Harvinainen etunimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukuliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miukuliina

Vieras
Minkälaisilla perusteluilla olette saaneet maistraatilta/henkikirjoittajalta/nimilautakunnalta hyväksynnän lapsenne harvinaiselle etunimelle???

Olen antamassa tytölle toiseksi nimeksi nimen, jota ei sitten yllättäen löydykään yhtään kappaletta ennestään. Henkikirjoittajalle pitää laittaa nimestä joku vapaamuotoinen hakemus perusteluineen, että miksi haluaa juuri sen nimen. Nyt on vaan ne perustelut kovasti hakusessa...

Ja kyseessä ei siis ole mikään erikoinen nimi, vaan ihan suomalaiselta etunimeltä kuulostava ja vastaavan tyyppisiä nimiä löytyy ties kuinka paljon.

Ei varmaan tarvitse suuria perusteluita, on teidän mielestänne kaunis nimi ja sopii teidän perheelle. Nimen pitää olla nimimäinen, ei selkeästi toista sukupuolta kuin lapsi on ja suomen kirjoitusasun mukainen... Ne on ainakin kriteerit hyväksymiselle.

Siskoni muutti nimen aikuisena. Otti käyttöön "lempinimensä" jolla häntä oli koko ikänsä kutsuttu. Nimi ei ole tekemällä tehty, eikä vaikea lausua 4 kirjainta. perusteluina oli se, että häntä on aina sillä nimellä kutsuttu. Ja hänellä on nykyisin pari pientä kaimaakin. :)
Tämä ei tietysti teille käy perusteluksi...
perustelkaa perinteillä, nimen kulekemisella suvussa kutsuma nimenä. Tai perustelkaa miksi nimi pitäisi hyväksytä, koska se ei ole sen kaltainen, että perusteluja hylkäämiseen löytyisyisi.

meidän nimi on kirjoitusasultaan niin suomalainen, että oli ihan täysi yllätys, ettei sen nimisiä muka ole olemassa! seurakunnan virkailijakin oli ihan yllättynyt. tuota aion kyllä käyttää niissä perusteluissa, ettei perusteluja hylkäämiseen löydy. Hylkäämisen perusteeksi kyllä riittää, että nimi tarkottaisi jossain muussa maassa jotain hävytöntä, mutta onko kellään ideoita, miten mä sen saisin tarkistettua. En oikein viitseisi alkaa joka maan sanakirjoja erikseen googlettamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja miukuliina:
meidän nimi on kirjoitusasultaan niin suomalainen, että oli ihan täysi yllätys, ettei sen nimisiä muka ole olemassa! seurakunnan virkailijakin oli ihan yllättynyt. tuota aion kyllä käyttää niissä perusteluissa, ettei perusteluja hylkäämiseen löydy. Hylkäämisen perusteeksi kyllä riittää, että nimi tarkottaisi jossain muussa maassa jotain hävytöntä, mutta onko kellään ideoita, miten mä sen saisin tarkistettua. En oikein viitseisi alkaa joka maan sanakirjoja erikseen googlettamaan...

Ja höpsis... Ei kukaan ulkomailta tarkista. Riittää, että nimi on ns. sopiva eikä käytössä sukunimenä.

No mä olisin kans halunnu meen tytölle semmosen nimen, joka ei yllättäen ollutkaan nimi. Olin ihan varma etukäteen, että sellainen nimi on olemassa. Pappi kyseli meen puolesta silloin, että sopiiko sellaista antaa ja se olis menny läpi, mutta sitten mun mies meni puihin. :kieh: (murinaa). Jos mä vielä joskus tytön saan, ni aivan varmasti sen nimen annan.

Sitä paitsi, esimerkiksi Kari on jollakin makedonian murteella sama kuin penis suomen kielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:

No mä olisin kans halunnu meen tytölle semmosen nimen, joka ei yllättäen ollutkaan nimi. Olin ihan varma etukäteen, että sellainen nimi on olemassa. Pappi kyseli meen puolesta silloin, että sopiiko sellaista antaa ja se olis menny läpi, mutta sitten mun mies meni puihin. :kieh: (murinaa). Jos mä vielä joskus tytön saan, ni aivan varmasti sen nimen annan.

Sitä paitsi, esimerkiksi Kari on jollakin makedonian murteella sama kuin penis suomen kielessä.

Ja thaiksi huora...

Yhteistyössä