Onko tämä kolmasluokkalainen teillä isoveli?
Meillä hän on pikkuveli. Oli tuon vanhemman kanssa jotakin tytöistä kiinnostumista ala-asteella, mutta olen ollut sina sitä mieltä, että lapset eivät romanttisessa mielessä seurustele. Eli jos kolmasluokkalainen "seurustelee", on mun mielestä tärkeää kertoa omalle lapselle, että mistä siinä on kyse: Siitä, että ne luokkakaverit haluaa leikkiä isompia kuin ovatkaan, ja lasten tehtävä ei ole pariutua kuten aikuisten. Siellä puhutaan ihan varmasti kaikkea seksihommaa ja muuta paskaa jo mikä hämmentää, mutta tärkeää on, että annat pojan olla lapsi ja kerrot, että ei ole mitään kiirettä mihinkään ja kaikkea ei kannata uskoa mitä isot pojat/ luokan kovikset puhuu.
Se poika on mun mielestä ihan hämillään. Pitäisi katsos olla jo iso (ei enää tokaluokkalainen, luetaan englantia ja koulussa on pikkukakaroita alemmilla luokilla, aletaan näkemään jo varhain kypsyneiden/ häiriköiden käyttävän ns. isojen poikien keinoja jotka tuntuvat vierailta ja pelottavilta, mutta sitten ei osata löytää sitä omaa tapaa olla hyväksytty siinä porukassa. SE on väsyttävää, raskasta ja ehkä pelottavaakin, ja kaikki tapahtuu niin nopeasti. Ollaan jo muka niin isoja, että aikuisen puoleen on ihan homostelua kääntyä jos kiusataan tai muuten on murheita jne. Kauheassa ristipaineessa ne elävät, olisi ihanaa olla äidin kainalossa mutta kun samaan aikaan pitäisi olla tyttöystävä ja vähän ihailla niitä, jotka uskaltavat vetää tupakkaa.
Muista jaksaa antaa positiivista palautetta ja tilaa sille, että poika saa vielä olla muutaman vuoden pieni poika. Negatiivisuuden kierre syntyy tosi helposti. Puheyhteyttä on jaksettava pitää yllä. jos pojalla on kahtena päivänä ollut läksyt tekemättä, sitä tulee kolmantena päivänä helposti sanoneeksi, että "et varmaan tänäänkään ole viitsinyt läksyjäs tehdä" sen sijaan että tsemppaisi ja kannustaisi niiden tekemiseen. Ymmärrätkö? Niin voi käydä jos on tosi väsynyt, lakkaa näkemästä niitä hyviä asioita lapsessaan, ja sillä voi olla tuhoisat seuraukset lapsen itsetunnolle ja tulevaisuudelle.