Hedelmäsoseiden teko itse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hedelmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hedelmä

Vieras
Kasvissoseita olen tehnyt itse pakkaseen, mutta mitenkäs hedelmäsoseet? Miten säilyvät pakasteessa? Meillä sosetta menee niin vähän, että ei ole järkeä soseuttaa esim yhtä omenaa tms, ellei itse syö loppuja. Ja joka päivä ei jaksaisi keitellä noita. Tällä hetkellä syödään kaupan mössöjä, yhtä purkillista 3 päivää. Haluaisin tarjota myös tuoretta hedelmää, mutta meneekö pakasteessa huonoksi, vai miten säilötte ne?

Alkuperäinen kirjoittaja hedelmä;10546532:
Kasvissoseita olen tehnyt itse pakkaseen, mutta mitenkäs hedelmäsoseet? Miten säilyvät pakasteessa? Meillä sosetta menee niin vähän, että ei ole järkeä soseuttaa esim yhtä omenaa tms, ellei itse syö loppuja. Ja joka päivä ei jaksaisi keitellä noita. Tällä hetkellä syödään kaupan mössöjä, yhtä purkillista 3 päivää. Haluaisin tarjota myös tuoretta hedelmää, mutta meneekö pakasteessa huonoksi, vai miten säilötte ne?

Olen tehnyt omena- ja päärynäsoseita pakkaseen. Molempia isomman erän kerrallaan, ja mukavasti ovat säilyneet. Helteiden aikana ollaan annettu soseita kylminä ja hileisinä, vähän siis "jäätelönä". Kylmä sose on auttanut myös hammas-itkuihin. Seuraavaksi ajattelin kokeilla tuoretta ananasta. Olen käyttänyt jääpalamuotteja ja silikonista muffinssivuokaa astioina, ja irroituksen jälkeen säilyttänyt muovipussissa. Meillä ainakin tuo mamman päärynäsose on ihan parasta herkkua :)

Kannattaako antaa jäähileistä ruokaa 7kk vanhalle vauvalle? Itse en kyllä antaisi.

Hei vaan M&mm, kyllä meillä ainakin kannatti. Auttoi selvästi pahimpiin hammaskipuihin, ja maistui erittäin hyvin 30 asteen helteellä. Mutta jos tiedät että teillä ei kannata antaa, niin jätä ihmeessä väliin :)
Ja jos joku muukin haluaa kokeilla kannattavuutta niin tässä ohje
Pienen palleron paras jätski

Viimeksi muokattu:
Kiitos jädemuistutuksesta Tintulle! Veikkaisin, että meidän 9 kk neidille ainakin helteillä maistuisi, kun pysyy se tikkukin jo kädessä. :)

Itse olen tehnyt alle 8 kk vauvalle marjasoseet itse, tosin olen keittänyt ne ensin pehmeiksi pari minuuttia ja sitten vasta soseuttanut ja pakastanut. Ns. keitetty sose kestää ainakin pakastamisen mainiosti, sitähän ne hillotkin on. Keitin ne vain siksi, kun meidän tytölle ei kelvannut se happamampi, tuoremarjoista soseutettu mössö lainkaan. Myös omenasosetta olen tehnyt kiehautetuista omenanpaloista. Pari kertaa pakastin mössättyä tuoretta banaania, eikä sekään miksikään mennyt, mutta nykyisin muusaan vain tuoretta hedelmää mahdollisen pakaste- tai valmiin kaupan soseen sekaan, kun menekki on suurempi päivän aikana.

Jos vauva vasta aloittelisi soseita kesällä, tekisin pakkaseen soseita tämän kesän marjoista ja syksyn omenista! Erilaisia sekoituksia saa, ja maku on kyllä tosi hyvä. Suosittelen.

Voisko joku ihana ihminen laittaa vielä tarkan ohjeen, esim. omenan tai päärynän tms soseuttamisesta... Oon vielä ihan tumpelo, kun meillä vasta aloitellaan. Oon tehny ite vasta porkkanaa ja bataattia, mutten hedelmistä. Ollaan syöty kaupan valmiita, mut tekisin mieluiten ite luomusta, ilman niitä lisäaineita.

Nopeasti: omena/päärynälohkot kiehautetaan pehmeiksi (muutamia minuutteja) vähässä vedessä, esim. litra lohkoja ja 1-2 dl vettä. Voi lisätä hieman hedelmäsokeria, jos jää keittämisen jälkeen happamaksi. Soseuttaa voi tehosekoittimella tai sauvasekoittimella, ylim. neste (jos sitä jää) kannattaa poistaa ennen soseutusta. Sitten vain pakasta sopivan kokoisiin rasioihin/jääpalamuotteihin/minigrip-pusseihin tai mihin vain.

Samaa ohjetta voi soveltaa marjoille. :)

Hyvä ohje, mutta jätä hedelmäsokeri pois. Ei oo yhtään hyvä juttu, vaikka sitä lastenruokiin vielä toistaiseksi laitetaankin! Monet vauvat tykkäävät happamistakin mauista. Turhaa totuttaa lasta keinomakeaan.

(Hedelmäsokeria on kasveissa luonnostaan, mutta ruokaan keinotekoisesti lisättynä rasittaa mm. maksaa. Tästä on tullut ihan viimeaikoina uutta tietoa.)

Tuo sokeriasia on sellainen, että en siihen sen enempää puutu... Itse en sitä niin vaarallisena pidä, ja meillä esim. mustikkasose oli sellainen, ettei alas ole mennyt ilman hedelmäsokerilisää. Suuressa osassa vauvojen hedelmäsoseista (kaupan) hedelmäsokeria on lisättynä joka tapauksessa. Mutta jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee, ja jos vauvalle maistuu, niin tietty mieluiten ilman lisäsokeria!

Hei vaan M&mm, kyllä meillä ainakin kannatti. Auttoi selvästi pahimpiin hammaskipuihin, ja maistui erittäin hyvin 30 asteen helteellä. Mutta jos tiedät että teillä ei kannata antaa, niin jätä ihmeessä väliin :)
Ja jos joku muukin haluaa kokeilla kannattavuutta niin tässä ohje
Pienen palleron paras jätski

No jos siitä tekee toisaankin tollaisen pikkuhiljaa nuoleskeltavan mehujäätyyppisen jutun, niin varmaankaan ei ole haitallista. Sain ensin sellaisen käsityksen, että sitä jäähileistä sosetta syötetään lusikalla vauvalle.

Viimeksi muokattu:
No jos siitä tekee toisaankin tollaisen pikkuhiljaa nuoleskeltavan mehujäätyyppisen jutun, niin varmaankaan ei ole haitallista. Sain ensin sellaisen käsityksen, että sitä jäähileistä sosetta syötetään lusikalla vauvalle.

Hei vaan taas. Kyllä olit ihan oikein tekstini sisäistänyt, hileisenä ja lusikalla sose annetaan :)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä jätski!;10548181:
Nopeasti: omena/päärynälohkot kiehautetaan pehmeiksi (muutamia minuutteja) vähässä vedessä, esim. litra lohkoja ja 1-2 dl vettä. Voi lisätä hieman hedelmäsokeria, jos jää keittämisen jälkeen happamaksi. Soseuttaa voi tehosekoittimella tai sauvasekoittimella, ylim. neste (jos sitä jää) kannattaa poistaa ennen soseutusta. Sitten vain pakasta sopivan kokoisiin rasioihin/jääpalamuotteihin/minigrip-pusseihin tai mihin vain.

Samaa ohjetta voi soveltaa marjoille. :)

Kiitos sulle! Aionpa kokeilla minäkin!

Tuosta sokeriasiasta. Jostain olen lukenut, että sokeria pitäisi siksi lisätä hieman hedelmä- ja marjasoseisiin, että vitamiinit säilyy pakkasessa. Tietääkö kukaan, onko tämä jo vanhentunutta tietoa? Vai muistanko ihan väärin?