Hankalat ja lyhyet päiväunet 1-vuotiaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsähtänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsähtänyt

Vieras
Eli meidän poika on aikas hulivili noiden päiväuniensa kanssa. Ikää 1v2kk. Pitää kauhean protestin aina kun sänkyyn laittaa, ja häntä täytyy pitää väkisin kiinni jotta pysyy maaten. Usein lähden pois huoneesta kun ei rauhoitu/nukahda edes kiinni pitämiseen, mutta sitten poika pomppaa pystyyn ja alkaa leikkiä unikaverillaan. Saattaa leikkiä tunninkin ilman että nukkuu! Ainut keino saada poika nukahtamaan on se väkisin kiinnipitäminen, mutta sekään ei auta aina. Ja alkaa käydä itsellä voimille, kun pojalla rupee olemaan kokoa ja voimaa sen verran, että ei tätä ainakaan kauaa jaksa. Poika on väsynyt ja kylläinen kun menee sänkyyn, joten unet on tarpeen. Yöunet ei ole kovin pitkät ja aamulla ulkoillaan, joten kyse onkin nyt protestoinnista ja vastaanpistämisestä kuin siitä ettei olisi väsynyt. Nukahtaa heti liikkuviin vaunuihin tai autoon, mutta ei nuku ulkona kuitenkaan yhtään sen pidempään. En myöskään viitsi ja pysty kuluttaa aikaa pojan pukemiseen ja ulkona lykkimiseen, koska on muitakin lapsia hoidettavana. Sitten kun kauhean taistelun jälkeen poika vihdoin nukahtaa, nukkuu vain puoli tuntia. Tämä on todella rasittavaa! Ei ole kyse mistään kaudesta, koska tätä on jatkunut niin pitkään kuin muistan. Niin ja joka päivä mennään samaan aikaan nukkumaan samojen satujen, laulujen ja muiden rauhoittelujen jälkeen joten rutiinit on kunnossa. Onko teidän mielestä ok pitää lasta väkisin sängyssä kiinni, ja miten toimia myöhemmin kun omat voimat ei tähän enää riitä?

Ymmärrän, että väsyttää moinen, mutta eikös sulla mene enemmän aikaa kiinnipitämiseen kuin pukemiseen ja ulkona uneen lykkimiseen?
Meidän flikka ei suostu nukkumaan sisällä, mutta nukahtaa ulos rattaisiin ja olen todennut, että mielummin puen monta kerrosta vaatetta ja laitan ulos nukkumaan kuin taistelen sisällä nukkumisen kanssa.
Tarina ei kertonut, pitääkö lasta lykkiä koko unien ajan vai riittääkö, kun lykkii uneen.

Itse olen mieluummin käynyt pulkka- tai kärryajelulla tai miksei joskus autoajelullakin, jos ollut valmiiksi lämpimänä, ja kantanut sitten sisään nukkumaan. Tuntuu, että näin pääsen itse vähemmällä taistelulla ja paremmalla mielellä, ja poika kuitenkin nukkuu päiväunet, kun niitä selvästi tarvitsee. Esikoisen kanssa nukuttiin meilläkin vaikka väkisin :( mutta toisten kanssa en ole enää sellaiseen ryhtynyt.

Onkohan lapsen korvat tutkittu? Meillä neiti n. 1 v. 4 korvatulehdus todettu viime viikolla. Jos on akuutti tulehdus korvassa huutaa ihan hysteerisenä sängyssä ja pitää melkein väkisin pitää sängyssä iltaisin (ennen kuin tajusin et korvis taas tulehdus).

Kun sai kuurin päälle, saa vain kantaa sänkyyn ilman mitään huutoja. Niin oli edelliselläkin kerralla. Mäkin pidin melkein väkisin ja pidin unikoulua yms. Rattaissa ja autossa nukkuu paremmin korvatulehduksen aikanakin kun pää on silloin ylempänä eikä painetta tule korvaan samalla tapaa. Yleensä nukkuu puoli tuntia ja herää huutamaan kun paine tulee korvaan.

Kannattaa tutkituttaa korvat ennen kuin väkisin pitää..

On korvat tutkittu, ja koska tätä on kestänyt jo tooosi kauan, en usko että on mitään fyysistä vaivaa. Yöllä kun kuitenkin nukkuu hyvin! Joku mainitsi ulos nukuttamisesta..tätäkin on kokeiltu, mutta unet kestää yhtä vähän aikaa ja todellakaan en voi lähteä ulos lykkimään, koska meillä on myös 2.5-vuotias lapsi jota ei voi jättää yksin sisälle siksi aikaa (asumme kerrostalossa). Mielummin nukutan sisällä kun hytisen parvekkeella ja koitan saada toista uneen. Koen vaivattomampana että ei tarvitse pukea ja riisua heti uudelleen (koska sekin on vaikeaa meidän pojalle) kun ollaan aamulla kuitenkin oltu ulkona.

Hei!

Oletko ajatellut, että onko sillä mitään merkitystä nukahtamiseen jos pojan uniaika on jo mennyt vähän yli? Itse olen nimittäin laittanut merkille että joskus jos pojan nukkumaanmeno juuri päiväunille pitkittyy, on nukahtaminen vaikeaa. Vaikka luulisi että silloin on väsynyt ja nukahtaa helposti; mutta näin ei ainakaan meillä ole!Silloin meilläkin poika saattaa leikkiä sängyssään melkein tunnin ja sitten pitääkin jo nukuttaa kun ei itse nukahda (muuten poika nukahtaa päivä- ja yöunille melko nopeasti itse).

Itse jossain vaiheessa tein niin, että olin " nukkuvani" siinä pojan sängyn vieressä kun käytiin päiväunille. (meilläkin nimittäin yhdessä vaiheessa oli päiväuniaikaan melkoinen meno päällä siellä sängyssä :) ) Aikansa poika katseli minua ja yritti tietenkin kaikkia temppuja että olisin huomannut hänet, mutta kun en huomannut ja "nukuin", poikakin rauhoittui ja kävi maaten omaan sänkyynsä. En sitten tiedä onko sinulla aikaa tällaiseen kun on toinenkin lapsi...

Niin ja meillä pojalla on ikää 1v 1,5kk

Olet äippä oikeassa eli sepä se, ei ole oikein aikaa jäädä itse lepäilemään kun on se toinenkin lapsi :) Päivät menee muutenkin aika lailla esikoisen rytmiin ja pienempää on hankala nukuttaa aiemmin, kun on ruokailut siinä ulkoilun jälkeen ja ulkoiluaikaan taas on vielä liian virkeä nukkumaan. Tästä seuraa myös se, että jos nukkuu aikaisin, on ilta ihan kauheaa narinaa. Kaksille unille ei poikaa saa millään. Täytyy vaan kestää, ei kai tässä muitakaan vaihtoehtoja ole.

Yhteistyössä