Havrix-rokote ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja Sanna
  • Ensimmäinen viesti
Sanna
Hei kaikille!

Semmosta rupesin kysymään teiltä ""viisaammilta"", että kuinka tarkkana kantsii olla ton rokotteen kanssa. Tiedän, ettei sitä suositella raskausaikana, mutta itse en tiedä vielä, olenko raskaana...Mahdollisesta hedelm. on vain n. viikko aikaa, joten jos olen raskaana ja vasta niin alussa, onko rokotteesta haittaa???
 
Mimmu
Edellinen vastaaja oli antanut hyvän neuvon eli raskauden mahdollisuudestakin kannattaa kertoa rokottajalle. Eli keskustele asiasta lääketieteen ammattilaisen kanssa, he osaavat neuvoa, kun tietävät, mihin olet menossa jne.

Minulle annettiin toinen Twinrix-rokote, kun tiesin jo olevani aluillani raskaana (ensimmäistä ottaessani en vielä ollut), kun olin lähdössä matkalle maahan, jossa oli kohonnut hepatiittiriski. Tällöin tarkastin asian useammaltakin taholta ja kaikki olivat sitä mieltä, että kun oli ko. matka edessä, niin kannatti ottaa rokote, mutta raskauden aikana rokotteen ottaminen on aina oma päätöksesi. Eihän noita rokotteita ole niin paljon tutkittu, että pystyttäisiin sanomaan, ettei mitään riskiä mahdolliselle sikiölle ole, mutta ymmärsin, että noilla inaktivoiduilla rokotteilla mahdolliset riskit ovat hyvin pieniä. Ja sitten kannattaa huomioida vielä sekin, ettet edes tiedä, oletko raskaana vai et. Mutta nämä ovat siis aina omia päätöksiä.
 
helmi
Otin havrix-rokotteen melkein vuosi sitten ja nyt kun olisi pitänyt ottaa se vahvisterokote siihen suosittelivat terveyskeskuksesta jättämään väliin. Tietoa rokotteesta raskauden yhteydessä ei ole kuulemma riittävästi joten suosittelivat välttämään riskiä. Uusintaa ottaessani olisin ollut myös alkuvaiheessa raskautta (viikko alkion siirrosta). Tosin en tiedä olisiko ollut eri ääni kellossa jos kohdemaa olisi ollut todella riskialtis (nyt se oli egypti).
 
vierailija
sama tilanne, että sain ensimmäisen Havrix-rokotteen ennen raskautta ja tehoste olisi pitänyt ottaa toukokuussa, jolloin olin jo raskaana. Terkkari ja lääkäri sanoivat, ettei tehostetta anneta raskausaikana vaan vasta sitten kun imetys on loppunut. Siitä ei kuulemma ole mitään haittaa rokotteen teholle, että tehoste annetaan paljon myöhemmin kuin sen normaalin puolen vuoden jälkeen.
 
Mimmu
Tällaiset neuvot minäkin sain, että tehosteen voi hyvin ottaa sitten vasta synnytyksen ja imetyksen jälkeen eikä siis kannata ottaakaan raskauden aikana jos ei ole matkoja tiedossa, mutta jos on lähdössä riskimaahan, niin sitten tilanne harkitaan tapauskohtaisesti.
 
melli
Täysin samanlaisen vastauksen sain neuvolasta kuin ""vierailija"". Itsellä ei ole nyt suunnitteilla ulkomaanmatkaa, eikä varmaan ihan heti lapsen synnyttyäkään, joten otan tehosteen vasta imetyksen loputtua.

melli, rv 31+2
 

Yhteistyössä