpesuista. Nyt kyseli itse, että äiti miksi minä huudan noin kamalasti... Eli kyllä se helpottaa, kun pysyt tiukkana.

Meillä on kans sellainen neiti, joka tietää mitä tahtoo. En oikeasti ole nähnyt toista niin äkäistä lasta. Minusta se on vain hyvä, tyttö pärjää maailmassa. Mutta tiedän tunteen, että välillä tuntuu ettei jaksa kuunnella sitä huutoa. Mutta älä anna periksi. Meillä tyttö nyt neljä ja huutokohtauksien pituus vähentynyt huomattavasti. Tietää, että minä en anna periksi. Juuri tuo hampaiden pesu oli pienempänä aivan uskomatonta. Tyttö huusi kuin hinaaja (olisi halunnut harjan jo vauvana itselle, en uskaltanut antaa, ettei työnnä kurkkuun). Meillä on videonpätkiäkin noista hampaidenpesuista. Nyt kyseli itse, että äiti miksi minä huudan noin kamalasti... Eli kyllä se helpottaa, kun pysyt tiukkana.

:wave: täällä myös 1 taapero, jolla ihan sama juttu!!

Huuto on jotain aivan mahdotonta ja työntää harjaa koko ajan kielellä pois, mutta pakko mikä pakko... hampaat harjaan joka ilta.

Toivottavasti ei jää suurempia traumoja.

Meil on ollu alusta pitäen kaksi harjaa käytössä tyttö pesee itse ja äiti sitten auttaa peikot pois. Välillä on tehty niinkin että tyttö pesee äitin hampat. Yläposkihampaat tahtoo olla vielä kinkkiset kun ne niin kovasti kutiaa =)

Täälä pian 1v10kk tyttö ja hampaiden pesu on ihan mahdotonta. Vaikka laitan harjaan pikkusen tahnaakin niin ei silti kiinnosta. Meillä on kaksi harjaa ja yritän tarjota että itse harjaisi toisella mutta se menee siihen että ei anna mun ollenkaan mennä harjailemaan. Pureskelee harjaa vaan ja imee tahnat, sitte heittää harjan pois. Alkaa huutamaan jos yritän pestä. Kyllä se joskus vielä onnistui ihan hyvin mutta nyt mitä isommaksi tulee niin tuntuu et keinot loppuu. Hammashoitaja vaan sanoi että kyllä se lasten hampaiden pesu vanhemmille kuuluu kun kuuluu kaikki muukin lapsen hoitoon liittyvä, kuten pukeminen ja ruoanlaitto ym. auttaminen päivän askareissa. Helppo on sanoo. Kyllä neiti antaa muissa askareissa auttaa mutta tämä on ehdoton ei! Jospa se tästä helpottaa.

Meillä ihan kuin äippäliinin perheessä ;) Tahnat imeskellään ja harjaa itse purraan, mutta äiti ei saa harjata. Ekan kerran kun käytiin hammashoitajan luona oikein kysyin vartavasten, että mitenkä ne hampaat saa sitten parhaiten harjattua, jos hanttiin pistää. Täti vaan sivuutti koko kysymyksen. Eipä taida niilläkään mitään konsteja olla :whistle:

Meillä kanssa hampaiden pesussa ongelmaa :whistle:
Poika 1.v2kk. Imee tahnan heti, pistää kielen eteen. Välillä saadaan aikas hyvin pestä,mutta välillä ei millään.
Soitin hammashuoltajalle niin hän sanoi,että jos suussa ollut puhkeva hammas niin kipeä ien.
Käski olla viikon pesemättä(me ei oltu)
Suositteli apteeksista ksylitol "pastillia" vadelman makuista. Poika tykkää.
Poitsulla 16 hammasta tällä hetkellä.
Kyllä me joka pvä sinnitellään ja pestään hampaat.
Tsemppiä muille taisteleville myös. :hug:

Tyttö huusi kuin syötävä tähän asti aina kun pestiin hampaita.
Ehkäpä oli äidissä vika, kun en kertonut tarkasti mitä teen :ashamed:
Nyt olen muutamana päivänä sanonut että pestään hampaat, muistatko kun ei satu ollenkaan ja saat itse harjata vielä lopuksi. Se on meillä auttanut, ainakin tällä hetkellä

poikani nyt 2v, kun ekat hampaaat puhkesivat ja aloitimme hampaitten harjauksen, homma sujui mahtavasti, kunnes sitten siina 1 vuotiaana siitä tuli yhtä taistelua, mutta vaihe ei kestänyt kauaankaan, otin pojan aamuisin ja iltaisin vessaan mukaan ,kun pesin omat hampaani ja annoin pojalle oman harjansa, eihän tuo juuri muuta tehnyt kuin imi vain tahnan pois eikä halunnut pestä hampaitaan, kuin huudon kanssa. Vaihe meni onneksi ohi parissa kuukaudessa ja nykyään hampaita saisi olla pesemässä kaiken aikaa.

meillä auttoi sähköhammasharja! poika tykkää kun se surisee. taviksella ei tykkää yhtään koko touhusta, mutta sähkärillä onnistuu loistavasti! ollaan myös opeteltu hammasloruja samalla kun pestään hampaita. "harjaa hampaat, huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu..."jne poika siis 2v.

Meilläkin on aina välillä yhtä taistelua (neiti pian 1.5 v). Kertokaapas vielä hyviä vinkkejä kuinka saadaan opetettua hampaiden huuhtelu ja purkan sylkeminen pois? Isoveli on ansiokkaasti näyttänyt mallia pikkusiskolle mutta ei oikein nappaa... ;) Muuten on kyllä innokas matkija kaikissa tempuissa, mutta esim.purkasta ei tietenkään luovuta kun sellaisen aarteen suuhunsa saa... ja vesihän juodaan mukista eikä purskuteta pois, tykkää neiti tomera. Kiitos vinkeistä ja kivaa kesäkuuta! =)

itse asiassa en tiedä miten just tuo loru jatkuu, vai jatkuuko ollenkaan... sen jälkeen me vaan jatketaan "pese hampaat yltä alta, pusu maistuu paremmalta"

meillä kanssa poika ensin joi huuhtelu veden. sitten neuvottiin, että sen voi "kivasti" sylkästä vessanpönttöön..nyt ollaan siirrytty pöntöstä lavuaariin..

Minkä ikäisenä olette aloittaneet sähköhammasharjan käytön? Meillä 1 v pojalla siihen suurta mielenkiintoa, mutta en ole vielä omaa päätä ostanut, mutta kikattaa aina kun aikuiset pesee sillä hampaita. Vois onnistua helpommalla tuo hampaiden pesu, ei se kovin helppoa ole täälläkään.

Ja minkä ikäisenä purkkaa voi alkaa kokeilemaan? Kannattaako odottaa siihen asti, että on jonkun verran poskihampaita?

Yhteistyössä