Hae Anna.fi-sivustolta

Hautajaiset / kukkalaitteen laskeminen arkulle

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Miten on?, 25.01.2007.

1. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Ystäväni arkulle laskettiin enimmäkseen sini-valkoisia kukkalaitteita ja ei sen takia kun oli itsenäisyyspäivä kun kuoli vaan kun oli vapaaehtoinen reseviläinen ja muutenkin tykkäsi kulkea metsässä, oli maaläheinen.
    En jaksa muistaa millaisia kukkalaitteita ollaan laskettu omaisten haudalle niistä kun on aikaa jo kymmenisen vuotta.

2. Ripa Vierailija

Eikö keltainen väri ole hyljätyn väri? On totta, että se kuvaa valoa ja lämpöä, mutta taikauskoisena olen varovainen aina keltaisen kanssa.

3. En ole kuullut Vierailija

Minä en hyljätyn väristä ollut kuullut, mutta olin kuullut sen kuvaavan mustasukkaisuutta.

Googlasin sitten, tässä värien symboliikasta yhden lähteen mukaan:

Perimätieto väittää keltaista kateuden tai mustasukkaisuuden väriksi - täysin perusteettomasti. Värien symboliikassa kirkas keltainen tarkoittaa vain myönteisiä asioita: optimistisuutta, avointa mieltä, onnellisuutta, huumoria ja viisautta.
    lähde: Tulppaani.info

4. Lissu Vierailija

Riippuu ilmeisesti siitä onko seurakunnassa tapana laskea kukat ennen vai jälkeen siunauksen,
    Meilläpäin siunaus toimitetaan ennen kukkien laskua ja olen vuosikymmenien aikana tottunut siihen,että leski tai läheisin omainen laskee kukkansa arkun päälle pääpuoleen.Nytkin minulla on puolen vuoden sisällä viidennet hautajaiset tulevana lauantaina.Olen kylläkin ollut hautajaisissa,jossa kukkien lasku on ennen siounausta,jolloin suntio on joutunut siirtämään siihen laitettu kukkalaite muualle,että arkun päällä olisi tilaa varsinaiselle siunaukselle.

5. Sebastianos Vierailija

En kyllä jaksa ymmärtää tätä pohtimista ja suoraan sanoen saivartelua yksityiskohdista. Vainaja kun ei mitään tiedä, eikä varmaan välitäkään, kuinka päin kukat/kukkalaitteet asetetaan. Ihmiset näitä "sääntöjä" tekevät! Miksi kukaan ei sanonut, että Pohjanmaalla on tapana, että kukkia tuodessa tehdään perusasento - kuten armeijassa! - ennen alttarialueelle nousemista? Siunaustilaisuudesta - varsinkin jos on väkeä - tulee todellinen performanssi ja etiketin esittely. En toivoisi kohdalleni selllaista kalabaliikkia. Siinä on omaisilla kestämistä kun tärkeilijät vievät pääroolin. On aivan samantekevää, vaikka arkulle asettaisi käpyseppeleen, jos vainaja on tykännyt luonnosta. Aivan kamalaa on värssykirjoista temmattujen tekstien tankkaaminen. Ristinmerkki arkulla ja kumarrus omaisille riittää.

6. Hanna Vierailija

Onko joku jo kertonut, vaikka ap:lle viesti tietysti tulee myöhässä, että kukkia laskettaessa etikettiin kuuluu olla kädessä mustat siistit nahkahansikkaat? Sitten kukkienlaskija viettää "asennossa" hiljaisen hetken - luettuaan muistolauseen - arkun äärellä ja kumartaa kohteliaasti lähimmille omaisille ennen alttarilta poistumistaan.

7. No just eilen olin Haminassa hautajaisissa, joissa kukat laskettiin alkusoiton jälkeen ja vasta sitten pappi puhui ja siunasi vainajan.

8. Annalea Vierailija

Olen ollut jo monen monissa hautajaisissa, mutta ne missä olin viimeksi, olivat ensimmäiset, missä kukat laskettiin arkulle heti alkusoiton jälkeen. Näin tapahtui Pohjanmaalla, onko se sitten sikäläinen tapa?

Olin ihan hämmentynyt, kun en osannut sellaista odottaa. Kävin tietysti oikeassa järjestyksessä sitten viemässä oman tervehdykseni, mutta koko ajan ajattelin, että tässäkö tämä sitten olikin. Ajattelin, että no jospa vainaja siunataan sitten haudalla lopuksi. Kun en ollut koskaan nähnyt, että näin olisi menetelty, että heti ensimmäiseksi viedään kukat ja muistamiset arkulle.

No toki sitten siunaustilaisuus jatkui kukkienviennin jälkeen. Arkun päälle ei kukaan laittanut kukkia, joten kyllä siihen pappi pystyi hiekkaristin laittamaan.

Kaikissa muissa hautajaisissa on puheet, laulut ja siunaukset olleet ensin ja kukkatervehdykset viedään ihan lopuksi. sitten on vielä loppuvirsi ja rukous, ja sitten ihmiset hakevat kukkalaitteensa pois ja odottavat, kunnes kantajat vievät arkun ulos kirkosta tai kappelista. Haudalle samat kukkalaitteet lasketaan sitten uudestaan, yleensä on vielä yhteinen virsi.

Olen ollut sekä isoissa että pienissä hautajaisissa. Se, kummanlaiset vietetään, voi riippua ihan siitäkin, kuinka paljon niitä mahdollisia hautajaisvieraita on edes olemassa. Naapurini oli kuollessaan jo paljon yli yhdeksänkymmenen eikä hänellä ollut kuin yksi lapsi, jolla tälläkään ei ollut kuin yksi lapsi ja tämä lapseton. Kaikki sisarukset olivat kuolleet, ystäviäkään ei enää ollut elossa tai jos oli, he olivat liian huonokuntoisia tulemaan hautajaisiin. Meitä hautajaisvieraita oli loppujen lopuksi ihan kourallinen, mutta tilaisuus oli hyvin kaunis. Itse asiassa mahduimme kaikki kahden vierekkäin laitetun ison pöydän ääreen ja siksi tunnelma olikin niin läheinen. Olivatko ne sitten ne ns. hiljaiset hautajaiset? Isoja hautajaisia olisi ainakin ollut aika mahdoton järjestää, ketäpä sinne olisi tullut.

Rippikoulussa harjoitellaan häiden viettämistä, mutta hautajaiskäyttäytymistä voisi myös opettaa. Häissä ja ristiäisissä voi lastenkin antaa olla vapaammin, mutta hautajaisissa ei oikein sovi se, että pikkulasten annetaan seilata kirkossa edes taas. Samoin ei oikein ole suotavaa, että siunaustilaisuudessa heilutaan sinne tänne, lähdetään kesken kaiken pois paikaltaan, kääntyillään ja kurkotellaan, puhutaan kovaan ääneen ja ennen kaikkea pitäisi osata pukeutua asianmukaisesti. Ei nyt mitään suruhuntuja ja täysmustia tarvita, mutta esim. naiset voisi miettiä, onko hameen pituus sopiva, kun se on vesirajassa, tai onko sitä näyttävää rintavakoaan ihan pakko hautajaisissakin esitellä. Ainoa "muodollinen" etiketti on oikeastaan se, että kukkalaitteen laskemisen jälkeen seisotaan hetken verran suorassa arkkua katsoen ja näin kunnioitetaan vainajaa, ja sen jälkeen käännytään omaisiin päin ja kumarretaan tai nyökätään heille osanoton merkiksi. Mutta tätäkään kaikki eivät tunnu hallitsevan. Minusta on aina jotenkin hirveän hienoa, että vanhemmat ihmiset hautajaisissa ovat niin tapatietoisia, heistä pitäisi ottaa mallia nuorempienkin. Kaikissa hautajaisissa on aina joku tai useampi vanha mies, joka osaa käyttäytyä hirveän arvokkaasti ja ryhdikkäästi. Ystäväni oli ollut hautajaisissa, joissa nuoren pojan annettiin pitää lippis päässään siellä alttarillakin. Käsittämätöntä. Minä olisin siepannut sen pois pojan päästä viimeistään kotoa lähtiessä, ettei se olisi vahingossakaan ilmestynyt siihen missään vaiheessa.

9. N55 Vierailija

Miksei voisi tulla sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole tavanneet vainajaa vuosiin?

Voihan olla, että heillä on hyvinkin läheinen menneisyys ollut joskus aikanaan ja paljon muistoja vainajasta. Esim. isäni muistelee paljon lapsuuttaan ja nuoruuttaan ja kavereitaan ja kaikkia kolttosia (vaikka lähimuisti falskaa, ne lapsuuden ja nuoruuden asiat muistaa prikulleen), vanhoja koulukavereita, on hauskoja tarinoita ym. Joskus olen vienyt häntä kylään vanhoille lapsuuspaikoille ja tuttujakin on tavattu. Kaikilla se ei varmaan ole mahdollista.

Äitini hautajaisissa oli ystäviä 50-60 vuoden takaa. Vaikka eivät viime vuosina olleet tiiviisti olleetkaan yhdessä - ehkä eivät olleet vuosiin tavanneet nenätysten - oli mukava kuulla miten he aikanaan tutustuivat ja missä ja miksi heistä tuli ystäviä ja miten aika sitten on mennyt ja minkälaisia muistoja heillä oli. Itkettiin ja naurettiin.

10. Kokemus Vierailija

"Loppujen lopuksi, mitä väliä tällä kaikella on? Kunhan asiallisesti vie kukkansa eikä ala alttarilla miettimään."

Nimenomaan näin.
    Vaikka se kukka olisikin vain yksi ruusu.

11. Realisti Vierailija

Kukin hautaa läheisensä omimilla tavoillaan.
    Sielu jatkaa joka tapauksessa matkaansa sinne jonnekin....

12. wallihi Vierailija

13. tuulia222 Vierailija

Isäni hautajaisissa kukat laskettiin ensin, sitten vasta siunaus. Tämä oli suntion ehdotus sillä perusteella, että kukat on kauniit katsella katsella siinä sen siunaustilaisuuden ajan.

14. vierailija Vierailija

15. vierailija Vierailija

16. vierailija Vierailija

Meinaatko että tuo on jotenkin poikkeuksellinen tapa? Olen ollut noin 400 hautajaisissa ja niistä 99% on laskettu kukat alussa. Sitten sellainen asia että suntio ei koskaan määrää missä vaiheessa kukat lasketaan. Ei edes ehdota. Pappi tekee kaavan virallisen kaavan pohjalta ja kysyy omaisilta jo etukäteen tavatessa onkia heillä ollut tapana laskea kukat haudalla vai lasketaanko alussa kuten nykyään yleensä aina tehdään. Miten suntio voi edes antaa tuollaisen käsityksen että hän sanelisi siunauskaavan järjestyksen. Hohhoi. Hautajaisissa ihmiset käyttäytyvät naurettavasti. Se ei tuo mitään pyhyyttä että toimitaan kuin hidastetussa filmissä. Se on typeryyttä ja ajan hukkaa. Järkevää on se, että mahdollisimman moni menee laskemaan yhdessä ja kukat laitetaan siihen lattialle eikä yritetä tunkea vaikeisiin väleihin esim arkun alle siihen rakoon tai arkkua vasten pystyyn. Vaikea ymmärtää mihin se ihmisten järki hautajaisissa katoaa.

17. vierailija Vierailija

Nykyään taitaa olla tapa, että kukat lasketaan vasta haudalla.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri