Hae Anna.fi-sivustolta

Hanian seutu

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä Utelias, 07.07.2006.

1. UTELIASKO? Vierailija

Kovasti on alkanut ihmetyttää tämä Hania keskustelu.. Vai pitäisikö sanoa, että Plataniaksen keskustelu?? Mikä siinä paikassa on sellaista, mitä toiset suunnattomasti vihaavat ja toiset siitä pitävät?? KERTOKAA NYT IHMEESSÄ RAKKAAT IHMISET!!!!!!!

2. ytrewq Vierailija

Ei täällä ole kun se yksi tantta joka on haukkunut Plataniasta vuosia käymättä edes siellä, kun on tarpeeksi pimee niin kirjoittaa aina monikossa.

3. UTELIASKO? Vierailija

No mutta TE jotka olette käyneet Plataniaksessa, voisitteko kertoa paikasta? Olen perheen kanssa lähdössä sinne syyskuussa...

4. JKL Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olimme perheemme kanssa Plataniaksessa muutama vuosi sitten. Yhden perheenjäsenen vähän aiemmin leikattu umpisuoli sai aikaan sen, että tuo viikko kului aika pitkälti Plataniaksessa ja lähiympäristössä.

Olimme huoneistohotelli Efissä (oli silloin Finnmatkoilla), joka sijaitsi aivan rannalla ja lähellä Gregoryn uima-allasaluetta, mihin oli vapaa pääsy, mikäli käytti hyväkseen Gregoryn baarin ja ravintolan palveluja. Olimme joka päivä joko rannalla tai Gregoryssa. Rannalla oli joinakin päivinä niin kovat aallot, että Gregory oli mukavampi paikka pulikointiin.

Kivoja ruokapaikkoja löytyi niin keskusaukion läheltä kuin myös yläkylästä. Yläkylän ravintoloista oli hienot näköalat merelle. Ruoat olivat hyviä. Mielestäni parhain tavernoista oli pääkadun varrella ollut Tartufo.

Kaupat olivat suurimmaksi osaksi turisteille tarkoitettuja eikä siellä ole mitään merkkivaateliikkeitä.

Yhtenä päivänä olimme Limnoupolisin vesipuistossa ja yhtenä päivänä kävimme Haniassa. Sinne menimme bussilla, mutta takaisin tulimme taksilla – ei ollut kallista, vaikka en nyt muistakaan, mitä se maksoi. Haniassa kiertelimme Nahkakujaa, kävimme kauppahallissa ja nautimme virvokkeita Venetsialaisessa satamassa. Siellä oli vaan niin läkähdyttävän kuuma, että emme jaksaneet tutustua kaupunkiin sen paremmin.

Olimme matkalla elokuussa ja olen kuullut sanottavan, että Kreeta on parhaimmillaan keväällä. Mutta kaunis se elokuussakin oli. Jokaisessa pihassa, niin hotellin kuin yksityisasumuksenkin, kasvoi erilaisia kukkivia kukkia ja puita. Jotkut kasvoivat suoraan maasta, jotkut oli istutettu saviruukkuihin, jotka oli kannettu ulos kesän ajaksi.

Plataniaksessa oli paljon kissoja, osa varmaan kulkukissoja, vaikka Kreetalla on käynnissä projekti kulkukissojen vähentämiseksi.

Pidimme paikasta ja ei sitä tiedä, vaikka menisimme vielä uudelleen, sillä siinä ei ollut mitään vikaa.

5. -beggar- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Oon käynny kuustoistakertaa Kreetalla ja pidän koko saaresta.

Niin itä kun länsi Kreetalla on omat puolensa, niin hyvät kun huonotkin. Viihdyn parhaiten Rethymnon - Chania akselilla, koska siellä on kaikki mitä lomillani tarvitsen eikä mihinkään ole tolkutonta matkaa....viihdyn ehkä parhaiten näissä kaupungeissa, koska sieltä päsee aina pois jos ahistaa, mutta kun ei ole ahistanut.

6. Misty1987 Vierailija

Heippanen
    Olen menossa elämäni ekalle Kreikan matkalle ja valitettavasti "joudun" tuonne paljon parjatulle Länsi-Kreetalle. Positiivisella mielellä matkalle kuitenkin:) Ainahan matkailu avartaa ja lisää elämyksiä/kokemuksia.
    Tuli äkkilähtö, joten ei ole aikaa kauheasti selata näitä palstoja, joten olisiko joku kiltti ja kertoisi ihan pikaseen viimehetken vinkkejä.
    Hintataso? Hyviä ruokapaikkoja, kohtuuhintaisia näin köyhälle opiskelijalle, parhaat palat nähtävyyksistä, parhaat rannat? Alueena Hania, Platanias, Agia Marina; Gerani lähiseutuineen...Kaikki vinkit enemmän kuin tervetulleita, nyt on apinuttava hakemaan matkalaukkua kellarista:)

Kiitoksia!

7. 3kk asuin Vierailija

Haniaa ympäröivät Platanias ja AgiaMarina ym ovat "TURISTILÄHIÖITÄ". Mutta kuka on viettänyt päivää pidemmän ajan tutustuen itse HANIAAN? Haniasta löytyy paljon aitoa kreikkalaisuutta, jos vähän viitsii tutustua paremmin.

Itse en menisi mihinkään Plataniakseen lomalle, vaan Hanian upeaan vanhaan kaupunkiin. Tai Nea Horaan, jossa on ranta, ravintolat -ja kävelymatka keskustaan!

Tietysti turistirysätkin joilekin sopivat...
    Itse en halua esim ruokalistoja suomeksi tai maksaa moninkertaisia hintoja marketeissa.

8. kukkanainen Vierailija

9. Mitä ihmettä! Vierailija

Että kukat kasvaa ihan MAASTA, erikonien paikka tuo Kreeta kertakaikkiaan.

10. Ovta KONI Vierailija

Se on todellakin hyvin ERIKONIEN !!!!!!!!!!!!

Hah hah haa konitkin nyt Kreetalla.......

11. sikariäijä Vierailija

saakohan sieltä agia marinan läheltä hyviä sikareita.aattelin nääs tuliaisiksi.

12. Kreeta Vierailija

13. TKK1257 Vierailija

on huuma.....

14. -beggar- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo pitää paikkansa. Kreeta on aivan jotan muuta kun Sanna-liisan kuvaama turistirysä. Sitä olen aina ihmetellyt, miksi Sanna-Liisa ei halua tunnustaa Kreetaa yhdeksi Välimeren merkittävämmäksi historialliseksi kohteeksi. Kreetan palatsi olivat jo raunioina ennenkun edes Roomaa Roomaa rakennettiin, silti sitä nimitettään turistirysäksi vaikka turismi Kreetalla alkoi vasta 70-luvulla. Mikähän Kreetasta tekee niin kamalan kohteen, että jokaista sinne matkustavaa on varoitettava jo etukäteen saaren kamaluudesta?

15. korjaaja vaan Vierailija

Oikeinkirjoitus kunniaan tai harjoita selvänä kirjoittamista. Mielipiteemme saamme pitää itse kukin.

16. Barbeito Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, eihän sitä koskaan tiedä, mistä legendat syntyvät. Tämä Platanias alkaa minusta jo nimittäin olla sellainen. Olen itse käynyt Kreetalla kerran kaksiviikkoisen verran. Majailimme tuolloin Hanian kupeessa, parin kilometrin päässä keskustasta. Minusta se paikka oli vallan mainio. Plataniaksen läpi tuli ajeltua useammankin kerran eikä seutu todellakaan viehätttänyt minua. Mutta ei se silti mikään ainoalaatuinen paikka ole. Vastaavia turistikeskittymiä (siis päätieltä katsottuna vain sitä hotellia, kuppilaa, krääsäkauppaa) löytyy monesta, monesta muustakin paikasta.

Hyvät ystäväni kävivät aikoinaan paljonkin juuri Plataniaksessa ja tykkäsivät paikasta.

Kaikkiaanhan Kreeta on ihan hieno paikka - ja kyllin suuri minun makuuni. Autoilupäivät olivat ihan mukavia ja saari tuli kierreltyä aivan itäisintä kärkeä lukuunottamatta.

Minä pidin enemmän länsiosasta, lieneekö johtunut "kotipesän" sijainnista.

Todennäköisesti joskus tulee mentyä saarelle uudemmankin kerran. Nyt tosin on suunnitelmissa pari muuta suuntaa, mutta ehkä niiden jälkeen - mene ja tiedä.

17. missä se on Vierailija

se Platanias? En ole ikinä kuullut?

18. Barbeito Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No jos et aivan oikeasti tiedä, katso vaikka tuolta karttaa.

http://www.cretetravel.com/Maps.htm

19. missä se on Vierailija

No ei kyllä kiinnosta, kiitos vaan.

20. Barbeito Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    valopää, mutta laitoin kuitenkin asiallisen vastauksen epäilemääni asiattomaan heittoon. No tulipahan taas todistettua tasosi.

21. edelliselle Vierailija

Mutta sieltä tuli Hanian seutua, se ei kiinnosta. Ei Kreetakaan.

22. taaasss... Vierailija

Taas sannaliisan punamekko heilahti...

23. -beggar- Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mutta kuitenkin pitää saarta ja sen lomakohteita haukkua joka foorumilla.
    Tällä naisella on hiekkalaatikkosyndrooma, jos ei leikitä kuten hän haluaa , hän sotkee toistenkin hiekkakakut, jolloin kenelläkään ei ole hauskaa.

24. oletko Vierailija

ajatellut että ko syndrooma kuvaa aika hyvin myös sinua itseäsi?

25. Petros Vierailija

Kävin viime loka-marraskuussa 12 vuoden tauon jälkeen omatoimimatkalla Haniassa.
    On paikat muuttuneet. Koko rannikko Haniasta Malemeen on kasvanut yhdeksi "turistislummiksi". Edelleisellä kerralla kylät olivat vielä erillisiä kyliä.
    Tänä kesänä mennäänkin Kreikan mantereelle, jossa turismi ei ole pilannut vielä kaikkea.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri