hapanmaitotuotteita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haapapa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haapapa

Vieras
Vauvani täyttää kohta 10 kk ja aloitamme pikkuhiljaa näiden hapanmaitotuotteiden kokeilun. Siis piimää, viiliä ja rahkaa, raejuustoa... olikohan muita??
Eilen sitten kävin kaupassa ja piti ostaa rahkaa vauvalle. Aikani hyllyn edessä seisottuani jouduin palaamaan kotiin tyhjin käsin :) Pitääkö rahkojen ja viilien olla rasvattomia vai tavallisia? Entä mitä viiliä olette vauvoillenne antaneet. Tuntuu että vaihtoehtoja oli aivain liikaa, hylaa, laktoositonta, tavallista, maustettua... Tuntui että mitä tahansa hyllystä valitsen, se on väärää :)
Kiitos avustasi!

Minä olen ostanut rahkat ja viilit maustamattomina. Muuten normaaleina (ei rasvaton tai laktoositon). Maustetuissa jugurteissa, rahkoissa yms. on hirveästi lisäaineita ja ennenkaikkea sokeria. Maustamattomiin voi sitten sekoittaa esim. hedelmäsosetta tai marjoja. Raejuustokin on meidän pojalla ihan sitä normaalia, koska käytän samaa itsekin.

Suositus on mieluiten rasvattomia maitotuotteita, jotta kovan rasvan määrä pysyy pienenä. Kasviöljyä voi lisätä muuhun ruokaan.

Meillä on syöty maustettuja viilejä ja jogurtteja, mutta olisi kyllä hyvä totuttaa maustamattomiin ja lisätä itse marjat, vaikka ostaa ne pakastealtaasta tai käyttää hedelmäsosetta.

Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
Suositus on mieluiten rasvattomia maitotuotteita, jotta kovan rasvan määrä pysyy pienenä. Kasviöljyä voi lisätä muuhun ruokaan.

Meillä on syöty maustettuja viilejä ja jogurtteja, mutta olisi kyllä hyvä totuttaa maustamattomiin ja lisätä itse marjat, vaikka ostaa ne pakastealtaasta tai käyttää hedelmäsosetta.

jos maito olisi tarkoitettu nautittavaksi rasvattomana niin silloin luonto varmaan olisi niin fiksusti jarjestanyt etta se tulisi myos lehman utareista ulos rasvattomana.
kun luonnontuotteita aletaan teollisesti manipuloimaan niin ravitsemuksellinen kokonaisuus karsii.
nauttikaa ihmiset ravintonne mahdollisimman kasittelemattomassa muodossa, se on kaikista terveellisinta.

En usko, että hapanmaitotuotteiden tarvitsee olla rasvattomia, eikähän se suositus koske sitten sitä maitoa. Kun sitä maitoa juodaan jokseenkin suurempia määriä kuin mitä vauvat jaksaa vetää noita hapanmaitotuotteita...

Neuvolastakinhan suositellaan esim. Bulgaria-jogurttia, tai ainakin meidän neuvolassa, eikä kyllä maininnut mitään rasvattomuudesta. Ihan perusversiota olen ostanut. Raejuusto... hmm, onko niissä rasvaisiakin versioita? Se mitä ostin, oli kyllä kevyttä. Piimä on meillä rasvatonta, koska juomme sitä itsekin. Ei viitsi lapselle ostaa talouspiimää kokolitraa =D

Meillä kyllä 3 veekin juo kevytmaitoa, ei rasvatonta... Välillä ollaan kokeiltu rasvatonta ja 1%-maitoa, mutta aina vaan palataan kevytmaitoon.

Itse olen joskus jonkun kuullut sanovan että juuri nämä oikea voi, normaali maito ym ovat terveellisempiä kuin rasvattomat ja muut light tuotteet, en tiedä onko perää..?

Omat lapseni valitsevat kaapista sen sinisen maidon ennenkuin rasvattoman.

Alkuperäinen kirjoittaja jumboliina:
Alkuperäinen kirjoittaja ModestyB:
jos maito olisi tarkoitettu nautittavaksi rasvattomana niin silloin luonto varmaan olisi niin fiksusti jarjestanyt etta se tulisi myos lehman utareista ulos rasvattomana.

Aikuista ihmistä ei ole "tarkoitettu" juomaan mitään maitoa. Ei varsinkaan toisen lajin maitoa. Monet kansat eivät käytä juurikaan maitotuotteita aikuisina, kalsiumia saa muistakin lähteistä, samoin proteiinia ja vitamiineja.

Suomessa on kulttuurinen syy juoda maitoa, koska täällä pohjoisessa kasvaa ruoho paremmin kuin vihannekset ja vilja. Elimistö ei kuitenkaan muutu yhtä olellisesti kuin elinolosuhteet edes reilussa 10 000 vuodessa jääkauden jälkeen.

Tyydyttyneistä rasvahapoista saisi tulla alle 10 prosenttia päivän kokonaisenergiasta ja korkeintaan kolmannes kaikista rasvoista. Siihen ei paljoa kovaa maitorasvaa lihasta saatavan rasvan lisäksi mahdu.

Stm:n oppaasta Lapsi, perhe ja ruoka:
"Lasten ravintointerventiotutkimuksesta on saatu hyviä kokemuksia ruokavalion
rasvan laadun muuttamisesta pehmeäksi. STRIP -tutkimuksessa rasvan
laatua koskevaa ravitsemusneuvontaa saaneessa ryhmässä lasten veren kolesterolipitoisuudet
olivat ensimmäisen viiden elinvuoden aikana 3-5 prosenttia
matalampia kuin samanikäisillä verrokeilla. Molemmissa ryhmissä lapset ovat
kasvaneet ja kehittyneet normaalisti. (Rask-Nissilä ym. 2000, Simell ym. 2000)
Lapset voivat leikki-iässä noudattaa turvallisesti samaa monipuolista, runsaasti
pehmeää rasvaa sisältävää ruokavaliota kuin muukin perhe. Vähärasvaisia
maitovalmisteita on tärkeää käyttää riittävästi. Rasvaton maito sopii
lapsen ensimmäiseksi maidoksi. Rasvatonta maitoa käyttävän, alle 2-vuotiaan
lapsen ruokavalioon lisätään rypsiöljyä tai rasiamargariinia 2-3 tl päivässä."
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2004/09/pr1095673148360/passthru.pdf

Me aloiteltiin 1% viilillä (siis ykkösviilillä). Enimmäkseen tuli ostettua alussa sitä. Välillä myös maustamatonta jugurttia, ei rasvattomana. Piimä ei meidän neidille kelvannut. Rahkaa annoin pari kertaa, sekin ihan tavallista eikä mitään rasvatonta. Nyt yli vuoden ikäisenä ollaan annettu maustettua jugurttia, viili edelleen tuota ykkösviiliä. Maidon juo rasvattomana.

ihan jarjetonta ruveta vauhkoamaan jostain kolesterolista pikkulasten ollessa kyseessa. aikuiset voivat sitten ravintonsa suhteen tehda omat, tietoiset valintansa. ja se on totta etta aikuiset eivat maitotuotteita valttamatta tarvitse.

on se janna juttu etta koko muun maailman lastenlaakarit ym. asiantuntijat ovat sitten vaarassa kun suosittelevat pikkulapsille taysrasvaisia maitotuotteita. mutta tietenkin vain suomalaiset tutkijat ja suomen fasistinen neuvolajarjestelma ovat oikeassa tassakin asiassa, eikos niin.

Itse käytän lapselleni rasvattomia maitotuotteita(aina kun niitä on saatavilla) ja lisään öljyä ruokaan. Eläinrasvat ovat haitallisia yhtä lailla lapsille kuin aikuisille. Rasvasolujen määrä mm voi kasvaa liialliseksi pienillä, jotka saavat liian rasvaista ruokaa. JA se näkyy aikuisiällä lihavuutena! Haluan ainakin yrittää kaikin mahdollisin tavoin luoda lapselleni terveyttä myös aikuisuuteen. Ja aikuisena se on tottumuksesta kiinni millaisesta ruuasta ym tykkää. Jos kotona on syöty rasvaisia ruokia niin tuskin se ihminen alkaa omaan kotiinsa ostaa terveellisempiä ruokia..

Alkuperäinen kirjoittaja lightko:
Itse olen joskus jonkun kuullut sanovan että juuri nämä oikea voi, normaali maito ym ovat terveellisempiä kuin rasvattomat ja muut light tuotteet, en tiedä onko perää..?

Omat lapseni valitsevat kaapista sen sinisen maidon ennenkuin rasvattoman.

light tuotteet yleensä ovat sokerittomia makeutusainetuotteita eikä rasvattomia.. Rasvaton maito esim ei eroa kevytmaidosta millään muulla tavalla kuin että siinä ei ole rasvaa. Rasvan voi ottaa öljypurkista terveellisempänä versiona. Kevytmargariiineja ym ei suositella lapsille, koska niissä on pieni rasvapitoisuus ja lapset kuitenkin tarvitsevat rasvaa. Rasva on tärkeää mm aivoille mutta rasvan laadulla on suuri merkitys terveydelle.

Mutta meneekö pilkunviilaamiseksi jos ruvetaan joka tuotteen osalta kiistelemään rasvaton vs. normaali. Kun kevytmaidossa on rasvaa hurjat 2%, samoin muistaakseni raejuustossa. (No maitoa juodaan aika paljon, joten rasvan vähentäminen siitä on ihan ok.) Kun samaan aikaan monet syö sika-nautajauhelihaa, vaikka paistijauhelihassa olisi paljon vähemmän rasvaa. Tai kesällä kiskotaan grillimakkaraa joka toinen ilta. Kyllä ne rasvaiset ruuat löytyy useimmiten jostain ihan muutalta kuin maitotuotteista.

Light-tuotteita meillä ei käytetä. Siis näitä kevytlimsoja, rasvattomia jugurtteja yms. Mielummin juon lasillisen normaalia aidolla sokerilla makeutettua limsaa kuin pullollisen lightia. Ja saman oppii lapsikin aikanaan.

Uusimmat

Yhteistyössä