Hae Anna.fi-sivustolta

Hautapaikasta luopuminen

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Tuhkaksi, 20.06.2016.

1. Tuhkaksi Vierailija

Onko täällä joku, joka on luovuttanut sukunsa/perheensä hautapaikan seurakunnalle takaisin vuokra-ajan päätyttyä?

Ilmeisesti niin ei kovin moni tee, mutta kun tässä ikää itselle karttuu eikä nuoret nykyään enää niin välitä hoidella hautoja, niin olen miettinyt, jotta vaikka minä elinaikanani vielä haudat hoitaisin, ne varmaan jäisivät sitten hunnigolle, kun minusta aika jättää.

Eihän siellä haudassa enää ole kuin multaa ja muistot on ja pysyy mielessä. Oikeastaan on ihan hassua, että kiven vieressä käydään muistelemassa edesmenneitä rakkaita. Sitten vielä nauretaan muiden uskontojen pakanallisille menoille.

Mielipiteitä?

2. Tittidyy Vierailija

En ole kuullutkaan ihmisistä, joilla olisi hautapaikka. Taitaa olla rikas perhe teillä. Itse en käy ikinä kenenkään haudalla ja haluan että minut tuhkataan ja tuhkat voi heittää vaikka roskikseen.

3. Tuhkaksi Vierailija

Voi tokkiisa, ettet ole kuullut ihmisistä, joilla on hautapaikka? Eikö sinun sukulaisiasi ole haudattu ollenkaan vai onko ne kaikki tuhkattu?

Ei ole rikas perhe meillä, vaan tuo paikka on edelleen seurakunnan, mutta isovanhempani sen ovat aikoinaan vuokranneet ja maksaneet ja lähivuosina tulee eteen vuokrasopimuksen uusiminen, koska maksettu vuokra-aika päättyy.

Oletko muuten millä vuosikymmenellä syntynyt? Ihan vaan siksi kysyn, kun et ole kenenkään haudallakaan käynyt.

4. Daralea Vierailija

Seurakunta vuokraa nykyisin haudat vain tietyksi jaksoksi, yleensä 25 vuodeksi. Entisen mieheni ja äitini haudat oli 50 vuoden hautapaikkoja, n. 10 vuoden kuluttua ne joko uusitaan tai jätetään uusimatta. Luultavasti uusin ne, koska isäni ei ole vielä kuollut ja hänet haudataan äitini kanssa samaan paikkaan, ja mieheni hauta saa olla vielä lasten takia olemassa. Heidän lapsilleen tai lapsenlapsilleen sitten myöhemmin ei hyvin nuorena kuollut isoisä luultavasti merkitse enää mitään, kun eivät ole tätä koskaan nähneetkään, joten siinä vaiheessa varmaan hautasopimus jää uusimatta. Ja näin olkoon.

Minä nyt olen näitä hautoja hoitanut ja sopimusta ylläpitänyt, mutta en minä ole koskaan ajatellut, että siellä haudalla kävisin seisomassa ja vanhoja muistelemassa. Minä vain arvostan näitä edesmenneitä omaisiani ja siksi pidän heidän hautansa kauniina. Jokaiselle ihmiselle nämä on henkilökohtaisia asioita. Jos joku on tuota mieltä, että hänet tuhkataan ja tuhkat roska-astiaan, niin tehkööt sitten jälkeläiset niin. Mutta tekisiköhän tämäkään ihminen sillä tavoin, jos vainaja olisi hänen oma lapsensa, esim.?

Olen kuullut tai lukenut useammankin terapeutin sanoneen, että hautapaikalla on jälkeenjääville tärkeä merkitys. Sellaiset ihmiset, joiden omainen on kuollut, mutta ruumista ei ole löytynyt tai ei ole voitu tunnistaa ja haudata, jäävät ikään kuin välitilaan, ei ole mitään konkreettista, mitä voisi tehdä vainajan muiston hyväksi. Haudalla käyminen ja haudan hoitaminen ovat terapeuttisia asioita. Miksi muuten vainajat aina pyritään löytämään ja tunnistamaan, vaikka tilanne olisi mikä? Kaukaisista maistakin vainajat tuodaan haudattavaksi omaan maahan, miksi näin tehtäisiin, jos sillä ei olisi mitään merkitystä?

Mutta aina on näitä hälläväliä-ihmisiä, jotka ei mukamas tunne mitään eikä mikään ole merkityksellistä. No siitä vaan sitten.

Aleksis Kivikin toivoi saavansa nukkua "halavan himmeän alla" ikuisesti ilman, että kukaan edes tietää hänen siellä lepäävän, mutta hänkin pyysi, että ystävät hänet kauniisti hautaan laskisivat ja hänen haudallaan hetken viipyisivät ja hänelle hellästi hyvästit heittäisivät kuitenkin ensin.

5. Tuhkaksi Vierailija

Kiitos vastauksestasi. Ajatuksesi kulkevat samoja teitä kuin minullakin.

Voihan olla, että itsekin vielä ehtisin hoitaa seuraavan vuokrajakson noita hautoja, mutta ei sekään ole mukavaa, jos hauta jää täysin hoitamatta vain siksi, ettei ole ketään, joka siellä jaksaisi käydä. Paljon muuten on tuolla meidän hautausmaallakin hautoja, joille ei kukaan tee mitään ja varmaankin juuri siksi, että joko molemmat puolisot ovat kuolleet ja mahdolliset lapset asuvat kaukana eivätkä pääse hautaa hoitamaan eivätkä ole tulleet sopineeksi haudan hoitoa seurakunnan kanssa. Voi myös olla, että toinen puoliso ei enää pääse liikkumaan eikä siksi käy haudalla.

Onneksi ei ole vielä kiire päättää tuota minun asiaani; voin pohtia asiaa jokasuunnalta ihan rauhassa. Hautausmailla on kuitenkin ne muistopaadet, joille voi vielä kynttilänsä kuolleelle rakkaalleen.

Kirjotit: "Heidän lapsilleen tai lapsenlapsilleen sitten myöhemmin ei hyvin nuorena kuollut isoisä luultavasti merkitse enää mitään, kun eivät ole tätä koskaan nähneetkään, joten siinä vaiheessa varmaan hautasopimus jää uusimatta. "

Meillä on juuri noin, että vielä minun lapseni muistavat isovanhempansa, mutta heidän lapsensa eivät ole koskaan isoisovanhempiaan, joten heillä ei ole mitään siteitä näihin. Ja kun etäisyydet ovat mitä ovat, eivät omat lapsenikaan varmaan viitsi enää minun jälkeeni täällä käydä, koska täällä ei ole heille mitään.

Mutta tämmöistä se elämä kai sitten on. Ketään ei kuitenkaan olla unohtamassa. Eikä roskiin tuhkia laiteta.

6. Daralea Vierailija

Rupesin ihan itsekin ajattelemaan tuota ajan kulua, tosiaan 10 vuoden kuluttua, jos teen uuden 25 vuoden hautasopimuksen esim. mieheni haudasta, niin voi olla, että ei minusta enää siellä loppupäässä ole haudan hoitajaksi. Ja lapset asuvat eri paikkakunnilla, niin että heidän kanssaan tästä täytyy sitten tosiaan neuvotella, että miten tehdään.

Ja äitini hauta taas, sen uusiminen tulee myös ajankohtaiseksi sitten 10 vuoden päästä. Tosin aika varmasti jo sitä ennen, koska isäni on jo hyvin iäkäs ja todennäköisesti hänet tullaan siihen hautaan laskemaan tässä lähivuosien aikana. Alkaako uusi haudan vuokrasopimus siitä, täytyypä sitten ottaakin selvää. Ja kuka tosiaan hautaa hoitaa sitten, kun minä en enää pysty. No, voinhan minä antaa sen sitten seurakunnalle hoidettavaksi. Tästäkin pitää lasten kanssa puhua.

Nämä on sellaisia asioita, joita ei tule ajatelleeksi silloin, kun on vielä suht nuori ja tuntuu, että aikaa on edessä vaikka kuinka ja jaksaa vaikka miten pitkään. Ja kun olen itseni tähän hommaan "valjastanut," en ole lapsia mitenkään asialla vaivannut. Kyllähän he isänsä ja mummonsa haudoilla käyvät melkein aina täällä kotopuolessaan käydessään, mutta ei heidän ole mahdollista hautoja itse hoitaa ja kunnossa pitää. Minä olen ihan tykännyt hautojen laitosta, ei se ole minulle minkäänlainen rasite.

Omaa hautaamistani ja haudan hoitamista en edes ajattele. Lapset ja lapsenlapset saavat vapaat kädet. Tiedän, ettei he minua mihinkään roskikseen kippaa kuitenkaan.

7. en ihan ymmärrä Vierailija

8. Darakea Vierailija

Jos vain 2 kertaa vuodessa aikoo haudalla käydä, se on silloin parasta antaakin seurakunnan hoitoon, siitä menee sitten vuosittainen maksu. Jotkut pitävät niitä maksuja liian korkeina, riippuu miltä kannalta asiaa katsoo.

Kerran keväällä käyminen ei nimittäin riitä, jos haluaa sen haudan myös pysyvän hyvän näköisenä. On niitä istutuksia käytävä kastelemassakin ja käytävä se hauta putsaamassa risuista ja roskista jos on vähänkin tuulista ollut, käytävä perkaamassa mahdolliset rikkaruohot ja syksyllä haravoitava sieltä lehdet pois. Eikä voi olla varma, että ne istuttamansa kukat lähtee siellä kasvamaan, joskus joutuu laittamaan uudet kukat. Ja havut laitetaan kyllä yleensä syksyllä, kun on siivottu lakastuneet kesäkukat pois.

Talvellahan siellä ei ole mitään laittamista, pakko ei edes sitä joulukynttilää viedä. Lumi peittää kyllä kaiken ihan mukavasti, että kesähommaahan se hautojen laitto on. Siinä mielessä en pidä kovana hommana, mutta joillekinhan sekin on ylivoimaista. Kyllä minäkin suosittelisin seurakunnan hoitoon antamista silloin, jos ei itse pääse hautaa hoitamaan tai ei halua.

9. katselija Vierailija

Minä tuossa juuri pari päivää sitten kävelin paikallisella hautausmaalla. Siellä oli paljon kauniisti laitettuja hautoja. Osa on selkeästi srk:n hoidossa, kun oli niin samaan tyyliin kukatkin. Sitten oli niitä vanhoja hautoja, joita ei ollut hoidettu ollenkaan. Kivistä ei näe nimiä tai muitakaan tietoja ja ihan on kivet vinkurallaan.

Varmaan ne on maksettuja paikkoja, mutta olisi kiva, jos niihin joku edes sen yhden kesäbegonian laittaisi.

Toisaalta on kiva kulkea ja katsella, keitä siellä oikein lepääkään. Monta omanikäistäni näkyi siellä jo lepäävän, jopa ihan tuttuja nimiäkin osui kohdalle.

Hinnastoa srk:n hoidolle etsin ja tässä pari linkkiä:

https://www.siilinjarvenseurakunta.fi/128-hautojenhoidon-hinnasto

http://www.seinajoenseurakunta.fi/hautojen-hoito

Ei toisaalta maata nuo hinnat kaada, mutta ei ne ihan pieniäkään ole. Vallankaan ellei sitä rahaa muutoinkaan liikaa ole.

Ja kuten tuo edellinen tuossa mainitsi, ei se haudan hoito ole vain kukkien vienti haudalle ja pois. Kyllä pitää muutoinkin vähän siivoilla. Vaikka meillä näkyy kyllä täällä srk:n työntekijät leikkaavan nurmen haudoilta, vaikkei ole erikseen maksettu. Aiemmin ei leikattu ja kyllä oli surullista katsottavaa ne hoitamattomat haudat.

Ei varmaan ketään voi velvoittaa hoitamaan hautaa. Ellei tosiaan asu paikkakunnalla, melkoinen riesa se olisi. Samoin on maksujen kanssa. Jossain vaiheessa tulee kuitenkin vastaan se hetki, kun aletaan ihmetellä, minne se raha oikein menee, kun ei edes ole koskaan näitä haudattuja sukulaisiaan nähnyt, hyvä että on joskus mainittu.

Ei ole kuolemakaan ilmaista. Tosin siitä maksaa vain jäljellenjääneet.

10. en ihan ymmärrä Vierailija

Ainakin Honkanummen hautausmaalla haudat pysyvät kunnossa ilman, että siellä hyppää viikottain.
    Käyn omaisteni haudalla juuri tuon 2 krt vuodessa kun asun Rovaniemellä saakka ja käyn pääkaupunkiseudulla just tasan tuon 2 kertaa. Eipä ole ollut minkäänlaisia ongelmia risujen eikä rikkaruohojen kanssa.
    Kannattaa istuttaa sellaisia kukkia joita ei tarvitse käydä nyppimässä ja kastelemassa alvariinsa.

11. Hepskukkuu Vierailija

Jos käyt haudalla vain kerran keväällä laittamassa kukat ja seur. kerran talvella, niin eipä varmasti olekaan ongelmia risujen ja rikkakasvien kanssa. Ethän sä ole niitä siellä näkemässä.

Jos on kuiva kesä, ei ne kukat kastelematta siellä kestä, vaikka miten helppohoitosia muuten olisi. Mutta ethän sä sitä näe, kun tulet seur. kerran katsomaan sitä hautaa vasta jouluna. No ihan oma on asias.

12. en ihan ymmärrä Vierailija

Ei ne kukat kuivasta kärsi ainakaan Honkanummella. Siellä on ollut kesällä sadettimet toiminnassa silloin kun minä olen käynyt.
    Nurtsi on leikattu, eikä risuja tai oksia ole koskaan näkynyt millään haudoilla.
    Mun sukulaisen haudalla ei rikkakasveja ole kasvanut eikä kasva tänäkään kesänä. Siitä pitävät kukkaistutuksen juurella olevat katteet huolen.

13. Hepsis Vierailija

No justiisa niin! Kaikki Suomen vainajathan ne lepääkin siellä Honkanummella ja sun mielestä on siis ihan yleispätevää ihmetellä, että miks ihmisten, jotka hoitaa omaistensa hautoja pitää käydä siellä haudalla useemmin kuin kerran kesässä ja sitten kenties jouluna.

Jos sulla ei oo silminnäkijäkokemusta muusta kuin yhdestä ainoosta hautausmaasta, niin ehkä ei kannattais olla noin yksisilmäinen. Ylivoimaisesti suurimmassa osassa hautausmaita ei ole minkään sortin sadettimia. Ja ellet oo maksanut haudanhoitomaksua, seurakunta ei kastele, ei kitke, ei korjaa roskia eikä risuja, ei haravoi ei mitään. Ei oikaise kaatuneita lyhtyjä eikä korjaa loppuunpalaneita kynttilähylsyjä, kyllä ne saa siellä haudalla olla hamaan tappiin asti ellet itse siivoa. Ainoostaan joulun jälkeen niitä korjataan sieltä pois ja yleensä sen tekee vapaaehtoistyöntekijät.

Ja siellä Honkanummellahan ei koskaan tuule eikä myrskyä. Erikoinen on paikka, jos sinne ei tuulet käy eikä syksyllä lehdetkään tipu puista.

14. en ihan ymmärrä Vierailija

Ei kaikki Honkanummella ole, vantaalaiset vainajat ovat Ruskeasannalla :rolleyes:. On sieltäkin kokemusta, samaten täältä Rovaniemeltä ja usko tai älä myös Jyväskylän hautausmailta.

Puhutko ihan vakavissasi tuosta kastelusta ja risujen noukkimisesta?
    Oikeestiko sinä hyppäät kesällä 2-3 krt viikossa kukkia kastelemassa, tekemässä viikkosiivousta, rikkaruohon kitkentää, nurmikon leikkausta ja kynttilöiden poistoa omaistesi haudoilta?
    Eikö sinulla ole muuta elämää, perhettä, työ, harrastuksia, lastenlapsia tms. eläviä ihmisiä joille voisit antaa aikaasi?

Ei hautausmaa ole kenenkään yksityinen paraatipiha eikä pätemisen ja muille näyttämisen paikka.
    Kotona voidaan olla jatkuvasti pylly pystyssä tekemässä huoltotoimenpiteitä, mutta käsittääkseni ihmiset käyvät hautausmaalla muistelemassa läheisiään silloin kun se heille sopii ja on mahdollista eikä tekemässä puutarhahommia. Yleensä haudalle istutetaan sellaisia kukkia jotka kestävät niin paahteet kuin pidempiaikaiset vesisateetkin nättinä hoitamatta.

Minun tietääkseni maaseutupaikkakunnilla on keskitetty hautojen hoitopäivä keväisin jolloin risut ja lehdet haravoidaan pois kaikilta haudoilta talkoovoimin yhdessä. En tunne yhtään ihmistä joka kävisi haravoimassa vain oman läheisensä haudan pudonneista lehdistä viikottain syksyllä. Eihän siitä olisi mitään hyötyä, jos yksi hauta on haravoitu ja muut siinä ympärillä ovat haravoimatta.

Mutta hei, hyppää sinä vaan joka päivä hautausmaalla. Muista kuitenkin siinä jatkuvan rapsutuksen ja kuopsutuksen ohessa muistella niitä hyviä hetkiä joita teillä oli yhdessä ollessanne.

15. itäsuomessa näin Vierailija

täällä on perinteisesti kesäkuun alussa hautojenhoitopäivä.
    Haravoinnit ja risujen poisto on tehty seurakunnan toimesta, ilmeisesti suntio käy keräilemässä isommat oksat, nurmikko on leikattu jos on ollut tarvetta. Omaiset laittavat kukat ja kitkevät rikkaruohot kiven vierestä.
    Siinä se. Meillä ainakin hautausmaa on useamman kilometrin päässä kylältä todella ison mäen alla ettei täällä huonojalkaiset hautausmaalla käy kuin tänä yhtenä päivänä.

Ei täällä meidän ikivanhalla metsäisellä hautausmaalla autolla pääse edes lähelle omaisten hautoja, kuljetaan pitkin poikin hautojen välissä, on puita ja mäkiä matkalla. Meillä ei taida edes kastelupistettä olla, en ainakaan koskaan ole sellaiseen törmännyt.

16. Hepsis Vierailija

Pysy nyt kumminkin nahoissas ja koita muistaa, että sä itse kirjoitit, ettei hautausmaalla tarvi käydä kuin KAKSI KERTAA VUODESSA, toisen kerran keväällä ja toisen kerran talvella.

Ja nyt alat vauhkota useesta kerrasta viikossa, kun joku selventää, että jos haluu omaisensa haudan pysyvän nättinä, se vaatii HIEMAN useampia käyntejä kuin tuon kaksi krt vuodessa. Itse siis keksit, että meidän joittenkin mielestä siellä pitäis käydä monta kertaa viikossa, vaikka niin ei olla sanottu.

Ja "sun tietääksesi" on vaan sun tietääksesi. Ja tottakai on olemassa sellaisia metsähautausmaita, ne on nyt vähän eri asia. Niissä ei halutakaan kenenkään käyvän tekemässä mitään, ne pidetään mahdollisimman luonnonmukaisina. Mutta kyllä niitäkin seurakunta jonkun verran hoitaa.

Ei ne kotipihankaan kukat kestä kauniina, ellei niille jotain tehdä aina silloin tällöin. Pitääks siinä olla pylly pystyssä, minäpäs en nyt tiiä. Kesäkukat pitää kastella, ne kuolee jos ne ei saa vettä ja jos on viikonkin helle, niin huonosti voi käydä jos ei anna kukalleen vettä. Ihan niin kuin ne huonekasvitkin pitää kastella. Eiköhän tää ole kaikkien mielestä fakta.

En ole kuullut tollasesta haudanhoitopäivästä, mutta onhan se mahdollista, muttei kuitenkaan välttämättä joka seurakunnassa. Mutta eikös se sekin ole vaan yksi päivä. Yhden päivän kastelulla ei kukka elä koko kesää, jos ei riittävästi sadetta tule. Monivuotisetkin alkaa voida huonosti. Vai mikä on sellainen kukka mikä ei tarvi vettä? Niin paljon oon nähnyt pusikoituneita hautoja ja kuihtuneita kukkia haudoilla, joista näkee, että on ne kukat käyty siellä laittamassa mutta sen jälkeen unohdettu, ei ole srk tehnyt niiden eteen mitään. Jos taas on liian sateinen ja varsinkin vielä tuulinen kesä niin kyllä silloinkin vois olla aiheellista edes muutaman kerran kesässä käydä kattomassa, onko kaikki kunnossa. Ja syksyllä ne haudat joita ei ole siivottu eikä viety kesäkukkia pois, on ikävän näköisiä, ei meillä ainakaan srk niitä korjaa, siellä ne on kevääseen asti sitten mutta peittäähän se lumi ne talvella jos lunta vaan tulee.

Riippuu tosi paljon seurakunnasta, miten he hautoja hoitaa ihan ylimääräsenä työnä, täällä ei ainakaan tehdä yhtään mitään jos ei ole tehnyt siitä sopimusta. Lehtiä haravoidaan syksyllä, mutta ei kaikkialta, ite olen joka ikinen vuosi joutunut syksyllä haravoimaan lehdet omaiseni haudalta ja haravoitten kanssa siellä on koko ajan muitakin touhuamassa, mitä varten srk muuten niitä haravoitakaan siellä pitäis ihmisten saatavilla, jos ei olis tarvetta. Ja kyllä siellä vaan on risuja ja roskia, käpyjä ja neulasia sun muuta, riippuu tietysti siitä onko lähellä puita vai onko ihan avoin maa. Mun omaisen hauta sattuu olemaan paikassa, missä on puita paljon.

Jos teillä joillain on noin helppohoitoiset hautausmaat ja seurakunnat jotka tekee ilmaiseksi töitä, niin ei se sitä merkkaa, että kaikilla olis. Ei täs nyt kukaan olekaan väittänyt mitään jatkuvaa haudalla juoksemista olevan tarpeen, mutta ei se kerran kesässäkään välttämättä riitä. Myönnän et provosoiduin vähän, mutta en pidä siitä, että toisten kirjoituksia liioitellaan, pysykää ihan asiassa vaan.

17. tsirppis Vierailija

Missäs honkanummella muka sadettajat osuu haudoillekin? Jos laitta kesäkukkia ja käy kattomassa vasta syksyllä niin mistäs sä tiedät miten ne on kasvanut vai kasvanut ollenkaan. Jos siellä haudalla ei pääse käymään niin laittaa moniuotisia matalia perennoja jotka pärjää luonnonkastelulla. Kesäkukat vetää ittensä kyllä sippiin jo muutaman hellepäivän jälkeen.

18. Tuhkaksi Vierailija

Kiva, että on tullut aiheesta keskustelua, tosin hieman aiheen vierestäkin, mutta kiitos kaikista kommenteista.

Meilläpäin ei ole mitään yhteisiä hautojenhoitopäiviä. Muistan, että joskus kauan sitten oli joku päivä, jolloin todella monet kävivät laittamassa omat hautansa kuntoon. Hautuusmaan lähellä oli jopa myynnissä jopa kukkia.

Ei kestä kesäkukat hoitamatta syksyyn saakka. Tai kestäähän ne, mutta ränsityneitä ovat.

Itse olen nuorempana viikottain käynyt kukat hoitamassa, kun jaksoin ja viitsin ja olin mummolleni niin luvannut. Nyt ei ole paljon hoidettavaa, kun olen kukkien määrää karsinut ja todella etsinyt mahdollisimman helppohoitoiset kukat.

Seurakunta tosiaan meillä leikkaa nurmen ilman maksua ja joku ilmeisesti myös isommat risut on raivannut, mutta kyllä se pääsääntöisesti haudanhaltijalle meillä kuuluu.

Keski-Euroopassa on upeita hautausmaita. Ihailin niitä aikoinaan, kunnes sitten tutustuttiin niihin paremmin; siellähän oli valtaosin muovikukkia.:) Mutta siellä ne on kauniita kauempaa katsoen.

Ulkomailla kuitenkin näkee, että haudoilla käydään, kun siellä on kynttilöitä lyhdyissä haudoilla. Osassa on paristokynttilöitä, mutta paljon on myös ihan aitoja kynttilöitä.

Täällä kun joillakin haudoilla on kesät ja talvet samat muovikukat, ei ne enää silmää ilahduta. Ei myöskään ne muoviset seppeletekeleet ole nättejä. Itse en myöskään kynttilöitä tapaa haudalle viedä kesäaikaan.

Se nyt ei ole kuitenkaan vielä tullut selväksi, kuinka monet ovat todella luopuneet sukulaisten hautapaikasta.

Eikös jossainpäin, liekö ihan Itä-Suomea, vai jopa rajantakaista aluetta, missä on todella vanhoja hautoja ja edelleen niillä käydään.

19. en ihan ymmärrä Vierailija

otat pulttia mitättömästä asiasta.
    Minä en istuta kasteltavia enkä nypittäviä kesäkukkia koskaan läheisteni haudalle, koska en pysty niitä 750 km päästä hoitamaan. Kaikin mokomin, istuta sinä sellaisia kasveja joita pitää käydä viikottain kastelemassa, ei kuulu minulle tippaakaan mihin sinä aikasi käytät.

Et ilmeisesti ole käynyt koskaan Honkanummen hautausmaalla. Siellä on jotain 30.000-40.000 hautaa, etkä Ruskeasannallakaan jonka pinta-ala oli muistaakseni n. 3,3 ha. Hautoja sielläkin vieri vieressä, ja . Molemmissa on kastelujärjestelmät jotka kastelevat nimenomaan niitä hautojen istutuksia. Eikä siis mitään järkeä olisi yllämainituilla hautausmailla haravoida yhtä hautaa puista pudonneista roskista koska tuuli puhaltaa siitä vierestä uutta tilalle samantien.
    Ei ne vainajat näe onko haudalla risuja vai upeat kukkaistutukset. Minä en käy hautausmaalla näyttääkseni muille ihmisille miten hyvä viherpeukalo olen.

Hyvää kesää, nautitaan kesäpäivistä ilman tressiä siitä mitä muut ajattelevat sinusta tai minusta.

20. suurin osa vainajista tuhkataan, ei tarvita enää isoja hautoja.
    Nykyisistä ihmisistä jää jälkipolville historiaa ja dataa liiaksikin videoiden, sosiaalisen median ja digikuvien myötä. Ei enää tarvitse haudoilla käydä, näistä syistä perinteisten hautojen poistuminen on luonnollinen jatkumo tuolle kehitykselle.

21. rip Vierailija

No onhan niitä kuvia jo monttuun laitetuistakin. Aikoinaan otettiin kuvia jopa vainajista, ei siis arkussa olevista, vaan ruumiit aseteltiin perhekuviin. Silti hautoja hoidettiin. Taitaa se hautojen ylläpitäminen olla ihmisen kulttuuriperimässä.

22. pirjukka Vierailija

Ei kai missään hautausmaalla ole hautoja kohti asetettuja sadettajia?

Jos niitä on, niin hyvin todennäköisesti ne on kohdennettu nurmialueille, kenties vanhoille hauta-alueille ja sankarihaudoille. Mutta tuskin sentään tavallisille haudoille. Eihän ihmiset voisi siellä haudoilla käydä, kun sadettimet ruiskisi vettä niskaan. Aika outo ajatus. Seurakunnalta voi ostaa kasteluhoidon, jos haluaa itse kuitenkin laittaa kukat eikä pääse niitä kastelemaan.

23. halloootahei Vierailija

tiedoksi: vuorokaudessa on 24h, ajastimet on keksitty, sadettajat toimivat öisin.

24. Pirjukka Vierailija

Meillä ei ainakaan, ei öisin eikä päivisin. Ei yhdelläkään tämän kaupungin hautausmaalla ole sadettajia. Kysyin ihan kaveriltani, joka on seurakuntapuutarhuri. Ei ole.

25. huikeekaverisulla Vierailija

oi miten mageeta, sulla on ystävänä oikee puutarha-alan ammattilainen!
    Miksei sun puutarhurikaverisi jeesaa sua kasvivalinnoissa?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri