Hävetkää vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mannaryyni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Siis voi pyhä yksinkertaisuus. Kyllä siitä että mun 1v. vähän kattoo ja ehkä maistaa toisen hiekkalapioo on vielä aika pitkä matka niihin mummon rahojen kattomiseen. Siis pitääkö mun nyt sitten tästä ees päin kysyä aina ja joka kerta kun tyttö vilkaseekin naapurin leluja et SAAKO MEIDÄN LIISA LAINATA TÄTÄ LELUA SE EI MEINAA VARASTAA EIKÄ RIKO SITÄ? Ja mä kyllä korvaan jos rikkoo.[/quote]

Niinhän sä luulet. Muistelepa tätä kun parin kymmenen vuoden päästä käyt sitä mussukkaasi vankilassa kattomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Minua hämmästytti tuo aikuisn ihmisen kirjoittelu tavaroistaan eikä suinkaan tuo lasten käytös jota hän myös sivuaa.. jos nuo OMAT TAVARAT on niin hemmetin rakkaita niin kannattaa jäädä kotiin istumaan niiden OMIEN TAVAROIDEN kanssa.. mä olen juu hei maalta enkä näe noita asioita kovinkaan ongelmallisina, ei täällä päin niuhoteta noin kamalasti.

Hmm. ettei vaan osu hieman nilkkaan? Sinun lapsi kun on näitä kiinan keisareita... joita muiden pitää kumartaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Satu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Just, hiekkalelu on vaan muovia. Ja auto peltiä. Ja raha paperia. Jos ei lapsena saa kakaroitaan tajuamaan että toisilta ei ilman lupaa viedä MITÄÄN niin millon sitte? Kun eka auto "lainattu" vai sitte kun "vaan vähän katottu" jonkun mummon veskasta rahoja??

Siis voi pyhä yksinkertaisuus. Kyllä siitä että mun 1v. vähän kattoo ja ehkä maistaa toisen hiekkalapioo on vielä aika pitkä matka niihin mummon rahojen kattomiseen. Siis pitääkö mun nyt sitten tästä ees päin kysyä aina ja joka kerta kun tyttö vilkaseekin naapurin leluja et SAAKO MEIDÄN LIISA LAINATA TÄTÄ LELUA SE EI MEINAA VARASTAA EIKÄ RIKO SITÄ? Ja mä kyllä korvaan jos rikkoo.

Siis tottakai sinun pitää kysyä lupa jos lapsesi ottaa jonkun toisen tavaran. Miltäs sinusta tuntuu, jos joku tulee teille ja vie tavarat kuin olisivat hänen omia?

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Minua hämmästytti tuo aikuisn ihmisen kirjoittelu tavaroistaan eikä suinkaan tuo lasten käytös jota hän myös sivuaa.. jos nuo OMAT TAVARAT on niin hemmetin rakkaita niin kannattaa jäädä kotiin istumaan niiden OMIEN TAVAROIDEN kanssa.. mä olen juu hei maalta enkä näe noita asioita kovinkaan ongelmallisina, ei täällä päin niuhoteta noin kamalasti.

No mä satun vaan oleen tällainen, et jos mä jotain hankin pidän sitä läpi elämän. Mä en ymmärrä nykyajan materiaallista elämää, et jos joku häviää/hajoaa ostetaan vain uusi, kun sehän on vain tavaraa. Mulle kaikki tavarat on rakkaita ja muhun sattuu, jos joku tahallaan hajoitaa/hävittää ne.

Älä suinkaan luule ettenkö minä rakastaisi tavaroita, mutta mulle opetettiin pienenä että ilman leikkikavereita ei tavarat paljoa lohduta..

Suo anteeksi. Taisi käydä sitten niin, että minä ja moni muukin ymmärsimme tekstin väärin. Tietenkin sekä minä, että lapseni annetaan leluja lainaksi ja kun hiekkikselle mukaan ne otamme, saa ylimääräisillä leluilla leikkiä kuka vain. Mutta sitä en hyväksy, että niitä leluja kuljetellaan mihin sattuu ja kenties hajoitetaankin. Jos leluja lainateen, ne myös palautetaan omistajalleen.

Minä olen taas elämässä huomannut että on parempi että ei ole ollenkaan tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät kunnoita toisia ihmisiä pätkän vertaa. Eli jos ne osaisikin leikkiä niin ei siinä mitään, saisivat meiltä vaikka kuinka paljon leluja. Mutta kun ne ei osaa leikkiä vaan vain repii ja raastaa tavarat käsistä niin kuka niitä viittii katella?

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

No mä satun vaan oleen tällainen, et jos mä jotain hankin pidän sitä läpi elämän. Mä en ymmärrä nykyajan materiaallista elämää, et jos joku häviää/hajoaa ostetaan vain uusi, kun sehän on vain tavaraa. Mulle kaikki tavarat on rakkaita ja muhun sattuu, jos joku tahallaan hajoitaa/hävittää ne.

Älä suinkaan luule ettenkö minä rakastaisi tavaroita, mutta mulle opetettiin pienenä että ilman leikkikavereita ei tavarat paljoa lohduta..

Just toi ajattelutapa noilla vanhemmilla, että pitää olla ahne ja repiä toiselta tai pitää kynsin hampain kiinni siis tapella tavarasta. JA se on AIKUISUUDEN MITTAPUU MUKA!
Miksi ei voida opettaa että toisten tavaroita ei saa viedä?
Käsistä ei revitä!

Alkuperäinen kirjoittaja vinoneliö:
Tuo on todella yleistä. Eräskin äiti kommentoi lapsensa touhuja, lapsi vei jarkuvasti tavaroita toisten käsistä, eräässä perhekerhossa näin: "kyllä ne lapset sitten oppivat pitämään niistä leluista kiinni kun ovat tarpeeksi isoja pitääkseen niitä tärkeinä."

Eikä ole kyse siitä että toisten muovilapiota ei saisi ottaa vaan siitä että käytöstapoja pitää alkaa opettaa jo pienestä. Ei kukaan murrosiässä muutu äkkiä normaaliksi toisia huomioivaksi ihmiseksi jos on koko ajan toitotettu että sinä saat tehdä kaiken kun toisten muovilapiot ei oikeesti oo tärkeitä."

Entäs ne ihmiset jotka ei koskaan ala pitää tavaraa tärkeenä?
Niiltäkö saa siis läpi elämän noiden itsekkäiden perhekerhomammojen lapset repiä kaiken käsistä?
Siis sitten aikuisenakin, sitten kun kaikkien pitäs olla "tarpeeksi isoja pitääkseen leluja tärkeinä ja osatakseen pitää niistä kiinni".
Voi pyhä sylvi noita perhekerhomammoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vinoneliö:
Tuo on todella yleistä. Eräskin äiti kommentoi lapsensa touhuja, lapsi vei jarkuvasti tavaroita toisten käsistä, eräässä perhekerhossa näin: "kyllä ne lapset sitten oppivat pitämään niistä leluista kiinni kun ovat tarpeeksi isoja pitääkseen niitä tärkeinä."

Eikä ole kyse siitä että toisten muovilapiota ei saisi ottaa vaan siitä että käytöstapoja pitää alkaa opettaa jo pienestä. Ei kukaan murrosiässä muutu äkkiä normaaliksi toisia huomioivaksi ihmiseksi jos on koko ajan toitotettu että sinä saat tehdä kaiken kun toisten muovilapiot ei oikeesti oo tärkeitä."

Ihan totta oli tuo kirjoitus, paitsi, että kyllä kotonakin osataan opetella samat asiat, mitä tuolla mainostettiin päiväkodin opeiksi.

Mutta ihan oikeesti on tullut havaittua leikkipuistoissa, että kenen tahansa tavaroita mukamas sais ottaa lupaa kysymättä.
Kysehän on pienistä kohteliaisuussäännöistä vaan... Ne on helppo opettaa pikkusille...

Just tuon takia olen alkanut opettamaan lapsilleni samat säännöt, kuin ympäristössä vallitsee. Lyö takaisin lujempaa jos sinua lyödään. Vie tavara jos hän sen sinulta vie. Näitä omia tenavia on saanu muut pyörittää tähän asti, mutta ei pyöritetä enää. Riitaa eivät saa aloittaa eivätkä käsiksi käydä ensimmäisenä, mutta takaisin antavat varmasti jos aihetta tulee. Ja omia tavaroitaan ei ole mikään pakko lainata jos eivät halua. En minäkään lainaa naapurin vittumaiselle akalle autoani.

Hei, edellinen. Kuulostat ihan minulta. Itkettää jos maailma menee tämmöiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Just tuon takia olen alkanut opettamaan lapsilleni samat säännöt, kuin ympäristössä vallitsee. Lyö takaisin lujempaa jos sinua lyödään. Vie tavara jos hän sen sinulta vie. Näitä omia tenavia on saanu muut pyörittää tähän asti, mutta ei pyöritetä enää. Riitaa eivät saa aloittaa eivätkä käsiksi käydä ensimmäisenä, mutta takaisin antavat varmasti jos aihetta tulee. Ja omia tavaroitaan ei ole mikään pakko lainata jos eivät halua. En minäkään lainaa naapurin vittumaiselle akalle autoani.

Yhteistyössä