Harjoitussupistuksista, rv21

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestuako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestuako

Vieras
Esikoista odotellaan. Raskaus on mennyt ok, kaikki arvot on olleet hyvät, ultrissa kaikki hyvin (rakenneultra ensi viikolla). Mutta nyt on viimeiset pari viikkoa, ollut ilmeisesti harjoitussupistuksia..
Tuli neuvolassa eilen puheeksi kun hoitaja kysyi onko ollut harjoitussupistuksia, että niitä voi olla. En siis ensisynnyttäjänä tiedä miltä supistukset tuntuu sinänsä, mutta kuvailin tuntemuksia ja hoitaja sanoi että ovat harjoitussupistuksia..
Eli siis kohtu kovettuu välillä pinkeäksi palloksi ja tuntuu hassulta. Välillä tuntuu myös epämukavaa painetta mutta mitään suoranaisia kipuja ei ole ollut. Hoitaja sanoi, että niitä harkkasuppareita voi tulla näilläkin viikoilla jo, mutta käski seurailemaan, että tuleeko kipuja tai onko niitä paljon niitä supistuksia, ja säännöllisesti..

Päivittäin tulee noita, mutta en ole osannut yhdistää mihinkään esim. rasitukseen tms että joku tietty asia laukaisis. Niitä vaan tulee, vaikka levossakin olis. En ole katsonu miten usein, mutta päivittäin, useamman kerran.. Kipuja ei ole, välillä sitä paineen tunnetta.
Pitäiskö nyt sitten huolestua...? Sanoivat neuvolassa, että lääkäriin pitää mennä jos niitä on paljon, tai säännöllisesti tai tulee kipuja.. Sisätutkimuksessa aiemmalla neuvolakäynnillä kaikki oli kyllä ok..

Mulla on mun molemmissa raskauksissa ollut paljon harjoitussupistuksia. Jos niitä tulee kymmeniä päivässä , niin välillä olisi hyvä tarkastella tilannetta kohdunsuulla. Ja varsinkin jos ne ovat säännöllisiä.
Ekassa raskaudessa mulla oli säännöllisiä kivuttomia supistuksia kymmeniä päivässä, ja 30+ viikolla olin sitten sairaalassa viikonlopun ennenaikaisen synnytyksen pelossa, ja sain kortisoni piikit vauvan keuhkoja "kypsyttämään". Vauva kuitenkin syntyi vasta 40+1. Kohdunsuu oli auennut ja pehmeä jo tuolloin 30+.
Toisessa sama juttu, mutta supistuksia oli vielä enemmän ja osa jopa kivuliaita. Paikat oli ns. Valmiit jo todella aikaisessa vaiheessa, mutta vauva syntyi 41+.. eli seuraile :) ja älä ota stressiä!

Mulla myös oli molemmissa raskauksissa todella paljon harjotussuppareita. Siis monen kuukauden ajan ja kymmeniä päivässä. Kivuttomia olivat, eikä mitään paineentunnetta kyllä ollut. Mutta paljon suppareita siis oli. Vähän välillä huolestutti mutta kummallakaan kerralla eivät saaneet mitään aikaan kohdunsuulla. :)

Yritin tänään laskea niitä harjoitussupistuksia, pääsin 17 asti.. Sitten unohtui laskea kun tuli muita touhuja.. Ei noiden kanssa mitään kipuja ole mutta välillä tuntuu semmonen paine vatsalla.. Kuin joku kädellä painaisi, aika lujasti, tosin niin ettei kuitenkaan satu. Pitää kai vain seurailla..

Mitä sää näet "levoksi", että niitä tulee levossakin? Lepo on mun mielestä useamman päivän täys rauhottuminen.
Me tehtii työkaverin kanssa samaa hommaa, ja hän alko supistelee jo joskus viikolla 16, käytännössä oli vuodelevossa koko loppuraskauden.

Mene heti tarkastettavaksi jos paine tuntuu alapäässä.

Muutrn yritä ottaa iisisti ja lepäillä, täällä päin tarkistivat rakenneultrassa kohdunkaulan tilanteen siellä näkyy sitten onko aihetta huoleen.

Supistuksethan voi johtua tulehduksesta. Onko ne siis poissuljettu ? Kyllähän sulla aika paljon noita supistuksia on. Muistelisin et mulle on neuvolassa sanottu et max 10 per päivä ennen viimeistä kolmannesta. Lepo tarkoittaa tosiaan täyslepoa sängyssä / sohvalla josta poistutaan vaan vessaan. Jos silloinkin tulee supistuksia eikä lopu asentoa vaihtamalla niin jotain on kyllä pielessä.

Alapäässä ei tunnu painetta, vaan alavatsalla. Tulehduksia ei ole mutta olen nyt kyllä pitkän aikaa sairastellut, flunssaa ja yskää. Neuvolassa kuitenkin on kaikki verenpaineet, hemoglobiinit, vauvan syke ollut ok.. Ja kun muutama viikko sitten oli sisätutkimus niin siellä kohdunkaula yms oli normaalit.

Olen nyt vähän pidemmällä sairaslomalla tuon sairasteluni takia (en ole kovin huonossa kunnossa, eli en ole vuoteenomana) koska työpaikalla huono ilma ja mahdollinen home vissiin saa mut oireilemaan pahemmin ja pitkittynyt yskä ja flunssa sen takia yms. Eli en missään vuodelevossa ole ollut. Ja levolla tarkoitan siis sitä että jos vaikka pari tuntia lukisin kirjaa sängyssä niin tulisi silloinkin niitä supistuksia. Ehkä pitäisi kokeilla pari päivää vain lepäillä..? Tuntuu kyllä hirveän vaikealta, kun kaikkea pitäisi kuitenkin tehdä ja ei ole vuodelepoon määrätty.

Ehkä pitää maanantaina kysyä neuvolasta asiasta..

Uusimmat

Yhteistyössä