hautajaisten etiketistä ja muusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokematon

Vieras
Jelp, edessä lauantaina ekat hautajaiset, en siis koskaan aikaisemmin ole ollut hautajaisissa mukana. Edesmennyt on minulle läheinen mummoni. Auttakaa kokematonta tyhmää, miten hautajaisissa "käyttäydytään".. Kenelle minun kuuluu sanoa osanottoni, ei kai kaikille hautajaisvieraille sentään? Entä mitä vastaan, jos joku sanoo sen minulle? Vastaanko kiitos vai osanottoni? Voinko ottaa 1,5v lapseni mukaan kappeliin? Melkeinpä pakko, en taida löytää lapsenvahtia, kun hautajaiset ovat toisella paikkakunnalla. Miten pukeudutaan tällaisilla helteillä? Mitä muuta pitäisi tietää..?

Tummat, siistit vaatteet. Lapsen voi ottaa mukaan kappeliin. Kuka hautajaiset järjestää, kuka on mummosi lähin omainen? Sinähän olet tuossa ihan lähiomaisten joukossa, enemmänkin sinä olet se, jolle osanottoja sanotaan. En mä ainakaan omien mummojeni hautajaisissa kenellekään osanottoja sanonut, se nyt olis outoa ollut jos mä olisin omalle äidilleni mennyt sanomaan, että otan osaa. Toisenkin mummon kanssa tietenkin tätien ja setien kanssa vaan halattiin ja jaettiin surua. Jos joku sanoo sulle, että otan osaa, niin voit sanoa, että kiitos.

Kerta edesmennyt on mummosi, niin mielestäni sinun ei tarvitse vieraille sanoa että otan osaa, sillä sinä olet lähiperhettä, muut vieraat (mummosi ystävät jne.) ottavat osaa teidän perheen jäsenten suruun, eli he tulevat sanomaan teille että otan osaa, ja vastaat vain että kiitos.
Ja pukeudu tummaan, mutta säädyllisesti, eli vaikka tumma tai musta mekko, tai caprimittaiset tummat housut ja siisti tumma paita.

Kun käydään jättämässä arkun luona jäähyväiset ja viemässä kukat, niin ensin puoliso (jos on) Sitten mummosi lapset, sitten te lapsen lapset, sitten muut sukulaiset, ja sen jälkeen ystävät...

Yhteistyössä