Hae Anna.fi-sivustolta

Hautajaiskäytännöistä

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä vierailija, 13.02.2020.

1. vierailija Vierailija

Olen aikuinen ihminen mutta olen käynyt hautajaisissa vain kahdesti elämässäni (teininä ja nuorena aikuisena, molemmista jo useampi vuosi) ja on niiden suhteen tavat hukassa.

Ystäväni siis kuoli ja sain kutsun siunaustilaisuuteen ja jälkitilaisuuteen. Olin yllättynyt kutsusta sillä 1) oletin että hautajaiset ovat perheen ja suvun kesken ja 2) en tunne ystäväni perhettä ja sukua, en ole koskaan tavannutkaan heitä.

Tarkoittaako kutsu siunaustilaisuuteen, että minun halutaan ja oletetaan olevan siellä eikä kutsu esimerkiksi ollut vain kohteliaisuussyistä ja minun oletetaan kieltäytyvän? Olen siis todellakin yllättynyt kutsusta.

Tavallaan haluaisin siunaustilaisuuteen, mutta tilaisuus hermostuttaa sen takia etten tunne ystäväni perhettä ja koska en tunne hautaujaiskäytäntöjä. Tai mitä jos teen jotain tökeröä tai noloa kuten itken enemmän kuin ystäväni perhe, tms.

Toisaalta jos kieltäydyn kutsusta, onko se huonon tavan vastaista? (Siunaustilaisuus on arkena kesken päivän, jolloin olen töissä.) Voinko siinä tapauksessa lähettää vain suruadressin? Lähetänkö sen heille kotiin ja kysynkö heiltä suoraan osoitetta ja kerron sen olevan adressia varten?

Onko ok mennä vain siunaustilaisuuteen, mutta jättää muistotilaisuus välistä?

Lasketaanko kaikissa siunaustilaisuuksissa kukkalaite? Laskisin kukkalaitteen varmaan viimeisten joukossa mutta ahdistaa se, etten tiedä kuka on kukin siellä ja missä vaiheessa minun vuoroni tulisi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri