Hae Anna.fi-sivustolta

Hautajaiset / kukkalaitteen laskeminen arkulle

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Miten on?, 25.01.2007.

1. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meilläkin käytettiin sekä isä että äiti kotipihalla missä pidettiin pienimuotoinen muisto, laulettiin joku virsi ja arkkukin otettiin esille sillai, että takaluukku oli auki ja arkkua vedettiin ihan vähän vaan ulos. Oli jotenkin kaunista ja se tuntui hyvältä.
    Siitä sitten jatkettiin kappelille surusaatossa.

2. -------------- Vierailija

Meillä syötiin isovanhempien hautajaisissa. Ihan siitä syystä, että sukulaiset asuvat satojen kilometrien päässä. Mutta onneksi on näitä tietäjiä, jotka eivät osaa pitää typeriä mölyjään edes omana tietonaan.

3. järjestys Vierailija

Missä järjestyksessä menette arkulle? Suvussa on tapana sisarusten mennä ikäjärjestyksessä. Papan hautajaisissa menimme perheittäin, siis vanhemmat ja lapset perheineen yht"aikaa. Lapsenlapset laskivat kukkansa viimeksi, sujui nopeampaan kun kaikki olivat valmiina siinä vierekkäin.
    Nyt on mummon hautajaiset ja siunaus on kirkossa. Luulen että sisarukset haluavat laskea kukkansa ennen vanhemman veljen lapsia ja lastenlapsia.
    Emme ole edes keskustelleet vielä tästä järjestyksestä.

4. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Met ainakin menimme ihan ikäjärjestyksessä ja isän hautajaisissa äidin kans kukkalaitteen laski kolme vuotta vanhempi siskoni.
    Meitä on Kuusi sisarusta, eikä siinä nyt niin kamalan kauan mennyt.

5. ressierkit kotiin Vierailija

Järjestyshän määräytyy sen mukaan, miten läheisiä vainajalle ollaan. Lapset vanhempiensa haudalle.. Älkää tehkö tästäkin jtn elämää suurempaa ongelmaa, jolla rääkätään ihmisiä surun päivänä. Tärkeintähän lienee tilaisuus, missä on mahdollisuus jättää hyvästit pois nukkuneelle.

6. kaunein Vierailija

Millainen on sitten kaunein kukkalaite-vihko? Mitä kukkia suositte?

7. sopivin Vierailija

Tarviiko olla kaunein? Itse suosin "sopivin" -periaatetta. Eli millainen vainaja, sellainen kukkavihko.

8. näin käy Vierailija

Vaihtoehtoja on rajattomasti. Nopeakasvuisia tulppaaneja ei kannata käyttää, koska siitä kukkalaitteesta tulee vanhan näköinen vuorokaudessa. Kaikki muut leikkokukat käyvät.

Yleensä leski tai kuka-onkaan-läheisin saa valita kukat ensimmäisenä. Ihmiset hankkivat yleensä kukkia, jotka he ovat tavalla tai toisella muistoissaan liittäneet vainajaan, jotka ovat hänen "näköisiään".

Kun pienellä paikkakunnalla suurin osa kukista ostetaan samasta kaupasta, niin fiksu kauppias kertoo, että veljesi osti juuri noita punaisia ruusuja ja noita valkoisia gerberoja. Vaihtaisitko sinä jommat kummat kukat toisiin kukkiin? Ja näin jokaisesta kukkalaitteesta tulee vähän erilainen.

Yleensä ihan sattuma ja ihmisten mieltymykset ja ajatukset tekevät kukitetusta hautakummusta iloisen kirjavan.

9. --neito-- Vierailija

Viime kuussa vaarini hautajaisissa kukat laskettiin arkulle ensimmäisenä. Näin siksi, että vaarini tuhkattiin ja kukat olisivat esillä siunauksen ajan.

Kukkia arkulle laitettaessa menimme mummo sekä isäni ja hänen veljensä perheineen kaikki kerralla arkun luokse. Mummo laski kukkansa ensimmäisenä, koska oli puoliso ja isäni ja me perhe seuraavaksi, koska isäni on vanhin poika, isäni veli perheineen seuraavaksi. Näin siksi, että mummomme on lähemmäs 90:tä ja murheen murtama miehensä meidän vaarimme kuolemasta. Näin olimme myös mummomme tukena ja turvana.

Myöhemmin uurna laskiessa meillä oli samat kukat kuin hautajaissakin. Seurakunta oli säilyttänyt ne viileässä paikassa ja ne olivat puolentoista viikonkin jälkeen hyvän näköiset.

Lapset pitää mielestäni ottaa mukaan hautajaisiin. He tuovat samalla hieman piristystä tilaisuuteen. Samalla myös oppivat kuinka hautajaisissa käyttäydytään. Serkkuni alle kouluikäiset lapset olivat mukana, ja he osasivat käyttäytyä hyvin tilaisuudessa. Olihan isovaari myös heille tullut tutuksi. Vanhempi heistä varmasti muistaakin vaarin tulevaisuudessa, nuorempi on taas on siinä ja siinä jäikö hänelle muistiin mitään vaarista.

En ymmärrä mitä pahaa on pienissä hautajaisissa. Vaarini hautajaisissa oli niitä henkilöitä, jotka olivat säännöllisesti vaarini kanssa tekemisissä. Jos hautajaisiin olisi tullut enemmän ihmisiä, niin siellä olisi ollut sitten sellaisia henkilöitä, jotka eivät olleet tavanneet vaariani vuosiin ja olleet muutenkin vähemmän tekemisissä. Miksi he olisivat tulleet?

10. kokemuksia Vierailija

Viimeksi olin nuoren isän hautajaisissa, jossa nuorimmat vieraat olivat vainajan omat lapset, ikää 2 ja 3 vuotta. Juttelivat niin kauniisti välillä siitä, että isä meni taivaaseen ja että isä on enkeli, joka katselee taivaasta. Eikä se isä vielä kovin vanha ollut mutta että voi nuoretkin kuolla, ja ihan lapsetkin.
    Kukkalaitteet laskettiin jossakin järjestyksessä, leski lapsineen ensiksi, sitten vainajan äiti ja sisar perheineen, sitten muut lähimmät sukulaiset, ja me muut lesken sukua olevat laskimme viimeisimpinä. Hyvin saatiin kaikki kukkamme sopimaan arkun vierelle, ihan sovussa, ja vielä haudallekin ne laskettiin nätisti.

11. tytär nro 3 Vierailija

Isäni kuoli ulkomailla ja hänet tuhkattiin. Uurna tuodaan siunauskappeliin, josta siunauksen jälkeen kannetaan haudalle ja virsien saattamana kätketään sukuhautaan. Avopuoliso oli hänelle läheisin ja laskee kukat ensin, sen jälkeen me tyttäret, sitten sisaret. Ajattelimme lähinnä yksittäisiä ruusuja ja uurnan päälle kappeliin pieni ruusukimppu. Onko vastaavia siunauksia ja miten te toimitte?

12. näin on tehty Vierailija

Kotimaassa siunataan ensin ja sitten tuhkataan. Tuhkan vievät omaiset joko muistolehtoon tai haudalle. Mitään seremonioita ei enää tarvita eikä kukkiakaan, nehän on jo laitettu arkulle.

13. miniä Vierailija

Anoppini haudattiin lauantaina. Oli sovittu että kukat lasketaan vasta haudalle koska on keväinen sää. Siunaus siis kirkossa ja sieltä käveltiin lyhyt matka saattaen haudalle.
    Oli hyvä näin, ei kahta kertaa tarvinnut laskea kukkia.

14. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä kotona on kappelin ja hautausmaan välimatka muutama kilometri, hautausmaa on tosi kauniilla paikalla mutta turhan pitkä matka kirkolta. Hautausmaallahan ne kukat vain lasketaan haudalle, ettei siinä niin kauan mene aikaa mutta sitten pitää ajaa takaisin kirkolla koska siellä on pidetty muistotilaisuus, se on sellaista eestaas ajamista.
    Joulukuussa ystäväni hautajasissa kukkalaitteet laskettiin siunauskappelissa ja sitten käveltiin pieni matka haudalle ja siellä ne kukat sai laskea useampi kerralla, näin pappi sanoi. Ei yksitellen koska niitä kukkalaitteita oli tosi paljon, pitkäsi toistakymmentä.

15. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 820

Minä:
    Mun mielestä "typerä tietäjä" oli se, joka mainitsi, että hiljaiset hautajaiset tuntuu siltä, että kuolemassa on jotain epämääräistä. Loukkaavaa. Hautajaisethan jo maksaakin jo niin, että sekin vähän rajoittaa kuinka "prameat" haluaa. Ja ei pdä aina ajatella "tämä meidän tapa on oikea, muut vääriä". Ruokatarjoilu sinänsä on ihan normaalia. Siitä en sano mitään.

16. Ohhoh! Vierailija

Hiljaiset hautajaiset eivät supista suremista yhtään minimimpään tai normalisoi elämää yhtään sen nopeampaan kuin ns. suuret hautajaiset. Toinen pappani haudattiin hiljaisesti hänen omasta toivomuksestaan eli paikalla olimme sukulaiset, ystävät ja "kylän miehet", sovimme siunauskappeliin. Pappa oli 88-vuotias ja kuoli kahden viikon sairastamisen jälkeen, eli siinä mielessä hän kuoli kyllä "yllättäin", vaikka iäkäs olikin.

Toinen pappani, joka oli sotilas, haudattiin vallan isoin ja juhlavin menoin, kirkko tuli ääriään myöten täyteen, ei puhettakaan, että siunauskappeliin olisimme sopineet. Pappani oli 80-vuotias kuollessaan ja myös hän kuoli ns. yllättäen, että hän ehti olla sairaalassa vain kaksi päivää.

Mitään hämärää ei kummankaan kuolemaan kuitenkaan liittynyt ja molempien hautajaisten järjestäminen vaati saman ajan ja saman määrän työtä ja myös suru oli yhtä suuri molemmissa tapauksissa.

Tietyllä lailla kuitenkin nuo hiljaiset hautajaiset olivat "intiimpimpi" tapahtuma, sillä siellä tunsimme kaikki hautajaisvieraat toisemme ja myös kaikki tunsivat papan. Toisen papan isoissa hautajaisissa oli paljon sellaisiakin, jotka tulivat ns. virkansa puolesta ja jotka eivät olleet koskaan tavanneetkaan sen enempää pappaa kuin meitä sukulaisiakaan. Hiljaisissa hautajaisissa papan siunasi tuttu perhepappi, toisen papin hautajaisissa puolestaan ilmavoimien pappi, jota emme olleet kukaan koskaan nähnytkään.

Tietysti toisen papan suuret hautajaiset soittokuntineen, ylilentoineen ja kunnialaukauksineen olivat näyttävät ja koskettavat, mutta niin olivat myös ne toisen papan hiljaiset, intiimit hautajaiset.

17. Ohhoh! korjaa Vierailija

Tarkoitin kirjoittaa, että toisen PAPAN hautajaisissa, ei sentään papin...

18. CLX Vierailija

No, minkäs laiset hautajaiset sinä itse haluaisit ja miksi?

Itse olen sanonut puolisolleni (vaikka nuori vielä olenkin), että mulle ei sitten tarvitse järjestää mitään kalliita hautajaisia ja saa laitta vaikka pahvilaatikkoon. Tuokin kuulostaa todella hyvältä, että jokainen toisi vain yhden ruusun arkulleni. Lisäksi toivon vain aivan lähiomaiset hautajaisiini, eli sellaiset ns. hiljaiset hautajaiset.
    Itse arvostan hautajaisia enemmän, sittenkin itse hautapaikkaa, johon omaiset ja ystävät voivat sitten vuosien saatossa palata muistelemaan.

Työkaverini muistaa myös aina mainita näistä ihmisitä, jotka eläissään eivät työpaikallaan saaneet mitään arvostusta, mutta kuoltuaan onkin sitten hautajaispuheissa "maailman paras työntekijä ja pidetyin henkilö"... ei tartte moisten tyhkjän puhujien tulla minunkaan hautajaisiini.

19. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä olen varmaan tuhansia kertoja jo kerinnyt mainitsemaan, etten halua maan alle matojen syötäväksi vaan tuhkauksen. Se on vielä päättämättä mihin ne tuhkat sirotellaan, en ole vielä paikkaa keksinyt.
    Toivottavasti sitä ei kuitenkaan tarttis ajatella moniin vuosiin. Tai voihan sen jo valmiiksi ajatella.

20. vielä elossa Vierailija

Ennen tupakkalakia oli toivomuksena, että tuhkat sirotellaan kantakapakoiden tuhkiksiin. Nyt kun ei saa enää kapakoissa poltaa niin täytyyy miettiä uusi paikka. Töölönlahtea ole lähinnä ajatellut

21. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 820

Minä:
    Kyllä mä varmaan haluaisin hiljaiset. Että vain läheiset.

22. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Veljen tytär oli ollut sellaisissa tosi pienissä hautajaisissa missä ei ollut kun ihan viisi vierasta vaan ja ne tuhkatkin oli siroteltu vainajan vanhempien haudan päälle. Hän sitten mulle kertos, että haluaa yhtä pienet.
    Hänen veljensä haudattiin helmikuussa ja siellä oli ollut 70 vierasta, sukua ei ole niinkään paljon mutta ystäviä ja työtovereita sitäkin enempi. Ihan samanlaiset hautajaiset kun mun ystäväni joulukuussa, monin verroin enempi ystäviä kun sukulaisia.
    No, mulla itelläni on kyllä ystäviä aika paljon ja on sitä sukuakin vielä olemassa. että ei niistä niin pienet tule mutta en sitä haluakkaan. Haluan kaikki ystävät ja sukulaiset hautajaisiini.

23. Olen kertonut toiveeni jo miehelleni. Tahdon huokean arkun, jonka päälle seurakunta lainaa arkkuliinan. Arkun päälle yksi ruusu jokaiselta läheiseltä, pidän keltaisista ruusuista. Mikäli mahdollista, toivon tuhkauksen, jonka jälkeen vain läheisimmät saattavat uurnan uurnalehtoon, ei hautapaikkaa. Muistotilaisuudessa pitää tarjota hyvää ruokaa ja sellaista musiikkia, josta minä pidän. Hautajaisiin toivon kutsuttavan vain lähimmät omaiset ja ystävät. Pari virttäkin saa esittää, mutta koska uskoni on eläessänikin yksityisasia, toivon ettei muistotilaisuuttanikaan raskauteta ylenpalttisesti suomalaisittain laahaavilla suruvirsillä.

24. karoliina52 Vierailija

Miksi jokainen kukkalaite pitäisi olla erilainen, mielestäni on kaunista jos esim. miehellä on paljon sinivalkoisia kukkalaitteita.

Mielestäni kaunein laite miehelle on sinisiä kukkia, valkoisia kalloja ja jotain valkoista ja vihreää, puolison kimppuun yksi tulipunainen ruusu lisäksi.
    Makuasioita, mutta yleensä minä mietin mistä vainaja tykkäsi ja mistä itsekin tykkään.

25. katriina s Vierailija

Minä olen vienyt hautajaisiin ruusuista tehdyn kukkalaitteen. Punaisista ruusuista, tasapuolisesti miehille ja naisille.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri